English

دبیر بخش دانشگاهی نهمین جشنواره مد و لباس فجر در گفتگو با خبرگزاری موج:

بخش دانشگاهی به دنبال پاسخگویی به سوالات صنعت مد و لباس است/ تمرکز بر پایان‌نامه‌ها از اهداف این دوره است

انسیه زاهدی هدف اصلی بخش علمی و دانشگاهی را پاسخگویی به سوالات صنعت مد و لباس و ایجاد ارتباط مناسب بین این دو بخش دانست.

بخش دانشگاهی به دنبال پاسخگویی به سوالات صنعت مد و لباس است/ تمرکز بر پایان‌نامه‌ها از اهداف این دوره است

انسیه زاهدی ، دبیر بخش دانشگاهی نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره برگزاری این دوره به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج گفت: همانطور که می‌دانید ما پس از برگزاری دور هفتم جشنواره، به نقد و ارزیابیِ بازخورد کارها پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که بخش علمی و دانشگاهی باید در کنار صنعت حضور داشته باشد؛ زیرا با این رویه می‌توان مهارت موجود در بخش صنعت را با نظریه‌های علمی بخش دانشگاهی همراه کرد.

او افزود: بدیهی است که وظیفه بخش دانشگاهی، نشر دانش است و این مسئله صرفا با آموزش‌های کوتاه مدت و یا ورک شاپ‌هایی که ما در دوره‌های قبل برگزار کردیم و البته بازخورد بسیار خوبی نیز داشت، محقق نخواهد شد. بنابر این نوع تحلیل‌ها، ما در دوره هشتم به این نتیجه رسیدیم که بحث مقالات را جدا کنیم. بر همین مبنا نیز سال گذشته فراخوان مقالات، شش ماه زودتر از معمول منتشر شد که سبب شد ما در دوره هشتم جشنواره مد و لباس فجر، آثار بسیار خوبی را به دست آوریم.

دبیر بخش دانشگاهی نهمین جشنواره مد و لباس فجر تصریح کرد: همانطور که پیشتر اشاره کردم، دیدگاهی که مد نظر قرار دادیم، سبب شد که ما در دوره هشتم، با همکاری بخش‌های مختلف از جمله اتحادیه پوشاک و صنعت، نشست‌های بسیار پرباری را برگزار کنیم که طی آن یک ارتباط مناسب به لحاظ پاسخگویی و طرح سوال بین بخش دانشگاهی و صنعت ایجاد شد.

زاهدی ادامه داد: تا پیش از این عمدتا اجرای کارها به صورت یک سویه انجام می‌شد و عملا مسئله بازخورد و تاثیرات آن مد نظر قرار نمی‌گرفت. همانطور که اشاره کردم، در پایان دوره هشتم جشنواره، نتایج بسیار خوب و عملگرایی را در بخش دانشگاهی و ارتباط آن با صنعت به دست آوردیم؛ اما به دلیل تغییرات مدیریتی که در تابستان امسال برای کارگروه مد و لباس کشور رخ داد و وقفه 5 ماهه‌ای که برای انتخاب مدیر اصلی شکل گرفت، اندکی روند کاری ما کند شد.

او روند کار بخش دانشگاهی در این دوره را همانند قبل خواند و گفت: ما در ابتدای امر، کار را بسیار خوب شروع کردیم و حتی فراخوان و موضوعات اختصاصی نیز تعیین شدند تا کارهای کیفی بسیار خوبی را شاهد باشیم. 

دبیر بخش علمی دانشگاهی نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر خاطر نشان کرد: یقینا در کشوری مانند ایران که بیش از 2 هزار واحد دانشگاهی مختلف در آن فعال است، بخش علمی و دانشگاهی جشنواره بسیار حائز اهمیت است. بنابراین ما در چنین بخشی صرفا به دنبال کیفی کردن کارها هستیم بر همین مبنا نیز آثار مانند دوره‌های گذشته بررسی شده و برترین‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

سوال از صنعت پاسخ از دانشگاه

زاهدی طرح سوال از سوی بخش صنعت و پاسخگویی به آن را وظیفه بخش دانشگاهی خواند و گفت: دانشگاه مسئول نشر دانش است که بخشی از آن را با آموزش محقق می‌کند اما در بخشی دیگر، توسعه دانش وجود دارد که باید با استفاده از پاسخ دادن به سوالات شکل گیرد؛ یعنی در بخش مد و لباس ما باید بدانیم که سوالات مهم صنعت چیست و برای پاسخ دادن به آن تلاش کنیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در دوره نهم اندکی از کارها کمرنگ شد، امیدواریم که بتوانیم در زمان بعد از جشنواره، همان ترتیب دوره هشتم را دنبال کنیم و به بررسی پژوهش‌ها و پایان نامه های ارسالی به شکل کاملا متمرکز و هدفمند بپردازیم چرا که در این حوزه‌، ما می‌توانیم از حضور کلیه بخش‌های بینارشته‌ای چون: جامعه شناسی، روانشناسی و حتی ادبیات و معارف بهره مند شویم.

دبیر بخش دانشگاهی نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: در این دوره کارهایی که طبق روال گذشته به دست ما رسیده است، بررسی و موارد برتر منتشر خواهد شد البته امیدواریم که در این دوره بتوانیم بیشتر بر روی بخش پایان نامه‌ها به شکل تخصص کار کنیم.

بر اساس این گزارش، نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، 24 الی 29 بهمن ماه در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه