English

در گفتگو با بازیگر سریال یوسف پیامبر(ع) مطرح شد؛

خانه نمایش قم را دریابید/کوچ هنرمندان تئاتر استان قم به تهران

محمدجواد طاهری با اشاره به کمبود منابع مالی در خانه نمایش قم، بیان کرد: با تاسیس خانه نمایش قم، کور سوی امیدی در دل‌های جوانان با استعداد و هنرمندان بومی استان جرقه زد، و امروز مدیران فرهنگی برای ادامه حیات این مرکز آموزشی، فرهنگی و هنری می‌بایست آن را دریابند.

خانه نمایش قم را دریابید/کوچ هنرمندان تئاتر استان قم به تهران

به گزارش خبرگزاری موج، اگرچه نقش‌های « حاج آقا ساعدی» سریال برادر، «آبسالوم» فیلم سینمایی ملک سلیمان نبی، « احمدی، معاون وزیر» سریال نوشدارو، ایفای نقش در سریال‌های هوش سیاه، قفسی برای پرواز و فیلم‌های سینمایی سایه‌ای در خورشید، آسو و در راه بهشت را در کارنامه خود دارد اما با ایفای نقش «مالک» در سریال یوسف پیامبر(ع) به شهرت رسید.

خودش می‌گوید:« بعد از بررسی ابعاد شخصیتی مالک و مطالعه در تاریخ سعی کردم بازی متفاوتی ارائه دهم» شاید دلیل ماندگاری این نقش، همان دقت نظر و وسواس در انتخاب و ایفای نقش  باشد که در شخصیت سید محمدجواد طاهری نهادینه شده است.

شاید کمتر کسی بداند که سیدمحمدجواد طاهری پیش از رسیدن به دوره جوانی، قدم در عرصه تئاتر گذاشت و در در سال 1365 در سن 16 سالگی اولین فعالیت نمایشی خود را با ایفای نقش در نمایش « صبح قریب» نوشته رضا پوررضائیان و کارگردانی حسن حسینی آغاز کرد و از آن پس در نمایش‌های « حضور»،«‌ قصیده بلند باران»، «بانوی بی‌نشان»، «خورشید کاروان»، «شکفتن»، «عشق روی خرپشته»، «زخم مدینه»، «از خاک تا افلاک»، «کانال کمیل» و «‌در قاب ماه» و تله تئاترهای «شبیه پدر» و «تپه افلاک» به ایفای نقش پرداخت.

تعدادی از این نمایش‌ها در جشنواره‌های مختلف تئاتری حضور یافته و جایزه هیئت داوران نصیب وی شده است اما این هنرمند موفق قمی به بازیگری در عرصه تئاتر و سینما قانع نشد و با نمایش « صدبار اگر توبه شکستی بازآ» اولین تجربه کارگردانی خود را در کارنامه‌اش ثبت کرد و از آن پس، کارگردانی نمایش‌های «خارودل»، «عود بر آتش»، «یکی بود یکی نبود»، «خاله ادیسه»، «جنگ کور»، «داروگیر پهلوان»، «شیرین به روایت امروز»، «مردی در بند» ، «افرا»، «مرگ در ساعت مرغابی»، «پروانه در آتش» و «خواهر عشق» و«ماه در آسمان» و «حنانه» و..را برعهده داشت.

با نگاه به کارنامه حرفه‌ای و رنگارنگ سیدمحمدجوادطاهری در می‌یابیم، بیشترین آثار کارگردانی و بازیگری او که مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌، در ژانرهای دینی و مذهبی بوده است که از دغدغه‌های دینی و تفکرات مذهبی او سرچشمه می‌گیرد زیرا به گفته خودش :« یک کارگردان زمانی برای تولید محتوای دینی و مذهبی اقدام می‌کند که به مسائل دینی آشنا باشد و دغدغه‌ ذهنی او این باشد که بخواهد در راستای این هدف یعنی اشاعه و ترویج  ارزش‌ها دینی و در راستای اهداف اسلام قدم بردارد در غیر این صورت اگر دغدغه‌ِ کارگردان غیر از این باشد و نیت، نیت متفاوتی باشد قطعا آن اثر موفق نخواهد بود و با استقبال مخاطب مواجه نخواهد شد.»

طاهری پس از سیر و سلوک در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون سرانجام به زادگاه خود در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) بازگشت اما این بار نه برای اجرای تئاتر و نمایش بلکه برای افتتاح اولین خانه نمایش خصوصی به قم آمد و با تاسیس این مجموعه، توانست خون تازه‌ای در رگ‌های هنرهای نمایشی و هنرمندان عرصه تئاتر استان قم، تزریق کند.

وی در رابطه با تاسیس این مجموعه گفت: خانه نمایش قم از سال 97 فعالیت خود را آغاز کرده است و سالن اصلی ظرفیت 150 تماشاچی را دارد و در کنار آن 2 پلاتوی آموزشی، اتاق لباس و گریم، سالنی ویژه نمایش نامه خوانی و یک کافی شاپ وجود دارد.

طاهریان افزود: استان قم به دلیل حضور علما و وجود حوزه علمیه و اسناد تاریخی، می‌تواند واجد یک مکتب هنری مستقل در رشته تئاتر باشد و تعهد به هنر دینی در صورت حمایت از نسل جوان استمرار پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: خانه نمایش قم با هدف حمایت از هنرمندان و استعدادهای بازیگری در استان قم تاسیس شد و توانسته در این دو سال فعالیت حرفه‌ای خود، بستری را فراهم کند تا هر شخص با استعداد و علاقه‌مند به حوزه بازیگری و هنرهای نمایشی در استان قم به جای پیمودن مسافت طولانی از قم به کلان‌شهرها برای آموزش یا تماشای تئاتر، به خانه نمایش در شهر خودش مراجعه کند.

مدیر خانه نمایش قم اظهار کرد: از ابتدای تاسیس این مجموعه تا کنون، بالغ بر هزار تئاتر به روی صحنه اجرا رفته است و حدود 200 هنرجو در مقاطع سنی بین 7 الی 40 سال در خانه نمایش قم آموزش دیده و فعالیت می‌کنند.

بازیگر سریال برادر گفت: در دوره جوانی آرزوی داشتن یک سالن نمایش تئاتر در استان قم بر دلم نشست زیرا برای اجرای نمایش و یا حتی تماشا کردن یک تئاتر ناچار بودم مسافت طولانی را پیموده و به تالار مرکزی در تهران سفر کنم و در نهایت در سال 77 برای فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی به تهران کوچ کردم اما امروز این آرزو محقق شد و شهر قم دارای یک خانه نمایش خصوصی است و استعدادهای هنری این شهر می‌توانند از ظرفیت آن بهره‌مند شوند.

طاهری گفت: در سال ۹۳ به دلیل نبود یک سالن تئاتر، ناچارا در سوله‌ای بدون استفاده واقع در نمایشگاه دائمی قم، نمایش «حنانه» را با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) را به مدت ۱۰ شب بر روی صحنه اجرا کردیم.

مدیر خانه نمایش قم بیان کرد: خانه نمایش قم واقع در بلوار الغدیر قم، با هزینه اندک و بهره‌مندی از حداقل امکانات برای یک سالن نمایش، آن را به خانه نمایش قم تبدیل کرده‌ام اگرچه این سالن دارای 10 پروژکتور و ظرفیت محدود برای جایگاه تماشاچی است؛ خانه نمایش یک سوله بود که مالک آن هم شخص می باشد و بصورت استیجاری در اختیار ما است و ماهیانه اجاره آن را پرداخت می‌کنیم ودر این ایام شیوع ویروس کرونا در پرداخت با مشکل مواجهه شده‌ایم .

وی با بیان اینکه خانه نمایش قم امروز از کمبود منابع مالی رنج می‌برد، افزود: با تاسیس این مرکز، کورسوی امیدی در دل جوانان با استعداد و هنرمندان بومی استان جرقه زد و آن‌ها در طول مدت این دو سال توانستند تئاترهایی با استانداردهای ملی تهیه و بر روی صحنه اجرا کنند، علاوه بر آن بسیاری از علاقه‌مندان به عرصه بازیگری و هنرهای نمایشی،  در دوره‌های مختلف آموزشی برگزار شده در خانه نمایش قم شرکت کردند و بازی‌های درخشان آن‌ها در صحنه خانه نمایش قم ثبت شده است.

بازیگر سریال یوسف پیامبر(ع) با اشاره به احتمال تعطیلی خانه نمایش قم به علت مشکلات مالی، گفت: شهر قم دارای مردمی هنرشناس و هنر دوست می‌باشد و در صورت تعطیلی خانه نمایش قم، ناچار هستند برای تماشای یک تئاتر کیلومترها مسافت را طی کنند و این امر در شان مردم یک شهر مذهبی مانند قم که بافت فرهنگی و هنری دارد، نیست.

طاهریان با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی استان، خانه نمایش قم را دریابند، گفت: خانه نمایش قم در راستای حمایت از حقوق هنرمندان و استعدادهای نهفته هنری در استان قم، آماده هرگونه همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کوچ هنرمندان تئاتر استان قم به تهران

وی گفت: امروز، بسیاری از هنرمندان بومی استان قم به دلیل کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در استان، برای رسیدن به آرزوهای خود و دیده شدن در عرصه‌های مختلف هنری به کلانشهرهایی مثل تهران سفر می‌کنند اما غافل از اینکه از این کوچ ناگهانی و پر هزینه که بدون داشتن هیچ‌گونه برنامه‌ریزی دقیق و منظمی صورت گرفته، جز سراب چیزی نصیب آن‌ها نخواهد شد.

بازیگر سریال یوسف پیامبر(ع) گفت: توصیه من به هنرمندان جوان استان قم این است که سختی فعالیت کردن در استان قم را با جان و دل تحمل کنند و بدانند برای رسیدن به آینده درخشان در عرصه‌های مختلف هنری، باید مبارزه کنند و به اصطلاح باید خاک صحنه میل کنند تا به مدارج بالا رسیده و در ذهن‌ها ماندگار شوند.

وی تصریح کرد: نمی‌توان از این نکته غافل شد که بدون شک مراکز اصلی فرهنگ و هنر در کلانشهر تهران است و فعالیت حرفه‌‌ای در آن‌جا در نهایت سبب شهرت و محبوبیت و در یک کلام پیشرفت‌های مهم‌تر خواهد شد اما مهم‌ترین مسئله در خصوص جوانان بااستعداد این است که قدم به قدم در این عرصه حرکت کنند و پله‌های ترقی را یکی یکی پشت سر بگذارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه