English

در نشست خبری داوران چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد مطرح شد:

۷۲ هزار دانش آموز فیلم های جشنواره را دیدند/ پیشتازی ایران در عرصه آموزش سینما

در نشست خبری داوران چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد اعلام شد: تا امروز ۷۲ هزار دانش آموز در شهر تهران به تماشای فیلم های این دوره نشسته اند.

۷۲ هزار دانش آموز فیلم های جشنواره را دیدند/ پیشتازی ایران در عرصه آموزش سینما

به گزارش خبرنگار سینمایی موج، نشست خبری هیات داوران چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد در غیاب سه داور ایرانی آن و با حضور وحید گلستان دبیر این دوره جشنواره فیلم رشد عصر چهارشنبه ۲۹ آبان ماه در سالن دو سینما فلسطین برگزار شد.

در حالیکه علیرضا خمسه، ایرج طهماسب، احمدرضا معتمدی هرکدام به دلیلی از حضور در این مراسم پرهیز کرده بودند، کیم جون یو از کره جنوبی و محمدرضا کریمی صارمی داوران بخش پویانمایی، ویتا آنجا ون کمپن داور آلمانی بخش دانش‌آموزان و فرهنگیان فیلمساز، دراگان ملینکوویچ داور صربستانی بخش داستانی، بکر بلبل داور ترکیه ای بخش مستند در این نشست رسانه ای حضور داشتند.

* سینما فلسطین خالی بود اما هزاران دانش آموز فیلم ها را دیدند

در ابتدای این نشست، علی نوری اسکویی مدیر کمیته داوران با اشاره به حضور کمرنگ مخاطبان در سالن های سینمای فلسطین در طول برگزاری جشنواره رشد امسال، تصریح کرد: گرچه به دلایل مختلف سالن های این سینما خالی به نظر می آید و در حد انتظار مخاطب ندارند، اما بر اساس آمار ارائه شده تا امروز تنها در شهر تهران و نه استان تهران، فیلم‌ها در قریب به ۳۰۰ مدرسه و برای ۷۲ هزار دانش آموز نمایش داده شده‌اند؛ در حالی که فیلم‌های جشنواره بعد از اتمام جشنواره در سراسر کشور و مدارس مختلف نیز با یک برنامه مشخص نمایش داده می‌شوند، . همچنین فیلم‌ها همزمان با ایران در مدارس ایرانی در ۱۲ کشور دیگر نیز به نمایش درخواهند آمد.

* تحسین انیمیشن سازی ایران توسط هیات داوران

پس از آن در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد نظر داوران در مورد این جشنواره و بویژه آثار ایرانی این دوره، ابتدا نوری اسکویی اظهار کرد: داوران همه بخش ها، فیلمهای ایرانی را بسیار دوست داشتند و سطح سینمای ایران را بویژه در بخش انیمیشن تحسین کردند.

اسکویی اضافه کرد: کیفیت آثار به حدی خوب بود که به این دلیل که فیلم‌هایی با رویکرد آموزشی مدنظر بودند، انتخاب را برای هیات داوران بسیار سخت کرده بود.

در ادامه محمدرضا کریمی صارمی درباره بخش پویانمایی و ارزیابی فیلم‌های این بخش گفت: در بخش مسابقه پویانمایی، از میان آثار راه یافته ایرانی ، فیلم های خوب زیادی را دیدیم و می توان ادعا کرد که حتی با توجه به سیاست‌های جشنواره، شاهد جذب بهترین فیلم‌ها بودیم.

وی افزود: در بخش خارجی نیز فیلم‌های خوبی دیدیم و حتی من، با توجه به سیاست های جشنواره پویانمایی تهران، تعدادی از آنها را برای حضور در آن جشنواره انتخاب کرده ام  که نگاه آموزشی خوبی نیز در آنها وجود داشت.

* انتقادات داور کره ای نسبت به جشنواره رشد و برخی آثار انیمیشن

در ادامه، کیم جین یو داور کره ای بخش پویانمایی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار موج، درباره سطح فیلم‌های بخش پویانمایی گفت:  فیلم‌های ایرانی نسبتا سطح خوبی داشتند؛ اما نکته ناراحت کننده این بود که به رغم کیفیت خوب برخی از آنها به دلیل اینکه این جشنواره مختص مخاطبان کودک و نوجوان است، امکان انتخاب آنها وجود نداشت.

وی پس از آن به موضوع برخی از فیلم هی این بخش هم اشاره کرد و گفت:  نکته جالب این بود که برخی از انیمیشن‌های حاضر در جشنواره به موضوع جنگ اشاره داشتند اما از آن دفاع نمی‌کردند، بلکه کودکان به کمک هم می رفتند و زخمی ها را نجات داده و درمان می کردند که نگاه متفاوت به جنگ از جذابیت های آنها بود.

این داور کره ای در بخش دیگری از این نشست از سردرگمی جشنواره رشد در تعیین هدف و مخاطب خود میان فیلم های آموزشی یا فیلم کودکان نیز انتقاد کرد و پیشنهاد کرد که حتما در این زمینه تصمیم جدی و صریحی گرفته شود.

در ادامه نشست ویتا آنجا ون کمپن داور آلمانی بخش دانش آموزان و فرهنگیان فیلمساز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره فیلم‌های جشنواره و بویژه آثار ایرانی گفت: انیمیشن‌های خوبی در این جشنواره دیدم، به ویژه اینکه به موضوعاتی چون دوستی، روابط انسانی، تساهل و محیط زیست پرداخته شده بود که نشان از توجه آنها به آینده دارد و این بسیار خوشحال کننده است.

* جشنواره رشد مهم و بی نظیر است

پس از آن پروفسور دراگان ملینکوویچ نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما بیان کرد: این جشنواره یک جشنواره نادر است که به فیلم‌های آموزشی می‌پردازد. بیش از صدو بیست سال از عمر تصویر متحرک می گذرد و طی این سالها همه چیز تغییر در زندگی ما تغییر کرده، به جز آموزش که آنچنان تغییری نداشته است و در واقع امروز سینما و رسانه‌ها به عنوان وسیله آموزشی مطرح هستند.

وی افزود: توسعه تکنولوژیک ابعاد مختلفی دارد؛ از طرفی آثار خوب این توسعه این است که اجازه ملاقات، ارتباط و تعامل به انسان‌ها می‌دهد اما از طرف دیگر بعدی بد و بسیار خطرناک دارد.  هم نسل های من که قدیمی تر و مسن تر هستیم باید بیاموزیم که  چطور با این توسعه و ابزار جدید کار کنیم، در حالی که نسل جوان بسیار با سرعت پیش می‌رود و مهارت و ظرفیت بالایی برای استفاده از این تکنولوژی‌ها دارند اما علم رسانه نزد ما است.

این داور صربستانی بخش فیلم‌های داستانی اضافه کرد: ما باید از نسل جوان یاد بگیریم که چگونه با این تکنولوژی کنار بیائیم چراکه آنها در یادگیری ظرفیت و مهارت بالایی دارند و آنها هم باید از ما یاد بگیرند چه چیزی خوب و یا بد است. به همین دلیل جشنواره رشد بسیار خوب است و می‌تواند بگوید حفره‌های سینما در کجاست و خوب و بد کدام است.

وی تاکید کرد: نمونه دیگری در میان جشنواره‌های دنیا مانند جشنواره  رشد را سراغ ندارد.

* افتخار داور ترکیه ای به حضور در جشنواره رشد

بکر بلبل داور ترکیه ای بخش مستند نیز درباره جشنواره فیلم رشد گفت: به عنوان کسی که سینمای قدرتمند ایران را در جهان پیگیری می‌کنم، وقتی می‌بینم ایران با چنین قدرتی، حتی فیلم‌های مرتبط با دانش‌آموزان دارد، خوشحال هستم که در این جشنواره حضور دارم.

وی افزود: این باعث افتخار است که فیلم‌های عمیق و تاثیرگذاری در این جشنواره دیدیم و برای انتخاب آنها به مشقت افتادیم. امیدوارم چنین جشنواره‌ای بتواند در دنیا گسترده شود و نمونه‌های دیگری از آن را در جهان ببینیم.

* چرا رشد موثر نیست؟!

در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد دلایل عدم تاثیر گذاری جشنواره فیلم رشد در نظام آموزشی کشور،  کریمی صارمی گفت: من خیلی نمی توانم به طور قاطع در مورد میزان تاثیر گذاری این جشنواره سخن بگویم اما طی همه این سالها که در شورای سیاست گذاری و یا داوری آن حضور داشته ام این نکته را به خوبی می دانم که گرچه این جشنواره با برنامه‌ریزی دقیق و نمایش فیلم‌هایش در سراسر کشور، کارش را ادامه داده است؛ اما همه باید به این باور برسیم که رسانه و تصویر به کمک تعلیم و تربیت بیاید تا در این صورت جریان‌ساز شود.

وی افزود: در مقطعی هم این اتفاق در حال تحقق بود و کانال رشد در حال تبدیل شدن به  شبکه بود که هنوز هم با ایجاد فعالیت های مشترکی در صدا و سیما و کانون پرورش تلاش داریم به این رسالت برسیم و اگر این تصور وجود دارد که جشنواره چندان تاثیر گذار نبوده، کاستی از ما بوده است.

* برگزاری کارگاه فیلمسازی در مدارس برای اولین بار در دنیا

دراگان ملینکوویچ در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص دستاوردهای فرهنگی این جشنواره در سطح بین الملل گفت: من مفتخرم که بگویم در حاشیه این جشنواره جلسات متعددی برگزار شده ودرآن پیشنهادات زیادی هم رد و بدل شده است که به عنوان مثال امروز صبح جلسه ای داشتیم با دبیر جشنواره در مورد فعالیت مشترک با سیفژ که به مدت ده سال دفتر مرکزی آن در ایران مستقر خواهد بود، و تصمیم گرفتیم کارگاه فیلمسازی در مدارس را برای اولین بار در دنیا در ایران برگزار کنیم و بعد از ان در کشورهای هند و افریقای جنوبی برگزار خواهد شد و من امیدوارم این پیشتازی را ایرانیان همیشه حفظ کنند.

* تاثیر فرهنگ های مختلف در داوری آثار

در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره استقلال عمل داوران در انتخاب فیلم‌ها نوری اسکویی گفت: در انمورد من قاطعانه می‌گویم هیچ سفارشی در کار نبوده است. حتی در روند داوری، برخی داوران بنا به احترام سوال میکردند که اگر قرار باید و نبایدی لحاظ شود بگوییم که من قویا از آنها خواستم فیلم‌ها با توجه به رویکرد و سیاست جشنواره داوری کنند و نیازی به هیچ ملاحظه خاصی وجود ندارد که آنها هم از این مسئله بسیار خوشحال بودند.

در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج، مبنی بر تاثیر فرهنگ های مختلف در نحوه قضاوت آثار توسط گروه متنوع داوری، ویتا آنجا ون کمپن داور آلمانی گفت: در گروه من دو داور دیگر یکی از لبنان و دیگری از ایران حضور داشتند که هر کدام نظرات خود را می گفتیم و جالب آنکه در نهایت آرائمان وجوه مشترک زیادی داشت وبا تایید همه ما اعلام می شد.

علی نوری اسکویی هم در همین ارتباط اظهار داشت: به دلیل مسئولیتی که داشتم در همه جلسات داوری به جز بخش انیمیشن حضور داشتم و حتی شاهد این بودم که در یکی از آنها، آرا یک داور ایرانی و یک داور خارجی که به صورت جداگانه و مکتوب نظر داده بودند حتی در ترتیب آثار انتخابی هم با یکدیگر تفاوت نداشتند البته این مسئله در مورد فیلم های مستند تا حدی متفاوت بود.

در خاتمه این نشست، اسامی فیلم‌های نامزد شده در بخش‌های مختلف اعلام شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه