English

در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان شد:

ارزیابی عسگرپور از جشنواره هنر زنده است و آینده آن/از تولید پلتفرم اختصاصی تا فرصتی که از دست رفت

عضو هیات موسس و شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است» معتقد است با جلوگیری از اجرای بخش جنبی اولین دوره این جشنواره در زمینه نمایش فیلم های توقیفی فرصت فاصله گذاری و شفاف سازی از دست رفت.

ارزیابی عسگرپور از جشنواره هنر زنده است و آینده آن/از تولید پلتفرم اختصاصی تا فرصتی که از دست رفت

محمدمهدی عسگرپور عضو هیات موسس و شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است در ارزیابی اولین دوره آن به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: چون جشنواره هنر زنده است برای اولین بار با این سبک و سیاق برگزار می شود و عملا 4 جشنواره در دل یک جشنواره محسوب می شود، همه اینها پارامترهایی است که یک جشنواره را منحصر به فرد می کند؛ به همین دلیل این جشنواره را به عنوان تجربه اول باید در نظر گرفت.

این سینماگر بیان کرد: چیزی که من پیش بینی می کنم و با آن مواجه شدم این است که این جشنواره این امکان را به شکلی جدی دارد که جا بیفتد و جزء جشنواره هایی است که به عنوان یک رویداد جدی مورد توجه قرار بگیرد به ویژه میان نسل جوانتر که امکانات کمتری برای ارتباط با جشنواره های صاحب نام دارند.

کرونا سبب تسریع در اکران برخط فیلم ها شد

عسگرپور تاکید کرد: من فکر می کنم نمره جشنواره هنر زنده است تا همینجای کار، نمره خوبی است. فارغ از همکاری ام با آن و با توجه به تمامی آثاری که برای جشنواره ارسال شده است اعم از فیلم، تئاتر، دیجیتال آرت و ویدئو و ... اتفاق خوبی رقم خورده است و با توجه به بازخورد هنرمندان، جامعه هدف با ما مرتبط شده اند و نوید این را می دهد که جشنواره محل مناسبی برای معرفی آثار جوانان خواهد بود.

وی به جهشی که کرونا در برگزاری جشنواره ها ایجاد کرد، اشاره کرد و افزود: خیلی از جشنواره ها به این فکر می کنند که چطور می توانند از امکانات جدید سایبرنتیک استفاده کنند و کرونا سبب شد این موضوع سرعت پیدا کند و فکر می کنم حتی اگر کرونا هم نبود این گرایش در حال شکل گیری بود.

طراحی پلتفرم اختصاصی برای امنیت اکران فیلم ها

این فیلمساز درباره حضور 4 رشته مختلف هنری در جشنواره «هنر زنده است» و اینکه آیا دیالوگی بین رشته ها برقرار شده است، گفت: خیر، چون جشنواره به شکل مجازی برگزار شده است اما باید بتوانیم ارتباط این بخش ها  با هم را تعریف کنیم. برای این منظور باید پلتفرم های ویژه این کار طراحی شوند؛ چراکه پلتفرم های موجود، جوابگوی برخی نیازها نیستند؛ برای مثال ما در حوزه سینما همچنان مجبوریم به صورت فیزیکی و حضوری نمایش داشته باشیم؛ چون امکان کپی کردن از روی پلتفرم ها وجود دارد، در صورتی که به اعتقاد من باید پلتفرم جشنواره هنر زنده است طراحی شود تا با مشکلاتی از این دست روبرو نباشیم و اگر این امکان فراهم شود، فیلم هم باید در پلتفرم مخصوص خودش قرار گیرد.

جشنواره هنرزنده است

وی با اشاره به برگزاری بازار جشنواره فیلم برلین، درباره بحث رایت فیلم ها و استفاده از پلتفرم ها تصریح کرد: این جشنواره برای افراد، دسترسی در سایت جشنواره تعریف کرده بود که به صورت مجازی فیلم ها دیده می شدند. این امکان وجود دارد که فیلم ها کپی شوند اما هنوز اطلاع دقیقی در این مورد ندارم و باید کمی زمان بگذرد تا بازخورد پلتفرمی که در جشنواره برلین تجربه شد، منعکس شود.

وی که دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم هست در ادامه بیان کرد: بازخورد پلتفرم های برخی جشنواره ها را گرفته ایم و حتی می دانیم که برخی از آنها مثل جشنواره کن درصدد تصحیح خود برآمدند. به همین دلیل من فکر می کنم که در دنیا این جریان به راه افتاده و ما نیز به زودی می توانیم به پلتفرم اختصاصی دست پیدا کنیم تا امنیت در این ماجرا بالا برود. باز هم تاکید می کنم اگر پلتفرم اختصاصی طراحی کنیم، ارتباط میان رشته ای نیز برقرار خواهد شد و فعالیت بیشتری در فضای مجازی را شاهد باشیم.

توضیح عسگرپور درباره نمایش فیلم های توقیفی در جشنواره هنر زنده است

این عضو هیات موسس و شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است» در مورد عدم صدور پروانه نمایش برای نمایش محدود برخی فیلم ها در جشنواره هنر زنده است، گفت: در بخش های مختلف از جمله فیلم، تئاتر، دیجیتال آرت و موسیقی مجوزهای لازم صادر شد اما بخش جنبی جشنواره بود که این اتفاق برایش رخ نداد و از ابتدا هم مشخص بودکه بخش ملتهب جشنواره به حساب می آید؛ چون قرار بود تعدادی از فیلم های سینمایی که به نمایش درنیامده، به نمایش درآیند که البته شامل همه فیلم هایی می شد که در شورای پروانه نمایش نتوانسته بودند پروانه بگیرند. پیشتر نیز بخشی از هماهنگی ها در حد گفتگو، برای این اکران صورت گرفته بود و پیشنهاد راه اندازی این بخش را کمال تبریزی دبیر بخش فیلم جشنواره داد.

وی تاکید کرد: در این ارتباط اعتقاد شخصی من این است برگزاری چنین بخشی به چند دلیل مثبت بود؛ اول اینکه منتقدان سینمایی فیلم ها را ببینند و درباره آنها گفتگو کنند و مدیران ذیربط نیز از این گفتگوها استفاده کنند چراکه بخش مهمی از افکار عمومی سینما، منتقدان هستند که باید حرف شان شنیده شود. دوم اینکه، نوعی فاصله گذاری می توانست شکل بگیرد؛ وقتی به فیلمی پروانه نمایش داده نمی شود یعنی امکان نمایش عمومی ندارد ولی لابد معنای مقابلش می تواند این باشد که فیلم مذکور می تواند امکان نمایش محدود یا خصوصی داشته باشد. چند سالی است که این دو مورد در دل هم است یعنی وقتی یک فیلم مجوز نمایش نمی گیرد انگار من با 10 نفر از دوستان هم نمی توانم فیلم را ببینم در صورتی که این مورد اساساً درست نیست و این بخش می توانست به احیای این فاصله گذاری کمک کند و تاکیدی بر تفاوت نگاه کارشناسان با عموم مردم و نمایش محدود و خصوصی با اکران عمومی باشد.

پای نهادهای ظاهرا فرهنگی به مساله ممیزی باز شده است!

عسگرپور در تایید اینکه فیلم های خارجی نیز در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی برای کارشناسان و به منظور مصارف آموزشی نمایش داده می شوند، گفت: من فکر می کنم که مسئولان وزارت ارشاد نیز بر این اعتقاد هستند که تعدادی از این فیلم ها، در دوره خود حکم توقیف گرفتند ولی چند سال بعد، دیگر دلیلی برای توقیف آنها وجود ندارد. اما نوعی محافظه کاری نیز در مواجهه با این فیلم ها وجود دارد، در صورتی که به نظر من این جریان اشتباه است و باید این فضا را تغییر دهیم و آن را تبدیل به یک فضای گفتگو محور و حرفه ای کنیم یا تبدیل شود به گفتمانی که برخی رسانه های سیاسی ممکن است نسبت به این پدیده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شفاف کردن قوانین ممیزی نیز می توانست از دستاوردهای این بخش باشد، توضیح داد: این مساله نیاز به بلندنظری دارد که اتفاقات مثبتی رخ دهد. سازمان سینمایی این عزم را دارد که این جریان را درست مدیریت کند اما ظاهرا همه عوامل دست این سازمان نیست؛ متاسفانه در همه ارکان وزارت فرهنگ و ارشاد وضعیت به همین منوال است و برخی از موانع و عوامل در این زمینه، از خارج از وزارتخانه اعمال می شود. بخشی  از پیکره مدیریت فرهنگی کشور در دو دهه گذشته، جوری رفتار کردند که پای برخی نهادهای خارج از وزارتخانه را که در ظاهر خیلی فرهنگی نیستند، به مسائل فرهنگی باز کرده اند و الان همیشه حضور دارند. بنابراین ما یک مجرای مشخص برای صدور مجوزهای فرهنگی هنری نداریم و فکر می کنم نمایش فیلم های توقیفی در جشنواره هنر زنده است، می توانست به بهبود این اوضاع کمک کند که متاسفانه اتفاق نیفتاد.

هنر زنده است در دولت بعدی

محمدمهدی عسگرپور در پایان این گفتگو درباره پیش بینی آینده این جشنواره در دولت بعدی گفت: خیلی از امور بستگی به این دارد که در دولت بعدی چه ترکیبی سرکار می آینند، البته خوشبختانه در این موضوع یک مزیت نسبی داریم و کسانی در شورای برگزاری و سیاستگذاری این جشنواره هستند که هر کدام شان، هنرمندان صاحب نامی هستند که وجودشان ربطی به دولت ها ندارد که این مساله می تواند ما را امیدوار کند که جشنواره برگزار خواهد شد و البته که بخش قابل توجهی از این موضوع به عزم ما نیز بر می گردد. بنابراین بعید می دانم دولت بعدی، با چنین موضوعی که مثبت و روشن است، مشکلی داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی