English

در نشست خبری نوای خرم ۶ عنوان شد:

نوای خرم کودکان را به دریافت جوایز نقدی عادت نمی دهد / عصر جدید پارسا خائف را از مسیرش دور کرد

در نشست خبری ششمین دوره جشنواره و جایزه نوای خرم، تفاوت این جشنواره با نمونه های مشابه، اهداف و میزان جوایز آن تشریح شد.

نوای خرم کودکان را به دریافت جوایز نقدی عادت نمی دهد / عصر جدید پارسا خائف را از مسیرش دور کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج  پیش از ظهر امروز نشست خبری ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) امروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه ۹۸ در محل تالار وحدت برگزار شد. در این نشست رضا خرم عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، بردیا صدرنوری مدیر جشنواره و ناصر ایزدی دبیر جشنواره حضور داشتند و در مورد اهداف، سیاست‌ها این رویداد هنری و برنامه های ششمین دوره این جشنواره سخن گفتند.

مشکلات برگزاری یک جشنواره مستقل

در ابتدای این نشست بردیا صدرنوری مدیر جشنواره ضمن اظهار خوشحالی از تداوم این جشنواره مستقل گفت: علیرغم همه مشکلات خصوصا مشکلات مالی، ما خوشحالیم که با برگزاری این جشنواره امید را در دلها زنده کنیم. این برنامه در بخش خصوصی و به همت شرکت رادنواندیش برگزار می شود. گرچه برای برگزاری این دوره از جشنواره با مشکلات زیادی رو به رو بودیم حتی ماجرا به شکلی بود که امیدوار نبودیم بتوانیم این دوره را برگزار کنیم اما با کمک خدا و یاری همکارانم در ستاد جشنواره تلاش کردیم تا با برگزاری این رویداد شرایطی را ایجاد کنیم تا بگوییم موسیقی و هنر هنوز زنده است. برای اولین بار امسال با حمایت بنیاد رودکی روبرو شدیم و این بنیاد، از ما اجاره سالن مراسم اختتامیه را از ما نخواهد گرفت و دفتر موسیقی هم در صدور مجوز و اطلاع رسانی و ارسال پوستر جشنواره به ادارات ارشاد استانها به ما کمک کرد.

اهداف نوای خرم

مدیر جشنواره نوای خرم در مورد اهداف این جشنواره بیان کرد: حفظ سرمایه های کشور در موسیقی اصیل ایرانی و انتقال به نسل های بعدی، از اهداف ما از برگزاری این جشنواره است در زمانی که انواع موسیقی در دسترس جوانان قرار دارد، تاکید ما استفاده از موسیقی ملی خودمان است و امیدواریم برنامه ریزان فرهنگی کشور از داده ها و تحلیل های جشنواره برای تصمیم گیری های فرهنگی استفاده کنند.

در ادامه  صدرنوری مدیر ششمین ضمن ارائه یک گزارش آماری از روند برگزاری این رویداد موسیقایی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان، در مورد نحوه حضور متقاضیان در جشنواره امسال گفت: امسال کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده می توانند از ده آهنگساز ایرانی شامل مرتضی محجوبی، ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، مجید وفادار، علی تجویدی، همایون خرم، حبیب الله بدیعی، مرتضی یاحقی، اسدالله ملک و خالدی قطعاتی را انتخاب کرده و اجرا کنند. برهمین اساس امسال ۹۸۲ اجرا در قالب فایل ویدئویی از ۲۵۳۴ نفر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

در بخشی از این نشست، رضا خرم فرزند همایون خرم و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز اظهار داشت: در بسیاری از بچه‌های هنرمند با مسئله غرور روبرو هستیم که چه بسا در محیط خانواده و در اثر توجهات والدین به وجود آمده است. یکی از اهداف ما این است که اخلاق را در قشر شرکت کننده، که از کودکان و نوجوانان هستند، مورد توجه قرار دهیم تا بدانند هیچ هنری بدون تعالی درونی فرد، متعالی نمی شود.

ملاک های داوری نوای خرم

وی افزود: همچنین ما سعی داریم رقابت پذیری را در میان نوجوانان شرکت کننده مورد توجه قرار دهیم و شرکت کنندگان باید بدانند که اگر نتوانستند موفق شوند باید برای موفقیت دوباره تلاش کنند.ناصر ایزدی دبیر جشنواره هم درباره داوری آثار تشریح کرد: ما در موسسه رادنواندیش تیمی درست کردیم که ایرادات اجراها را استحصال کرده وبه بچه های شرکت کننده می گوییم و ارتباطمان را با آنها خصوصا در مناطق دورافتاده و محروم حفظ می کنیم. داوران جشنواره نوای خرم شامل فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، افیلیا پرتو، وارطان ساهاکیان، پری ملکی، بهناز ذاکری، مزدا انصاری، پویان آزاده، علیرضا چراغچی، بابک شهرکی، حامد ابراهیمی، مجید آصفی و حسین فاصل هستند که هم در رشته تخصصی خود قوی هستند و هم توان اظهار نظر کلی دارند.

وی افزود: در داوری ها سعی شده که ملاک ها مشخص باشند و معیارهای شخصی و سلیقه ای چندان وارد کار نشود. از ملاک های ما در داوری آثار به احساس اثر، سرعت و نزدیکی به اصل اثر می توان اشاره کرد.

در بخشی از این نشست بردیا صدرنوری مدیر جشنواره در مورد اینکه چرا این جشنواره به نام همایون خرم برگزار شده است گفت: به نظر من سه ویژگی در مرحوم همایون خرم وجود دارد که در هر هنرمندی باشد او را ماندگا رمی کند اول اینکه آقای خرم از نظر نوازندگی و آهنگسازی در بلندترین مرتبه هنری قرار داشت، دوم اینکه تحصیلات آکادمیک دارد گرچه یک مهندس بود که می تواند ثابت کند می توان هنرمند بود و تخصص دیگری هم داشت. سوم اینکه بسیار به مباحث خانوادگی پایبند بود و توانست خانواده را حفظ کند و به کودک و نوجوان بسیار احترام می گذاشت.

وی در مورد ادامه راه برگزیدگان این جشنواره گفت: برای ادامه راه برگزیدگان این جشنواره تلاش هایی کرده ایم که بیشتر خود جوش بوده و نه سیستماتیک؛ به عنوان مثال با کمک دوستی در معاونت هنری وزارت ارشاد سال گذشته دو نفر از شرکت کنندگانی که سنشان بالای پانزده سال و واجد شرایط بودند، را  به بنیاد نخبگان معرفی کردیم. یا سالار عقیلی یکی از برگزیدگان ما را به یکی از کنسرت هایش برد و به او فرصت اجرا در حاشیه این مراسم را داد که بسیار اتفاق خوبی بود.

نگرانی از آینده نوجوانان موزیسین

صدرنوری در ادامه گفت: ما باید نگران آینده فرزندانمان باشیم تا از مسیر خود خارج نشوند. به عنوان مثال پارسا خائف که از برگزیدگان جشنواره ما و جوان بود پس از آنکه در برنامه عصر جدید وارد شد، به نظر من از مسیر موسیقیائی اش منحرف شد و وادار شد که چیزی بخواند که در توانش نبود.

وی سپس ادامه داد: متاسفانه اجراهای ارسال شده از نظر مشکل کوک بسیار رنج می برند که اصرار مربیان دو معنی می تواند داشته باشد اول اینکه ما نمی توانیم تشخیص دهیم یا آموزش دهندگان هم در این مورد دچار ضعف هستند.

صدرنوری در مورد نحوه اطلاع رسانی به راه یافتگان به مرحله نهایی گفت: بسیاری از برگزیدگان ما پیش از قطعی اینترنت مشخص شده بودند اما ما به غیر از درج نام آنها بر روی سایت، با همه آنها به صورت تلفنی تماس گرفته و زمان اجرایشان را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ناصر ایزدی دبیر جشنواره در مورد محدودیت حضور نوازندگان گفت: علاقمندان با هر نوع ساز اعم از ایرانی با خارجی می توانستند در این جشنواره و جایزه شرکت کنند. در عین حال افراد می توانستند به صورت انفرادی، با گروه های دو یا سه نفره و در گروه های بیش از سه نفر حتی تا چند ده نفر شرکت کنند. بر همین اساس ما شاهد حضور گروه های پنجاه تا شصت نفره در این دوره هستیم.

مدیر جشنواره نوای خرم در مورد میزان جوایز این دوره گفت: ما از روز اول بر این باور بودیم که نباید بچه ها را به جوایز نقدی عادت دهیم و برگزیدگان ما همیشه هدایای فرهنگی دریافت کرده اند. بنابراین از میان همه متقاضیان هزار و هفتصد و چهارده نفر راه یافته به مرحله نهایی لوح حضور و بسته آلبوم های منتخب را دریافت می کنند. این درحالی است که برای همه شرکت کنندگان هم لوح الکترونیک ثبت نام ارسال می شود. برگزیدگان نهایی تندیس جشنواره و تقدیر شدگان هم سردیس همایون خرم به اضافه لوح تقدیر اهدا می شود.

صدرنوری افزود: ما در دو دوره اقدام به اهدای جایزه ویژه هیات داوران کردیم که جایزه ویژه ما هم ساز تخصصی فرد منتخب است که پس از بررسی و اطمینان از اینکه این جایزه برای او کاربرد خواهد داشت به یک نفر اهدا می شود. گرچه تا سال سوم رکوردر و تبلت هم داده ایم که به دلیل مشکلات مالی دیگر امکان تهیه چنین جوایز گران قیمتی را نداریم.

 ایزدی در پاسخ به این سوال که قطعه کدام اساتید بیش از همه مورد استقبال متقاضیان قرار گرفته است گفت: از رپرتوار همه اساتید و بویژه همایون خرم که این جشنواره به نام اوست استقبال شده است. 

جشنواره نوای خرم یا یادآوری

در ادامه رضا خرم هم در مورد نام این جشنواره گفت: اگر می خواستیم نامی مفهومی بر این جشنواره قرار دهیم آن را «جشنواره یادآوری» می نامیدیم چون هدف جشنواره ما این است که شنیدن این نوع موسیقی که اصالت و حقیقت دارد، می تواند یادآوری کننده باشد.

وی افزود: از این دوره من برخی خاطراتم از پدرم را تعریف می کنم تا شاید برای کودکان و نوجوانان مفید باشد. به عنوان مثال همیشه آهنگ ساخته می شد و بعد شعر بر روی آن گذاشته می شد چرا که شعر وزن و قافیه دارد و به آهنگساز قالب می دهد و او را محدود می کند. بنابراین همه گذشتگان از جمله پدرمف ابتدا آهنگ را ساخته اند و سپس شعر بر روی آن قرار گرفته است.

صدرنوری در زمینه تلاش این جشنواره برای آموزش آهنگسازی به شرکت کنندگان گفت: آهنگسازی متکی بر آموختن مبانی و استعدادهای ذاتی است. ما در این جشنواره به دنبال جلب توجه کودکان به گونه ای از موسیقی هستیم. آهنگسازی آنها در این سن دلی و احساسی است و تشخیص اینکه آیا علمش را هم دارند یا خیر کار سختی است.

وی افزود: ما در این جشنواره گزینه های مختلفی برای اجرا و توسعه داریم به عنوان مثال، سال گذشته پیشنهاد بین المللی شدن آن را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این مسئله به آینده موکول شود. در عین حال از تفاوتهای ما با سایر جشنواره ها جدای از سن شرکت کنندگان این است که ما محدودیتی در ساز نداریم و سازهای کلاسیک از جمله گیتار و یا ویالون و پیانوی ایرانی که مهمترین تفاوت ما با جایزه جوان است را شامل می شود. در عین حال جشنواره نوای خرم ملودی محور است.

مدیر جشنواره همایون خرم گفت: در عین حال ما در این جشنواره اجراهای گروهی هم داریم که باعث شده تا آموزشگاه ها به تکاپو بیفتند و بیش از صد و پنجاه گروه  با ذکر نام آموزشگاه‌شان در این جشنواره شرکت کنند.

وی در مورد عدم حمایت بیشتر ارشاد از این جشنواره گفت: ما با همه دوستیم و مدیران فعلی و قبلی ارشاد از دوستان ما هستند. حمایت معنوی از ما دارند و با توجه به مشکلات موجود، خودمان هم کمکی از دولت نخواستیم و اگر می توانستیم سالن را هم اجاره می کردیم.

صدرنوری در مورد نحوه تامین هزینه های این جشنواره گفت: من مهندس هستم و بخشی از درآمدم از محل آن فعالیت را در این جشنواره، نه هزینه بلکه برای آینده فرزندان  این مملکت سرمایه گذاری می کنم. در عین حال کل تیم اجرایی ما در طول جشنواره بیش از پانزده تا بیست نفر هم نیست و هزینه های ما آنقدر هم زیاد نیست که تصور می شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه