English

در نشست خبری عنوان شد؛

استیکرهایی که هیات انتخاب را شگفت زده کرد / فرهنگسازی برای استفاده از استیکرهای ایرانی

جزییات اولین جایزه سال استیکر توسط رییس، دبیر و رییس هیات داوران این جایزه تشریح شد.

استیکرهایی که هیات انتخاب را شگفت زده کرد / فرهنگسازی برای استفاده از استیکرهای ایرانی

به گزارش خبرنگار موج، نشست خبری اولین جایزه سال استیکر همزمان با روز جهانی استیکر و پیش از داوری نهایی آن، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه با حضور میثم عسگری رییس جایزه سال استیکر، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر، بهرام عظیمی رییس هیات داوران و محمدمیثم میثمی رییس فرهنگسرای اندیشه در این فرهنگسرا برگزار شد.

در ابتدای این نشست میثم عسگری مدیرعامل آی‌گپ و رییس جایزه سال استیکر ضمن ابراز تاسف و عرض تسلیت به مناسبت جان باختن جمعی از هموطنان‌مان در حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: با توجه به ظرفیت شبکه‌های مجازی و استفاده وسیع مردم از شبکه های اجتماعی در موبایل‌ها، ایده این جشنواره از یک سال گذشته در آی گپ شکل گرفت و پس از آنکه آن را با مسعود شجاعی طباطبایی در میان گذاشتیم، کار اجرای این جشنواره آغاز شد.

وی افزود: ما در این زمینه خلائی احساس می کردیم و از آنجا که استیکرهای موجود در فضای مجازی عموما غیر بومی و غربی بوده و ارتباط گیری با آن آسان نبوده و گویای احساسات و عواطف ما نیستند؛ دغدغه‌ای برای ما ایجاد کرد تا در پتلفورم خود از استیکرهای بومی ایرانی استفاده کنیم.

فرهنگسازی برای طراحی استیکرهای بومی

در ادامه سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جایزه سال استیکر ضمن تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان‌مان در حادثه هواپیمای اوکراینی، گفت: از زمانی که فضای مجازی شکل گرفت و فراگیر شد، با استیکرهای نامانوس با فرهنگ ایرانی مواجه بودیم و به همین دلیل سعی کردیم در این جشنواره راهکاری ارائه دهیم. بر همین اساس راه‌اندازی جایزه سال استیکر توسط یک پیام رسان ایرانی اتفاق خوبی است که می تواند زمینه‌ ساز برای اتفاقات خوب در این حوزه باشد. گرچه ما امیدواریم که اصطلاح مناسب فارسی این اصطلاح که به شکلک ترجمه شده است ابداع و رایج شود.

وی در پاسخ به خبرنگار موج که گوشزد کرد در واقع غربی ها همان اصطلاح برچسب فیزیکی را در فضای مجازی هم بکار می برند گفت: به هرحال فعلا در ادبیات فضای مجازی ما استیکر رواج دارد.

دبیر جایزه سال استیکر در ادامه درباره تیم داوری این جایزه اظهار داشت: داوری آثار در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله اول از هنرمندان خواستیم تا استیکرهای خود را با پنج حالت خنده، گریه، عصبانیت، دوست داشتن، لایک (تحسین یا تایید) ارائه کنند که از بین 131 مجموعه رسیده هیات انتخابی متشکل از بهرام عظیمی، علی رادمند، محمد تهرانی نصر، امیر ایماغیان و خودم آثار را در مرحله اول قضاوت کرده و 50 مجموعه را برای مرحله بعد انتخاب کردیم.

وی افزود: در این مرحله ضمن اینکه به هر هنرمند هدیه ای معادل 20 میلیون ریال اهدا شد، از هنرمندان خواسته شده تا بسته‌ای ۲۰تایی را از حالات مختلف کاراکترشان ارسال کنند.

شجاعی طباطبایی تاکید کرد: معیارهای انتخاب و داوری آثار برای ما به روز بودن و نوآوری و خلاقیت، غیر تکراری بودن به شکلی که در پیام‌رسان‌های دیگر استفاده نشده باشند، همسو بودن با فرهنگ ایرانی، استفاده از تکنیک‌های مناسب برای طراحی استیکر بود. حتی در مواردی اقدام به آموزش تکنیکی هنرمندان کردیم تا در همان قالب نسبت به طراحی و ارسال آثارشان اقدام کننند.

دبیر جایزه سال استیکر تصریح کرد: پس از انجام مرحله نهایی داوری، سه نفر برنده جایزه اصلی اعلام می‌شوند که به ترتیب اول تا سوم، ۱۳، ۱۰ و ۷ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد شد. ضمن اینکه با صلاحدید آی گپ یک جایزه ۵ میلیون تومانی مردمی هم به جوایز اضافه کرده‌ایم.

در این بخش از نشست، میثم عسگری درباره اهدای یک جایزه مردمی به بهترین استیکر توضیح داد: در جلسه هیات انتخاب، زمانی که همه داورها ابراز شگفتی خود را از آثار رسیده اعلام کردند تصمیم گرفتیم که یک جایزه انتخاب مردمی هم داشته باشیم و در مراسم اختتامیه که ۳۰ دی ماه در همین فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود در کنار سه جایزه اصلی، جایزه انتخاب مردمی هم اهدا خواهد شد.

وی افزود: امکان رای دادن و انتخاب استیکرها برای مردم در این پیام رسان ایجاد خواهد شد. در روز اختتامیه، همچنین از فیچر استیکر متحرک آی‌گپ رونمایی خواهیم کرد.

آثار ارسالی ما را شگفت زده کرد

بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر نیز در ادامه اظهار داشت: از سال گذشته در جریان این مسابقه هستم و به دلیل سخت بودن موضوعش امروز اعتراف می کنم که من اگر داور نبودم در این جشنواره شرکت نمی‌کردم چون نمی‌توانستم همه خواسته ‌های جشنواره از جمله بومی بودن و مبتنی بر فرهنگ و داستان های ایرانی بودن را براورده کنم .به هیچ جه گمان نمی کردم که نتیجه قابل توجهی بگیریم. چرا که به عنون یک هنرمند شرکت کننده و یا داور با روند برگزاری جشنواره‌های کاریکاتور و کارتون آشنا هستم، و می دانم که در آنها یک هنرمند برای یک موضوع خاص خلق اثر کرده و داوری می شود.

وی ادامه داد:  اما گمان نمی‌کردم برای جایزه سال استیکر چنین آثار با کیفیت و جذابی ارسال شود. در حالی استیکر یک موضوع ندارد و هنرمندان باید ۲۰ حالت مختلف را برای کاراکتر خود طراحی می‌کردند. منِ طراح به خوبی می‌دانم که در این حالت ممکن است یک هنرمند شاید به جز پنج شش مورد، همه استیکرها را با یک کیفیت از آب در نیاورد و این کار بسیار سختی است، اما آثار شگفت‌آور بود

عظیمی در ادامه با تاکید بر کیفیت بالای آثار، گفت: اگر از من می پرسیدند کاراکترهای ایرانی کدامند و چه پیشنهادی می توان داشت هرگز به جز رستم و سهراب ایده دیگری به ذهنم نمی رسید اما در میان آثار رسیده از رستم و سهراب و زال تا توپ پلاستیکی مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. حتی توجه به آیین های ملی ماننند نوروز یا یلدا و حتی لباس های محلی و قومیت های مختلف در کشور تبدیل به استیکرهایی جذاب شده اند.  

این هنرمند مطرح افزود: ما از دیدن این همه کار با کیفیت شگفت زده شدیم و به جرات می توانم بگویم علاوه بر جایزه خوب این مسابقه، یکی از معدود درویدادهایی است که ارزش معنوی آن ملموس است و هنرمندان هم این را می دانسته اند. پیش از این گمانم این بود که کاریکاتور تنها رشته هنری است که با هر ملیت و قومیت و ایدئلوژی و هر سطح سوادی برای مخاطب قابل درک است اما استیکرها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و احساسات کاربران را منتقل می کنند و این بسیار مهم و قابل تامل است.

استیکرهای ایرانی مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت

عظیمی در ادامه اظهار کرد: کیفیت بالای آثار ارسالی کار را برای ما خیلی سخت کرد تا ۵۰ مجموعه را انتخاب کنیم و جالب اینکه از مجموه 131 هنرمندی که در این مسابقه شرکت کردند  در نهایت ۲۰ هنرمند تصویرگر و کاریکاتوریست را می‌شناختیم و شاید اکثر کارهای شاخص توسط هنرمندانی طراحی شده بود که ناشناس بودند.

وی تاکید کرد: ما آثار را در قطع بزرگ دیده ایم و برخی از آنها قابلیت اجرا در اندازه کوچک را نداشتند. ما به آن دوستان گوشزد کرده ایم که تغییراتی در طرحشان بدهند. تصویرگران طرح هایشان را با جزییات بیشتری کار کردهاند که این جزییات از قبیل سایه روشن ها در استیکرها اصلا دیده نمی شود.

عظیمی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تمسخر پنداشته شدن کاراکترهای ایرانی از سوی اقوام و یا هواداران آنها گفت: ما سال ها است که با این مشکل روبرو هستیم که با این بهانه ها که ممکن است دستمایه خوبی برای رقیبان هم باشد دست به گریبانیم و از انجام کارهای بزرگ می هراسیم. در حالی که ما در این جشنواره مانند بسیاری از جاهای دیگر دنیا، به هیچ وجه به سمت موضوعات مذهبی نرفته ایم و این اصلا بد نیست که یک نفر احساسات متفاوت خودش را با کمک کاراکتری که شبیه یک بچه جنوبی با نمک طراحی شده یا کراکتری که لباس قاسم آبادی بر تن کرده بروز دهد.شاید کمتر کسی باشد که از کالای ایرانی به جز اقلامی که کیفیت ثابت شده ای دارند، استفاده کند اما مطمئن باشید مردم با دیدن این استیکرها، دیگر از استیکرهای خارجی استفاده نمی‌کنند.

مشکلی با استفاده از این استیکرها در سایر پیام رسان ها نداریم

میثم عسگری در پاسخ به خبرنگار موج در رابطه با تعداد کاربران آی گپ و احتمال استفاده دیگر پیام رسانها از جمله پیام رسان های خارجی از استیکر های تولید شده گفت: آی گپ 5 میلیون کاربر ثبت نامی دارد که ماهانه نزدیک به 1 میلیون و هشتصد کاربر در آن فعالیت دارند. در میان پیام رسان های داخلی ما اولین پلتورمی بودیم که استفاده از استیکر در آن مقدور شد و بزودی از استیکر متحرک هم رونمایی خواهیم کرد.

وی افزود: در پیام رسان ما دو نوع استیکر وجود دارد آنهایی که ما طراحی و ارائه کرده ایم و دیگری آنهایی که مردم طراحی می کنندو پس از بررسی آنها اجازه نشر به آن داده می شود. در حال حاضر مدیران سایر پیام رسان های داخلی به اختتامیه دعوت شده اند و اگر تمایل داشته باشند این استیکرها ارا هم در اختیار آنها قرار می دهیم چرا که نگاه بیزنسی به آن نداریم و بیشتر فرهنگسازی در این زمینه مد نظرمان بوده است.

عسگری ادامه داد: در حال حاضر تلگرام بدون پرداخت حق مالکیت معنوی از استیکرهای آقای رادمند هنرمند کشورمان استفاده می کند و گرچه جوایزی که ما اهدا می کنیم به نوعی با هدف داشتن رایت آن استیکرها برای خودمان است اما اگر آن قدر مورد توجه قرار بگیرند که از آنها در تلگرام و واتس‌اپ هم استفاده شود مسئله ای نداریم.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری گفت: تولید و ارائه این استیکرها از سوی ما تنها یک پیشنهاد قلمداد می شود و به دنبال غالب کردن نظر خود به مردم نیستیم.

عسگری تصمیمشان برای برگزاری دوره های بعدی را هم گفت: به شرط بقای کار و حیات و در صورت استقبال مردم از این استیکرها، دوره های بعدی را هم اجرا خواهیم کرد.

شجاعی طباطبایی نیز اظهار داشت: در فراخوان شرکت در این مسابقه محدود به کارتونست و کاریکاتوریست ها نبوده و افراد دیگری از جمله انیمیشن کاران، تصویرگران و گرافیستان و سایر علاقمندان می توانستند شرکت کنند. در این میان انیماتورها با توجه به تجربه ای که در طراحی کاراکترهای با قابلیت حرکت دارند، کارهای قوی تری ارسال کرده بودند که حتی می توانند به عنوان استیکرهای متحرک به کار گرفته شوند.

هر روز لزوم حمایت از پلتفورم های ایرانی بیشتر مشخص می شود

در پایان این نشست محمدمیثم میثمی رییس فرهنگسرای اندیشه هم گفت: فرهنگسرای اندیشه به نمایندگی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری این افتخار را دارد که برای فرهنگسازی موضوعی که خلآ آن به صورت جدی احساس می‌شد، کاری انجام داده باشد. این روزها بویژه با رفتاری که پیام رسان های خارجی در مورد چالش های بوجود آمده داشتند و سانسورهایی که در مورد صفحات و اطلاعات کاربران ایرانی انجام می دادند لزوم توجه بیش از پیش به این فضا را تاییید کرد.هر چه پیشتر می‌رویم اهمیت حمایت از پلتفرم‌های داخلی محسوس‌تر می‌شود و لزوم ان را احساس می‌کنیم و چه بهتر که از ظرفیت جوانان هنرمند داخلی استفاده کنیم و بستر پیام‌رسان‌ها را نوعی جلو ببریم که لایق مردم عزیز ایران باشد.

نمایشگاه آثار جایزه سال استیکر شنبه ۲۸ دی ماه در گالری فرهنگسرای اندیشه افتتاح می‌شود گرچه گالری این فرهنگسرا نیازمند بازنگری جدی و اصلاح فضای داخلی است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه