English

محسن سلیمانی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

لزوم توجه کمیسیون فرهنگی مجلس به بستر سازی برای شناخت و تولید هنر/فروش آثار رونق اقتصاد هنر نیست

قائم مقام انجمن طراحان گرافیک ایران گفت: سرمایه گذاری بر بستر سازی برای تولید هنری و شناخت هنر از غیر هنر مهمترین رویکرد کمیسیون فرهنگی برای رونق اقتصاد هنر و هویت بخشی آن در کشور باشد.

لزوم توجه کمیسیون فرهنگی مجلس به بستر سازی برای شناخت و تولید هنر/فروش آثار رونق اقتصاد هنر نیست

پس از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس و مشخص شدن اکثریت قریب به اتفاق راه یافتگان به مجلس آینده، محسن سلیمانی قائم مقام انجمن طراحان گرافیک ایران در مورد توقع جامعه هنری از کمیسیون فرهنگی مجلس آینده به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: به موضضوع بسیار مهمی اشاره دارید که به رغم اینکه در ایام پایان سال ما درگیر برنامه های اجرایی و وضعیت بوجود آمده بابت شیوع بیماری کرونا در کشور هستیم. لازم است که در اوقات فراغتی که پیش می آید، مقداری هم کارهای زیربنایی و فکری و بنیادی انجام دهیم.

چرا باید هنرمندان حضور بیشتری داشته باشند

وی در ادامه اظهار داشت: مجلس جایگاه خاص خود را دارد و معمولا سیاست  گذاری ها از آنجا نشات می گیرند. برای ما بسیار مهم است که اگر قرار است که تصمیم گیری برای هنر و قشر هنرمند صورت بگیرد از سرچشمه آن رخ دهد و با یک قانون به آن برسیم. امیدواریم که بتوانیم برای دوستانی که در این دوره رای آورده اند، مقوله هنر را به خوبی مطرح کنیم گرچه خیلی از این عزیزان مباحث فرهنگی را مدظر دارند و می شناسند اما همچون گذشته لازم است که اهالی هنر مسائل کلیه هنرها و بویژه هنرهای تجسمی را برای آنها بیشتر مطرح کنیم و باید ما هم حضور بیشتری داشته باشیم که آنها بتوانند مسائل را به درستی طرح کنند.

هنوز به جایگاه درست هنر پی نبرده ایم

سلیمانی تصریح کرد: به این دلیل می گویم ما هم باید حضور داشته باشیم که هنوز در جامعه به جایگاه درست هنر پی نبرده ایم و بنابراین در اتفاقاتی که رغم می خورد به ندرت می بینیم که از هنر و کاربردهایش به خوبی استفاده شود؛ که این مسئله هم منبعث از عدم شناخت مناسب بسیاری از مسئولین ما از این مقوله است در حالی که این امکان وجود دارد که به کمک «هنر» بتوان بسیاری از مشکلات را حل کرد. ما به عنوان اعضای انجمن های هنری شاهد چنین مسئله ای هستیم که امیدوارم در آینده و طی یک روند منطقی وضعیت تغییر کند.

قائم مقام انجمن طراحان گرافیک ایران  افزود: به طور مثال اگر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بسیاری از موارد و مشکلات جامعه از جمله همین بیماری اخیر که نامش را همه جا می بینیم، با رویکردهای فرهنگی وارد عمل بشویم قاعدتا با تاثیرگذاری بیشتری مواجه خواهیم بود. ما در وهله اول نیاز به نگاه و جریان سازی فرهنگی و از مولفه های آن هنری داریم. پس ما در ابتدا این توقع را از خود هنرمندان داریم که همچون همیشه حضور دارشته باشند و بعد هم حمایت مسئولین و قانون گذاران را انتظار داریم.

هنرمندان با مشکلات معیشتی بسیاری روبرو هستند

محسن سلیمانی در پاسخ به وضعیت اقتصاد هنر که این روزها در رویدادهایی همچون جشنواره تجسمی فجر و یا حتی حوزه هنری هم با آغاز برنامه هایی برای فروش آثار هنری، بیشتر هم مورد توجه قرار گرفته و نگاه مجلس آینده به آن گفت: چند صباحی که می شود به عنوان تیتر، مسئله و حرف در این حوزه اتفاقاتی را شاهدیم اما هنوز کار و راه بسیاری در پیش است؛ چرا که هنوز هم هنر را به عنوان یک شغل و حرفه کامل به رسمیت نمی شناسند و حتی دستمزدهای مناسبی به هنرمندان داده نمی شود. به همین دلیل در وهله اول در حقوق و دستمزد و پرداختی ها مشکلات زیادی داریم.

فروش آثار به معنی رونق اقتصاد هنر نیست

وی ادامه داد: در چنین رویدادهایی وقتی صحبت از اقتصاد هنر به میان می آید، باید فکر کرد که منظور دوستان بیشتر فروش آثار هنری است چرا که مقوله اقتصاد هنر به معنی وسعت بخشیدن به درآمدهای هنری و هنرمندان است که متفاوت از فروش آثار عده معدودی از هنرمندان است. فروش آثار هنری هم بخشی از اقتصاد هنر است و به نوبه خودش هم لازم است که در مجموعه ای شامل  گسترش فروش و ایجاد موقعیت برای تولید و خلق اثر تو.سط هنرمندان به آن توجه شود همانطور که باید موقعیتی ایجاد شود که همه بهاین حس برسند که هنر چقدر برایشان مفید و کارآمد است. در حال حاضر دو نهاد در کی از ابعاد این مجموعه پیشرو شده اند ولی امیدواریم که در سایر بخش ها هم همه نهدهای ذیربط قدم هایی بردارند.

این گرافیست افزود: در حال حاضر بحث اقتصاد هنر مطرح نیست و فقط مقوله فروش آثار هنری مورد توجه قرار گرفته که جزیی از اقتصاد هنر است و بیشتر در مورد آثار اساتید مطرح و یا پیشکسوت و شاخص که آثار گران‌قیمتی دارند، به آورده مالی مناسبی می رسد و نمی تواند به همه هنرمندان تعمیم داده شود.

همه هنرمندان و آثار هنری قیمت بالایی ندارند

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: اتفاقا یکی از نکاتی که باید در کمیسیون فرهنگی مجلس جدید به طور دقیق و ویژه مد نظر قرار بگیرد همین امر است و باید برای مقولات همچون امور معیشتی و یا حتی بحث مالیات بر هنر، راهکارهای جدید و مناسب تری ارائه دهند. در واقع حراجی ها (اکشن) یا اکسپوها ملاک مناسبی برای برآورد حق الزحمه و یا درآمد هنرمندان نیست. حتی همین مسئله را در هنرهای نمایشی هم داریم که به اشتباه دستمزد بالای هنرنمایی و بازیگری تعداد انگشت شماری از هنرمندان، به سایرین تعمیم داده شده و برای قضاوت در مورد سایر هنمندان به عنوان ملاک عمل مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: در حالی که روش و معیار صحیحی نیست و می توان اقدام به بررسی کرد که آیا در همه جای هنر چنین دستمزدهایی پرداخت می شود؟  مشابه همین وضعیت را در بازگیران و هنرمندان هنرهای نمایشی داریم که تنها تعداد معدودی هستند که از دستمزدهای بالایی برخوردارند یا آثار بسیار کمی هستند که با فروش خوبی مواجه می شوند. اما آیا همه هنرمندان از چنین دستمزدها و فروش هایی برخوردارند؟

قائم مقام انجمن طراحان گرافیک ایران ادامه داد: این نکته حایز اهمیتی است و می توان و باید همه اینها به تفکیک بررسی شوند. من همینجا تاکید می کنم که اصلا چنین چیزی وجود ندارد و خلق یک اثر هنری بسته به زمانی که یک هنرمند صرف می کند تا به نتیجه برسد و یا تجهیزات و متریالی که برای ساخت برخی آثار مورد نیاز است، همه اینها هزینه های بالای تولید یک اثر هنری است که در مقابل درآمد ناچیز هنرمندان اصلا قابل مقایسه نیست و باید مورد توجه قانون گذاران قرار بگیرد.

سلیمانی اظهار داشت: من فکر می کنم که پس از چالش های بوجود آمده و گفتگوهای شکل گرفته در سطح جامعه، کمیسیون های دخیل در این تصمیمگیری ها به درک درستی از این موضوع رسیده اند؛ و اکنون زمان آن است که راهکارهایی ارائه کنند تا ارزش هنری از لحاظ فرهنگی بالا رود. به عنوان مثال حراج ها و آرت فرها به جای خود، اما من معتقدم مقوله اقتصاد هنر وقتی به نتیجه خواهد رسید که همه افراد جامعه احساس نیاز کنند که لازم است در محل کار و منازلشان یک اثر هنری اصلی نصب شود و مقوله هویت برایشان اهمیت داشته باشد. نه اینکه به دنبال کارهایی باشند که اصلا هنر نیست و ما به عنوان خروجی و محصولات صنعتی از آنها یاد می کنیم.

سوگیری مناسب کمیسیون فرهنگی به رونق اقتصاد هنر می انجامد

وی افزود: به نظر من آنچه که کمیسیون فرهنگی برای به نتیجه رساندن فعالیت های فرهنگی نیاز دارد زمینه سازی برای سرمایه گذاری بر شناخت صحیح از هنر است که اگر در جامعه تسری پیدا کند آن وقت مردم و سازمان ها به این مقوله رو می آورند. هنر به میدان می آید تا بخشی از هویت سازی ما را پیش ببرد؛ امری که تنها با آگاهی سازی و اطلاع رسانی ممکن نیست؛ بلکه باید سازمان ها به پرداختن به محصولات هنری کیفی و هویتی، احساس نیاز کنند که به نظر من هنوز این احساس نیاز شکل نگرفته است و حتی شناخت هنر از غیر هنر و هنر با کیفیت از آثار نازل هم از مقولات اصلی و زمینه ای است که نیاز به سیاستگذاری و توجه نهادهای قانون گذار دارد.

محسن سلیمانی در پایان گفت: چنین رویکردی در واقع می تواند به موفقیت و رونق اقتصاد هنر در جامعه کمک شایانی کند که فروش آثار هنری تنها بخشی از آن است.

بیشتر بخوانید:

مسعود شجاعی طباطبایی در گفتگو با موج مطرح کرد:

کمیسیون فرهنگی مجلس آتی باید توان بازکردن گره ها را داشته باشد/ مجلس با قانونگذاری صحیح می تواند مشکلات هنرمندان را حل کند

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه