English

رادیو اربعین راه اندازی شد

ظهر امروز رادیو اربعین با حضور مدیران سازمان صداوسیما در محل ساختمان شهدای رادیو راه اندازی شد.

رادیو اربعین راه اندازی شد

به گزارش خبرگزاری موج، مراسم راه اندازی رادیو اربعین امروز شنبه ۲۹ شهریور ماه با حضور حجت الاسلام قائم مقام رییس صداوسیما ، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین، حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش، شهرام ملازاده مدیر رادیو پیام و آوا، امیر تاجیک مستندساز، سرتیپ شاهین تقی‌خانی و جمعی از مدیران و مقامات لشکری و کشوری در محل ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین در ابتدای این مراسم با قرائت متنی به تفاوت‌های اربعین امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا پرداخت.

در بخشی از متن وی به فقدان سردار حاج قاسم سلیمانی اشاره شده بود و فاتحی بیان کرد: دنیا باید بداند تا وقتی عشق حسین در قلب‌ها زنده است و مکتب عاشورا پابرجاست دنیا حاج قاسم‌های زیادی را به خود خواهد دید.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به ویروس کرونا رادیو اربعین از ماهیت اطلاع رسانی به رویکرد برنامه سازی تغییر روش داده است و سعی کردیم محدودیت‌ها را به این ترتیب لحاظ کنیم.

مدیر رادیو اربعین با اشاره به ساختارهای تولید برنامه در این شبکه توضیح داد: پنج برنامه زنده و هفت برنامه تولیدی در ساختارهای مختلف مستند نمایشی و گفتگومحور در طول روز داریم.

وی با نام بردن از برخی برنامه‌ها گفت: برخی از برنامه‌های شاخص ما مجله صبحگاهی «به تو از دور سلام» با رویکرد اجتماعی، «منظومه نور» با رویکرد معارفی، مجله عصرگاهی «عصر حسینی» با محورهای موضوعی رادیو اربعین، مجله شبانگاهی «در آرزوی وصال» از جمله برنامه‌هاست. همچنین مشاعره «شعر و شعور» در قالب ادبیات، نمایش رادیویی، مستندهای مختلف از دیگر آثار ماست. از کارهایی که در این دوره شکل گرفت همکاری با حوزه هنری سازمان تبلیغات و تولید برنامه «زیارت کلمات» است که با دعوت از شاعران آیینی تدارک دیده شده است.

فاتحی اضافه کرد: «از سرچشمه آفتاب» فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره) و فرازهایی از سخنان رهبر انقلاب از دیگر برنامه‌های است که در برنامه‌ها تدارک دیده شده است.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: رسالت ما سنگین‌تر از سال‌های گذشته است مردم امکان حضور در اربعین را ندارند اما مردم از دلیل این محدودیت‌ها هم آگاه هستند و امیدواریم امسال بهترین اربعین را داشته باشیم.

حاج قاسم، غایبِ حاضر اربعین امسال است

حمید شاه آبادی معاون صدا نیز در این مراسم در سخنانی گفت: رادیو اربعین یک بار دیگر کارش را شروع می‌کند اما امسال حال و هوای دیگری حاکم است. این رادیو در ابتدای کار قرار بود حال و هوای زائران را روایت کند اما امسال رویکردها متفاوت است. امسال همچنین سردار حاج قاسم سلیمانی به‌ظاهر غایب اما حاضر در این ایام است.

وی با اشاره به ماهیت اربعین اضافه کرد: حرکتی که انحصارا ً برای امام حسین (ع) شروع شده است و ما برای هیچیک از دیگر امامان اربعین را نداریم و گویی این مأموریت دیده شده است که بازماندگان، پیام حسینی را به دنیا مخابره کنند. پیام استکبارستیزی حسین را باید امروز به جهان مخابره کنیم چراکه امروز سردمداران کفر از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

معاون صدا تصریح کرد: اگر امروز سردار حاج قاسم سلیمانی نیست اما یک دنیا شور برای ادامه راه مقاومت در بین مردم است و اربعین بیانگر صحت این راه است. رادیو اربعین خوشبخت است که این سردمداری را به عنوان رسانه اختصاصی این حرکت را بر عهده داشته باشد.

وی افزود: امیدواریم امسال هم رادیو اربعین نخ تسبیحی داشته باشد که قلوب مردم و دل‌های جهانیان را بیش از پیش به هم پیوند بزند.

معاون صدای رسانه ملی در پایان سخنانش با اشاره به شعار اربعین با عنوان «الحسین سفینة النجاة» گفت: امیدواریم انتخاب این شعار یک بار دیگر همه را به این باور برساند که امام حسین راه نجات است، همه سوار بر این کشتی شویم و با نگاه استکبارستیزی حسینی از این سختی‌ها عبور کنیم.

اربعین تابلوی تمام‌نمای عاشورا است

حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام رییس صداوسیما نیز در این مراسم بیان کرد: شهادت، عاشورا، اربعین فرهنگی را به‌وجود آورده است که بی نظیر و بی‌بدیل است و همه مولفه‌های فرهنگی مربوط به حیات طیبه در آن دیده می‌شود. همه پیام‌ها و شعارها و شعرهایی که از قبل این حادثه به ودیعه گذاشته شده خلاصه‌اش در اربعین مشاهده می‌شود. اربعین ضمن اینکه استمرار حادثه عاشوراست تابلوی تمام نمایی از آن است.

وی یادآور شد: امسال که مراسم راهپیمایی انجام نمی‌شود فرصتی مغتنمی برای رسانه است که ابعاد دیگری از این حادثه را تشریح کند. راهپیمایی یکی از مناسک اربعین است و همه آنچه باید در این روز انجام بگیرد از جمله زیارت عاشورا و اربعین انجام خواهد شد. رسانه باید به بخش مربوط به شعور حسینی و اربعین بیشتر بپردازد. فلسفه اربعین است که در طول تاریخ هیچ گاه متوقف نشده است. این سنت توسط بزرگان همواره احیا شده است. در اوج سخت‌گیری هوایی که زمان رژیم صدام انجام می‌شد باز هم این رویداد برگزار می‌شد.

قائم مقام رییس صداوسیما با اشاره به راهپیمایی اربعین به عنوان یک معجزه اظهار کرد: یکی از دلایل اعجاز یک موضوع همین است که بیش از هزار سال تلاش کنند نوری را خاموش کنند و آن همچنان روشن باشد و دوام پیدا کند.

موسوی مقدم در پایان گفت: باید تاریخ را به درستی نقل کنیم سود و ضررها و اتفاقات را به درستی بیان کنیم و نتیجه‌گیری کنیم که حیات طیبه جوامع اسلامی به این حرکت نیاز دارد.

رادیو اربعین از شاهکارهای صداوسیما است

حسین ذوالفقاری رییس ستاد مرکزی اربعین در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: رادیو اربعین یکی از شاهکارهای صداوسیما در این سال‌ها بود و کارهای موثری در موارد تبیینی و تبلیغی انجام شد. امسال تا حدی کارها در حوزه تبلیغی و اطلاع رسانی سنگین‌تر از سال‌های گذشته است.

وی اضافه کرد: امسال دو غم داریم ویروس منحوس اجازه نداد عاشقان امام حسین و خادمانی که یک سال برنامه‌ریزی کرده بودند از فیض راهپیمایی محروم شدند. یکی از دلایلی که تاخیر داشتیم که اعلام کنیم چه خواهد شد بحث بیماری و سلامت مردم و زائرین بود که مهم هم بود.

ذوالفقاری تصریح کرد: غم دوم این است که سردار دل‌ها در میان ما نبود و همه آرزو داشتیم حداقل به مکانی که آن سردار به شهادت رسید برویم. دلم نمی‌خواست پیام برگزار نشدن اربعین از طرف خادمین اعلام شود و تلاش شد حتی به صورت محدود برخی از زائران در مراسمی شرکت کنند. برای این منظور دائم با عراق و مقامات عالی در تماس بودیم و آنچه که در نهایت به صورت رسمی اعلام کردند این بود که امسال امکان پذیرایی زائران را ندارند.

وی افزود: از پیشنهادهای ما این است که تعدادی از موکب داران به صورت نمادین در مسیر خود راهپیمایان خود عراق حضور پیدا کنند. اگر دولت عراق موافقت کند علاقمند هستیم تعدادی از موکب داران به نمایندگی از زوار ایرانی شرکت کنند.

ذوالفقاری در پایان تصریح کرد: مردم به شایعات فراخوان‌ها و ثبت نام‌ها توجه نکنند. به سمت مرزها حرکت نکنند. امکاناتی ایجاد نشده است، دولت عراق هم مرزها را بسته است پس این حرکت به مصلحت نیست. مسئولان نیروی انتظامی مکرر دیروز تماس گرفتند و درخواست داشتند که اطلاع رسانی شده و مردم توجیه شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی