English

در نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر عنوان شد:

افزایش پانزده درصدی آثار جشنواره تجسمی فجر/ باید جلوی دوقطبی شدن هنرمندان کشور را می گرفتیم

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی در مورد حواشی استعفای دبیر و داوران دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر و تفاوت هایاین دوره با دوره قبلی آن توضیحاتی ارائه کرد.

افزایش پانزده درصدی آثار جشنواره تجسمی فجر/ باید جلوی دوقطبی شدن هنرمندان کشور را می گرفتیم

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری خبرگزاری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حقیقی دبیر این جشنواره و سعدی اسلام زاده مدیر روابط عمومی ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مظفری از برگزاری جشنواره از روز سه‌شنبه 29 بهمن تا پنجم اسفند در مجموعه صبا خبر داد و گفت: اختتامیه هم روز نهم اسفند برگزار می‌شود.

اختصاص همه فضای گالری صبا به جشنواره فجر

وی سپس به برخی از تفاوت های این دوره با ادوار قبل اشاره کرد و گفت: در دوره پیشین به دلیل افتراقی که بین بخش های مختلف وجود داشت تمرکز مخاطب بیشتر بر گالری صبا بود و کمتر به بخش هایی مانند چارسوی هنر که با مشارکت گالری داران برگزار می شد می رفتند. امسال تصمیم گرفتیم تا به طور متمرکز همه بخش ها را در یک جا جمع کنیم و بر همین اساس تمام فضای گالری صبا به این رویداد اختصاص یافته حتی طبقه فوقانی آن که به گنجینه یک بانک تعلق داشت هم به این رویداد اضافه شده و شاید برای شما هم دیدن فضای کامل گالری صبا جذاب باشد.

مظفری ادامه داد: از سال گذشته که به این سمت منصوب شدم فکر کردم که جشنواره فجر و هنر جوان از منظر استعدادیابی یک کار را انجام می دهند بنابراین تصمیم گرفتم که تغییراتی ایجاد کنیم. بر این اساس جشنواره هنر جوان باید به مسیر خودش را ادامه دهد و استعدادیابی کند اما پاشنه آشیل جشنواره تجسمی فجر بخش بازار آن بود و برخلاف جشنواره های دیگر فجر (سینما و تئاتر و ...) ارتباط کمتری با عموم مردم داشت و حتی اساتید به این جشنواره نمی آمدند که با حضور گالری ها سعی کردیم این مسئله را هم حل کنیم.

وی افزود: برای نزدیک شدن به هر چه بیشتر این رویداد به فضای اکسپو و بازار هنر به هنرمندان بخش طوبای زرین هم اعهلام کرده ایم که اگر مایلند اثرشان برای فروش گذاشته شود. بنابراین هنرمندان جدای از بخش چارسو می توانند قیمت آثارشان را اعلام کنند که پس از تایید شورای هنری قیمت گذاری نهایی خواهد شد.

مظفری در پایان بخش اول سخنانش گفت: دوازدهمین جشنواره با 900 اثر افتتاح خواهد شد که پانزده درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد. علاوه بر اینها بزرگداشت مفاخر و همینطور بزرگداشت سردار سلیمانی و درگذشتگان هواپیمارا هم داریم و بخش جدیدی با عنوان  چارخونه هم به نمایش آثار استانها اختصاص یافته است.

ابراهیم حقیقی هم در ادامه این نشست گفت: در بخش طوبای زرین 338 هنرمند با  بیش از 400 اثر و در بخش چارسوی هنر 340 اثر با حضور 38 گالری حضور دارند. همانطور که گفته شد بخش چارخونه هم به حضور استانها تعلق دارد. از سال های پیش هم سیاست ما تقویت پرداختن به غیر از تهرانی ها و شهرستانی ها بود که با این بخش آ« را یک گام جلو برده ایم. ۱۱۵ اثر در این بخش حضور دارد که که عموما هنرمندان با فاین آرت و عکاسی شرکت کرده اند.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر

وی افزود: امسال برنامه تجلیل مفاخر در اختتامیه برگزار می شود که به جای ده نفر سالهای گذشته، نه نفر هستند چرا که یکی از آنها فردی سرامیست و مجسمه ساز است. نام آنها را به عنوان یک شگفتانه در روزماقبل اختتامیه اعلام خواهیم کرد ولی هم اکنون فیلم های آنها در حال ساخت است.

حقیقی با بیان اینکه در جشنواره تعداد حضور خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است و ممکن است این برای هنر یک مزیت محسوب شود گفت: مضامین ویژه بخش چارخونه بازسازی وقایع تاریخی، آیین ها و اقلیم ها را داریم تا دچار پراکنده گویی نشویم. در عین حال در بخش عکاسی برخلاف تمام سالهای گذشته مجموعه عکس هم اضافه شده است.

دبیر دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در ادامه اظهار داشت: محور امسال گفتگوی هنرها است که بیشتر در بخش چارخونه رخ داده است بدین منظور سعی کردیم از هنرمندان جوان بخواهیم که امروزی و همسو با جهان حرکت کنند.

خرید صد منبع آب با بودجه افتتاحیه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر

هادی مظفری در پاسخ به سوالی در مورد استعفای داوران و دبیران طی هفته های گذشته گفت: طی ماه‌های گذشته اتفاقات ناگواری در کشور رخ داد و روزهای سختی را سپری می کردیم. برخی از دوستان تمایلی به حضور در رویدادی که نامش جشن بود نداشتند. با نشستی که با همه دوستان داشتیم قرار شد تا برگزاری این رویداد به بعد از ایام سوگواری موکول شود که خواسته به جایی هم بود. ما هم مراسم افتتاحیه را حذف کردیم و بودجه آن را در قالب 100 منبع آب که از نیازهای ضروری عزیزانمان در سیستان و بلوچستان است با همکاری یکی از داورانمان ارسال کرده ایم.

وی تاکید کرد:  نهایتا تمامی دبیران به جشنواره بازگشتند و با تغییری در روش داوری، در قالب شورای هنری به قضاوت همه آثار در بخش های تخصصی پرداختند و ننایج با حضور همان داوران و دبیران اعلام شده است.

هادی مظفری در پاسخ به سوال دیگری که بر عدم همکاری برخی داوران و دبیران تا کنون تاکید داشت، گفت: وظیفه ما به عنوان یک نهاد متولی بار سنگینی روی ستاد جشنواره بود چراکه بیش از ۶هزار اثر به جشنواره ارسال شده بود و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کرد و باید با قدرت کارمان را ادامه می دادیم. از استاد حقیقی تشکر می‌کنم که مسئولانه کارشان را انجام دادند تا چراغ هنرهای تجسمی خاموش و حتی کم‌سو نشود.

مدیرکل هنرهای تجسمی در مورد انعکاس وسیعی خبر انصراف دبیران و داوران جشنواره فجر گفت: اگر صدای جشنواره تجسمی فجر به گوش جامعه رسید به دلیل تعداد زیاد دبیران و داوران است. اما تاکید می کنم که یک نفر داور از بیرون اضافه نشده است. ما خیز بلندی برای جشنواره بزرگ فجر برداشته بودیم تا آن را در محل نمایشگاه های بین المللی برگزار کنیم. با توجه به اتفاقات رخ داده و تغییر برنامه ها، تغییر مکان به دلیل حفظ شأن هنرهای تجسمی بوده چرا که اگر می خواستیم کماکان در نمایشگاه بین المللی حضور پیدا کنیم باید در یک زمان نامناسب که بین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی و نمایشگاه بعدی آن بود در این محل حضور می یافتیم که مناسب نبود.

عدم اعلام آمار دقیق دبیر و داوران بازگشته به جشنواره

مظفری در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تعداد دقیق دبیران و داوران بازگشته به امور جشنواره گفت: آمار دقیقی ندارم اما شورای هنری تمام بخش های تخصصی را با روش متفاوتی داوری کرده اند و بیانیه هم با امضای دبیران و داوران منتشر خواهد شد. گرچه همه ۵۵ نفر حضور نداشتند اما آمار دقیقی هم نداریم و اجازه دهید که اسامی را اعلام نکنیم. این بنابر درخواست هنرمندان بازگشته است.

ابراهیم حقیقی هم در این مورد افزود: با توجه به اتفاقاتی که رخ داد فضای غمگنانه ای برای کشور حادث شد که بر تمامی مردم و هنرمندان اثر گذاشت. اما سایت بسته نشد و گرچه چند روزی ارسال آثار متوقف شد. در انصراف از جشنواره من اولین نفر نبودم و این یک سوء برداشت است. اگر به نوشته من هم توجه کنید می بینید که من با توجه به اینکه تعدادی از دبیران و داوران از جشنواره کناره ‌گیری کرده بودند و اینکه نمی‌دانستم باید چطور کار را بدون آنها ادامه دهم اعلام انصراف کردم. پس از آرامتر شدن فضای جامعه و جلسات مکرری که برگزار شد به احترام تمام شرکت کنندگان جشنواره که حدود سه هزار نفر بودند پذیرفتم که کار را ادامه دهم.

ابراهیم حقیقی در نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر

واکنش ابراهیم حقیقی به یک سوال جنجالی

وی در پاسخ به سوالی که چرا پس از وقایع ابن دبیری را پذیرفته و یا آن موقع استعفا نداده تصریح کرد: من از خردادماه دبیری را به دعوت آقای مظفری دبیری را پذیرفتم نه آبان ماه. من تفاوتی میان اقشار مختلف مردم نمی گذارم و کاری به نخبگی مسافران هواپیمای اکراینی نداشتم بلکه در این زمان با مردم همدردی کردم.

حقیقی خبرنگار پرسشگر را خطاب قرار داد و گفت: آیا شما مرا بازجویی و تفتیش عقاید می کنید؟ فکر می‌کنم آنقدر آزاداندیشی دارم که هر کاری که صلاح بدانم را انجام دهم.

کنش سوگوارانه هنرمندان یک کنش سیاسی نیست

مظفری در پاسخ به سوالی که از سوی خبرنگار خبرگزاری موج مطرح شد مبنی بر اینکه او ابراهیم حقیق سعی در مدیریت و آبروداری دارند اما دبیرانی که با انصرافشان زحمات هزاران جوان علاقمند را نادیده گرفتند و هرگز در مورد بازگشتشان اطلاع رسانی نکرده اند گفت: اگر بخواهیم حوادث را که با شهادت سردار سلیمانی شروع شد و با سقوط هواپیمای اکراینی به اوج رسید یاداوری کنیم، می بینیم که آن زمان اتمسفری در کشور ایجاد شد که بسیار غم انگیز بود. دبیران و داوران اگر برگشتند بین سوگواری و حفظ هنرهای تجسمی فاصله گذاشتند؛ یعنی هم به سوگواری برای عزیزان از دست رفته احترام گذاشتند و هم تاثیر رفتارشان به جامعه هنرهای تجسمی آسیبی وارد نکند. بنابراین کنش سوگوارانه دبیران نباید به عنوان یک کنش سیاسی قلمداد کرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی همچنین گفت: این اتفاقات، تحت تاثیر اتفاقات بیرون از هنرهای رخ داد اما تاثیرش بر تجسمی پررنگ شد. باید یک لحظه خودتان را جای شما اگر جای من یا استاد حقیقی بگذارید تا ببینید که بر اساس این اتفاقات باید چه کار می‌کردیم؛ ما یا باید جشنواره را تعطیل می‌کردیم یا باید با همت چند برابرمان ‌کاری می‌کردیم هنرهای تجسمی آسیبی نبیند. در بسیاری از سالها اتفاقات پیرامونی روی جشنواره ها سایه انداخته و این بار براساس اتفاقی که بیرون از حوزه تجسمی کشور افتاد، این سایه گسترده تر بود بر همین اساس باید تلاشمان را چند برابر می کردیم تا هنر آسیب نبیند.

نمی خواستیم هنرمندان را دو قطبی کنیم

هادی مظفری ادامه داد: گرچه پوستر 55 نفره و مدیران جشنواره در فضای مجازی منتشر شد و این گمان را بوجود آورد که همه آنها از جشنواره کناره گیری کردند اما برخلاف نام دبیران و داوران منتشر شده همه آنها استعفا نداده بودند. در پی وقایع بوجود آمده ما نمی خواستیم جامعه هنرهای تجسمی را به دو قطبی انقلابی و ضد انقلاب تبدیل کنیم. من بارها از استاد حقیقی دو بار تشکر کرده ام یکبار به خاطر قبول مسئولیت دبیری جشنواره و بار دیگر به خاطر جلوگیری از دو قطبی شدن آن.

وی افزود: هنرمندان به سهم خودشان بین دو چیز فاصله گذاشتند سوگواری و تاثیر رفتارشان بر هنر کشور. حتی در این جشنواره هم مشابه رفتاری که در جشنواره فیلم فجر رخ داد، شما شاهد خواهید بود که آثاری که در طول نمایشگاه به موضوعات اخیر پرداخته و بدون توجه به درجه و جایگاه طبقاتی درگذشتگان واکنش نشان داده اند. ما به عنوان برگزار کنندگان چه باید می کردیم جز اینکه تلاش کردیم تا هم در بخش کمی و هم در بخش کیفی رشد داشته باشیم.

مظفری ادامه داد: بازار هنر رویکردی بوده که سال گذشته شروع شده و امسال پررنگ ترش کرده ایم. کافی است خود را جای هنرمندان شهرستانی بگذارید که تنها یکبار می تواننددر چنین رویدادی حضور دارشته باشند، بنابراین اتفاقات پیرامونی نباید به هنر تجسمی لطمه بزند.

وی افزود: جشنواره تجسمی فجر بیست و پنج سال جوانتر از سایر جشنواره های فجر است و در بسیاری از موارد کم تجربه تر، در اتفاقات رخ داده تلاش زیادی کردیم که هویت این جشنواره حفظ شود.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر

مظفری با بیان اینکه ما در سال جاری باید چندین کار را با هم پیش می بردیم از جمله بینال ونیز، آرت فر، جشنواره هنرهای تجسمی جوان و فجر گفت: جشنواره تجسمی باید رابطه خود را با بازار نزدیک کند اما قطعا با حراج تفاوت دارد و فاصله اش را از جشنواره استعدادیابی جوان زیاد می کند.

وی افزود: در این دوره و در پاسخ به درخواست همیشگی هنرمندان اداره کل تا سقف سیصد میلیون که برای جوایز در نظر گرفته شده بود از آثار برتر خریداری می شود. در عین حال در جشنواره در کنار سایر بخش ها به بخش پژوهش هم توجه می شود که بر این اساس مقالات سال گذشته و در دوره هشتم در دو جلد کتاب ارائه شده است.

اهدای دستمزد دبیران به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

مظفری در پاسخ به سوالی در مورد بودجه این دوره جشنواره گفت: براساس قانون شفاف سازی ارشاد هزینه های در کمتر از دوماه پس از برگزاری هزینه ها اعلام خواهد شد اما بر اساس پیش بینی ها حدود 2 و نیم میلیارد تومان برآورد می شود.

وی با اشاره به سوال خبرنگار ما تصریح کرد: تا این لحظه هیچ دبیر و داوری پولی نگرفته و دبیران هم اعلام کردند که باز می گردند و کارشان را انجام می دهند و ‌دستمزدشان را هم به سیل زدگان اهدا می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    (مظفری در پاسخ به پرسشی در مورد تعداد دقیق دبیران و داوران بازگشته به امور جشنواره گفت: آمار دقیقی ندارم گر چه همه ۵۵ نفر حضور نداشتند اما آمار دقیقی هم نداریم و اجازه دهید که اسامی را اعلام نکنیم. این بنابر درخواست هنرمندان بازگشته است.)
    کسی هست که این پاسخ را منطقی و پذیرفتنی بداند؟!!

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه