English

در نشست خبری آنلاین جشنواره سینما حقیقت اعلام شد؛

اولین جشنواره کاملا آنلاین ایران را برگزار خواهیم کرد/بخش بین الملل رقابتی نخواهد بود

محمد حقیقی مقدم جزئیات برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینماحقیقت را در یک نشست خبری تشریح کرد.

اولین جشنواره کاملا آنلاین ایران را برگزار خواهیم کرد/بخش بین الملل رقابتی نخواهد بود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزار موج، نشست رسانه‌ای آنلاین محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران ، سینماحقیقت دقایقی پیش آغاز شد.

وی در بخش ابتدایی این نشست پس از اعلام برخی آمار در مورد فیلم های ارسال شده و انتخاب شده در بخش های مختلف تاکید کرد: با توجه به شرایط سخت تولید، به جشنواره ارسال آثار زیاد دور از انتظار بود اما بعد از اینکه فراخوان جشنواره را با تأخیر دادیم، متوجه شدیم که در این دوره با رشد ۳ تا ۴ درصدی دریافت آثار در جشنواره سینماحقیقت روبه‌رو شدیم به طوری که ۸۹۴ فیلم در دبیرخانه ثبت شد و این با توجه به شرایط حاد کشور، شگفت‌آور است.

حمیدی مقدم اعلام کرد: آمار آثار راه یافته در بخش های مختلف عبارتند از ۶۷ در بخش مسابقه ملی که در بخش مستند ۲۶ اثر  کوتاه، ۲۵ نیمه بلند، ۱۶ بلند و ۳۱ فیلم در بخش شهید آوینی و  ۱۶ مستند کارآفرینی و البته در واکنش مسئولانه به اتفاق و رویداد مهم سال یعنی کرونا بخش روایت کرونا به جشنواره اضافه و ۲۵ فیلم هم در این بخش انتخاب شد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: این دوره از جشنواره با تغییرات عمده در شیوه های اجرایی تحت تاثیر شرایط کرونائی برگزار خواهد شد و تنها جشنواره آنلاین سینمایی ایران را برای اولین بار برگزار خواهیم کرد. با شیوع کرونا، بسیاری از رویدادها و جشنواره‌های دنیا دچار تغییر در شکل برگزاری یا تاخیر در برپایی آن شد اما امروز بسیاری از جشنواره‌ها بر این شدند که برای مقاومت و ایجاد ساختارهای اجتماعی باید جشنواره‌های هنری را برگزار کنند و بگویند سینما زنده است و شور و شعف باید در جامعه‌ای که لحظه های تلخی را تجربه می‌کند، ایجاد شود.

حمیدی مقدم افزود: با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره، در این دوره نمایش فیزیکی حتی به صورت محدود هم نخواهیم داشت و با همراهی سامانه های پخش فیلم شامل هاشور، فیلیمو، نماوا و تیوا در کنار ما خواهند بود که در این میان سایت هاشور نقش کاخ جشنواره یا سینمای رسانه را به عهده دارد. اما بخش بین الملل غیر رقابتی خواهد بود و با توجه به استقبال و تقاضای زیادی که بود، حق پخش برخی از بهترین آثار تولید شده در سال 2019 وابتدای 2020خریداری کردیم که به صورت غیر رقابتی نمایش داده خواهد شد. بر این اساس امسال ۱۰ فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود

وی افزود: آنچه که از جشنواره سینماحقیقت بروز می کند در حوزه برنامه سازی تلویزیون، تولید محتوا و نمایش فیلم ها خواهد بود، شبکه های مختلف تلاویزیون شامل یک، دو، چهار، مستند و افق با انتشار اخبار و گپ و گفت و نمایش فیلم ها در طول روزهای برگزاری جشنواره در کنار این جشنواره قرار گرفته اند. شبکه مستند با تولید دو برنامه به طور ویژه ای این همکاری را با جشنواره دارد.

حمیدی مقدم تصریح کرد: از فیلمسازان مشهور مستند دعوت شده که کارگاه‌هایی بگذارند، در بعضی کارگاه‌ها، کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند با استادهای حاضر در کارگاه‌ها به طور زنده ارتباط برقرار کرده و مسایل خود را طرح کنند.

وی تاکید کرد: افراد حرفه‌ای رسانه و مطبوعات به صورت رایگان از تمام محتوای تولید شده جشنواره از طریق سامانه برخط هاشور بهره‌مند خواهند شد.

نشست رسانه ای جشنواره سینماحقیقت

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به سوالی در مورد آنچه که این جشنواره در برگزاری آنلاین از دست می دهد گفت: در همه جشنواره های سینمایی، فیلمسازان برای یک هدف معین و در چند روز خاص گرد هم می آیند و با هم به گفتگو و تعامل و معاشرت می پردازند و حتی خیلی ها گفتگوهای خارج از فضای فیلمسازی را ترجیح می دهند. امسال همانطور که چنین فضایی در جمع خانوادگی و اجتماعیمان از ما سلب شده در جشنواره هم از بین رفته اما از سوی دیگر نشان داده شد که جریانِ زندگیِ سینما را از توقف به سمت یک زندگی جدید حرکت داده و باید ما با شرایط جدید خود را وفق دهیم. سینمای مستند

وی تاکید کرد: ورود به پلتفوم ها و اقتصاد سینما برای سینمای مستند یک فرصت جدید است.

حمیدی مقدم در پاسخ به این سوال که برای صیانت از آثار در نمایش برخط چه اقداماتی انجام داده اند گفت: نمایش فیلم ها تنها برای آی پی های داخل کشور قابل پخش خواهد بود و حتی افراد متخصص خارجی هم تنها از طریق سامانه بازار و دریافت کدهای خاص امکان تماشای فیلم را خواهند داشت.

وی افزود: اما مانند همه جشنواره های دنیا، با فیلمسازان صحبت کرده ایم گفته ایم که ما اختراع کننده این چرخ نیستیم. ما صادقانه در ابتدا به فیلمسازان گفتیم این امکان وجود دارد که با تمام بحث‌های فنی این تکنولوژی، اتفاق و رخنه‌ای رخ دهد و شرط کرده ایم که با قبول ریسک و در نظر گرفتن احتمال تخلف، اثرشان را در این جشنواره شرکت دهند. به هر حال باید خود را با حضور کرونا و شرایط جدید تطبیق دهیم.  شما با این شرط و پذیرش احتمال وقوع چنین اتفاقی می‌توانید در جشنواره شرکت کنید.

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت درباره محدودیت بلیت های نمایش و اینکه آیا فیلم ها تنها در یکی از پلتفرم ها به نمایش در خواهند آمد گفت: همانطور که اشاره کردم تمامی محتوا و فیلم های جشنواره در سایت هاشور پخش خواهد شد. اما برخی از صاحبان آثار بنا به دلایلی ممکن است محدودیت هایی را در نمایش فیلمشان در نظر گرفته باشند مثل اینکه اثرشان تنها برای اهالی رسانه و داوران به نمایش گذاشته شود که در این صورت یک یا دو نمایش با حدود سیصد صندلی را برای آنها در نظر گرفته ایم. در عین حال برخی دیگر هم نمایش آثارشان را برای هزار نفر محدود کرده اند که ما هم با خواست آنها توافق کرده ایم و در کل آثار به صورت گردشی در همه سامانه ها به نمایش در خواهد آمد.

وی تصریح کرد: کلیه درآمد حاصل از فروش بلیط که برای هر فیلم حدود پنج تا ده هزار تومان خواهد بود، به صاحبان آثار تعلق خواهد گرفت.

دبیر جشنواره سینماحقیقت در مورد پرداختن به ترور دانشمند هسته ای کشور گفت: در مورد توجه جشنواره به مضامین ارزشی اگر نگاهی به آثار داشته باشید متوجه می‌شوید که این موضوع قطعا در اهداف بنیادین جشنواره بوده و هست و نگاهی به آمار جشنواره آن را به خوبی نشان می‌دهد. توجه ویژه به مبحث مقاومت، حوزه‌های برون‌مرزی، داخلی و مسائل حوزه‌های گفتمان انقلاب و دفاع مقدس و... از بخش‌هایی است که در این دوره فیلم‌هایی با این مضامین وجود دارد.

وی افزود: در مورد جایزه سردار سلیمانی هم کارها در ماه‌های قبل انجام شد. برای تبیین مکتب فکری او و محور مقاومت در بخش جداگانه از بخش آوینی باید طراحی می‌کردیم تا به شکل بنیادین به مسأله بپردازیم، نه شعاری و برای این کار باید فکر و گفتگوی لازم با شورای سیاست‌گذاری انجام شود. فعلا بخشی برای جایزه شهید محسن فخری‌زاده به دلیل اینکه مدت کوتاهی از شهادت ایشان گذشته طراحی نکردیم چرا که نیازمند ان است که موضوع را در اتاق فکر جشنواره به شکل منسجمی مطرح کنیم.

حمیدی مقدم به تنوع موضوعی آثار این دوره هم اشاره کرد و گفت: در حوزه مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی فیلم‌های تاثیرگذاری داریم. همچنین امسال به آیین‌ها، رسوم و فولکلور و خرده فرهنگ‌ها مثل گذشته توجه کرده‌ایم.

شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند تجربی هم در پاسخ به سوالی در مورد امکان اختصاص هزینه های صرفه جویی شده به دلیل شرایط غیر حضوری برگزاری و تعطیلی کامل جشنواره در تولید آثار گفت: هر بخش از مجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه تولید انیمیشن، سینمایی و تولیدات مختلف بودجه مستقل دارد و به واسطه موضوع مورد بحث هزینه می‌شود. و بر اساس قانون نمی توان برگزار نکردن جشنواره نمی‌توانست بودجه را به بخش‌های دیگر تزریق کند.

حمیدی مقدم در ادامه به سوالی در مورد جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در این دوره گفت: انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ربطی به جشنواره ها در کشور ندارد و امری است که توسط نمایندگان خانه سینما انجام می‌شود که آنها هم در حال بررسی وتلاش برای یافتن سازوکار مناسب جهت انجام این کار هستند و باید آن را چطور با سامانه‌های برخط پیش ببرند؟ که احتمالا طی یکی دو روز به نتیجه خواهد رسید و فکر می‌کنم بتوانیم امسال در حوزه آنلاین هم این آرا را داشته باشیم.

وی در مورد زمان قطعی برگزاری جشنواره گفت: قرار این بود طبق الگوی گذشته و زمانبندی در تقویم اجرایی جشنواره ۱۸ تا ۲۵ آذرماه جشنواره را برگزار کنیم. با توجه به شرایط و وضعیت قرمز تهران بر اثر شیوع ویروس کرونا خللی در کارهای اجرایی و ستادی ما ایجاد شد. بر آن شدیم جشنواره با ۸ روز تاخیر در تاریخ ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ماه برگزار شود. امیدواریم با تاخیر ۸ روزه عملکرد سامانه‌های موجود و بخش اجرایی خوب پیش برود و دوستانی که فیلمشان هنوز بنا به دلیل تعطیلی این دو هفته وضعیت تهران آماده نشده و به دفتر جشنواره نرسیده، آماده شوند و کار خود را هر چه زودتر ارسال کنند.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در مورد رویکرد جشنواره در پرداختن به مسائل روز و بویژه کرونا گفت: مساله‌ای که در حوزه ساخت مستند بحران با آن مواجهیم این است که مستندساز باید اول شرایط را تحلیل و بعد به آن ورود کند. حتی اگر این شرایط ملتهب مانند کرونا جمعی باشد، اول باید تحقیق و پژوهش انجام شده و مستندساز سوژه خودش را پیدا کند. با توجه به سرعت همه‌گیری کرونا، برخی فیلمسازان اعتقاد داشتند باید با احتیاط سراغ این موضوع رفت و تحلیلش کرد اما برخی دیگر معتقد بودند سندها در حال از بین رفتن است و باید به سمت ثبت سند و خلق واقعیت‌های جهان معاصر رفت. استناد این دسته از فیلمسازان حسرتی است که به دلیل نبود تصاویر از بسیاری از وقایعی است که در چند دهه گذشته رخ داده است.

وی تاکید کرد: نگاه ما در جشنواره همه‌جانبه بود و همه آثاری که واجد شاخص‌های فرمی و محتوایی بود بدون اینکه به انتقادی بودن یا نبودن نگاه آنها توجه شود برای مسابقه انتخاب شدند. اینکه آثار این بخش را ارزیابی کنیم که در چه سطحی هستند و مواجه فیلمسازان با کرونا عمیق بوده یا نه، مباحثی است که بعد از جشنواره بررسی شده و امتیاز داده خواهد شد.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوالی در مورد هیات انتخاب این دوره گفت: الهام اسدی، امیر اصانلو و فخرالدین سیدی را به عنوان هیات انتخاب در بخش فیلم های کوتاه، امیرحسین نوروزی، بهروز ملبوس باف و مینا مشهدی مهدی را به‌عنوان هیأت انتخاب در بخش فیلم های نیمه بلند و رایا نصیری، مهدی بخشی مقدم و سید حسین حق‌گو را به‌عنوان هیأت انتخاب بخش مستندهای بلند را تشکیل می داده اند.

در پایان این نشست هم از پوستر این دوره جشنواره که توسط رضا عابدینی طراحی شده بود رونمایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه