English

جوادی در نشست خبری اعلام کرد:

نمایشگاه کتاب تهران با کاهش هزینه اجرایی و افزایش بن دانشجویی برگزار می شود

نشست خبری محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در مورد فعالیت های این معاونت با تاکید بر نمایشگاه کتاب تهران، وضعیت کاغذ نشر و ادغام موسسات زیر مجموعه این معاونت برگزار شد.

نمایشگاه کتاب تهران با کاهش هزینه اجرایی و افزایش بن دانشجویی برگزار می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، نشست خبری محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع کلیه فعالیت‌های این معاونت بویژه سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران و کاغذ نشر و با حضور ایوب دهقانکار مشاور اجرایی و محمد طباطبایی مدیر روابط عمومی معاونت برگزار شد.

محسن جوادی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اهمیت فعالیت اهالی رسانه در حوزه نشر و کتاب به ارائه گزارش آماری پرداخت و گفت: ۵۵هزار عنوان مجوز چاپ کتاب صادر و در مجموع ۶۱ هزار عنوان کتاب منتشر شده است. راه اندازی سامانه نشر از دیگر کارهای انجام شده است. می دانید که در دوازده استان مجوز نشر صادر می شود و همه آنها با این سامانه به یک دیگر متصل شده اند. در عین حال برای تسهیل امور، پنجره واحدی برای متقاضیان نشر طراحی و عملیاتی شد.

وی افزود: در بیست استان نمایشگاه کتاب برگزار شد. ۳۶میلیون کیلو واردات محصولات چاپی داشته ایم و ۴و نیم میلیون کیلو صادر کرده ایم که از لحاظ تعداد واردات این محصولات نسبت به سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

جوادی افزود: ۴۰۰ هزار نسخه از سه هزار عنوان کتاب خریداری شده و ۳۵۰ هزار به کتابخانه ها و مانند اینها اهدا شده است. پانزده هزار و صد و هفت باشگاه کتاب‌خوانی فعال هستند 

معاون فرهنگی ارشاد ادامه داد: در خانه کتاب هم فعالیت های زیادی انجام شده است. دو فصل تابستان و پاییز یارانه خرید کتاب دادیم اما در بهار به علت تقارن با نمایشگاه کتاب این یارانه را نداشتیم و در زمستان هم نخواهیم داشت.

محسن جوادی نشست خبری معاونت فرهنگی ارشاد

دفتر مجامع خط ارتباط معاونت فرهنگی با اقلیت ها است و مهمترین فعالیت آنها جشن فیروزه است که تغییراتی در شیوه اجرایش ایجاد شده است.

وی افزود: با رویکرد ارتقای محتوای تولیدات فرهنگی با مراکزی که متصدی هستند در تعامل هستیم. از دیگر کارهای خوب انجام شده ساماندهی مجوزها است که از بالغ بر صد و سی عنوان به سی و دو عنوان رسیدیم.

در ادامه این نشست دهقان کار سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما در سه ردیف اصلی قانون بودجه کشور به ترتیب دو و ده و بیست درصد بودجه محقق داشته ایم و به رغم این تگنای اعتبار بودجه سعی کرده ایم که فعالیت هایی داشته باشیم. از همین جا از آقای نوبخت و سازمان برنامه و بودجه درخواست می کنیم که با بخش فرهنگ مهربان تر برخورد کنند.

وی سپس اظهار داشت: گرچه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب جلسات خود را تا زمان نمایشگاه و بعد از آن برای تصویب سیاست‌های کلان نمایشگاه برگزار خواهد کرد اما تصمیمات اولیه همچون انتخاب زمان، مکان و برخی موارد که برای شروع کار اهمیت داشت بررسی و تصمیماتی در این مورد اتخاذ شد. بر همین اساس و با توجه به وضعیت نشر، بازدیدکنندگان و شرایط دیگر زمان افتتاح نمایشگاه ۲۶ فروردین ۹۹ تعیین شد. در مورد مکان برگزاری هم مصلای امام خمینی تهران مصوب شد. مهمان ویژه این دوره هم کشور ترکیه است.هفته گذشته هم توسط رییس نمایشگاه احکام مدیران کمیته ها صادر شده اند و کارشان را آغاز کرده اند. از نظر زمانی در مضیقه هستیم اما مدیران قول داده اند که تا پیش از فرارسیدن تعطیلات سال نو امور اجرایی را نهایی کرده باشند و بعد از عید به امور کیفی برسیم.

دهقان افزود: باید از شورای شهر و مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب هم بابت پیشنهاد و پیکیریشان برای برگزاری نمایشگاه کتاب در آنجا تشکر کنیم. مطمئنیم  که با تکمیل شرایط آنجا می تواند میزبان بسیار خوبی برای برگزاری نمایشگاه های مختلف باشد.

وی سپس به موضوع کاغذ نشر پرداخت و افزود: بعد از یکسال فعالیت کارگروه کاغذ، تصمیم بر این شد که دو معاونت تخصصی مطبوعاتی و فرهنگی نظارت بر واردات و توزیع کاغذ را انجام دهد.

در معاونت فرهنگی تدوین و انتشار شیوه نامه توزیع کاغذ اولین کار بود و بعد از آن کارگروه تخصصی تلاش کرد که با ارتباط گرفتن با همه نهادهای دخیل در این ماجرا مانند نمایندگان سازمان تعزیرات، صنف نشر، اتاق اصناف، فراخوان واردات کاغذ برای تنظیم بازار را منتشر کند. از میان داوطلبان، تعدادی برای دریافت ارز دولتی انتخاب شدند. فرایند توزیع را به اتحادیه آشنا و نظارت بر مصرف آن را به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران واگذار کردیم.

دهقان تصریح کرد: ارزی که به کاغذ اختصاص داده می شد همانی بود که به کالاهای اساسی همچون دارو تخصیص می یافت و ما می خواستیم که این ارز در مسیر واقعی خودش هزینه شود به همین دلیل نام کلیه ناشران دریافت کننده این کاغذ را منتشر می کردیم که آخرین به روز رسانی آن مربوط به هجدهم آبان است و در سایت قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: فرایند واردات کاغذ به کشور به طور میانگین حدود شش ماه طول می کشد و ما بر همین اساس، تایید ثبت سفارش ها تا پایان سال را به طور کامل انجام داده ایم. اما مراحل بعدی آن که به تخصیص ارز، تامین ارز، خرید ارز توسط واردکننده، سوییفت آن ارز به حساب طرف خارجی و سپس فرایند حمل کاغذ به کشور و ترخیص آن توسط وارد کننده و توزیع آن در بین مصرف کننده ها تعلق دارد، در اختیار ارشاد نیست و تنها به عنوان ناظر بر این مراحل عمل می کنیم.

ایوب دهقان

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی ادامه داد: از چهل میلیون دلار ارز تعلق گرفته برای سی و شش میلیون آن ثبت سفارش تایید شده و بیست و پنج میلیون دلار آن عملیاتی شده اما تا کنون به میزان ده میلیون دلار آن ترخیص شده و امیدواریم که با واردات مابقی آن روند کاهشی قیمت کاغذ نشر ادامه پیدا کند.

دهقان اظهار داشت: خوشحالیم که به رغم افزایش نرخ تورم، کاغذ تنها کالایی بوده که نه تنها  افزایش قیمت نداشته بلکه کاهش هم داشته و با عرضه و تعدیل قیمت کاغذ نشر سایر گونه های کاغذ هم متاثر شده و به یک ثبات و کاهش قیمتی رسیده اند. در سال جاری تا کنون سه هزار و نهصد و سی و شش فقره حواله صادر شده است. در این میان ناشران خوش قولی داشتیم که با ارایه مدارک موفق به اخذ حواله جدید شده اند ولی تعداد زیادی ناشر هم داشته این که به دلیل پرداخت نکردن وجه هنوز حواله خود را نگرفته اند.به همین دلیل از ده هزار تن کاغذ ترخیص شده و نه هزار و هفتصد تن آن توزیع شده است و هنوز سیصد تن بلاتکلیف است.

جوادی هم در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که تقاضای کاغذ بیش از آن چیزی است که ما در اختیار داریم. واریز نکردن وجه، عدم ارائه اعلام وصول قبلی و حتی عدم تطابق موجودی ما با آنچه که مورد نیاز ناشر است و مواردی از این دست باعث تاخیر در توزیع شده است.

دهقان در مورد دلیل گرانی قیمت کتاب به رغم کنترل قیمت کاغذ گفت: قیمت گذاری یک کار تخصصی است و یک فرمول واحد ندارد. کاری که ما توانسته ایم انجام دهیم سپردن کار به اتحادیه در زمینه نظارت بر مصرف کاغذ دولتی و نظارت بر قیمت کتاب است که البته آنها هم به فرمول ثابتی نرسیده اند‌ چرا که عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند از جمله دستمزد نویسندگان، قیمت ارز اختصاص یافته در چاپ اول یا چندم، هزینه های توزیع و ... که امکان فرموله کردن آن را از بین می برد.

جوادی در مورد طول مدت اختصاص ارز دولتی به کاغذ گفت: تا زمانی که سیاست اقتصادی دولت بر اختصاص ارز ترجیحی باشد ما مجری آن خواهیم بود. 

وی در مورد قیمت کتاب هم گفت: از نکاتی که در این زمینه لحاظ نمی شود آسیب اقتصادی جدی قاچاق کتاب است که هم به ناشر و هم نویسنده لطمه می زند و هزینه ها را بالا برده است.

جوادی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه و حتی از سوی قضات پیگیری کننده پرونده ها، جرم انگاری در مورد قاچاق کتاب به طور جدی وجود ندارد  و مسئله قاچاق کتاب بزرگترین معضل نشر کشور است.

دهقان در مورد ضعف عملکرد ارشاد در مورد قیمت گذاری کاغذ گفت: این یک ادعای غیر تخصصی است چرا که قیمت گذاری کاغذ به هیچ وجه در حیطه اختیارات ارشاد نیست و البته هیچ مماشاتی هم در این زمینه ندارد. اما انطباق قیمت کاغذ با قیمت ارز روزی است که واردکننده ان ارز دریافت کرده و متاسفانه متغیر است و ممکن است کمتر یا بیشتر از امروز باشد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب در مورد تخلف صورت گرفته در زمینه تبلیغات محیطی توسط یکی از ناشران در دوره قبل گفت: از نتایج برخورد با ناشر و شرکت پیمانکار اطلاع دقیقی ندارم اما قوانین تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب مورد بازنگری قرار گرفته است و کمیته بازرگانی متشکل از نه نفر برای این کار تشکیل شده است.

جوادی در ادامه با تایید خبر ادغام موسسات زیر مجموعه معاونتس همچون خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: ادغام موسسات زیر مجموعه معاونت های وزارت ارشاد در دستورکار قرار دارد و تقریبا همه کارش انجام شده و مراحل حقوقی خود را طی می کند. این کار نه برای از بین بردن فعالیت ها بلکه برای صرفه جویی در هزینه ها، همسویی در مدیریت و هم افزایی در فعالیت ها صورت گرفته و با توجه به اینکه شیوه تخصیص بودجه فعالیت محور شده نه سازمان محور این تصمیم گرفته شده است.

 وی در مورد بودجه نمایشگاه کتاب و صرفه جویی در آن گفت: در خیلی از کشورها نمایشگاه های بزرگی برگزار می شود اما با نیروی انسانی بسیار کمتر از ما، بنابراین به دنبال کم کردن کار نیستیم اما از هزینه ها کم کنیم به عنوان مثال بیش از هشتاد درصد بن های هدیه را کم کرده ایم. 

هزینه های اجرایی را بیش از سال گذشته نخواهیم کرد، اما بودجه یارانه ای بویژه در حوزه دانشجویی افزایش خواهد داشت.

جوادی در مورد سختگیری های جدیدی که در امر صدور مجوز نشر اعمال می شود گفت: در زمینه صدور مجوز نشر کتاب تغییر خاصی نداشته ایم ولی شاهدیم که برخی از فشارهای تبلیغاتی و نادرست بر اداره کتاب وجود دارد. حتی در پی ادعای نویسنده ای متوجه شدیم که اصلا ناشر اقدامی برای نشر کتاب نکرده است! اما ما متهم به تاخیر شده ایم. این در حالی است که امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته ایم. 

جوادی در پاسخ به خبرنگار موج در مورد برخورد با متخلفان واردات و توزیع کاغذ گفت: خوشبختانه حتی یک مورد تخلف هم در مورد واردکنندگان کاغذ در حوزه نشر دیده نشده و کسانی که با معرفی معاونت فرهنگی اقدام به این کار کرده بودند بدون هیچ اشکالی کار خود را به انجام رسانده اند.

دهقان در مورد سامانه ساماندهی یارانه نشر در نمایشگاه کتاب گفت: دوره گذشته ساماندهی نشر در نمایشگاه کتاب تهران انجام شد، اما نه به طور وسیع. هدف جلوگیری از سوء استفاده از بن کارت ها بود که مصمم هستیم این سیستم را در سال آینده هم انجام دهیم اما باید روش کار را با هماهنگی با بانک عامل اعلام کنیم و سعی می کنیم که کمترین هزینه را برای ناشران در بر داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه