English

به حمایت دولتی دلخوشیم و نه دخالت آنها / دوره گذار ۱۰ روز با عکاسان

سیف الله صمدیان ضمن تشریح تغییرات هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان وضعیت مالی انجمن ها را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: به حمایت دولتی دلخوشیم نه به دخالت آنها.

به حمایت دولتی دلخوشیم و نه دخالت آنها / دوره گذار 10 روز با عکاسان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران انجمن عکاسان ایران با حضور اسماعیل عباسی دبیر این دوره، سیف‌الله صمدیان رییس انجمن عکاسان ایران و مسعود زنده روح کرمانی مدیر برگزاری و محسن زین العابدین مدیر اجرایی این رویداد هنری برگزار شد.

 

یک انجمن ملی و شش انجمن تخصصی عکاسی

در ابتدای این جلسه که صبح امروز در خانه هنرمندان ایران آغاز شد، صمدیان با بیان اینکه هشتمین دوره در روز با عکاسان ۸ تا ۱۸ آذر ۹۸ در خانه هنرمندان برگزار می‌شود، گفت: ما به جز انجمن عکاسان ایران در حوزه عکاسی شش انجمن تخصصی عکاسان میراث فرهنگی، تئاتر، سینما، انقلاب و دفاع مقدس، مطبوعاتی و صنعتی و تبلیغاتی داریم. این درحالی است که در رشته های دیگر تجسمی چند انجمن نداریم و ما تا دوره پیش همه این انجمن ها را در قالب یک خانواده می دیدیم و حتی با همراهی و دلسوزی بیش از انتظار آنها در این ابتکار، این رویداد را برگزار می کردیم.

وی افزود: از این دوره، ضمن حفظ روابط دوستانه خود و سایر انجمن های عکاسی، با توجه به امکان خودباوری و خودرایی این انجمن ها در اداره امور و برگزاری برنامه های مرتبطشان، ماموریت به هم پیوستن این هفت انجمن را از خود برداشتیم و می بینیم که به عنوان مثال انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، کاری را که سالها پیش باید آغاز می کرد و امروز به خوبی انجام می دهند، یعنی بررسی رویدادهای عکاسی مطبوعاتی را به طور مستقل انجام می دهد؛ گرچه در طی دوره های قبلی ده روز با عکاسان هم توانستند به امکان برگزاری برنامه های مستقل خودشان برسند. 

صمدیان تأکید کرد این جدایی از سر مهر و علاقه به شاخه های دیگر عکاسی بوده تا آنها هم هویت و برنامه های مستقل خود را داشته باشند. 

رییس فعلی انجمن عکاسان ایران در ادامه افزود: موزه های مهم دنیا داشته های کشور ما را که با فاصله ای چند ساله و کوتاه نسبت به کشورهای اول دنیا، عکاسی را شروع کردیم، به چشم یک رقیب نگاه می کنند و ما آرزوی تاسیس یک موزه مناسب عکاسی را داریم و برای آن در تلاشیم.

 

دلایل تاخیر در برگزاری 10 روز با عکاسان

وی سپس به شرایط انتخاب دبیر و برگزاری هشتمین دوره ده روز با عکاسان پرداخت و گفت: دوره مدیریت فعلی در اردیبهشت ماه به پایان می رسید اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد افراد حاضر در مجمع عمومی، انتخاب هیات مدیره جدید انجمن به تعویق افتاد و هیات مدیره قبلی مجبور شدند تا امسال هم در مورد برگزاری این رویداد تصمیم بگیرند. گرچه زمان بسیار کم بود. بر همین اساس، کمیته همایش ها در این دوره و در فرصت کمتری که برای برنامه ریزی داشت به دلیل فعالیت های متنوع در حوزه تحقیق، تالیف و تدریس عکاسی به اسماعیل عباسی برای دبیری رسیدند که همه بر اعتبار و مهارت او ازعان دارند.

وی تصریح کرد: هیات مدیره قبلی شامل افشین شاهرودی، فرزاد هاشمی، مسعود زنده روح، حسن غفاری، محمد مهدی رحیمیان، رضا دستوری، مجید ناگهی و .... است که تا روزی که به لحاظ قانونی زمان امور را به دست هیات مدیره جوان بسپاریم وظایف خود را انجام خواهند داد.

وی سپس تشریح کرد: به نمایندگی از انجمن فرزاد هاشمی در شورای عالی خانه هنرمندان، رضا دستوری در کمیته حقوقی ارشاد برای تدوین حقوق هنرمندان و مسعود زنده روح در سازمان زیباسازی حضور دارند و حسن غفاری عهده دار کمیته رفاهی و مجید ناگهی هم روابط عمومی و ارتباط با رسانه انجمن را عهده دار هستند.

 

تغییر رویکرد ده روز با عکاسان ایران

در ادامه اسماعیل عباسی هم در مورد هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان گفت: تغییرات اعمال شده در این دوره بر اساس نظر هیات مدیره انجمن عکاسان و توافق قلبی من با این رویکرد، صورت گرفته که به معنی رد آنچه که در گذشته انجام شده نیست، بلکه احساس نیاز ما را به این تصمیم رسانده است.

وی افزود: همیشه جای برخی موارد در فضای عکاسی ما خالی بوده به عنوان مثال به رغم سابقه تاریخی عکاسی ما کمتر کتاب و متونی که به این تاریخچه پرداخته است داریم. یا اینکه چرا ما در اجرای مسابقات گیر کرده ایم و کمتر تحلیل و فکر پشت رویدادها است از دیگر مسائل مبتلا به ما است. در این دوره ده روز با عکاسان به این مسائل توجه خواهد شد و در سالهای آینده با تفکر ایده محوری و کیوریتوری (نظارت هنری) زیر نظر تعدادی از اساتید و افراد کاردان برگزار خواهد شد. 

عباسی ادامه داد: امسال با توجه به زمان کمی که داشتیم یا نباید این دوره را برگزار می کردیم، یا اینکه این دوره را یک دوره گذار تصور می کردیم  و بر اساس داشته هایمان عمل می کردیم. ما روش دوم را اتخاذ کرده و بر اساس یک تفکر صحیح جوان گرایانه، توسط یک هیات انتخاب به سراغ عکاسان زیر سی و پنج سال که درحال فعالیت بودند و یا پروژه ها و موفقیت های چشمگیری داشتند رفتیم. در این میان سعی کردیم که کسی از قلم نیفتد اما چنین ادعایی هم نداریم. برای این منظور با مرور لیست اعضای انجمن، به آنها مراجعه کردیم و آثار کسانی که امکان شرکت داشتند مورد داوری قرار گرفت. در نهایت به چهل عکاس و پروژه رسیدیم و با تفکر بسیار، این آثار با شیوه های مختلف به نمایش در می آید.

این مدرس عکاسی ادامه داد: در طول این ده روز، عکاسان راه یافته به نمایشگاه و شش نفر منتقد و کارشناس، شامل هادی آذری، رهام شیراز، حمیدرضا سوری، فواد نجم الدینی، صیاد نبوی و نجف شکری برای بررسی و صحبت در مورد نحوه خلق آثار حاضر در این رویداد حضور پیدا خواهند کرد. کتاب نمایشگاه هم دربردارنده این چهل پروژه به همراه استیتمنت (بیانیه) هنرمندان و نمونه کارهایشان و حدود ۱۶۰ صفحه است. استفاده از فضای مجازی و پخش زنده اینترنتی صوتی نشست ها از دیگر فعالیت های این دوره است.

 

برگزاری انتخابات با روش رای گیری اینترنتی

در ادامه نشست سیف الله صمدیان افزود:ما برای اولین بار وزارت کشور را قانع کردیم که بتوانیم رای گیری مجمع عمومی را بر بستر اینترنت انجام دهیم و همه زیرساخت لازم آن را هم فراهم کرده ایم. برایمان مهم است که نظر اکثر اعضاء را دریافت کنیم. یکی از دلایل تاخیر در برگزاری هشتمین دوره ده روز با عکاسان تعویق برگزاری انتخابات بود و حتی قطعی اینترنت هم باعث شده که ما انتخابات اینترنتی را هم نتوانیم برگزار کنیم.

وی افزود:  لازم است که نیروهای جوان خوش فکر به میدان بیایند و حتی برای پیگیری و شکل دادن به موزه عکاسی، تلاش کنند. شاید در هیات مدیره جدید ترکیبی از جوانان و اعضای هیات مدیره جدید حضور داشته باشند یا ترکیب کامل به جوانان اختصاص یابد، در هر صورت ما امادگی تحویل انجمن به آنها هستیم. عکاسی هنر همه جایی و جهانی شده است. انجمن عکاسان تنها مسئول ۱۸۰۰ نفر اعضای خودش نیست بلکه تنها انجمنی است که باید به گستردگی چند میلیونی بیندیشد.

مسعود زنده روح هم گفت: ده روز با عکاسان از سال ۹۱ که برای اولین بار برگزار شد، تا کنون دوبار تغییر ماهوی داشته است. یکبار در دوره سوم و بار دیگر در دوره هشتم، که تغییر ماهیتی امسال، حرکت به سمت تغییر شکل محتوای آن است که حالت خوب برگزاری نمایشگاه های ایده محور در دوره نهم دیده خواهد شد. وقتی نگاه کیوریتوری به این سمت رود که همه عکاسان، دانشجویان و گالری داران فعال در حوزه عکاسی را مورد بررسی قرار دهد نیازمند زمانی بیش از ده ماه است. بنابراین هیات مدیره جدید باید بلافاصله، اقدام به انتخاب دبیر دوره بعدی کنند تا زمان کافی برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد در سال بعد را داشته باشند.

وی با بیان اینکه دوره هشتم درواقع برای فضا سنجی و بررسی امکانات و راهکارها است، تاکید کرد: همراهی انجمن های تخصصی با انجمن عکاسان ایران در دوره های قبلی قابل تقدیر است. در این دوره نیز ما هیچ فاصله‌ای از سایر انجمن‌ها نگرفتیم و هنوز به همکاری آنها نیاز داریم تا پروژه موردنظر را پیش ببریم.  اما از سال آینده با توجه به اینکه فرصت کافی وجود دارد تمام عکاسان ایران می‌توانند پروژه‌های خود را در طول سال برای کمیته برگزاری رویداد ارسال کنند و قطعاً از دوره نهم شاهد عدالت‌محوری خواهیم بود.

 

برگزاری ۲۱ نشست در ده روز با عکاسان هشتم

زنده روح افزود: امسال برخی از برنامه ها برگزار نخواهد شد و به بخش‌های دیگری منتقل کرده ایم. به عنوان مثال نشست های تخصصی به دوشنبه ها با عکاسان منتقل شده است و معتقدیم که برگزاری کارگاه ها باید توسط آموزشگاه ها و دانشگاه و قصد داشتیم این فضا را ایجاد کنیم که هنرمندان به شکل رو در رو درباره پروژه فعلی خود و برنامه‌های آینده‌شان صحبت کنند. برهمین اساس در همین دوره، ۱۴ برنامه با حضور سی و چهار عکاس حاضر در نمایشگاه و شش برنامه نقد و بررسی آثار برگزار خواهد شد. جلسه آخر هم به دبیر و کمیته هنری ده روز با عکاسان اختصاص دارد که درباره این دوره سخن می گویند.

وی تصریح کرد: در این 21 جلسه 6 تن از عکاسان راه یافته به نمایشگاه حضور نخواهند داشت چرا که در ایران حضور ندارند.

صمدیان در بخش دیگری از این نشست گفت: موضوع تاسیس موزه عکاسی باید خیلی ریشه ای بررسی شود و به همین منظور کارگروه بررسی تاریخ عکاسی ایران با دعوت از کارشناسان معماری، میراث فرهنگی و هنری شکل گرفته است تا از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شود و آیندگان از دستاورد آن بهره لازم را ببرند.

 

برگزاری نمایشگاه ایده محور با تاکید بر آثار خلاقه

اسماعیل عباسی در پاسخ به سوال خبرنگار موج در مورد علت تصمیم گیری برای انتخاب عکاسان زیر ۳۵ سال گفت: وقتی برای خود تئوری «همه باشند» را داشته باشیم این مسئله پیش می آید البته در برگزاری چنین رویدادی حتما عدالت محوری باید مد نظر قرار بگیرد اما در این مدت زمان کم انتخاب چنین معیاری یک جوان گرایی هدفمند محسوب می شود.  شوق و نزدیکی به ایده ما نزد جوان ترها بیشتر است؛ نسلی که پویا است و با اتفاقات روز آشناتر است. 

وی تاکید کرد: این آثار الزاما فاین آرت نیستند و آثار مستند هم در میان آنها دیده می شوند اما تاکیدمان بر آثار خلاقه بوده و بر همین اساس هیچ شاخه و ژانری از عکاسی را نادیده نگرفته ایم.

مسعود زنده روح کرمانی هم در همین خصوص افزود: باید تاکید کنیم که در ابتدا ۲۸۰ پروژه جمع آوری شد و از میان آنها ۴۰ پروژه برای نمایشگاه انتخاب شدند. در این دوره، نه صرفا به سمت ذهنیت گرایی رفتیم و نه صد در صد به سمت عینیت گرایی. وقتی صحبت از آرت و اثر هنری یک یا صد قطعه تبدیل به یک اثر هنری می شود این در حالی است که در این نمایشگاه ششصد و اندی عکس به نمایش در خواهد آمد؛ که با ایده شورای هنری و مشورت صاحبان اثر نحوه نمایش آنها مشخص شده است.

وی تصریح کرد: از میان پروژه های انتخاب شده، بیست و چهار پروژه برای این نمایشگاه و با نظر شورای هنری طراحی و آماده شده است و مابقی، پروژه های آماده‌ای بودند.

 

وضعیت مالی فاجعه بار انجمن ها

سیف الله صمدیان در مورد اسپانسر این دوره گفته است: مسائل مالی انجمن ها فاجعه بار است و جایی نیست که به طور مستمر هزینه های انجمن ها را تقبل کند. ما از سال گذشته از یک حمایت حداقلی سازمان زیباسازی برخوردار شده ایم و رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم قول داده اند که  برای برگزاری این دوره کمک کنند. اما از آنجاییکه باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، دیگر امکان درگیر کردن شرکت های تولید کننده و تامین کننده تجهیزات عکاسی در برگزاری رویدادها وجود ندارد؛ دلخوشیم به حمایت ها و نه دخالت های دولتی.

رییس انجمن عکاسان ایران افزود: ارشاد باید قبول کند ناظر و حامی است و حق ندارد که برگزار کننده باشد. حتی قرار بود که برگزاری بینالها به خود انجمن ها بازگردد و امیدواریم که کار به جایی نرسد که هیات مدیره دست در جیب خود کند و بدهی هایی که بار می آید را بپردازد.

در پایان صمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص برنامه انجمن برای برگزاری دوسالانه عکاسی گفت: دوسالانه اقدامی است که مرکز تجسمی باید انجام دهد و از سال گذشت صحبت هایی در این خصوص شده است اما تا این لحظه اتفاق رخ نداده. این در حالی است که همه اینها در بودجه های ارشاد پیش بینی شده است اما باورکردنی نیست که کل بودجه ای که برای همه بینالهای کشور پیش بینی شده حتی به اندازه یک فیلم سینمایی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه