English

رئیس حوزه هنری قم:

کرونا، برنامه‌های فرهنگی و هنری را به فضای مجازی برد/ هنرمندان قمی برای مقابله با قم‌هراسی، بسیار تلاش کردند

رئیس حوزه هنری قم گفت: شیوع کرونا، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری را به دل فضای مجازی برد.

کرونا، برنامه‌های فرهنگی و هنری را به فضای مجازی برد/ هنرمندان قمی برای مقابله با قم‌هراسی، بسیار تلاش کردند

سید مهدی سیدین‌نیا در گفتگو با خبرنگار موج قم، با تبیین برنامه‌های حوزه هنری قم در روزهای کرونایی بیان کرد: «آخرین روزی که حوزه هنری اقدام به برگزاری برنامه در فضای اجتماعی کرد، 30 بهمن و اجرای برنامه طنز قمپز بود و در همان شب مشخص شد که بیماران مبتلا به ویروس کرونا در قم شناسایی شده‌اند و با توجه به شیوع این ویروس، عملا برگزاری برنامه‌های حضوری ما منتفی شد.

رئیس حوزه هنری قم افزود: پیرو این اتفاق برگزاری برنامه شب خاطره‌ در روز اول اسفندماه 98 نیز منتفی شد. با بروز این مشکل تلاش کردیم از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و برنامه‌های خود را در این فضاها برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: شیوع کرونا، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری را به فضای مجازی برد و توانستیم تا حد زیادی اهداف و برنامه‌های خود را در بستر فضای مجازی، پیگیری کنیم.

سیدین‌نیا خاطرنشان کرد: در ایام گسترش ویروس کرونا، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف را در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری فعال کردیم و از طریق سایت، شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اپلیکیشن حوزه هنری‌، حتی کلاس‌های هنری خود را ادامه دادیم.

از طریق فضای مجازی، مانع از تعطیلی کلاس‌ها شدیم

وی گفت: در روزهای پایانی سال گذشته برخی از کلاس‌ها باید به اتمام می‌رسید و تعدادی نیز تا تابستان سال جاری تداوم داشت و تلاش کردیم از طریق فضای مجازی، مانع از تعطیلی کلاس‌ها شویم.

رئیس حوزه هنری قم عنوان کرد: حوزه هنری، سازمانی رویداد محور است و در ساختاری که دارد، عمده برنامه‌های آن دارای مخاطب است، مانند نمایش و تئاتر و جلسات نقد و بررسی و دیگر برنامه‌ها. جهت در دسترس قراردادن بخش زیادی از این برنامه‌ها و دوره‌ها، آنها را در فضای مجازی ارائه کردیم.

وی بیان کرد: در طول دو ماه گذشته برخی از برنامه‌های ادبی مانند شب شعر علوی و مهر و ماه و محفل طنز قمپز نیز در فضای مجازی برگزار شد. همچنین دو فراخوان شعر به مناسبت مبعث و نیمه شعبان اعلام شد که با ارسال تعدادی از آثار از طرف هنرمندان، به برترین‌ اشعار جوایزی تعلق گرفت.

فراخوان شعر با موضوع قم

سیدین‌نیا با اشاره به فراخوان شعر با موضوع قم اظهار داشت: در ایام گسترش ویروس کرونا، نامهربانی‌هایی را نسبت به قم و مردم این شهر شاهد بودیم که واقعا هنرمندان قمی برای مقابله با قم‌هراسی، بسیار تلاش کردند و سروده‌های آنها توسط حوزه هنری جمع‌آوری و در ضای مجازی منتشر و دیده شد.

وی افزود: همچنین با هدف معرفی قم و توصیف درستی از این شهر، فراخوان مسابقه شعر با موضوع شهر مقدس قم در اسفندماه سال گذشته با مشارکت حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و با محوریت هجمه‌هایی که علیه قم انجام‌گرفته بود اعلام شد.

رئیس حوزه هنری قم عنوان کرد: این مسابقه شعر شامل موضوعات «قم، شهر اهل‌بیت(ع)»، «قم، شهر انقلاب و جهاد»، «قم، شهر علم و فضیلت» و «شخصیت و هویت شهری قم» بود. بیش از 100 اثر به این مسابقه ارسال شد و در نهایت ده نفر از صاحبان اشعار برتر برگزیده شدند.

وی در مورد برگزاری جشنواره مواهب نیز گفت: چهارمین کنگره شعر نیایش با عنوان مواهب با محوریت مضامین و معارف ناب دعای افتتاح فراخوان شده‌است که فرصتی برای گسترش شعر مناجاتی و معرفتی به شمار می‌رود. این کنگره در دوره‌های پیشین نه تنها مورد استقبال شاعران استان که مورد توجه شاعران کشوری نیز قرار گرفته‌است.

سیدین‌نیا تصریح کرد: از جمله اهداف این جشنواره درک عمیق مضامین متعالی دینی و ارائه این معارف ناب در قالب شعر است که شاعران با درک از مفاهیم دعا، از مضامین آن در اشعار خود استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره هر سال در ماه مبارک رمضان با ضیافت افطار برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع بیماری، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شاعران می‌توانند با موضوع دعاهای ماه رمضان تا تاریخ ۴ خرداد ماه ۱۳۹۹ آثارشان را به نشانی ایمیل mavaheb.qom@gmail.com ارسال کنند.

رئیس حوزه هنری قم در خصوص جشنواره همدلانه نیز گفت: این جشنواره در سطح ملی و میان شاعران کشور در سه بخش با محوریت پاسداشت همدلی و مواسات در ماه مبارک رمضان، قدردانی از مدافعان سلامت و کادر درمانی و گروه های جهادی در عرصه های مختلف برگزار می‌شود .

وی بیان کرد: در این ایام، گروه‌های جهادی به صورت خودجوش در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها حضور داشتند، ضمن اینکه مدافعان سلامت اعم از پزشکان و پرستاران و کادر درمانی با جانفشانی به مردم خدمت کردند و باید از این تلاش‌ها در قالب هنر تجلیل شود.

سیدین‌نیا گفت: این جشنواره با همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، صدا و سیمای مرکز قم و حوزه هنری استان برگزار می‌شود.

وی در ادامه پیرامون فعالیت‌های حوزه هنری اظهار داشت: در ذیل این سازمان، واحد نمایش و ادبیات و تصویری و تجسمی و آموزش فعال است که زیرمجموعه واحد تصویری شامل بخش انیمنشن و زیرمجموعه ادبیات شامل شعر و داستان و طنز است.

رئیس حوزه هنری قم خاطرنشان کرد: در حوزه هنرهای تجسمی به صورت ویژه در عرصه عکاسی، خانه عکس در قم در زمینه تولید آثار هنری و مستند فعالیت دارد.

وی بیان کرد: بانک جامع اطلاعات هنرمندان یکی از اقداماتی است که به زودی تحقق پیدا می‌کند، در حال حاضر از طریق سامانه و فضای مجازی با هنرمندان در ارتباط هستیم و امروز تعداد کثیری از هنرمندان عضو حوزه هنری هستند و از برنامه‌ها آن استفاده می‌کنند.

سیدین‌نیا عنوان کرد: متناسب با جامعه هدف خود ،برنامه‌ها و طرح‌هایی را ارائه می‌دهیم و تعامل خوبی با هنرمندان حتی در ایام بروز ویروس کرونا به ویژه در تولید آثار داریم، امیدوارم به زودی همه در کنار هم کرونا را شکست دهیم و برنامه‌ها را با قوت بیشتری به صورت حضوری برگزار کنیم و با استفاده از ظرفیت هنرمندان بتوانیم اهداف خود را پیش ببریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه