English

قبادی در نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس:

زیبایی "مکران" ، نقش لباس ملی می شود/ در انتخاب آثار تمرکز روی کیفیت بود

دبیر گارگروه ساماندهی مد ولباس در نشست خبری هشتمین جشنواه بین المللی مد و لباس که صبح امروز برگزار شد ضمن اعلام رشد 26درصدی آثار جشنواره گفت: این دور از جشنواره با شعار "خوشا مکران و نقش بی مثالش" برگزار خواهد شد.

زیبایی "مکران" ، نقش لباس ملی می شود/ در انتخاب آثار تمرکز روی کیفیت بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح امروز 15 بهمن، نشست خبری هشتمین جشنواه بین المللی مد و لباس با حضور حمید قبادی دبیرکارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صدیقه پاک‌بین دبیرجشنواره ، انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی جشنواره و عبدالحسین شیرازی رئیس اتحادیه تولید کنندگان صنف پوشاک ، طراحان و فعالان حوزه پوشاک و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حمید قبادی در تشریح دستاوردهای یک ساله کارگروه تحت مدیریت خود،گفت:به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ویژه برنامه‌هایی داریم که علاوه‌های بر حوزه‌های مختلف و حضور در رویدادها، کارگاه یک روزه طراحی لباس داریم که مشابه سایر کارگاه‌ها با مضمون «انقلاب و پیشرفت» دستمایه دو بخش دانشی و موضوعی شده است. که به مسائل اجتماعی، سیاسی و کشاورزی... می‌پردازد.

قبادی با اشاره به خواستگاه انتخاب شعار جشنواره هشتم(خوشا مکران و نقش بی مثالش) و چرایی انتخاب منطقه مکران در استان سیستان و بلوچستان، یاد آور شد: ایران فقط تهران نیست بلکه 11نمایشگاه استانی را در  گلستان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمانشاه، یزد، هرمزگان، فارس، سیستان وبلوچستان و کردستان برگزار می‌شود. بخش مجازی و تلویزیونی هم در جشنواره حضور اختصاص دادیم. بحث تولید فیلم‌های مستند و کوتاه پیش‌بینی شده است و در تلویزیون هم نمایش داده می‌شود. از این رو انتخاب عنوان جشنواره یعنی خوشا مکران و... به این سبب است که منطقه مکران از ادامه سواحل خلیج فارس آغاز می‌شود و تا شرقی‌ترین بندر که به گواتر معروف است، امتداد دارد. این منطقه از ظرفیت گران‌قیمت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برخوردار است ورود ایران به آبهای جهانی از ظرفیت این منطقه است که البته به عنوان قطب شرقی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. باید به  وجود این زیستگاه مهم، که از لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی، حیوانی و گیاهی بسیار حائز اهمیت است توجه کنیم، حوزه مد و لباس به عنوان اولین حوزه بر روی این موضوع دست گذاشته است و منطقه مهم کشورمان را مورد توجه قرار دادیم تا آن را معرفی کنیم. ضمن آنکه انتخاب مکران از سوی طراحان و هنرمندان مورد استقبال قراره گرفت. به گونه ای که تورهایی هنرمندان طراح به این منطقه رفتند که می‌توان از آنها به عنوان داشته بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد. در این دوره 53کارگاه‌ها برگزار شد که بیش از 3هزار و 200 نفر شرکت کردند. این کارگاه‌ها توسط موسسات فرهنگی برگزار شده است.

 دبیرکارگروه مد و لباس در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نقش بی بدیل رسانه ها در انتقال مفاهیم و عملکرد کارگروه مورد بحث در رابطه با ایجاد و راه اندازی صفحاتی تخصصی مد در روزنامه های رسمی کشور افزود: توصیه من این است که  روزنامه‌نگاری مد را مورد توجه قرار بدهیم، طراحی و تولید پارچه ایران را هم فراهم کنیم

قبادی با بیان اینکه نگاه این دوره از جشنواره بر کیفیت استوار بوده است و به دنبال عدد و رقم نبودیم، خاطر نشان کرد: تعداد آثار ارسالی جشنواره هشتم در مقایسه با سال گذشته افزایش 26درصدی داشته و از آنجایی که ما بیشتر روی کیفیت آثار متمرکز بودیم، تعداد آثار را در بخش عمومی محدود کردیم. اما با این وجود در مجموع 7هزار و 28اثر به جشنواره هشتم راه پیدا کرده است که در ایام جشنواره مد و لباس 40تا50 نمایشگاه در معرض دید علاقه مندنا قرار خواهد گرفت.

دانش طراحی و مزون در جشنواره آموزش داده خواهد شد

صدیقه پاک‌بین در اد امه این نشست با اعلام این خبر که در هشتمین دوره جشنواره بخش های متنوعی اضافه شده، گفت: بخش های پوشاک بانوان و آقایان در اجتماع، پوشاک علمی و دانشگاهی، مسابقه زنده، طراحی پارچه، روسری، زیورآلات امسال به جشنواره اضافه شد، بخش کیف و کفش، مجموعه سازی و کالکشن، از بخش‌های دیگر جشنواره امسال هستند. همچنین 500 کالکشن و 1000دست لباس به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

دبیر هشتمین جشنواره مدولباس فجر با بیان اینکه در بخش بین‌الملل، طراحی پارچه و کالکشن هم مسابقه‌هایی برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: در این دور از جشنواره نشست تخصصی و ورکشاپ داریم و دانشی که برای طراحان، مزون داران نیاز هست در کارگاه‌ها آموزش می‌دهیم. امیدواریم سالی درخشان را در زمینه نساجی، طراحی و تولیدکنندگان داشته باشیم و آثار و محصولات را به کشورهای خارجی صادر کنیم تا در حوزه واردات هیچ محصولی خارجی وارد نشود.

مد لباس ایرانی رونق صنعت نساجی را به دنبال دارد

عبدالحسین شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به این نکته که به رغم تحولات خوبی که بعد از انقلاب در حوزه مد و لباس صورت می‌گرفت، حوزه پوشاک مغفول مانده بود، گفت:  زمانی‌که دارای مد و سبک در حوزه پوشاک مد و لباس ایرانی باشیم رونقی در بخش نساجی و صنعت را شاهد خواهیم بود و می‌توانیم در بخش فرهنگ نیز شاهد تاثیرات مثبتی باشیم.

رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به نمایشگاهی در شهر مقدس مشهد گفت: نمایشگاه بسیار خوبی در مشهد مقدس برگزار شد و تولیدکنندگان و طراحان محصولات را با تعامل یکدیگر به تولید انبوه رساندند و موفقیت خوبی هم بود و این با کمک کارگروه مد ولباس رخ داد. اینکه نمایشگاهی مورد اقبال قرار می‌گیرد بخش عمده آن مرهون رسانه‌ها و مخاطبان پوشاک است.

وی در ادامه گفت: امسال طراحان لباس با کمک کارگروه مد و لباس و دانشگاه الزهرا طرح‌هایشان را در جشنواره ارائه داده‌اند و البته این طرح‌ها در عرصه جهانی در فروشگاه‌ها نیز عرضه می‌شوند.

موج: جشنواره به کاهش قیمت و افزایش کیفیت کمک میکند؟

شیرزای در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج که برای جذب مشتریان داخلی آیا به کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات فکر کرده اید یا خیر، گفت: با توجه به اینکه چند سالی است که بحث تولید داخلی به صورت جدی مطرح شده، نباید انتظار داشت که به این سرعت قیمت ها کاهش پیدا کند و کیفیت افزایش یابد. با این وجود امیدواریم که انشالله در سال آینده این دو مسئله محقق شود که برای این کار نیاز به همکاری رسانه ها وجود دارد.

طرح هایی انتخاب ‌کردیم که درچارچوب ایرانی باشد

دبیر بخش علمی جشنواره مد و لباس گفت: باید توجه داشته باشیم که مبحث مورد نیاز ما در حوزه مد و لباس فرهنگ‌سازی است و نباید این حوزه را منوط به لباس کنیم، چرا که تمام آنچه که پوشیدنی است؛ اعم از کفش، کیف و جواهرات را در برمی‌گیرد.

زاهدی در ادامه افزود: همچنین هفته‌ای به عنوان نوآوری در صنعت پوشاک برگزار کردیم که 46 کارگاه و ورکشاپ در این رویداد برگزار شد.110 مقاله و 84 پایان‌نامه به دبیر خانه رسیده و  در عین حال شاهد برگزاری مسابقه تصویرسازی طرح اولی نیز هستیم و 1310 تصویر نیز به دست ما رسیده است.امسال  پژوهش‌های زیادی داشتیم و در بخش زیورالات هم رویکرد خوبی را در پیش گرفته بودیم که خوشبختانه استقبال خوبی شد.ضمن آنکه بخش مسابقه تصویری‌سازی را در جشنواره داریم که امیدواریم در داوری‌ها بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به این نکته که ما مفهوم را به عنوان پوشاک عام درنظر گرفتیم، تصرذیح کرد: بر این اساس باید محصولی را انتخاب می‌کردیم که براساس فرم و چارچوب ایرانی طراحی شده باشد. همچنین تصمیم داریم بخش آکادمی طراحی کیف و کفش را تقویت کنیم تا رشد و پیشرفت خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

موج: لباس اقوام ایرانی چقدر در جشنواره منشا اثر است؟

زاهدی در پاسخ به سوال خبرنگار موج که پوشاک قومیت های ایرانی چقدر در جشنواره مد و لباس منشا اثر است، گفت: کشور ما خوشبختانه ترکیبی است از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف که هر قوم و فرهنگ ایرانی پوشش‌ها، رنگ ها و طرح های منحصر به فردی برای خود دارند.

بخش لباس اقوام ایرانی باهدف آشنایی مردم با انواع پوشش‌های اقوام ایرانی نیز در ایام نمایشگاه برپا می‌شود.

دبیر بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس در ادامه لفزود: نکته قابل تامل این است که لباس اقوام ایرانی گذشته از زیبایی های منحصر به فرد خود، ویژگی های دیگری دارد مثلا این پوشاک تنها به پوشش بالاتنه و پایین‌تنه ختم نمی‌شود و تمام بدن را در بر میگیرد . ضمن آنکه در عین پوشیدگی برای فردی که از آن لباس استفاده میکند، بسیار راحت است.

وی در ادامه افزو: پوشش دست‌وپا، سربند، دستکش، کفش محلی مخصوص از جمله مواردی است که ضمن کارایی در مناطق محل زندگی، زیبایی و مفاهیم دیگری دارد که بخشی از اعتقادات مرسوم آن نواحی را نشان می دهد. با این وجود ما البسه و پوشاک اقوام مختلف را مد نظر داریم و باید طراحان عزیز بیشتر به شکل و فرم پوشاک اقوام در طراحی هایشان توجه کنند.

زاهدی با اعلام این خبر که دانشگاه شریعتی در ایام برگزاری هشتمین جشنواره مد و لباس فجر کلکسیونی از لباس اقوام ایرانی را در معرض دید عموم قرار خواهد داد، افزود: لباس‌های اقوام مختلف ایرانی در طرح و نوع دوخت، نوع برش پارچه و رنگ خاص بوده و نشان‌دهنده فرهنگ‌ها و سلیقه‌های قومیت مختلف ایران است.

 لازم به ذکر است که هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار خواهد شد،از 26بهمن تا 2 اسفند 97 از ساعت 10صبح تا 8 شب در مجتمع نمایشگاهی "بوستان گفتگو" برگزار می‌شود.

در ضمن رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با طرحی از محسن پیشدادی نیز یکی از بخش‌های این نشست خبری بود که با الهام از لباس مردم منطقه "مکران" و استان سیستان و بلوچستان در قالب رنگ‌های ملهم از طبیعت و جغرافیای این منطقه طراحی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه