English

تدارک تلویزیون برای ایام اربعین در شرایط شیوع کرونا

مدیران سازمان صدا و سیما در جلسه ای از تدارک تلویزیون برای ایام اربعین در شرایط شیوع کرونا خبر دادند.

تدارک تلویزیون برای ایام اربعین در شرایط شیوع کرونا

به گزارش خبرگزاری موج، اولین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین با حضور رایزن فرهنگی ایران در عراق، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و نمایندگان معاونت‌های سیما، صدا، امور استان‌ها، برون‌مرزی، توسعه و فناوری رسانه، فضای مجازی و مرکز بسیج برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مقدم ضمن قدردانی از اعضای کمیته به دلیل برنامه‌ریزی مناسب در فضای شیوع ویروس کرونا برای گرامیداشت اربعین حسینی اظهار کرد: راه‌پیمایی اربعین اتفاق بزرگی است که هرسال شاهد برگزاری باشکوه آن بودیم، اما امسال باید آن را به شیوه‌ای متفاوت و تحت سیاست‌های کلی نظام در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

وی افزود: هرچند برای ایجاد فضای مناسب برای بهره‌مندی مخاطبان باید تصویر مناسبی از شکوه و عظمت ارادت زائران اربعین به ساحت مقدس امام حسین (ع) به نمایش گذاشته شود، اما امسال سیاست‌های دشمنان نیز تغییر کرده و هوشیاری بیشتری را از رسانه ملی می‌طلبد.

تلاش رسانه های معاند برای زیرسوال بردن برگزاری مراسم اربعین در فضای مجازی

به گفته قائم‌مقام رئیس رسانه ملی اگر در سال‌های گذشته نگاه رسانه‌های معاند بر تخریب راهپیمایی و تلاش برای به حداقل رساندن حضور زائران بود امسال این رسانه‌ها نوک پیکان خود را به سمت ترویج خرافات و جعل روایات گرفته‌ اند و با رفتار‌های کاذب و نشر اکاذیب در فضای مجازی فلسفه حضور در کربلا و راهپیمایی اربعین را زیر سؤال می‌برند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مقدم با اشاره به قطعی نشدن برخی از دستورات و سیاست‌های کلی برای اعزام اعضای رسانه‌ها به عراق متذکر شد: قطعاً امسال راهپیمایی نخواهیم داشت و ما سیاست عدم برگزاری مراسم را قطعی می‌دانیم، اما گروه‌های رسانه‌ای به تعداد اندک در کربلا حضور خواهند یافت و پوشش رسانه‌ای را بر عهده خواهند گرفت.

رسانه ملی مراسم عزاداری اربعین را به خانه ها می آورد

وی با اشاره به وظیفه رسانه برای پوشش مراسم و ارسال خبر تصریح کرد: رسانه ملی با اعزام گروه‌های محدود وظیفه دارد آنچه در چارچوب رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است مقررشده است پوشش تصویری دهد و فضای عزاداری را به خانه‌ها بیاورد.

قائم‌مقام رئیس رسانه ملی در پایان با تأکید بر شعار اربعین ۹۹ گفت: امسال با شعار «الحسین سفینه النجاه» به استقبال اربعین می‌رویم و امیدواریم در فضای متفاوتی که امسال با آن روبرو هستیم فضای روحانی و معنوی اربعین را به مخاطبان منتقل کنیم.

سید عباس فاطمی نماینده معاونت امور استان‌ها بابیان این نکته که باید با طراحی رسانه‌ای مناسب این ایام را گرامی‌بداریم، گفت: باید در ساماندهی تولیدات رسانه‌ای به نوآوری و خلاقیت در همه ساحت‌های رسانه‌ای که لازمه این همایش عظیم است توجه کنیم و تصویر نابی پیش روی مخاطبان قرار دهیم.

اعلام آمادگی هیئت های بزرگ برای برگزاری مراسم اربعین در مراکز استان ها

وی با اشاره به لزوم تغییر فضای شهری متذکر شد: امسال هیئت‌های بزرگی در مراکز استان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اربعین را زنده نگه خواهند داشت.

فاطمی افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود، وظیفه رسانه‌ای است که این رویداد عظیم را در قالب برنامه‌های متنوع رسانه‌ای کند، اما بار تهییجی آن را از فضای فیزیکی به فضای دلی و معنوی منتقل کند.

وی تأکید کرد: رسانه ملی با دست‌پر می‌تواند از این مرحله عبور کند. تولیدات مستند مناسبی در مراکز استان‌ها و شبکه‌های سراسری روی آنتن خواهد رفت که می‌تواند همان شوق و شور عزاداری را به مخاطب منتقل کند.

استقرار گروه‌های فنی محدود

علیرضا شریفی نماینده معاونت توسعه و فناوری رسانه نیز با اشاره به اهمیت بحث زیرساخت‌های فنی بیان کرد: هرسال بیش از ۵۰ واحد SNG در کشور عراق آماده فعالیت است که امسال با اعزام چند واحد به شکل حداقلی پوشش رسانه‌ای را بر عهده خواهیم گرفت.

وی افزود: مسلماً اصرار ما بر استفاده از ظرفیت‌های کشور عراق است و امیدواریم با استقرار گروه‌های محدود تصاویری را به شکل زنده در اختیار تمام رسانه‌ها قرار دهیم و امسال نیز شاهد حضور رسانه‌ای مناسب در شرایط کرونایی باشیم.

قاسم الهام‌بخش نماینده معاونت فضای مجازی توجه به محتوا را از ضرورت‌های تولیدات رسانه‌ای دانست و تأکید کرد: برنامه‌سازان معارفی در این میان وظیفه سنگین‌تری دارند و باید نکته‌ها و سوژه‌های ناب را از میان شعار امسال استخراج کنند و بر شور و شوق اربعین بیفزایند.

وی به طراحی‌های متنوع در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: علاوه بر تلوبیون و اربعین آنلاین، پنج تلویزیون تعاملی ازجمله آی سیما، لنز، شیما، تی وی نت و فام نیز برای اربعین برنامه‌های اختصاصی تدارک دیده‌اند.

الهام‌بخش با اشاره به شبکه‌های لبیک و سپهر از تولیدات مناسب رسانه‌ای در این ایام برای مخاطبان خبر داد.

از حسینیه تلویزیونی تا موکب تلویزیونی

در ادامه شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به انتخاب موکب تلویزیونی برای گرامیداشت این ایام گفت: امسال ایام محرم را با شعار حسینیه تلویزیونی شکل دادیم و برای اربعین نیز موضوع موکب تلویزیونی را در شبکه‌های سیما مطرح خواهیم کرد و با همراهی سازمان تبلیغات اسلامی مراسم اربعین را به شکل مناسب پوشش خواهیم داد.

وی شبکه اینترنتی شمس را گامی در جهت تحقق هیئت مجازی دانست و با اشاره به رویکرد اربعینی این شبکه، آن را بخشی از وظیفه رسانه ملی در شرایط دشوار کنونی معرفی کرد.

موکب سلامت و تبلیغات در خدمت زائران

در پایان حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق اربعین را یکی از بهترین مصادیق وحدت بین ملت ایران و عراق دانست و گفت: جمیع عواطف اسلامی و انسانی در این حماسه نهفته است، اما امسال باید این حماسه را به شکلی دیگر رسانه‌ای کنیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های مناسب با وزارت امور خارجه و سفارت عراق در شرایط عدم برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: پیشنهاد ما برپایی چندین موکب ازجمله موکب سلامت برای توزیع اقلام بهداشتی، موکب خدمات و موکب تبلیغات برای اندک زواری بوده است که ممکن است به‌طور پراکنده حضورداشته باشند و نیازمند دریافت این خدمات باشند.

به گفته اباذری هر نوع برنامه‌ریزی برای مراسم اربعین در هماهنگی کامل با دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور عراق خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی