English

حمید فروتن در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

لزوم استفاده از پهپاد برای عکاسی در بحران

رییس انجمن عکاسان مطبوعاتی کشور از ویژگی های نمایشگاه گروهی «خانه‌ای که سیل برد، مهری که سیل آورد» و پتانسیل موجود در فضای ایوان انتظار برای شکل گیری یک پاتوق هنری خوب گفت.

لزوم استفاده از پهپاد برای عکاسی در بحران

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نمایشگاه گروهی «خانه‌ای که سیل برد، مهری که سیل آورد» به همت انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از روز شنبه ۲۵ خرداد، در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) افتتاح شد. حمید فروتن ، رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، در مورد این نمایشگاه به ما گفت: در واقع این عنوان نشان از این دارد که درست است که سیل خطرات و تبعات زیادی داشت، اما در بین مردم وحدت و همدلی هم بوجود آورد که این موضوع در این عکس ها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در مورد میزان آثار دریافتی برای این نمایشگاه گفت: بیش از دو هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده بود، گرچه با توجه به شناختی که ما از عکاسان و آثارشان داشتیم در این ارتباط، تماسهای تلفنی زیادی هم گرفتیم تا با یک جمع آوری فعال از سراسر کشور، این تعدا از آثار را دریافت کنیم.

رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ادامه داد: این آثار توسط رضا معطریان ، ابراهیم نوروزی و مرتضی نیکوبذل داوری و از میان آنها تعدادی انتخاب شدند. سعی کردیم داوری را به کسانی بسپاریم که خودشان اثری را به برای این نمایشگاه ارسال نکرده باشند ولی سابقه خوبی در عکاسی داشته و در دوران خودشان از عکاسان مطرح بوده و شناخت خوبی هم از عکس و عکاسی داشته باشند.

86 عکس از 51 عکاس

وی در ادامه گفت: پس از این انتخاب، 86 فریم از 51 عکاس به نمایشگاه راه پیدا کرد گرچه سعی ما بر این بود که از هر عکاس یک اثر را انتخاب کنیم اما کیفیت آثار برخی از عکاسان در حدی بود که نمی توانستیم از نمایش چند فریم عکس آنها چشم پوشی کنیم. بر همین اساس، چهار اثر از یک عکاس هم در این نمایشگاه داریم.

این عکاس مطبوعاتی تصریح کرد: در این نمایشگاه پنجاه عکاس خوب از سراسر ایران نقش داشتند و جالب اینکه بیش از شصت درصد آنها، عکاسان شهرستانی بودند که این نشان دهنده سطح بالای عکاسی در شهرهایی به غیر از پایتخت است و این حرفه تنها متمرکز در تهران نیست.

بعضی از عکس ها مخاطب را میخکوب می کند

وی در پاسخ به این سوال که در انتخاب این آثار، بیشتر بر بعد زیباشناختی آنها بوده یا خبری شان تاکید شده، گفت: به هر حال حوزه فعالیت ما فتوژورنالیسم است و همه ما نگاه خبری داریم، بنابراین هیچ وقت ادعای آرتیست بودن نداشته ایم و حتی در این مورد هم اظهار نظر نمی کنیم که آیا در ایران آرتیستی هست یا نه و هیچ گاردی هم نسبت به هیچ ژانر عکاسی و هنری نداریم.

فروتن ادامه داد: اما ارزش خبری این آثار بالا بود؛ چرا که اصولا موضوع سیل در همه جای دنیا از موضوعات مهم خبری است و در ماه های گذشته هم حجم خبری اختصاص یافته به این موضوع در رسانه های ما هم بسیار زیاد بود. در عین حال هنگام انتخاب به ارزش های بصری از قبیل ترکیب بندی، ریتم، فرم یا حس خوب توجه شده است. این پارامتر از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که ممکن است آثاری را ببینید که ترکیب بندی خوبی نداشته اما حس خیلی خوبی به مخاطب منتقل می کند و آنها را به اصطلاح پای عکس میخکوب می کند.

لزوم استفاده از پهپاد در عکاسی حین شرایط بحران

وی در مورد ویژگی خاص دیگری که در برخی از آثار این نمایشگاه خودنمایی می کند گفت: در این نمایشگاه عکس های هوایی خوبی وجود دارند که به نظر من استفاده از پهپاد برای عکاسی نقطه عطفی در خلق آثار شده است و می تواند در حتی عکاسی دنیا انقلابی را رقم بزند. در حال حاضر عکاسان ما بیشتر درگیر استفاده تکنیکی از این ابزار هستند اما به زودی شاهد نگاه های هنری تری خواهیم بود. به نظر من در این مقطع زمانی، یک عکاس خبری باید همانند بدنه و لنز دوربین یک پهپاد کوچک با دوربینی مناسب را در مجموعه لوازمش داشته باشد یا دست کم رسانه ها آن را تهیه کنند و در اختیار سرویس عکسشان قرار دهند.

این عکاس مطبوعاتی افزود: به نظر من پهپاد در بحران ها بهترین وسیله عکاسی است و برای تهیه بهترین تصاویر از آن بحران و مناطق درگیر، امکان بسیار خوبی را در اختیار عکاسان قرار می دهد تا وقایع را با وسعتی بالا ثبت کرده و اطلاع رسانی کنند بدون اینکه خطر زیادی آنها را تهدید کند؛ همانطور که در حوزه نظامی هم استفاده از این وسیله استفاده می کنند. در حالی که در گذشته عکاسی هوایی با استفاده از هلی کوپتر انجام می شد که محدودیت های زیادی داشت، اما این روزها می توان عکس های بسیار با کیفیت تری را با هزینه های بسیار بسیار پایین تر تهیه کرد.

جذب حمایت برای برگزاری نمایشگاه سخت بود

فروتن در مورد حمایت های انجام شده از این نمایشگاه گفت: در افتتاحیه این نمایشگاه جدای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مترو تهران حضور داشتند. البته اعضای انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران به دلیل حضور پررنگی که در مراسم و رویدادهای مختلف خبری دارند با همه این آقایان و سازمان ها و نهادها ارتباط خوبی دارند. بویژه پس از شکل گیری فعالیت هایی همچون نشان سال عکس مطبوعاتی کشور، انجمن توانسته اعتباری برای خودش ایجاد کند و وقتی به این عنوان به جایی مراجعه می کنیم در جذب حامی راحت تر عمل می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان رضایتش از حمایت حامیان با توجه به شاسی نشدن آثار به نمایش درآمده، گفت: به هر حال هر کسی به میزان وسعش کمک کرده است. امسال گرفتن حامی نسبت به سالهای گذشته خیلی سخت تر بود و ما به همین میزان هم راضی هستیم چرا که شرایط را درک می کنیم و اینکه حامیان ما با رضایت کامل امکاناتی را در اختیار ما قرار دهند برایمان ارزشمند بوده است.

نمایش آثار در فضای عمومی دستاورد خوبی بود

رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در مورد بزرگترین دستاورد این نمایشگاه گفت: هدف ما این بود که نظر مردم را به این جلب کنیم که سیلی با این وسعت در کشور اتفاق افتاده که تبعات و مشکلات آن به این زودی از بین نخواهد رفت و نباید هموطنان سیل زده خودمان را فراموش کنیم. از دستاوردهای صنفی آن هم باید به مشارکت شکل گرفته بین عکاسان سراسر کشور در برگزاری این نمایشگاه اشاره کنم. نمایش آثار در فضایی عمومی و خارج از رسانه و یا گالری هم به عنوان یکی از مهمترین از دستاوردهای هنری این فعالیت می توان اشاره کرد.

ایوان انتظار پتانسیل تبدیل شدن به یک پاتوق هنری را دارد

وی در مورد پتانسیل و کیفیت مکان برگزاری نمایشگاه گفت: این  از پتانسیل خوبی برخوردار است و ما توانستیم نظر مسئولین را نسبت به این پتانسیل جلب کنیم و در واقع یک شروع خوب برای آینده این محل داشتیم.

حمید فروتن با بیان اینکه ما فکر می کنیم که کاری که انجام شد برای جامعه عکاسی و هنری کشور یک اتفاق برد برد را رقم می زند، افزود: ممکن است طرحی را در اینجا اجرا کنیم که به نفع عکاسان مطبوعاتی باشد اما از سوی دیگر به نفع رونق این محل هم هست. با توجه به کمبود فضاهای هنری، اگر مسئولان این فضای خوب، شرایطی را برای استفاده هنرمندان ایجاد کنند، بهتر از رکود و بلااستفاده ماندن آن است.

وی افزود: ایوان انتظار یک فضای عمومی است که می تواند به یک پاتوق نیمه خصوصی و گذر هنری عالی مختص هنرمندان تبدیل شود و به ارتقاء سطح فکر و فرهنگی جامعه کمک کند.

شایان ذکر است که نمایشگاه گروهی «خانه‌ای که سیل برد، مهری که سیل آورد» تا ۴ تیرماه ۹۸ ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه