English

دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) به پایان رسید

آیین اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) با حضور سید عباس صالحی برگزار شد.

دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری موج، آیین اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع)  صبح امروز در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید عباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیام های صوتی و تصویری مراجع عظام تقلید برگزار شد.

علی علامه زاده، دبیر کنگره بین المللی امام سجاد (ع) در ابتدای برنامه با اشاره به فلسفه شکل گیری این رخداد مهم فرهنگی معنوی گفت: ۱۰ سال پیش ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به دبیرخانه های استانی ماموریت داد تا در جهت بزرگداشت مقام یکی از اهل بیت (ع) فعالیت کنند که هرمزگان افتخار کار کردن در جهت نشر معارف امام سجاد (ع) پیدا کرد.

وی با اشاره به آثار و برکات کنگره بین المللی امام سجاد (ع)، خاطرنشان کرد: تا چند سال قبل تنها ۲۰ تا ۳۰ نفر حافظ صحیفه در کشور وجود داشت که امروز با برنامه ریزی های صورت گرفته دبیرخانه کنگره، تنها در منطقه محروم بشاگرد بیش از ۵۰ حافظ صحیفه سجادیه تربیت شده است.

دبیر کنگره بین المللی امام سجاد (ع) در ادامه از دریافت ۱۵ پیام مکتوب و تصویری از مراجع عظام تقلید، دریافت هزار و ۲۰۰ مقاله علمی از اندیشمندان و محققین داخلی و خارجی، چاپ قریب به ۲۰ کتاب و تربیت بیش از ۸۰ مبلغ صحیفه در مرکز تخصصی صحیفه سجادیه به عنوان بخشی از برکات ۱۰ دوره برگزاری کنگره یاد کرد.

وی ادامه داد: آموزش بیش از سه هزار جوان هرمزگانی در قالب طرح سفیران ولایت، حضور بیش از ۵۰ شخصیت برجسته علمی مسلمان و غیرمسلمان از کشورهای مختلف، اجرای نذر امام سجاد با هدف احیای سیره اجتماعی آن حضرت و دستگیری از نیازمندان از دیگر فعالیت هاست.

علامه زاده، برگزاری ۷۰۰ نشست، همایش و ویژه برنامه بزرگداشت مقام امام سجاد (ع) در داخل و خارج کشور که از این شمار، ۱۰۰ نشست در ۳۰ کشور جهان بوده است، برگزاری پنج همایش بزرگداشت مقام امام سجاد (ع) در تهران و قم، تاسیس مرکز نیکوکاری امام سجاد (ع)، ۷۰ نشست علمی و ترویجی با محوریت معارف امام سجاد (ع) و صحیفه سجادیه را از دیگر برنامه ها برشمرد.

وی از برگزاری نشست های تخصصی در ۱۴ استان کشور، آزادی ۱۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان های استان هرمزگان در راستای سیره آزاد سازی بردگان توسط امام سجاد (ع)، و تولید ۱۰۰ ویدئوکلیپ محتوای مجازی به عنوان بخشی از فعالیت های شاخص کنگره دهم نام برد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده، امام جمعه بندرعباس به تفسیر بخش معنویت شعار امسال کنگره (امام سجاد (ع) اسوه معنویت، عقلانیت، مقاومت) پرداخت و عنوان کرد: اگر عنصر عقلانیت را کنار معنویت قرار ندهیم نمی توانیم یک تفسیر روشنی را از معنویت ازائه دهیم با توجه به اینکه این واژه به صورت مشخص با این واژگان در کتاب و سنت بکار برده نشده و این مفهومی انتزاعی است که ما از مجموعه و منظومه معارف ارزشمند اهل بیت انتزاع کرده ایم که حاوی مسائل بسیار مهم و ارزشمندی است.

وی با اشاره به اینکه امروز ما در بحث معنویت هم در دنیای اسلام و هم در دنیای مسیحیت با دو یا سه کج اندیشی مواجه هستیم، افزود: در جهان اسلام ما تفاسیری از معنویت را داریم که گاهی پشت پا به شریعت می زند و گاهی معنویت را به شریعت اختصاص می دهند و در واقع از باطن غفلت می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس ادامه داد: در حوزه الهیات مسیحی نیز یک جدایی در مساله معنویت داریم و آن جدا کردن معنویت از امور دنیا و اختصاص دادن به امور اخروی است و این از مشکلاتی است که نوع نگاه غرب را به مساله معنویت در یک حصار تنگی قرار می دهد که نمی تواند یک تفسیر روشنی از آن باشد.

وی گفت: علی رغم اینکه امروز خلاء معنویت را در دنیای غرب احساس می کنیم اما نداشتن یک تفسیر روشن از معنویت، کار را برای ما در حوزه ترویج و تبلیغ مساله معنویت گرایی سخت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه گستره معنویت خیلی وسیع است، افزود: اگر بخواهیم تفسیر درست و روشنی از معنویت ارائه دهیم ناچاریم که عقلانیت را در کنار معنویت برای تفسیر روشن و صحیح این واژه به خدمت بگیریم.

وی با ذکر این نکته که عقلانیت همچنین نقش بی بدیلی در تفسیر روشن از مساله مقاومت است، اظهار کرد: امروز کج اندیشی و کجروی هایی را در حوزه مقاومت شاهدیم. جریانات انحرافی امروز که تحت عنوان داعش و به نام جریان جهاد مطرح می شود ناشی از این است که تفسیر روشنی از مقاومت و جهاد و مرزبانی ارائه نداده اند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام سجاد (ع) با اشاره به دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان در صحیفه سجادیه، گفت: امام سجاد (ع) در این دعا به خوبی و از منظر عقلانی به مساله مقاومت نگاه کرده اند.

وی افزود: اگر بخواهیم بن مایه های مقاومت را در اسلام جستجو کنیم و تفسیر صحیح و درستی را از مقاومت ارئه دهیم لازم است که چند مساله را به عنوان اصول و بن مایه های اندیشه ای مقاومت ازجمله اصل اسلام خواهی را مورد توجه قرار دهیم.

عبادی زاده با بیان اینکه ارزش های دینی جوهره و مبنای مقاومت است، عنوان کرد: بدون ارزش های دینی نمی توانیم تفسیر روشنی از مقاومت را ارائه دهیم و دعای ۲۰ مکارم الاخلاق و فراز ششم دعای ۹ صحیفه به ارزش های اصیل مقاومت نظیر صبر و ایثار و فداکاری و استقامت و توکل به خدا اشاره می کند.

وی از اصل «نفی سبیل» و «نفی سلطه» به عنوان یکی از اصول و بن مایه های مقاومت نام برد و بیان کرد: گفتمان مقاومت، گفتمان قرآنی است و آنچه که از فرازهای نورانی دعاهای ۲۷ و سایر ادعیه صحیفه سجادیه به دست می آوریم حاکی از یک حقیقت است و که ما امروز به عنوان مبنای مقاومت نفی گفتمان سلطه را باید در مقاومت برجسته کنیم.

امام جمعه بندرعباس افزود: نفی فتنه های مذهبی و طایفه ای و نگرش به نظریه امت سازی هم در قرآن و هم بیانات صحیفه که تفسیری از قرآن می باشد، تاکید شده است و امام سجاد (ع) در فراز اول دعای دوم نفی فتنه ها با تکیه بر امت سازی با محوریت امام را به خوبی تبیین فرموده اند.

وی تصریح کرد: اگر امروز در مساله مقاومت از موضوع امت سازی در جهان اسلام غفلت کنیم و جهان اسلام حول محور یک امت قرار ندهیم آن موقع خواهیم دید که فتنه های طایفه ای و قومی و مذهبی اندیشه مقاومت را تخریب و تضعیف می کند.

عبادی زاده با تاکید بر سرلوحه قرار دادن اصل نفی سلطه و نفی سبیل و توجه به نظریه امت سازی، گفت: ایستادگی در برابر نظام سلطه و نفی سازش و خشونت در مساله مقاومت در فراز شش دعای ۹ و فراز ۱۸ دعای ۲۰ و دیگر دعاهای صحیفه سجادیه اشاره به این داد که اندیشه سداد را باید بهبه عنوان زیربنای تفکر و اندیشه صحیفه مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: استکبارستیزی چه در بُعد استکبار درون و موانع درونی در وجود انسان ها و چه استکبار بیرونی و دشمن شناسی که امام سجاد (ع) در دعای ۱۴ و ۲۷ صحیفه سجادیه به مساله شناخت دشمن و شناخت موانعی که در برابر جریان مقاومت قرار دارند، اشاره می فرمایند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تاکید کرد: ما باید امروز تعریف روشنی از جریان مقاومت با توجه به مبانی دینی خود برای دنیا ارائه دهیم تا تفسیرهای کج اندیشانه ای که از مساله مقاومت و جهاد در اندیشه انسان های کج سلیقه، کج فهم و کج اندیش ارائه می شود را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه زبان فطرت و زبان مشترک نه تنها مسلمانان بلکه پیروان و ادیان مذاهب است، افزود: با معرفی صحیفه، زمینه را برای ترویج معارف اهل بیت (ع) در دنیا فراهم سازیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی