English

مورد عجیب بیمه عمر هنرمندان پیشکسوت / قبل از ۷۰ سالگی فوت کنید!

بهروز علیمحمدی فرزند مرحوم مهدی علیمحمدی گفت: به ما گفتند هنرمندان پیشکسوت برای برخورداری از مزایای بیمه عمر باید قبل از هفتاد سالگی فوت کنند!

مورد عجیب بیمه عمر هنرمندان پیشکسوت / قبل از 70 سالگی فوت کنید!

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، اخیرا عملکرد صندوق اعتباری هنر در زمینه بیمه تکمیلی هنرمندان و اهالی رسانه به شدت خبرساز شده است و هر روز اتفاق جدیدی در این زمینه رخ می دهد. یکی از آسیب پذیرترین اقشاری که این بیمه می تواند بخشی از مشکلاتشان را پوشش دهد و یکی از مهمترین گروه های هدف آن هستند، هنرمندان پیشکسوتند که البته با مساله خاصی روبرو شده اند. ماجرا از این قرار است که در زمان ثبت نام برای استفاده از بیمه تکمیلی، اگر هزینه ای تحت عنوان بیمه عمر را نپردازند، بیمه تکمیلی آنها هم برقرار نمی شود اما به رغم پرداخت این مبلغ در صورت فوت در سن بالای هفتاد سالگی، بازماندگان ایشان از مزایای بیمه عمر برخوردار نمی شوند.

در یکی از جدیدترین نمونه ها، موردی بوده که برای بهروز علیمحمدی پسر مرحوم مهدی علیمحمدی پیش آمده است. وی که همچون پدرش از هنرمندان عرصه دوبله است، در مورد آنچه برایش اتفاق افتاده به خبرنگار موج گفت: بعد از فوت پدرم –مهدی عیلمحمدی- با ما تماس گرفتند و از من خواستند تا برای دریافت حق بیمه عمر پدرم به صندوق اعتباری هنر مراجعه کنم. من هم با تصور اینکه منظور تماس گیرنده مبلغ قابل توجهی است به آنجا مراجعه کردم و در کمال ناباوری دیدم که تنها مبلغ 79 هزار تومان و یک رسید بابت تسویه حساب مقابل من قرار داده اند!

وی ادامه داد: این رفتار از نظر من بسیار زننده بود چرا که من به خاطر آن مبلغ بسیار کم به آنجا نرفته بودم. اصلا ما نیازی به آن مبلغ نداشتیم و پیگیرش هم نبودم و این تماس از سمت آنها با من گرفته شده بود. سوال اینجا است که آیا ما فقیر یا گدا بودیم در حالیکه کمی کمتر از این مبلغ هزینه کرایه رفت و آمد من شد و چندین ساعت هم از کارم منفک شدم به خاطر مبلغی ناچیز؟ این چه رفتاری است که با ما می شود در حالی که ارزش یک روز کاری که از دست دادم چند برابر مبلغی بوده که به ما عودت داده شده است.

هنرمندان باید پیش از هفتاد سالگی از دنیا بروند تا ....

این هنرمند دوبلور در پاسخ به این سوال که آیا این برخورد قانونی بوده گفت: به خوبی می دانید که کسانی که پیشکسوت هستند در سنی حدود سی و پنج سالگی که به این جایگاه نمی رسند بلکه در سن بالای شصت سالگی و بعد از آن به عنوان هنرمند پیشکسوت شناخته می شوند. تا جایی که من متوجه شده ام بر اساس قانونی که وضع کرده اند، اگر این عزیزان در همان زمان دچار بیماری یا سانحه ای شوند و فوت کرده و یا به دلیل کهولت سن به رحمت خدا بروند یا اقدام به خودکشی کنند، احتمالا خانواده شان می توانند مبلغی را به عنوان بیمه عمر دریافت کنند وگرنه اگر این اتفاق برایشان بعد از سن هفتاد سالگی رخ دهد، از مزایای بیمه عمر محروم خواهند ماند!

علیمحمدی با  توهین آمیز خواندن چنین رفتارهایی با افراد گفت: از دید من اینگونه مصوبات و رفتارها، جز توهین به هنرمندان پیشکسوت و ساحت مقدس هنر نیست. ما نیازمند نیستیم اما به هر حال حتما شما هم به من نوعی حق می دهید که در شرایط بد اقتصادی خانواده داغداری که هزینه های متفاوتی را هم پرداخت کرده و مزایای بیمه عمر هم حق بیمه گذار و بازماندگانش هست از چنین رفتاری متعجب و ناراحت شوم.

وی در ادامه اظهار داشت: شاید نتوان از لفظ دزدی در این مورد استفاده کرد و هرگز این پول جایی به جز صندوق اعتباری هم نرود؛ اما  به نظر من این کار شبیه نوعی سو استفاده مالی جدی و یا یک سو مدیریت و رفتار است. چرا که در طول سال صدها نفر از هنرمندان پیشکسوت بیمه می شوند و شاید تعداد معدودی از این عزیزان از دار دنیا بروند و به ناچار حق بیمه عودت شود اما مابقی این بیمه ناکارآمد کجا می رود؟ اصولا اگر قرار نیست که بیمه عمر در آن سن مزیتی داشته باشد اصلا چرا وجهی را بالاجبار تحت این عنوان دریافت می کنند که در نهایت هم با این شکل سخیف بازگردانند.

موسسه هنرمندان پیشکسوت هم در جریان نبود

فرزند مرحوم مهدی علیمحمدی تاکید کرد: با پیگیری و صحبت هایی که انجام دادم متوجه شدم که موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران و مدیرعامل آن در این قضیه بی تقصیر و بی اطلاع بوده اند. تا جایی که من متوجه شدم شماره تلفن ما را از آنها گرفته اند.

بهروز علیمحمدی در پایان سخنانش گفت: روح پدرم شاد. خدا را شکر که سر بلند زندگی کرد و نیازی به کسی نداشت. گرچه ما از موسسه هنرمندان پیشکسوت و تلاش های آقای عظیمی ممنونیم که دست کم محترمانه با امثال پدرم برخورد می کنند اما خدا را شکر که پدرم نیازی نداشت و هرگز برای دریافت هدیه ای به مراسمی همچون جشن های تولد نرفت و این آخرین حرکت صندوق اعتباری هنر را هم به حساب بی فکری یا بی قانونی این بخش از جامعه می گذاریم.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران در همین ارتباط به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: یکی از خدماتی که موسسه هنرمندان پیشکسوت که از موسسات زیر مجموعه وزارت ارشاد است به اعضایش می دهد، انجام امور ثبت نام و پرداخت هزینه بیمه تکمیلی آنهاست.

وی تصریح کرد: این موسسه حدود 900 عضو دارد که برای حدود 250 نفر از ایشان این اقدام حمایتی صورت می پذیرد. در واقع بیمه تکمیلی به آن دسته از اعضایی تعلق می گیرد که از جای دیگری این نوع خدمات را دریافت نمی کنند و یا اگر هم دریافت می کنند از خدمات آن ناراضی هستند و از ما درخواست پوشش بیمه تکمیلی دارند. به هرحال بخشی از اعضای ما عضو خانه سینما و یا تئاتر هستند و یا اینکه بازنشسته سازمان و ارگانی هستن که از همان طریق بیمه تکمیلی دارند و بخش دیگری هستند که این خدمات را دریافت نمی کنند و درآمد مکفی و مداومی هم در سن پیشکسوتی ندارند. بنابراین موسسه در قالب یک حرکت حمایتی آنها را تحت پوشش قرار می دهد.

عظیمی تاکید کرد: تنها پرداخت هزینه و انجام امور ثبت نامی با ما است وگرنه انجام امور بیمه ای به عهده صندوق اعتباری هنر است.

وی در مورد مزایای بیمه عمر گفت: این بیمه به طور سالیانه انجام شده و در پایان سال منقضی می شود. به این معنا که با پرداخت حق بیمه ای معادل 79 هزار تومان، در صورت فوت بیمه شونده، بازماندگانش مبلغی معادل 20 میلیون تومان دریافت می کنند که ظاهرا بر اساس توافقاتی که بین صندوق و شرکت های بیمه انجام شده این بیمه شامل افراد بالای 70 سال نمی شود.

سید عباس عظیمی خاطر نشان کرد: البته ما هم از این قانون بی اطلاع بودیم تا اینکه بازماندگان چند نفر از اعضای مرحوم ما این مساله را با ما در میان گذاشتند. گرچه شنیده ایم که اخیرا با اعضای بالای 70 سال ما تماس گرفته شده تا برای دریافت اصل وجه بیمه عمر پرداخت شده مراجعه کنند که این هم در نوع خود جالب توجه است چرا که این هزینه از سوی موسسه پرداخت شده است و نه هنرمندان عضو!

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران در پاسخ به این سوال که با عنایت به این قانون، پس چرا برای هنرمندان پیشکسوت هم حق بیمه عمر هم پرداخت می شود گفت: پرداخت این هزینه اجباری است و اگر پرداخت نشود مراحل ثبت نام بیمه تکمیلی هم کامل نشده و آن بیمه هم برقرار نمی شود.

چند سوال جدی

حال سوال اینجا است که چرا  افراد پا به سن گذاشته که اتفاقا بیش از دیگران هم آسیب پذیر خواهند بود تحت پوشش بیمه عمر قرار نمی گیرند؟

چرا باید پرداخت بیمه عمر برای همه اعضا و بویژه هنرمندان پیشکسوت اجباری باشد؟ در حالی که شاید در این میان عده ای باشند که تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند.

به هر حال صندوق اعتباری هنر، اقشار مختلفی از اهالی رسانه، نویسندگان و هنرمندان را تحت پوشش دارد و همه آنها مجبور به پرداخت وجهی برای بیمه عمر شده اند. این در حالی است که اطلاع رسانی دراین مورد بسیار ضعیف بوده و نه تنها افراد بالای هفتاد سال از مزایای آن برخوردار نمی شوند بلکه عده بسیار دیگری هم که جوان تر هستند هرگز نیازمند استفاده از آن نمی شوند. پس این وجوه دریافتی صرف چه می شود؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • احمدی

    بیمه عمر برای همه کارمندان وبازنشستگان دولت تا سن هفتاد سالگی است که باید اصلاح شود ./.

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه