English

حشمت الله نوروزی در گفتگو با خبرگزاری موج:

درآمیختگی هنر و انقلاب جامعه را حفظ می کند/ مسئولان هنر انقلاب را بین جوانان حفظ کنند

حشمت الله نوروزی گودرزی از خوش‌نویسان کشور، «هنر» و «انقلاب» را دو مقوله ارزشمند دانست و گفت: مسئولان حواسشان را جمع کنند هنر انقلابی در بین جوانان حفظ شود.

درآمیختگی هنر و انقلاب جامعه را حفظ می کند/ مسئولان هنر انقلاب را بین جوانان حفظ کنند

حشمت الله نوروزی گودرزی استاد خوشنویس در مورد هفته هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج اظهار کرد: جالب است بدانید کلمه «هنر» از دو واژه «هو» و «نر» به معنای «مرد خدایی» است و به طور طبیعی فردی که وارد عرصه هنر می‌شود باید به فضایی وصل شود که از آن فضا با عرفان و معنویت نام می‌بریم و شخصی که با هنر خود زندگی می‌کند به تعالی و کمال خود نیز فکر می‌کند و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در ذات خود رازهایی دارد و خداوند در معاد او قرار داده از جمله هنر که ذره‌ای از زیبایی خداست و به او به اشرف مخلوقات بخشیده است.

وی ادامه داد: «هنر» بازتاب زیبایی خداست و مهم است که هنر پیام داشته باشد، پیامی که مردم را به آگاهی برساند و سرنوشتشان را تغییر دهد و جامعه را به مسیری هدایت کند که در جستجوی آن هستند و فطرت آنها با هنر بیدار شود و این بیداری باعث می‌شود که بتوانند راه کمال و سعادت را طی کنند.

اثر حشمت الله نوروزی گودرزی

این هنرمند کشورمان مضامین نهفته در شاخه‌های هنری از جمله شعر و موسیقی، خوشنویسی و نقاشی را حاوی وظایفی دانست و گفت: هنر در شکل‌های مختلف وظایفی دارد، هنرمند بر خود می‌بالد که اینطور سرشته و خلق شده و از یک سو خود را متعهد می‌داند که بتواند با خلق اثر هنری خود به جامعه کمک کند و بر عرصه‌های مختلف جامعه تاثیر بگذارد و باید جلوه‌ای که در خود به عنوان یک وظیفه در نهادش وجود دارد نشان دهد. چه خوب است که ابتدا هنرمند به آن درک و آگهی برسد و خود را موظف و مسئول بداند که به نحو احسن انجام وظیفه کند و در خدمت مردم باشد و این فداکاری ارزشمند است و می‌تواند بازتاب خوبی داشته باشد و می‌تواند ثبت ملی شود و هنرمند به عنوان خدمتگذار کمک کرده تا اهداف مهم جامعه با سرعت بیشتری محقق شود.

نوروزی با اشاره به برخی وقایع تاریخی کشور و نقش هنر در وقایع، و ضرورت ارتباط هنرمندان با جامعه پس از تحولات اجتماعی، اظهار کرد: در جریان یک رخداد چون انقلاب اسلامی می‌توان گفت بخشی از به ثمر رسیدن انقلاب مدیون هنر است و شعارهایی که مردم در جریان فعالیت‌های انقلاب اسلامی سر می‌دادند، طراحی همین شعارها یک هنر بود در حالیکه با زبان ساده نمی‌توان مضامین و خواست جامعه را بیان کرد و نیازمند این بود که پیامی در قالب شعار ابتدا به دل مردم بنشیند و حاوی پیام مورد نظر باشد و این زبان می‌تواند شعر، موسیقی و هر هنر گویای دیگری باشد و این هنرها چقدر در معرفی هنر انقلاب به مردم کمک کرد و نشان دادند چه مقدار انقلاب اسلامی ارزشمند است و چه میزان عیار بالایی دارد.

نوروزی خاطر نشان کرد: در همین برهه تاریخی جامعه نیاز دارد که به هنر انقلاب بیشتر توجه شود و در شکل گیری انقلاب هنرمندان با جامعه درآمیختند و نقش خود را ایفاء و انجام وظیفه کرد تا این انقلاب به ثمر نشست، حتی جوانی که شهید شد اوج هنر را داشت و به وصال رسید و از این دنیا دل کند و به فراتر از دنیا توجه داشت و هنرمندان منعکس‌ کننده متفاوت مسائل جامعه هستند بر اساس سرشت ذاتی خود و شاید نتوان بر اساس معیار عنوان کرد هنر چند درصد شکل گیری انقلاب نقش داشته به نظرم اگر هنر همسو با جریان انقلاب نبود، این جریان انقلابی به کدام سمت هدایت می شد و چقدر حفظ می‌شد؟

این هنرمند کشورمان در بخشی از این گفت‌وگو به هفته هنر انقلاب اشاره کرد و راجع به الزامات توجه به هنرمندان این عرصه گفت: در بسیاری از مسائل به درستی فرهنگسازی نکردیم و دردسرهای بسیاری بر ما تحمیل کرده به نظرم هنر فعلی تاثیر کمتری در نسل فعلی گذاشته، فضای مجازی بسیاری از راهها را برای جوانان کج کرده و بخشی از جوانان که به هنر گرایش داشتند به سمت هنر غربی رفتند و مشخص است آنانکه از بیرون بر روی ما تمرکز دارند، موفق عمل می‌کنند و مسئولان ما باید بیش از این حواسشان را جمع کنند که این انقلاب که با ریختن خون‌های بسیاری از مردم به ثمر رسیده، حفظ کردن آن واقعاً کار مشکلی است و همه ما به یک چیز فکر می‌کردیم که این انقلاب حفظ شود و لازم است کاری کنیم به درستی فرهنگسازی کنیم و متاسفانه حضور هنر انقلابی در بین جوانان خیلی کمرنگ شده و است دغدغه و گِله‌ای است که دارم.

اثر حشمت الله نوروزی گودرزی

نوروزی در ادامه حمایت از هنرمند انقلاب را نیاز مهمی عنوان کرد و افزود: هنرمند تحت هیج شرایطی نمی‌خواهد از زندگی کردن با هنر خود جدا شود چرا که در ذات او هنر آمیخته شده است و اگر هنرمند را در آغوش نگیرند کمی عقب نشینی می‌کند اما در این میان تمام تلاش هنرمندان تربیت نسل جوان است و رسالت و مکتبی که هنرمند رشد یافته آن است به نسل بعدی منتقل می‌کند اما اگر همان جوان به درستی هدایت نشود تمام زحمات به هدر می‌رود.

وی به وقایع خوب دهه‌های هفتاد و هشتاد در زمینه هنر انقلاب اشاره و اظهار کرد: چنان آثار خوبی خلق شد و آثار خوب معرفی شد در حالیکه رسانه‌ها در حال حاضر در این عرصه عملکرد درستی ندارند و باید پرسید چه هنری را به مخاطب عرضه می‌کنید و چه ارزش و مفهومی دارد؟ «هنر» و «انقلاب» هر دو مقوله بسیار ارزشمندی هستند و ما کاملاً به هر دو اعتماد داریم، انقلابی که در کشور ما اتفاق افتاده بسیار زیبا و ارزشمند است.

نوروزی گفت: چقدر خوب است وقتی هنر با انقلاب آمیخته می‌شود در جامعه حفظ شود و لازم است قدم‌هایی که برای ثبات و حفظ هنر انقلاب در دو دهه قبل اتفاق افتاد، استمرار یابد. ما دوست نداریم این حضور کمرنگ شود و ثبات خود را از دست دهد و امیدوارم به جایگاه هنر انقلاب توجه جدی شود تا هنرمند بتواند آنچه را با تمام وجود به دست آورده‌ است بدون کاستی در خدمت مردم قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه