English

در پاسخ به خبرنگار موج مطرح شد:

بعید است قهرمان اصغر فرهادی به جشنواره فیلم فجر برسد/برگزاری جشنواره برای داوران

طباطبائی نژاد دبیر سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در نشست خبری جشنواره فیلم فجر گفت: آیا اگر ما با کرونا دست به دست هم بدهیم و اجازه بدهیم که ناامیدی و سردی بر سینما حاکم شود این به نفع سینمای ایران است؟

بعید است قهرمان اصغر فرهادی به جشنواره فیلم فجر برسد/برگزاری جشنواره برای داوران

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در ابتدای این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره ضمن اشاره به اولین حضور سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر بر فعالیت‌های او در عرصه مدیریتی سینمای ایران و جزئیات فراخوان سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر ، مرور کوتاهی کرد.

در ادامه این مراسم که به صورت زنده در فضای مجازی پخش می شد، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، با درود به شهدای اسلام و شهید محسن فخری‌زاده و پاسداشت یاد درگذشتگان سینمای ایران در سالجاری سخنانش را آغاز کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا رویدادهای سینمایی در دنیا را با چالش‌های مختلفی روبه رو ساخت. ستاد برپایی جشنواره فیلم فجر نیز رایزنی‌های مختلفی را در این زمینه با کارشناسان سینما و فعالان حوزه سلامت برپا کرد و در جلسات مختلفی که برپا شد، گزینه های مختلفی از تعطیلی جشنواره تا تعویق آن به بهار 1400 و شکل‌ها‌ی دیگری مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر جشنواره فیلم فجر با تاکید بر انتخاب شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر دشوار بود، گفت: در دنیا شیوه‌های مختلفی برای برگزاری جشنواره‌ها برگزیدند و برخی جشنواره‌ها صرفا آنلاین برگزار شدند و یا برخی دیگر همچون جشنواره فیلم‌ کودک در ایران به شیوه آنلاین و فیزیکی برگزار شد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه اظهرا کرد: در حالی که ساده ترین تصمیم تعطیلی این رویداد بود اما معلوم نبود که آیا این بهترین تصمیم است؟ در نهایت با جمع بندی نظرات اهالی سینما در شورای سیاستگذاری به دو رویکرد رسیدیم در وهله اول برپایی جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را خواهند دید و در واقع جشنواره فقط برای داوران جشنواره است. اگر در روزهای پیش رو وضعیت سلامت رو به بهبود برود، اولین گزینه این است که آثار کاندیدای هیات داوران از جمع فیلم‌های رسیده در بخش‌های گوناگون برای مخاطبان اولویت اول، (اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه 50 درصدی به نمایش درآید.

وی تاکید کرد: قدم اول جشنواره با حفظ اولویت سلامت هنرمندان و علاقمندان، فیلم های تولید شده امسال به داوران ارائه می شود و اگر امکانش وجود داشت که با شرایط ایمین و رعایت جدی پروتکل ها در قدم دوم آثار برای اهالی سینما ورسانه به نمایش در خواهد آمد.

مسعود نجفی و طباطبائی نژاد دبیر سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

طباطبائی نژاد در مورد دلیل عدم تعویق تاریخ برگزاری جشنواره گفت: برگزاری جشنواره در بهار 1400 بسیار دشوار بود، چرا که برگزاری ا« در فروردین ماه تفاوت چندانی با بهمن ماه نخواهد داشت و از 25 فروردین تا 25 اردیبهشت ماه مبارک رمضان است و بعد از آن هم مقارن با ایام انتخابات ریاست جمهوری است که برگزاری نمایشگاه را غیر ممکن می ساخت. دلیل تاخیر در انتشار فراخوان هم بررسی دیقیق همه موارد و پیشنهادات بود که با اهالی رسانه و دست اندرکاران بهداشت به این نتیجه رسیدیم.

وی در مورد هزین های جشنواره گفت: خوشبختانه در دو سه سال گذشته هزینه جشنواره به نسبت های دوره های گذشته کاهش یافته است و حتی با اسپانسرینگ درآمد زا هم بوده است. امسال با توجه به شرایط موجود بحث اسپانسرینگ جشنواره نا مشخص و در دست بررسی است و قطعا هزین ها هم کاهش یافته است.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی تاکید کرد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین تقریبا نا ممکن است، اما نکته قابل توجه این است که امسال گفتگو در مورد سینمای ایران و فیلم های حاضر در جشنواره از طریق صدا و سیما انجام خواهد شد.

طباطبائئی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد کیفیت آثار منتخب امسال با توجه به تعداد کم فیلم های تولید شده گفت: ممکن است که تعداد آثار امسال به نسبت سالهای کم باشند اما مطمئنم و قول می دهم که تعداد آثار خیلی خوب که بتوانند لوکوموتیو جشنواره را به حرکت در بیاورند در این دوره وجود دارند. نه می توانم و نه باید که نام فیلمی را ببرم اما قول می دهم که سه چهار فیلم ماندگار در سینمای ایران رقم خواهند خورد و به یادگار می مانند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج در مورد مذاکره با اصغر فرهادی برای حضور در این دوره جشنواره گفت: تا جایی که از طریق دوستان مطلع خبردار شده ایم، فیلمبرداری فیلم قهرمان تا پایان دی ماه ادامه دارد و بعید می دانم که بتوانند به این دوره برسد اما من هم طی روزهای آینده پیگیر خواهم شد و در صورت امکان حضور ایشان در جشنواره برای ما افتخار خواهد بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی در مورد واکنش مستندسازان به امکان حضور مستندهای حاضر در جشنواره سینماحقیقت و حذف هیات انتخاب این بخش گفت: این دوره جشنواره فیلم فجر در هیچ بخشی هیات انتخاب ندارد و همه آثار واجد شرایط داوری خواهند شد. جشنواره سینماحقیقت و جشنواره فیلم فجر مکمل هم هستند و جشنواره سینماحقیقت از اعتبار کافی و جایگاه بالایی در منطقه قرار دارد. پیش از انتشار فراخوان من از دوستان مستندساز مورد وثوقی سوال کردم که آیا فیلم مستند قابل توجهی سراغ دارند که در جشنواره سینماحقیقت حضور نداشته باشد اما در حد حضور در جشنواره فیلم فجر باشد که پاسخشان منفی بود.

وی افزود: من به دوستان مستندساز حق می دهم که بخواهند بهتر دیده شوند اما جدای از اینکه یک جشنواره مستقل و معتبر در کشور برای اینگونه سینمایی وجود دارد اما باید توجه داشته باشند که جشنواره فیلم فجر بالاترین جایزه سینمای ایران را اهدا می کند و طبیعی است که این جوایز به آثاری که در کورس رقابت موفق باشند تعلق خواهد گرفت.

دبیر جشنواره سی و نهم فیلم فجر در پاسخ به سوالی در مورد دستمزد دبیران جشنواره گفت: دستمزد آقای داروغه زاده در دوره های قبل ماهی هفت میلیون تومان بوده است، من هم هیچ قراردادی ندارم و نمی دانم که دستمزدم چقدر خواهد بود.

وی در ادامه در مورد بودجه این دوره جشنواره تصریح کرد: پس از اتمام جشنواره جزئیات هزینه جشنواره منتشر خواهد شد.

سیدمحمد مهدی طباطبائی نژاد در پایان این نشست سیمون سیمونیان را به عنوان مسئول دبیرخانه و مسعود نجفی را به عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره فجر سی و نهم معرفی کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه