English

نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد؛

فرجام شهدای هواپیمای اوکراینی و سردیس شهید سردار قاسم سلیمانی در جشنواره تجسمی فجر/اولین نمایش لوازم و آثار رضا مافی در چارسوی هنر

نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسیمی فجر در حالی افتاح شد که به شیوه های مختلف با سیل زدگان سیستان و بلوچستان، بازماندگان جانباختگان هواپیمای اکراینی و یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همراهی داشت.

فرجام شهدای هواپیمای اوکراینی و سردیس شهید سردار قاسم سلیمانی در جشنواره تجسمی فجر/اولین نمایش لوازم و آثار رضا مافی در چارسوی هنر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نمایشگاه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز گذشته در محل موسسه صبا افتتاح شد.

این افتتاحیه که بسیار ساده و بدون تشریفات بود، تنها به بریدن روبان توسط رضا بانگیز، خلاصه می شد با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و ابراهیم حقیقی دبیر کل دو دوره اخیر جشنواره تجسمی فجر و بدون حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری‌اش برگزار شد. 

افتتاح دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

در اولین روز برگزاری این نمایشگاه یکی از آثاری که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد، اثری با عنوان «فرجام» که اثری چیدمان و هنر نوشتار به یاد جانباختگان و شهدای پرواز ۷۵۲ اوکراینی در جشنواره فجر بود که در فضایی نسبتا بزرگ توسط کریم اله خانی است که در فضایی مستقل و نسبتا بزرگ اجرا شده است.

هادی مظفری مدیر کل تجسمی در جمع خبرنگاران در مورد استقبال کمی که از افتتاح این نمایشگاه شد بر کیفیت و کمیت آثار به نمایش درآمده تاکید کرد و گفت: من این نمایشگاه را کم فروغ نمی بینم و اگر مخاطبان با حوصله و تامل آثار این نمایشگاه را ببینند مطمئنم که نظر دیگری خواهند داشت.

افتتاح دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

وی در عین حال در پاسخ به زمان کوتاه برگزاری نمایشگاه و فاصله روز پایانی با اختتامیه آن گفت: سال گذشته طولانی ترین جشنواره فجر به جشنواره تجسمی اختصاص داشت که خسته کننده بود. امسال ما مطابق با استاندارد نمایشگاه های دیگر در کشور، یک هفته را برای برگزاری انی نمایشگاه در نظر گرفته ایم. به دلیل اینکه با تالار وحدت از قبل بر سر تاریخ اختتامیه به توافق رسیده بودیم و از طرفی دیگر نیاز به زمان کافی برای چاپ کتاب این دوره نیاز داشتیم این فاصله بین پایان یافتن نمایشگاه تا اختتامیه ایجاد شده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد در مورد تغییر محل برگزاری نمایشگاه از نمایشگاه بین المللی به گالری صبا هم گفت: ایده آل ما برگزار یاین نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی همزمان با برپای نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بود تا مخاطب بیشتری جذب این نمایشگاه هم شود اما وقتی زمان نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر را بین دو نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری و نفت تعیید کردند ما از برگزاری آن در محل نمایشگاه بین المللی منصرف شدیم.

وی تاکید کرد: ما ازا سال گذشته سه سیاست کی را پیگیری کردیم و سعی کرده ایم بر آنها پایبند باشیم. نخست قرار دادن مجموعه هنرهای تجسمی زیر یک سقف که این از فراخوان هم مشخص است و سال گذشته پراکندگی بخش های مختلف نمایشگاه در موزه امام علی (ع)، باغ موزه قصر و گالری صبا بامشکلات مدیریتی هم مواجه شده بودیم. دوم پژوهش محور بودن این جشنواره و نمایشگاه است و سوم نزدیک کردن رابطه هنرهای تجسمی و بازار است چرا که استعداد یابی و نمایش آثار نیمی از کار  و نیم دیگر آن به جریان انداختن هنرمند در بازار کار است.

افتتاح دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

هادی مظفری در پاسخ به همراهی این نمایشگاه با وقایع اخیر جامعه گفت: جدای از اختصاص بودجه افتتاحیه به خرید منبع آب برای هموطنان سیل زده در سیستان و بلوچستان، در این نمایشگاه دو بخش ویژه هم به یادبود جانباختگان هواپیمای اکراینی و بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی داریم. که فرجام اثری با موضوع هواپیمای اکراینی است که سبک و اجرای متفاوت و خاص خود را دارد.یک تابلوی نقاشی اثر محسن حیدری هم برای یادبود این عزیزان در نمایشگاه به نمایش درآمده است. 

وی افزود: در بخش بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی نیز جدای از اکران تابلوی حسن روح الامین از سردار شهید برای اولین بار، همزمان با برپایی نمایشگاه و در همین محیط، عباس برزگر گنجی هنرمند نقاش روی پرتره شهید سلیمانی و صبرعلی لوایی هنرمند مجسمه‌ساز روی سردیس شهید در حال کار هستند که در مراسم اختتامیه از آنها رونمایی خواهد شد. 

مدیرکل دفتر تجسمی در پاسخ به خبرنگار موج در مورد مشارکت نسبتا کم گالری داران به نسبت تعداد چندصد تایی آنها در سطح کشور گفت: واقعیت این است که این تعداد مجوز برای تاسیس گالری صادر شده است اما اینها گالری های بروی کاغذ هستند و همه آنها فعال نیستند؛ در واقع حداکثر تعداد گالری های فعال در تهران حدود صد گالری و در سطح کل کشور و سایر استانها هم حدود صد گالری دیگر است. بسیاری از این گالری ها پس از برگزاری یک یا دو نمایشگاه تعطیل شده اند و یا در طول سال تنها یک یا دو نمایشگاه برگزار می کنند که این با گالری فعالی که هر هفته برنامه افتتاحیه دارد تفاوت جدی دارد.

وی افزود: آن چیزی که می توان عنوان کرد این است که سال گذشته سی و پنج گالری و امسال سی و هشت گالری در این بخش حضور دارند. نکته ای که وجود دارد این به اختیار خود گالری داران بوده که اگر مایلند با یک یا چندین اثر در این رویداد حضور پیدا کنند. بر همین اساس گالری ای با یک اثر به اینجا آمده و گالری دیگری با مجموعه ای از آثار رضا مافی حضور پیدا کرده که مخاطب می تواند برای اولین بار آثار بی نظیری از این هنرمند و لوازم شخصی اش ببیند که تا کنون در هیچ جای دیگری به نمایش در نیامده است. 

مظفری در ادامه تصریح کرد: امسال آثاری که از اساتید برجسته ای از آقای ترقی جاه، صادق تبریزی، محمد احصایی و بسیاری از هنرمندان دیگر که در اینجا دیده می شود که  در دوره پیش از این هنرمندان پیشکسوت کمتر داشتیم.

افتتاح دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

این نمایشگاه که در تمامی فضای گالری صبا و حتی آخرین طبقه آن که تا پیش از این به مجموعه یکی از بانک‌ها تعلق داشت برپا شده، شامل ۹۰۰ اثر است که در بخش طوبی زرین و در رشته‌های مختلف نقاشی، عکاسی، حجم، خوشنویسی، نگارگری،سرامیک، گرافیک، کارتون و کاریکاتور و ...، ۴۴۸ اثر از ۳۳۸ هنرمند را در دل خود جای داده است.

بخش چارسوی هنر این دوره با مشارکت ۳۸ گالری دایر شده و در بخش چارخونه هم آثاری از هنرمندان استانهای دیگر کشور به جز تهرانی ها به نمایش در آمده است.

در این روز جدای از تعدادی از صاحبان آثار، هنرمندانی از قبیل احسان آقایی، علی قلم سیاه، امیر راد، مسعود شجاعی طباطبایی، مسعود زنده روح کرمانی، حسن غفاری، سیدنظام‌الدین امامی‌فر، جمال رحمتی، احمد عربانی، بهزاد فیروزی و ... حضور داشتند. 

افتتاح دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

این نمایشگاه در حالی افتتاح شد که کماکان توسط عده ای در فضای مجازی برای تحت تاثیر قرار دادن آن تلاش‌هایی از جمله اهانت به هنرمندان مشارکت کننده در آن صورت می گیرد.

آنطور که اعلام شده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز بعد از ظهر حدود ساعت ۱۵ امروز چهارشنبه از این نمایشگاه بازدید خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    اثری از حضور داورها نیست. جریان چیه؟ نبودن؟ یا نخواستن اسم و عکسشون منتشر بشه؟

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه