English

در شب پایانی جشنواره موسیقی فجر؛

اجرای دو گروه آذری/ گلایه عاشیق اسکندری از فراموش شدن موسیقی آذری

در آخرین شب از برپایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره، عاشیق حسن اسکندری از فراموش شدن موسیقی آذری گلایه و تاکید کرد این فرهنگ سنتی باید حفظ شود.

اجرای دو گروه آذری/ گلایه عاشیق اسکندری از فراموش شدن موسیقی آذری

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، در آخرین شب از برپایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ، سالن سوره حوزه هنری میزبان دو گروه موسیقی آذری بود که در دو بخش اجراهای این دو گروه روی صحنه رفت.

بخش اول اختصاص به گروه موسیقی عاشیق های تبریز به سرپرستی حسن اسکندری داشت که قطعاتی پر احساس و ریتمیک را اجرا کردند. عاشیق حسن اسکندری نوازنده و خواننده در میان قطعات به آذری برای حاضران صحبت می کرد و حاضران در سالن نیز اکثرا آذری زبان بودند.

موسیقی آذری

بخشی از صحبت‌های عاشیق اسکندری، مرتبط با ساز دهل و سرنا بود. وی گفت: ساز سرنا و دهل قبلا در مراسم عروسی آذری ها رواج داشت اما الان بدون این دو ساز سنتی، آهنگ های آذری نواخته می شود. باید تلاش کنیم فرهنگ سنتی را حفظ کنیم و موسیقی سنتی جزئی از فرهنگ این آب و خاک است که باید حفظ شود. سپس از دو نوازنده گروهش درخواست کرد که بخشی از آهنگ عروسی را بنوازند.

بر این اساس، قرار است در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از عاشیق حسن اسکندری تجلیل شود و به همین دلیل در ابتدای اجرای گروه، مستندی از این هنرمند پیشکسوت پخش شد و بدون حضور مدیران از وی با اعطای سبد گل، تجلیل نمادین صورت گرفت.

یکی از اتفاقاتی که در سالن سوره و در اجراهای رخ داد، تاکید عجیب مسئولان داخلی این سالن بر ثبت نکردن فیلم یا تصویر توسط حاضران در سالن بود. این موضوع در حالی است که در سالن هایی که به اجرای موسیقی پاپ اختصاص دارد، چنین قانونی حکمفرما نیست و این قانون ثبت نکردن فیلم و تصویر (که معمولا بیش از چند دقیقه نیست!) تنها اختصاص به موسیقی سنتی ایرانی دارد!

این در حالی است که یکی از موضوعاتی که عاشیق حسن اسکندری در اجرای شب گذشته خود به آن تاکید کرد، فراموش شدن موسیقی آذری توسط مردم بود که اتفاقا با فیلم و عکس این فرهنگ دست به دست می چرخد و مردم با نوای این موسیقی دلنشین آشنا می شوند.

بخش دوم برنامه شب گذشته، اختصاص به گروه موسیقی راست موغام تبریز به سرپرستی شهریار صدیق و حسین صبا داشت. در این گروه تعداد سازهای آذری به مراتب بیشتر از گروه قبلی بود. در میان این سازها، بم تار نیز به چشم می خورد که سازی آذری است.

این گروه موسیقی در دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر نیز حضور داشت، در این کنسرت، 9 قطعه اجرا کرد که قطعه کوچه لَر بسیار مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه