English

در نشست خبری شبکه کودک مطرح شد:

حضور بی بی سی در عرصه کودک نگران کننده است

محمد سرشار مدیر شبکه کودک ضمن اعلام برنامه های تابستانی این شبکه از نگرانی در مورد فعالیت شبکه بی بی سی در عرصه کودک، لزوم بازنگری در پخش تبلیغات در تلویزیون و بویژه این شبکه و محدودیت های برنامه سازی در حوزه کودک سخن گفت.

حضور بی بی سی در عرصه کودک نگران کننده است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، محمد سرشار در ابتدای این بخش در پاسخ به سوالی در مورد آغاز پخش برنامه کودک شبکه بی بی سی فارسی گفت: نگرانی ما از ورود سازمان عریض و طویل بی بی سی این است که تا کنون با شبکه هایی با رویکرد تجاری و بسیار سطحی روبرو بوده ایم اما این بار، به قول معروف دزد با چراغ آمده و رسانه ای پا به میدان گذاشته که آرشیو بسیار غنی از برنامه های کودک دارد و آگاهانه پا به میدان گذاشته است.

وی تصریح کرد: نگرانی ما در این خصوص این است که کسانی به این حوزه ورود کرده اند که تربیت را می شناسد، برنامه سازی برای کودک را بلد است و از نظر مالی هم دستش باز است و این کار را سخت می کند. کاری که ما می کنیم رصد و پیش بینی عملکرد آنها و تقویت نقاط قوتمان است.

وی تاکید کرد: از نظر جمعیتی بیست و پنج درصد کشور ما را خردسالان، کودکان و نوجوانان شکل می دهند و حتی اگر به این اعتقاد نداشته باشیم که تربیت در این سنین شکل می گیرد باید یک چهارم بودجه کشور به این قشر تعلق بگیرد در حالی که بودجه برنامه سازی برای کودک بسیار ناچیز است.

سرشار در مورد تدابیر این شبکه برای پاسداشت زبان فارسی گفت: شبکه کودک یکی از پیشروترین شبکه ها در پاسداشت زبان فارسی است و در حال حاضر ما چنین مشکلی نداریم. از سال ۹۵ مدیران ما هر واژه خارجی که استفاده می کنند سه هزار تومان جریمه می شدند و بدین شکل حذف بکاربردن کلمات بیگانه از شبکه ما کلید خورد.

وی در مورد خلا نمایش سریال های نمایشی  در این شبکه گفت: در گذشته سریال سازی برای کودک خیلی رونق داشته و ما هم در کودکی خود سریال های خاطره سازی را دیده ایم. در سازمان، مرکزی که امکان تولید سریال های نمایشی را دارد، مرکز سیما فیلم است که ما درخواست های زیادی از آنها برای دست کم اختصاص یک چهارم تولیداتشان به سریال های رئال برای کودکان داده ایم که تا کنون هیچ اثری در این حوزه به‌دست ما نرسیده است.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در مورد محدودیت های برنامه سازی در حوزه کودک و بویژه آثار آهنگین (موزیکال) گفت: مهمترین محدودیت های برنامه سازی در کشور ما آنهایی است که تعارض فرهنگی برای همه اقشار و بویژه کودک ایجاد کنند. این مسئله محدود به کشور ما نیست و حتی برخی از کشورها پخش برنامه های خارجی را برای کودکان زیر شش سال را منع می کنند. 

وی افزود: در شبکه کودک به سه نکته توجه داریم چرا که هم باید ملاحظات آسیب پذیری خردسالان و کودکان را در نظر بگیریم و هم بتوانیم سرگرمشان کنیم و هم به آنها چیزی بیاموزیم. بر همین اساس محدودیت های زیادی داریم. ملاحظات رشد، فرهنگی و تربیتی را باید لحاظ کنیم و نظارت های چند لایه بر محتوا وجود دارد تا به بالاترین کیفیت ممکن و پایین ترین میزان خطا برسیم.

سرشار سپس اظهار داشت: از سال ۹۶ به این نتیجه رسیدیم که در حوزه تولیدات آهنگین از آهنگسازان باتجربه دعوت کنیم بر همین اساس شورای موسیقی و شورای شعر کودک تشکیل شد و بزرگانی برای کمک به ما دعوت شده اند.

وی تصریح کرد: در حوزه کودک این مشکل وجود دارد که خیلی از افراد آن را سکوی پرش خود می دانند بنابراین نیاز ما در محصولات آهنگین بسیار زیاد است چرا که ما یک جریان غالب و موفق موسیقی کودک در کشور نداریم و با این آثار بنجل بازاری روبرو هستیم که سلیقه کودک را برای پذیرش هر چیزی آماده می کند.

سرشار ادامه داد: این در حالی است که در رده خردسال تا حدود سی ثانیه خردسال صدای ساز را می شنود و بعد از آن فقط به ملودی توجه می کند. ما یک و نیم تا دو سال زمان گذاشتیم تا نیاز کودک به موسیقی با آثار کوچه بازاری پاسخ داده نشود و این روند کماکان ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج در مورد انتقاد این مدیر رسانه ملی به پخش آگهی های بازرگانی در شبکه کودک گفت: واقعیت این است که آگهی های بازرگانی توسط اداره بازرگانی به صورت یک بسته در اختیار پخش شبکه ها قرار می گیرد و ما حق هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم و تنها می توانیم مثل خانواده ها و کارشناسان نظرات انتقادی خود را به گوش مسئولان برسانیم. 

وی افزود: چند اصل کلی در بحث آگهی های بازرگانی مطرح است. اول اینکه نباید سازمان صدا و سیما را ملزم کنند که هزینه تولید برنامه هایش را از تبلیغات تامین کنند این مسأله مفسده آفرین است. دوم اینکه در رده خردسال پخش آگهی باید ممنوع شود چرا که تفاوت بین اعتبار آگهی و برنامه ها را نمی دانند. کما اینکه در کشورهای بسیاری پخش آگهی برای رده زیر شش سال ممنوع شده و برای کودکان هم باید خیلی محدود شود. سوم اینکه تشویق کودک برای خرید مستقیم توسط کودک باید ممنوع شود.

سرشار تأکید کرد: بنابراین آگهی بازرگانی به شکل محدود و با رعایت ضوابط فقط برای کودکان پخش شود. چهارم اینکه نسبت معقولی از برنامه های شبکه داشته باشد که پیشنهاد ما پنج درصد است.

وی در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار  ما در مورد اینکه اگر سازمان به طور شفاف بودجه مورد نیازش را بگوید و درآمد تبلیغات را به حساب دولت واریز کند مشکل حل می شود گفت: در حال حاضر هم مثل همه ارگان ها و سازمان های دولتی  همه درآمدها به حساب خزانه دولتی واریز می شود و درآمد و هزینه ها مشخص است اما اگر قرار نبود این درآمد به دست سازمان برسد بازهم،

اگر به هر شکلی سازمان صدا و سیما موظف به درآمدزایی شود مشکل پخش تبلیغات در شبکه کودک پا برجا است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه