English

در نشست خبری عصر جدید عنوان شد:

جایگاه احسان علیخانی از سلطان غم به غول چراغ جادو تغییر کرد

نشست خبری برنامه عصر جدید با حضور احسان علیخانی و سه تن از داوران و مجری این برنامه برگزار شد.

جایگاه احسان علیخانی از سلطان غم به غول چراغ جادو تغییر کرد

به گزارش خبرنگار تلویزیونی خبرگزاری موج، نشست خبری عوامل برنامه عصر جدید در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما با تاخیری نزدیک به یک ساعت آغاز شد.

در این نشست احسان علیخانی تهیه کننده و کارگردان، آریا عظیم نژاد، سیدبشیر حسینی، امین حیایی داوران و ایمان قیاسی مجری برنامه عصر جدید حضور داشته است.

در ابتدای این نشست احسان علیخانی در مورد تاکید بر شیوه استعدادیابی گفت: در ظرف برنامه عصر جدید فراتر از ارسال یک ویدئو برای انتخاب افراد انجام می شد. پس از بازبینی ویدئوها توسط هیات انتخاب، گروه های منتخب به اتاق راستی آزمایی راه پیدا می کردند و پس از عبور از این مرحله یک مربی و تیم تمرینی به آنها اضافه می شد. خیلی از شرکت کنندگان حتی تهران را ندیده بودند و هرگز تجربه استودیوی تلویزیونی با چندین دوربین و ششصد تماشاچی را نداشتند.

وی افزود: برنامه عصر جدید یک برنامه استعدادیابی عمومی و برنامه تلویزیونی است؛  مثل یک مدرسه فوتبال یا کلاس بازیگری نیست اما ما باید برروی زبان بدن آنها و لباسشان و نحوه حضورشان روی صحنه کار می کردیم تا برای ضبط آماده شوند.

علیخانی در پاسخ به ادامه کار برگزیدگان گفت: به نفر اول تا پنجم پس از فینال پنج اعتبار از طرف حامی داده خواهد شد کشف شدن، دیده شدن و رسیدن شعار برنامه ما بود که من آخرین شعار را بسیار دوست دارم. پنج فینالیست ما جدای از فرصت و اعتبار مهارتی، اگر توانشان را داشته باشند از سوی ما دعوت به کار می شود تا در فصل بعدی با ما همکاری داشته باشند. 

وی افزود: فینالیست های ما ممکن است دچار هیجانات فوراتی شوند که امیدواریم این گونه نشوند و در مسیر درستی قرار بگیرند.

علیخانی در مورد احتمال ساخت سری جدید عصر جدید گفت: برای من سخت ترین کار عمرم بود که انتها ندارد و هرچقدر که کار می کنیم هنوز سوژه های جدیدی هستند. واقعا انرژی تیم عصر جدید تمام شده است و ضبط زیر پانزده ساعت نداشتیم. مونتاژ خیلی سخت و پیچیده ای داشت. اسکان مهمانان، حضور تماشاچیان و مسائل دیگر از مشکلات کار بوده و شاید ما بتوانیم در صورت فراهم بودن شرایط برای زمستان ۹۸ مار فصل بعدی را آغاز کنیم.

علیخانی در مورد حسش از زمان پخش برنامه گفت: در ایامی که برنامه را دوشنبه شبها بعد از خبر روی آنتن بردیم برنامه ۹۰ به دلیل تعطیلی فوتبال پخش نمی شد. من خودم از طرفداران آن برنامه هستم و ما آنتن نود را نگرفته بودیم.

وی در مورد دخالتش در امر رای دادن و دفاع از شرکت کنندگان گفت: چند نکته در برنامه ما هست که ما را از تلنت شوها متمایز می کند. یکی از آنها حضور میزبان در برنامه است که حس من از آن مانند مدعی العموم یا وکیل شرکت کنندگان بود. برخلاف ما که با شرکت کنندگان زمان زیادی را سپری می کردیم اما دوست داشتیم که داوران با یک لحظه انحصاری روبرو شوند و به طور ناگهانی آنها را ببینند بنابراین در تمرینها حضور نداشتند. برخی از این شرکت کنندگان حتی نمی توانستند در مورد کارشان صحبت کنند پس من برای اینکه زحمات شرکت کنندگان هدر نرود در مورد آنها صحبت می کردم.

علیجانی در مورد همکاری آموزش و پرورش با این برنامه گفت: ما از این مسئله استقبال می کنیم گرچه اصولاً سیستم آموزشی ما در مورد استعدادیابی مشکل دارد. حتی ما برخی از نهادها صحبت کرده ایم که اگر می توانند به طور داخلی در مورد استعدادیابی تلاش کنند و نتایجش را به ما معرفی کنند تا با گروه بهتری از شرکت کنندگان در این برنامه مواجه باشیم.

علیخانی در مورد نحوه رسیدن به ایده ساخت برنامه استعدادیابی گفت: حتی یک نفر مرا تشویق نکرد و آن را در تلویزیون امکان پذیر نمی دانست. ما سختی زیادی کشیدیم تا این برنامه به نتیجه رسید. من یک دهه شصتی هستم و می خواهم بپرسم چه کسی برای ما آزمون استعدادیابی اجرا کرد. ما اگر توانسته ایم حسی را در خانواده ها و یا سیستم آموزشی ایجاد کرده باشیم که نگاه متفاوتی به استعدادها داشته باشند قدم جدیدی برداشته ایم.

احسان علیخانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در مورد میزان مطالعه بر روی محتوای تلنت شوهای خارجی که از آنها الگوبرداری کرده اند گفت: از همان ابتدا فکر می کردم که خارج از منطق باشد که چرخ را دوباره اختراع کنیم. تلنت شوها سابقه هفتاد ساله در دنیا دارند و در هفتاد و شش کشور اجرا می شود. حتی چند سالی هست که عراق و افغانستان هم آن را اجرا می کنند.

وی افزود: فرم چیزی است که ما می بینیم و محتوا آن چیزی است که در ما ته نشین می شود.

به هرحال این اولین دوره است برخی از کارشناسان معتقدند که شکل و تمپو کار ما و حتی برخی از تکنیک هایی که در برنامه ما به کار گرفته شده است در یکی دو دهه اخیر دیده نشده است. در عین حال برنامه ما را نمی شود با برنامه های استعدادیابی ۲۰۱۹ مقایسه کرد اما گمان می کنم که به نسبت اولین سال خیلی از آنها جلوتر هستیم.

علیخانی تصریح کرد: بنای ما این بود که در طراحی ها کمک کنیم و ما چیزی را تحمیل نکردیم و اگر ما به کسی که می خواهد کاری بکند بگوییم نه دیگر استعدادیابی نیست.

وی افزود: خراط و قهوه چی در تلنت شوهای دیگر حضور ندارند و این یکی از تفاوت های اساسی ما بود آنجایی اهمیت داشت که آن برنامه ها شباهت با ما پیدا کرد. اجراهایی در عصر جدید دیده شد که تا بحال دیده نشد. مثلا پارکورکاران شهرستانی کشور ما که جوانان خوب و توانمندی هستند که نیمی از آنها اعتیاد را کنار گذاشتند و به ورزش پرداخته اند.

علیخانی افزود: از دیگر تفاوت های ما با دیگر برنامه ها گفتگوهایی که با مهمانان ویژه بود.

سیدبشیر حسینی هم در مورد مطالعات پیش از تولید این برنامه گفت: تحقیقات مفصل دانشگاهی انجام دادیم که تنها خروجی آن هشت هزار صفحه بود. مطالعات دانشگاهی راجع به پلتفورم، شیوه‌های اجرایی و معیارهای داوری بود و در تحقیقی ده پارامتر جذابیت تلنت شوها را بررسی کردیم که متوجه شدیم چهار شاخصه سکس(مسایل جنسی)، رقص، حیوانات خانگی و ابزار (مثل ساز) اصلا نمی توانستیم در این برنامه استفاده کنیم.

وی افزود: نکته قابل توجه در مورد این برنامه  این است که بعد از یک مدت دیگر کسی از تشابهش با برنامه های خارجی صحبت نکرد چرا که آن را پذیرفته بودند. پس نزدن و از آن بالاتر همدلی کردن فرهنگ ایرانی خودش محکم ترین پاسخ به این سوال است.

علیخانی در مورد بودجه برنامه در پاسخ مبهمی گفت: دعا کنید که به ما پول بدهند. تا اینجا فصل اول را توانسته ایم تسویه کنیم اما فصل دوم را هنوز تسویه نکرده ایم. جلسه مهم ارزیابی داریم که هنوز نمی دانیم با چقدر از بودجه توافق نهایی می کنند.

حسینی در مورد شوخی هایی که با او شد گفت: داستان پاپاراتزی و شوخی های خوب و بد در همه جوامع هست و در جامعه شناسی شوخی هم گفته می شود هر مسئله ای که برای مردم مهم شود با آن شوخی می کنند. معتقدم که شوخی هایی که با برنامه عصر جدید شد باعث دیده شدن هرچه بیشتر آن شد.

وی افزود: برنامه ناخونک را برنامه خوبی می دانم و نه تنها از آنها دلخور نشدم و هم به پشت صحنه آن برنامه رفتم اما بنا به ملاحظاتی تا امروز آن را رسانه ای نکردم. حتی در برنامه خود ما هم با من شوخی شد. حتی داریوش فرضیایی (عموپورنگ) و ابراهیم شفیعی هم یک شوخی با من کرده بودند که مردم انتقاد کرده بودند. حتی برای برنامه ای هفته آینده سخنران هستم به من گفته اند می خواهیم ابراهیم شفیعی را بفرستیم و ببینیم که چقدر طول می کشد تا مخاطبان متوجه شوند.

بشیر حسینی افزود: خوشحالم که ما در رسانه خودمان جنبه نشان دادیم و با خودمان شوخی کرده ایم در حالی که حتی برنامه سازان ما که با همه شوخی می کنند بیشترین گارد را با شوخی دارند.

علیخانی در مورد شوخی ها با عصر جدید  در فضای مجازی گفت: نکته غیر قابل باور در این مورد این است که چند نفر از مسئولان نامه زده اند به سازمان و از ساخت کلیپ‌های فضای مجازی به تصور اینکه تولید ما است انتقاد کرده بودند.

علیخانی در مورد اعمال ممیزی سنی افزود: معتقدم که باید ممیزی سنی و حک محدودیت سنی مخاطب قانونمند شود. حتی من فکر می کنم که ما خیلی خودمان را محدود می کنیم. بیشتر از هرچیزی توجه ما به خانواده ها بود که به آنها هشدار دهیم تا با شناختی که از فرزندانشان دارند با برنامه برخورد کنند. 

علیخانی در پاسخ به سوالی در مورد تشابه لحظات احساسی برنامه عصر جدید و  ماه عسل گفت: من نمی دانم با این مسئله چه کنم عده ای تصور می کنند گریه از ماه عسل شروع شده است. تلنت شو زیر مجموعه رئالیتی شو است. خروجی اش دو احساس غم و شادی است. هنوز در این برنامه هم به دنبال قهرمان هستم. خوشحالم که جوانان در این برنامه دیده شدند.

وی افزود: به نظرم امید تنها دارایی بخشی از جامعه ما است. به شدت نیاز به نشاط امید داریم. تلویزیون یک غول خجالتی است بعضی جاها بسیار پرقدرت و در برخی موارد بی خاصیت.  باید کار کرد و امید را زنده نگه داشت.

وی در مورد درگیر شدن احساسات  خودش و داوران با شرکت کنندگان  گفت: ما آنقدر احساسی عمل می کنیم که هر نوع کپی کاری را تحت الشعاع قرار می دهد. چند اتفاق در برنامه وا افتاد که به آنها افتخار می کنم. مانند اینکه بیش از هفتاد میلیارد تومان و ده هزار محموله وسایل منزل برای کمک به سیل زدگان به هلال احمر داده اند.

آریا عظیم نژاد هم گفت: اولین روزی که بحث داوری بود فکر کردیم عده ای می آیند و ما کارشان را می بینیم و رای می دهیم اما از فصل دوم با شناختی که از شرکت کنندگان پیدا کردیم رای دادن علاوه بر کیفیت کار با احساساتمان هم همراه شد. اگر عصر جدید این بعد را نداشت برای من یک برنامه معمولی بود و برایم آموزنده و جذاب بود.

بشیر حسینی گفت: احسان از سلطان غم به غول چراغ جادو تغییر جایگاه داده و موجب بروز استعدادها و حتی برآوردن آرزوها شده است و بعد از عصر جدید توجه خانواده ها و دانشگاهیان به مقوله استعداد جلب شده است.

امین حیایی هم گفت: سال گذشته من مشغول فعالیت های خاص سینمایی داشتم و تمایلی به حضور در تلویزیون برای مدتی نداشتم. چند شبکه دیگر هم مشغول تولید برنامه های استعدادیابی بودند و مرا برای اجرا با پیشنهادات مالی خوب در نظر گرفته بودند که قبول نکرده بودم تا اینکه پیشنهاد احسان علیخانی مطرح شد و گستردگی موضوع آن مطرح شد که خیلی جذاب بود. برای خود ما هم این اجراها و رشد شرکت کنندگان جذاب بود. شاید در مواردی از رای منفی دادن هم راضی نبودیم اما سعی کردیم عدالت را رعایت کرده باشیم.

علیخانی در مورد مشکلات پخش آیتم ها گفت: این بیستمین سال حضور من در تلویزیون هستم و به نظرم همه عرصه های خط قرمزهای پخش را تغییر دادیم.

وی افزود: خوشحالم که در شبکه سه این  جمله را می شنیدم که ما گر پای فرزندان این مملکت نایستیم برای دیده شدن کجا باید بروند؟ من معتقدم باید بدون لکنت نقدش را انجام دهد اما بی انصافی نباید کرد.

علیخانی گفت: اگر ما فضای استعدادیابی را در تلویزیون فراهم نکنیم باز هم به شرایط قبلی بر می گردیم.

وی در مورد استفاده از داوران تخصصی و یا  تخصصی شدن رقابت ها گفت: برایم ساخت برنامه ای که مردم بتوانند پایانش را حدس بزنند مشکل است و به پویایی در برنامه سازی بسیار معتقدم. تنوع رنگ و لعاب بیشتری دارد و بیننده بیشتری را پای برنامه نگه می دارد. در استعدادیابی عمومی داور تخصصی نداریم. پنجاه دو رشته تخصصی در برنامه عصرجدید شرکت کردند. 

کارگردان عصر جدید در مورد ویژگی داوران عصر جدید  گفت: امین در ورزش، موسیقی و بازیگری، خانم نونهالی در بازیگری تئاتر و سینما و تلویزیون و هنرهای تجسمی و آریا عظیم نژاد در موسیقی و شیوه نوینی در نمایش تخصص دارد. همچنین سید بشیر حسینی هم مطالعات جدی دانشگاهی در زمینه استعدادیابی انجام داده‌، ضمن اینکه از اساتید رسانه و فرهنگ است.

احسان علیخانی در پایان اظهار داشت: امین حیایی در ورزش می تواند یک الگو باشد و حتی بخشی از دستمزدش را به شرکت کننده ها قول داد  

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه