English

در آستانه آغاز نمایشگاه؛

صالحی و حسینی به دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر پیام دادند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری اش به دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر پیام دادند.

صالحی و حسینی به دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر پیام دادند

به گزارش خبرگزاری موج به نقلاز روابط عمومی دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در آستانه افتتاح نمایشگاه این دوره جشنواره، به طور جداگانه پیامهایی خطاب به این جشنواره صادر کردند.

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

متن پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

" هنرهای تجسمی ، در روزگار شتابناک و پر تب و تاب امروز، مأمنی برای اندیشیدن، ماندگاری و مانایی است.

خانواده بزرگ هنرهای تجسمی، گروهی پرشور و شورانگیز از هنرهاست که توان برقراری گفت و گو دارد، در نگاه معاصر و در مباحث میان رشته­ای، فرصت­های جذابی برای آفرینش متفاوت ایجاد شده و هنرمندان را به سمتی سوق داده است که از دل هنرها، گفت و گویی پرمایه و جان­دار خلق می کنند.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اگرچه نسبت به سایر جشنواره­های فجر انقلاب اسلامی جوان است اما فرصتی بی­بدیل از جنس خلاقیت و نوآوری را پیش پای هنرمندان و دست­اندرکاران قرار داده که در بستر موقعیت­ها و فرصت­های تازه، به توفیقاتی دست یافته­اند. در این سال­ها هنرمندان عرصه تجسمی با قدرت تمام، آثار خود را در معرض داوری قرارداده­اند و به فراخور جهان معاصر، آثار چندرسانه­ای خلق کرده­اند که توصیف جهان امروز است. این آثار در جهان نیز، به خوبی عرضه و شناخته شده است. از این منظر، جشنواره هنرهای تجسمی فجر، می تواند، فرصت برابری را برای همه هنرمندان فراهم سازد تا توانمندی­های خود را نمایش دهند. 

این جشنواره، از دوره پیش با اقدامی در خور و شایسته، فضای مناسبی برای رونق بازار هنر و اقتصاد هنرهای تجسمی ایجاد کرده است. حضور نگارخانه­های کشور در دوره گذشته موجب شد تا در این دوره نیز نگارخانه­داران کشور با حضور خود، این پنجره تازه را برای ایجاد بازارهای تازه در هنرهای تجسمی گشوده نگه دارند.

هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی همواره در قبال مسائل اجتماعی برخوردی متعهدانه داشته و در این ایام با احترام و سوگواری شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین جانباختگان فاجعه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری و همراهی با داغدیدگان سیل سیستان و بلوچستان، نشان دادند که تعهد اجتماعی آنها بخش مهمی از بروز و ظهور هنرشان بوده و این دغدغه­مندی شایسته ارج نهادن است.

آغاز دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به هنرمندان این عرصه، همکاران اداره کل هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و دبیرخانه جشنواره و همچنین دبیران و داوران این دوره  جشنواره تبریک می گویم و توفیق ایشان را از درگاه خداوندی آرزومندم.

سید عباس صالحی    

 

پیام معاون هنری به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

 

سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد هم در پیامی خطاب به این جشنواره گفته است:

 

هوالبصیر

إِنّ لِربِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لعَلَّهُ أن یُصِیبَکُم نفحةٌ مِنها فَلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا ...

همانا از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیم هایی می وزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که نسیمی از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نیفتید.

هنر، فضیلت انسان است که متولد می شود تا بار امانت را به درک و درد به جان بخرد و جویای گوهر گمشده باشد که آدمی اگر بخواهد سزاوار "فتبارک الله احسن الخالقین" باقی بماند، باید به تماشای خویش در آبگینه هنر، زلال تر شود. شادمانیِ اندوهناکی است این تولد که تلخ تلخ، جان هنرمند می خراشد تا جهان هنر، نوشین و نازنین باشد.

حماسه­ ی باشکوهی است "رنجی" که به "گنج" و "دردی" که به "درود" بینجامد. "جمال" و "جلال" آدمی است هنر و بی دریغ در خوش حالی و بد احوالی مردمان دیروز و امروز، شریک بوده است که از جان برخاسته و بر جان­ها نشسته است. شرح شریف هنر در شیدایی روزگار "انقلاب" شنیدنی است. به یاد آوریم زمزمه­ هایی که به لحن و لهجه­ ی هنر "فریاد" شد و دستانی که به آرمان هنر، "داستان"

جشنواره­ های فجر، ستایش ستم ­ستیزانی است که به سِلاح هنر، صَلاح سرزمین خویش را رقم زدند. این روزها نیز که ناگریزان از خشم، به ورطه ­ی وطن می­­اندیشند، تن از هنر، رویینه باید کرد و به شوق صلح، به بردباری از هفت خوان بگذریم که جان هنرمندان به تمامی به وصل اندیشیده است و در دریای تلاطم­ ها و تشویش­ ها به لنگر صبر، ساحل سامان بوده­ اند. رواست که خاصه بدین روزگار، ستایش­گر همت و هوشیاری هنرمندانی باشیم که به هنگام سوگ و در هوای سور، مردم­اندیشند.

جانمایه­ ی هنرهای تجسمی هم­خونی و هم­گونی با واقعیت­هایی است که با انسان، معاصرت دارند و غلبه­ ی حضور قاطع حقیقت در نبض نقش­ها و رنگ­ها و احجام متبلور است. جشنواره­ی هنرهای تجسمی فجر، مأذنه­ی تألیف دانایی و تعمیم اندیشه است و فرصت مواجهات متمایزی است که به مدد هم­جهانی هنرمندان، نشاط و خرسندی مخاطبان را ممکن می­کند.

همایشی هوشمندانه که تعهد شهروندی را پاس می­دارد و پلی برای رفاقت با چشم­ها و چشمه ­هایی است که به میهمانی دعوت شده­ اند. مدحِ معرفتِ هنرمندان و شرحِ شفقت همکارانم در این روزگار از این قلم برنخواهد آمد و به ناگزیر، خداوندگار هنر را به سربلندی و رستگاری این مهربانان سوگند می­دهم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه