English

در نشست خبری عنوان شد:

تاکید بر لزوم توجه بیشتر در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی/جزئیات اختتامیه جشنواره شعر و داستان انقلاب

دبیران بخش های شعر و داستان جشنواره شعر و داستان انقلاب از لزوم توجه بیشتر به ادبیات انقلاب اسلامی و افزایش جوایز این جشنواره سخن گفتند.

تاکید بر لزوم توجه بیشتر در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی/جزئیات اختتامیه جشنواره شعر و داستان انقلاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج، نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب صبح امروز با حضور عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، حسینعلی جعفری، دبیر علمی بخش داستان و علی‌محمد مؤدب دبیر علمی بخش شعر در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست عباس محمدی با اشاره به نقش زنده یاد امیرحسین فردی در شکل گیری این جشنواره گفت: انقلاب به معنای دگرگونی است و شعارهای انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی بود، مرام‌نامه و نقشه راه خود را در هنرهایی همچون شعر مطرح می کرد. بر همین اساس، وظیفه جشنواره شعر و داستان انقلاب در سه بخش می توان تعریف کرد. اول پاسداری از انقلاب که با آفرینش آثار ماندگار ادبی در مواجهه با تهاجم فرهنگی و جهان سلطه و غرب، دوم عمل به آرمان‌ها و ایستادن در مقابل کج‌روی‌ها و بیان کاستی‌ها که اغلب در قالب هنر اعتراضی بیان می‌شود و سوم ارائه انقلاب به زبان هنر به جهان از جمله این وظائف است.

وی تاکید کرد: مهمتر از همه این‌ها و در واقع کارویژه جشنواره، پاسداری از زبان فارسی است که به شکل ویژه در جشنواره‌های آتی هم به این مسأله توجه خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، حسینعلی جعفری دبیر بخش داستان جشنواره هم با تائید گفته های محمدی بر نقش داستان در تبیین و ماندگاری ارزش‌ها تاکید کرد.

وی در ادامه در مورد آمار آثار ارائه شده در بخش داستان این دوره جشنواره گفت: در بخش داستان ۲۸۳ اثر به دبیرخانه رسیده است. در این میان داستان کوتاه بزرگسال با ۱۷۹ اثر و داستان کوتاه کودک و نوجوان ۵۰ اثر، رمان بزرگسال ۳۸ اثر و رمان کودک و نوجوان ۱۶ اثر سهم داشته اند. در مجموع ۱۹۴ نفر برای جشنواره داستان و رمان فرستاده‌اند که بیشترین شرکت‌کنندگان از استان تهران و کمترین آنها از ایلام و کردستان بودند. از این میان تعداد خانم ها با تعداد ۱۶۴ نفر بیش از آقایان بود. البته در نهایت ۱۵ اثر به بخش نهایی راه یافته است که در این بخش سهم مردان بیشتر از زنان است.

جعفری‌ با بیان اینکه داوری دو مرحله ای بوده و روی بخش فنی کار تأکید شده گفت: اصرار داشتیم برای داوری افرادی انتخاب شوند که اهل فن باشند بر همین اساس در بخش بزرگسال مصطفی جمشیدی، شهریار زمانی و محمدرضا شرفی خبوشان و در بخش کودک و نوجوان عبدالرحمان اونق، هادی خورشاهیان و شهرام شفیعی آثار را داوری را به عهده داشتند. خسرو باباخانی و محمدحسن جمشیدی نیز در بخش بازخوانی آثار به ما کمک کردند.

جعفری در بخشی از این نشست به مبالغ اندک جایزه این جشنواره اشاره کرد گفت:‌ گاهی یک نویسنده برای خلق یک داستان یا رمان سال‌ها وقت می‌گذارد، اما جایزه کمتر از زحمت اوست. نکته دیگر اینکه این روزها صحبت از بحران فیلم‌نامه زیاد است و به نظرم یکی از اساتید حرف جالبی می‌زد و می‌گفت سینمای ما چون ادبیات را نمی‌شناسد دچار بحران است.

وی افزود: اگر دوستان حوزه هنری ارتباط میان سینماگران و رمان‌ها ایجاد کنند، در ادامه فرآیند، هم به نویسنده توجه شده و هم معضل سینما حل خواهد شد. جعفری در پایان سخنانش بر لزوم ایجاد ارتباط مستمر با برگزیدگان جشنواره شعر و داستان انقلاب و رها نکردن نویسنده و شاعرهای برگزیده تاکید کرد.

در ادامه این نشست، علی‌محمد مؤدب دبیر بخش شعر جشنواره، شعر و داستان انقلاب اظهار را نیازمند توجه خاص دانست و گفت: این جشنواره هر سال یادآور می‌شود که حرف‌های ناگفته هنوز بسیار است و هر یک می‌تواند دستمایه خلق یک اثر باشند.

این هنرمند سپس به آمار آثار ارسالی اشاره کرد و گفت: ۳۵۶ اثر در بخش شعر به دست ما رسید که در بخش تک اثر ۳۰۰ اثر دریافت کردیم اما در بخش مجموع کتاب، ۲۲ مجموعه نو با گرایش‌های نو و ۳۴ مجموعه شعر سنتی همچنین ۷ مجموعه شعر کودک و ۱۴ مجموعه شعر نوجوان به دبیرخانه رسید.

دبیر بخش شعر این دوره جشنواره در مورد هیأت داوران گفت: هیأت انتخاب متشکل از آقایان سیدوحید سمنانی و مبین اردستانی بود. یوسفعلی میرشکاک، زکریا اخلاقی، رضا شیبانی‌اصل، علی هوشمند، میلاد عرفان‌پور و سیده تکتم حسینی، در بخش شعر سنتی داوری آثار را عهده‌دار بودند و در بخش کودک و نوجوان نیز مریم زندی و سیدحبیب نزاری داوری را عهده‌دار شدند.

در بخش دیگری از این نشست، علی‌محمد مؤدب دبیر بخش شعر جشنواره گفت: از مدیران حوزه و ارشاد خواهش می‌کنم با توجه به حجم زیاد کار در حوزه ادبیات انقلاب برای سال‌های پیش‌رو توجه جدی به این حوزه داشته باشند و در بخش بودجه نیز سهم قابل توجهی به آن اختصاص یابد. چرا که حجم کار زیاد است، اما به این دلیل که ادبیات لجستیک سنگین ندارد در نظام بودجه‌ریزی سهم اندکی بر آن قائل می‌شوند؛ در حالی که به نظرم باید مبالغ جایزه‌ها برای سال‌های آتی بالاتر رود. 

 

در ادامه محمدی مدیر مرکز آفرینیش‌های ادبی حوزه هنری درباره برنامه های جشنواره و اختتامیه آن گفت: فردا عصر مراسم افتتاحیه تالار زنده‌یاد طاهره صفارزاده برپا می‌شود و پس از نماز مغرب و عشاء شب شعری را با حضور برگزیدگان جشنواره، همچنین پیشکسوتان شعر انقلاب خواهیم داشت. ضمن اینکه روز دوشنبه دو کارگاه شعر و داستان را در همین تالار برگزار خواهیم کرد و پس از نماز مغرب و عشاء آئین اختتامیه را با حضور برگزیدگان برپا می‌کنیم و از دو هنرمند انقلابی، محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی نژاد هم تجلیل خواهد شد.

 

وی ضمن اشاره به اینکه مراسم اختتامیه روز ۲۷ بهمن از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه برگزار می‌شود گفت: به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مراسم مجازی و تنها با حضور برگزیدگان برپا می‌شود و برای علاقمندان به شکل مستقیم از آپارات و اپلیکیشن حوزه هنری و اینستاگرام سپهر سوره پخش خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه