English

در یک نشست خبری؛

جزییات هفدهمین نمایشگاه تصویر سال تشریح شد / نمایش فیلمی که عباس کیارستمی تنها بازیگرش است

سیف‌الله صمدیان جزییات هفدهمین نمایشگاه تصویر سال شامل بخش‌های عمومی، آزاد و جوانان زیر 25 سال، ایران ما، موبایلی، جایزه عکاس سال وحید ابد و جشنواره فیلم تصویر و جشنواره جشنواره ها را تشریح کرد.

جزییات هفدهمین نمایشگاه تصویر سال تشریح شد / نمایش فیلمی که عباس کیارستمی تنها بازیگرش است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، سیف‌الله صمدیان در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: عدد هفده برای ما شیرین است چرا که از دو عدد یک و هفت تشکیل شده که اولی نشان آغاز و دیگری عدد مقدسی است. 

وی افزود: هفدهمین نمایشگاه را هم به خواست و براساس دلایل خودمان در خانه همیشگی اش برگزار می کنیم که از دوم تا بیست و سوم اسفند دایر خواهد بود.

صمدیان با بیان اینکه چیدمان نمایشگاه به تفکیک بخش آزاد و جوان در طبقات جداگانه است، ادامه داد: این نمایشگاه در هر دو طبقه خانه هنرمندان و در دو بخش آزاد که غیر رقابتی است و زیر بیست و پنج سال (جایزه محسن رسول اف)که رقابتی است برگزار می شود.

40 سال تهران در تصویر سال هفدهم

دبیر تصویر سال سپس به بخش‌های ویژه این دوره پرداخت و گفت: کار بزرگی که در این دوره انجام شده بخش تهران ۴۰ سال است که در آن تصاویری مربوط به چهل سال اخیر تهران جمع آوری شده و از پانزدهم اسفند در خانه اتحادیه به نمایش گذاشته می شود. بخش جذاب دیگر، بخش ایران ما است که در آن بیش از سیصد عکس به نمایش در خواهد آمد.

وی افزود: تمام کارتون های منتشر شده در مطبوعات کشور در طول سال فارغ از جناح بندی های سیاسی که دارند توسط آروین بررسی شده و ۱۲۰ عدد آنها در قالب یک مولتی مدیا به نمایش در خواهد آمد.

صمدیان ادامه داد: در بخش پروژه های منتخب سال شش پروژه شامل «کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی» اثر مجتبی دعایی، «دریاچه ارومیه دیروز و امروز» جواد پورصمد از سالهای پیش از انقلاب تا اکنون، «از نگاه یک خلبان» یک مالتی مدیا از ترکیب عکس و ویدئو اثر کاپیتان امیرحسین غروی که تصاویری را در حین پرواز تهیه کرده و «پاریس از نگاه یک عکاس ایرانی» اثر زهره خالقی، «پدرانه» اثر مونا علیخواه در هلند، «عکاسی مینی‌مال از ایران تا هلند» اثر نیلوفر شهیدی ساکن هلند به نمایش در خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بخش موبایلی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در دورانی هستیم که انقلاب موبایل و تکنولوژی دیجیتال باعث انفجارهای هنری شده است. بیش از سیصد عکس بخش موبایلی هم به نمایش در خواهد آمد. 

دبیر جشنواره تصویر سال در مورد زمان افتتاح نمایشگاه گفت: ما افتتاحیه خاصی ندارد و روز جمعه راس ساعت ۱۷ کلیه گالری‌ها برای بازدید عموم گشایش خواهد یافت و ساعت ۱۹ هم فیلم آتابای با حضور عوامل به نمایش در خواهد آمد.

نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال+ سیف الله صمدیان

 نمایش سوهانک با بازی عباس کیارستمی

وی در مورد بخش جشنواره فیلم تصویر هم گفت: جشنواره فیلم تصویر در دو بخش آزاد و جوان در تالار شهناز برگزار می شود و آثار دو بخش جنبی چهل سال تهران و جشنواره جشنواره‌ها در تالار ناصری برگزار می شود.سورپرایز امسال ما نمایش اول جهانی فیلمی است که در آن تنها زنده یاد عباس کیارستمی بازی کرده است؛ بهمن کیارستمی آن را فیلمبرداری  کرده و در یکی از روزها آن را به نمایش خواهیم گذاشت. این فیلم سوهانک نام دارد و توسط بهمن کیارستمی به جشنواره امسال هدیه شده است. 

داوران بخش های مختلف

صمدیان ر مورد معرفی داوران بخش‌های مختلف این دوره گفت: از ابتدای تاسیس جشنواره تصویر سال انجمن طراحان گرافیک ایران به عنوتن حامی معنوی ما این بخش را به عهده داشتهاند و امسال رضا عابدینی، مسعود سپهر، فرزاد ادیبی را به عنوان داوران بخش پوستر معرفی کردهاند که در بخش تهران فاطمه کرکه‌آبادی و نوشین ناظمان هم به جمع داوران اضافه می‌شوند. داوران بخش عکس مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی هستند و در بخش چهل سال تهران مسعود زنده‌روح کرمانی و مجتبی موسوی به جمع آنها اضافه می‌شوند. داوران بخش کاریکاتور کامبیز درم‌بخش، کیارش زندی، مسعود شجاعی طباطبایی هستند و در بخش چهل سال تهران جواد علیزاده و آروین آنها را همرای خواهند کرد. داوران بخش فیلم رخشان بنی‌اعتماد، مرتضی پورصمدی، مهرداد اسکویی هستند که در بخش چهل سال تهران احمد محیط طباطبایی و علیرضا قاسم‌خان هم به جمع داوران اضافه می‌شوند.

وی در مورد آمار آثار رسیده در بخش اصلی گفت: در این نمایشگاه بیش از 850 قاب چاپ شده در بخش‌های آزاد، جوان  و موبایل، گرافیک و کاریکاتور به روی دیوار خواهد رفت و بیش از 1500 تصویر به‌صورت مالتی مدیا در همه بخش‌ها (گرافیک، کاریکاتور و عکس+ ایران ما) به نمایش در خواهند آمد.

صمدیان در مورد فیلم‌های بخش آزاد گفت: از مجموع 312 فیلم رسیده 135 فیلم به جشنواره راه پیدا کرده است که از این آمار 30 فیلم به بخش تهران اختصاص داشته است.  از مجموع 156 فیلم  رسیده به بخش جوان هم  61 اثر به جشنواره راه پیدا کرده است. در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران 120 اثر از 57 کارتونیست 11 رسانه به نمایش در خواهد آمد.

وی با اشاره به گرانی شدید کاغذ نسبت به سالهای گذشته گفت: همزمان با افتتاح نمایشگاه از آخرین شماره تصویر سال که شامل آثار برگزیده برگزیدگانِ برنده جایزه جوانان زیر 25 سال در طی ده سال گذشته در 240 صفحه رونمایی می‌شود و این کتاب با تخفیف 25 درصدی در طول برگزاری نمایشگاه عرضه خواهد شد.

اسپانسرهای تصویر سال

صمدیان در مورد بودجه این نمایشگاه تأکید کرد: ما وابسته به بودجه های مصوب دولتی نیستیم اما با روشهای اولیه و سنتی خودمان برای برخی از بخش‌ها مانند بخش جشنواره جشنواره ها یا چهل سال تهران سازمان سینمایی وزارت ارشاد و زیباسازی شهرداری تهران اسپانسرهایی داریم. اما مهمترین حامی ما خانه هنرمندان است که به مدت ۲۰ روز کل فضای خود را به رایگان در اختیار این رویداد که همسو با سیاست‌هایش است قرار می‌دهد و بر همین اساس تنها لوگویی که در کاتالوگ ما می آید مربوط به همین نهاد است.

وی تصریح کرد: اسپانسرهای این دوره ما خانه هنرمندان ایران ، بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف، مرکز هنرهای تجسمی ، انجمن طراحان گرافیک و سازمان سینمایی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه