English

بررسی موسیقی و مکتوبات قوم رومانو در خنیاگران رادیو فرهنگ/آَشنایی با ساز و موسیقی زرگرها

رادیو فرهنگ یکشنبه 2 شهریورماه در برنامه «خنیاگران»، با نگاهی موسیقی رومانو مکتوبات آنها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

بررسی موسیقی و مکتوبات قوم رومانو در خنیاگران رادیو فرهنگ/آَشنایی با ساز و موسیقی زرگرها

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج؛ در برنامه خنیاگران  امروز، موسیقی و مکتوبات قوم رومانو (قومی با ریشه اروپایی در اطراف قزوین) بررسی می شود.

«زرگر‌ها» که ریشه زبانی آنها از رومانو است  موسیقی و ساز مخصوص به خود با نام «جرره» را دارند که چگوری کوچک با هفت سیم است و ترانه‌های ترکی و زرگری را با آن می‌نوازند.

در خنیاگران امروز «زهرا حبیبی زاد» و «هوشنگ فراهانی» در خصوص آثار موسیقیایی مکتوب قومی که موسیقی با زندگی آنها عجین شده است گفتگو می کنند.

روستای زرگر در 51 کیلومتری قزوین از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک واقع شده حدود 1000 نفر جمعیت دارد معادل 220 خانوار در آن سکونت دارند که به زبان زرگری ( رومانو ) – ترکی و فارسی صحبت می کنند و هوشنگ فراهانی نوازنده تار و سه تار و موزیسین و پژوهشگرکه کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی(قوم‌موسیقی شناسی) از دانشگاه تهران دارد در این برنامه به  بررسی آثار موسیقیایی آنها می پردازد.

برنامه خنیاگران کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که پژوهش های مکتوبی که در حوزه موسیقی در ایران صورت گرفته، را معرفی می‌کند.

برنامه «خنیاگران» به  تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و مشاوره زهرا حبیبی‌زاد، ساعت 16:30 برروی موج اف ام ریف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه