English

سی و دو نقاشی کودکان پناهنده برای تامین غذا به حراج گذاشته می شود

در سی و دومین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران اعلام شد: سی و دو نقاشی منتخب از آثار کودکان پناهنده به حراج گذاشته می شود.

سی و دو نقاشی کودکان پناهنده برای تامین غذا به حراج گذاشته می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، نشست مطبوعاتی بزرگداشت سی و دومین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران در محل دفتر مرکزی یونیسف و با حضور حمید جبلی، مجید مظفری، فروغ قجابگلو داوران مسابقه نقاشی، نگار گرامی نماینده سازمان ملل در ایران و دارا دربندی سخنگوی سازمان جهانی غذا در ایران  برگزار شد.

دارا دربندی در ابتدای این نشست گفت: موضوع اصلی ما در این مراسم نقاشی کودکان پناهنده است.

وی تصریح کرد: این برنامه هیچ بودجه ای از سوی برنامه جهانی غذا ندارد و امسال چای هافمن و دیجیکالا هزینه های برگزاری این مراسم را به عهده گرفته اند.

دربندی افزود: شش هزار نقاشی برای این مراسم ارسال شده که از این میان سی و دو اثر به صورت نمادین انتخاب خواهد شد. در مراسمی با حضور پانصد مهمان شامل سفرای ساکن تهران و  مهمانان ویژه و با اجرای کنسرت گروه چارتار از آنها تقدیر خواهد شد.

گرامی هم به تاریخچه سازمان جهانی غذا اشاره کرد و گفت: این سازمان در سال ۱۳۴۲ تاسیس شده و اولین امداد رسانی آن به ایران و به دلیل زلزله بویین زهرا بوده است. اکنون ما در هشتاد کشور حضور داریم و در سی سال گذشته اهدای یک سبد غذایی به پناه جویان عمدتا افغانستانی بوده است.

وی ادامه داد: ما غذای خشک شامل آرد و ... را در این سبد قرار داده ایم و امکان تهیه اقلامی همچون گوشت و مرغ را نداشتیم. در ابتدا ما اقلام غذایی را وارد می کردیم اما طی ده سال این مواد غذایی که عمدتا در ایران با قیمت مناسب و دسترسی آسان تولید می شود را از داخل کشور تهیه کردیم و از دو سال پیش امکان اهدای کمک هزینه نقدی را پیدا کردیم که به تنوع غذایی این افراد کمک می کند.

گرامی تصریح کرد: از سال ۲۰۱۸ ماهانه به هر نفر پنجاه هزار تومان و نه کیلو آرد اهدا می شود این آرد از داخل کشور خرید می شود و به سرعت به دویست انبار ما در سراسر کشور منتقل می شود آرد بسیار محصول ظریفی است و به صورت خرید ماهانه تامین می شود.

وی افزود: ما سی هزار نفر را تحت پوشش داریم که در این میان نزدیک به شش هزار کودک دانش آموز حضور دارند که تصمیم داریم طرحی همچون تغذیه رایگان را برای آنها راه اندازی کنیم.

گرامی تصریح کرد: هیات داوران کار خطیری را به عهده دارند چرا که انبوهی از نقاشی به دست ما رسیده و آثار منتخب به فروش همت عالی گذاشته می شود. هر اثر به هر قیمتی بفروش برسد کل وجه به کودک خالق اثر اهدا خواهد شد.

گرامی در مورد نحوه انتشار فراخوان گفت: مدیران مهمانسراهای ما فراخوان را برای کودکان پناهنده توضیح داده و آثار را جمع آوری کرده اند.

دربندی هم افزود: قیمت پایه این نقاشی ها سیصد هزار تومان است و فروش این سی و دو نقاشی به طور سمببیک انجام می شود و با کمک رسانه ها می توانیم تعداد بیشتری از این تابلوها به فروش برسانیم و کودکان بیشتری را خوشحال کنیم.

حمید جبلی گفت: حضور من حضور احساسی است و هیچگونه فعالیت اجرایی ندارم. همانطور که فرزندانی از ایران در خارج از کشور مهاجرت یا پناهنده هستند فکر می کنم که این دوستان افغانستانی هم مهمان ما هستند.

همانطور که ما دوست داریم کودکان ایرانی از شرایط خوبی در نقاط دیگر دنیا برخوردار باشند خوب است که کودکان افغانستانی هم که در اینجا حضور دارند و به تدریج بخشی از جامعه ما تبدیل می شوند هم از شرایط خوب زندگی و تحصیل برخوردار شوند.

مجید مظفری هم افزود: این حرکت زیبایی است و ما از کودکانی حمایت می کنیم که در این کشور به دنیا آمده اند و جزیی از ما هستند. من از شنیدن آمار این پناهنده ها متعجب شدم. بیست و دو ولایت از سی و دو ولایت در افغانستان دوار سو تغذیه هستند.

وی افزود: این نقاشی ها با موضوع تغذیه سالم-صبحانه است و امیدوارم که همه این سی و دو نقاشی به فروش برود و به این کودکان کمک شود.

قجابگلو هم اظهار داشت: هرجا که موضوع کمک به کودکان باشد من هم هستم و در این برنامه برای داوری آمده ام. حتما اعتمادی به کشور ما وجود دارد که این پناهجویان به ایران آمده اند.

 گرامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد ارتباط شعار امسال با این برنامه گفت: آرمان ما به صفر رساندن گرسنگی است و یکی از راه های آن اسراف نکردن است که شعار امسال روز جهانی غذا است اما الزاما به این مراسم ارتباط ندارد.

حمید جبلی تصریح کرد: گرچه مدتی است که از بسیاری فعالیت هایم کناره گیری کرده ام، اما از فعالیت های اجتماعی استقبال می کنم و از سالها پیش با سازمان ملل همکاری دارم و با چند موسسه خیریه هم فعالیت هایی را انجام می دهیم.

دربندی هم توضیح داد: حمید جبلی از اولین هنرمندانی است که با ساخت یک پیدئو کلیپ رایگان در سال ۲۰۰۸ با سازمان برنامه جهانی غذا همکاری کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه