English

در نشست خبری هنر ایران در بینال ونیز عنوان شد:

می خواهیم با زبان هنر با جهانیان از زندگی و صلح بگوییم/معیارهای انتخاب هنرمندان اعزامی چه بود

پاویون ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز به مدت شش ماه و با حضور سه هنرمند در یکی از میادین اصلی ونیز دایر خواهد شد.

می خواهیم با زبان هنر با جهانیان از زندگی و صلح بگوییم/معیارهای انتخاب هنرمندان اعزامی چه بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در نشست خبری هنر ایران در بینال ونیز که در محل تالار وحدت با حضور هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیونر پاویون ایران در پنجاه و هشتمین بینال (دوسالانه) ونیز، علی میرعظیمی، سمیرا علیجان‌زاده و رضا لواسانی  سه هنرمند ایرانی حاضر در این رویداد و نماینده بانک آینده که اسپانسرشیپ این رویداد را بر عهده دارد، برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مظفری گفت: در این بزنگاه سیاسی و دوره ای دنیا، به دور از شان ایران و آن طور که شایسته ایران نیست با ما سخن می گوید و حتی راه رسیدن دارو و غذا را به ما تنگ کرده است؛ تصمیم گرفتیم تا در بینال ونیز حضور داشته باشیم و با زبان هنر از صلح و زندگی با جهانیان سخن بگوییم.

مدیرکل هنرهای تجسمی در مورد سبقه حضور ایران در این رویداد بزرگ هنری گفت: در طول 116 سال گذشته و 58 دوره ای که از این رویداد می گذرد، هنرمندان ایران 8 حضور رسمی داشته اند که 2 نوبت آن به قبل از انقلاب بر می گردد و مابقی در بعد از انقلاب بوده است.

کمیسیونر پاویون ایران در بینال ونیز، در مورد محل استقرار نمایشگاه ایران گفت: کشور هایی که در طول این سال ها اقدام به خرید فضای اختصاصی کرده اند در منطقه ای دیگر هستند اما نمایشگاه ما به همراه دیگر کشورها در مناطق اصلی شهر ونیز قرار دارند که فضای 280 متر مربعی ایران در این دوره در یکی از اصلی ترین نقاط شهر واقع شده است.

ایتالیایی ها یاران را تبلیغ می کنند

مظفری در مورد نحوه معرفی این نمایشگاه برای هنردوستان و بازدیدکنندگان خارجی گفت: با یک شرکت ایتالیایی که اعضایش ایرانی الاصل هستند، قراردادی برای تبلیغ و معرفی نمایشگاه خود بسته ایم.

30 نفر در انتخاب هنرمندان مشارکت داشتند

وی در مورد نحوه انتخاب هنرمندان این دوره گفت: در این دوره ما از کیوریتور استفاده نکردیم و از شیوه فرایندی بهره بردیم به این نحو از سی هنرمند شاخص و شناخته شده و گروه مشورتی خود خواستیم تا هر کدام سه هنرمند را بر اساس معیارهایی به ما معرفی کنند و از میان این افراد به سه هنرمند حاضر در این جلسه رسیدیم که آثارشان در پاویون ایران به مدت شش ماه به نمایش در خواهد آمد.

معیارهای چهارگانه انتخاب

مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد در مورد معیارهای انتخاب هنرمندان حاضر در ونیز گفت: ما بر اساس چهار معیار مقیم ایران بودن، حضور یک زن در این جمع، حضور یک هنرمند غیر تهرانی در بین آنها و از همه مهمتر هنرمندی که بتواند با زبان روز دنیا با جهانیان به گفت و گو بنشیند هنرمندان را انتخاب کرده ایم.

وی تصریح کرد: هنرمندان ایرانی غیر مقیم زیادی درخواست حضور در این رویداد و پاویون ایران را داشتند که نپذیرفتیم. از سویی دیگر حضور یک هنرمند زن به دنیا ثابت می کند که زنان ما در کنار مردان به امور هنری و اجتماعی خود می پردازند و انتخاب یک هنرمند اصفهانی، برای تمرکز زدایی و در راستای عدالت فرهنگی است.

مظفری در مورد نحوه ارتباط و تعامل آثار این هنرمندان ذیل یک عنوان گفت: اثر خانم علیجان زاده نگاهی به گذشته دارد، با توجه به تسلطی که آقای لواسانی به ادبیات دارند و ارتباط آثارشان با این مفاهیم و زندگی، اثرشان اشاره به حال دارد و آقای میرعظیمی هم به فراگیری و آموزش و در نتیجه آینده گرایش دارند.

وی در مورد مدت برپایی نمایشگاه ایران گفت: این نمایشگاه به مدت شش ماه دایر خواهد بود.

ایران هیچ فاضای اختصاصی در ونیز خریداری نکرده است

هادی مظفری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص سرنوشت محل اختصاصی ایران در ونیز گفت: تا این لحظه این اتفاق روی نداده در چندین سال پیش یک بار محلی دیده شد و تقریبا تا پای نهایی شدن هم پیش رفت که بدلیل عدم تامین اعتبار کنسل شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما تصریح کرد: تنها هنرمندان رسمی ایران در بینال ونیز این سه هنرمند معرفی شده هستند و هیچ هنرمند غیر رسمی در پاویون ایران حضور نخواهد داشت.

نیمی از هزینه ها کاهش یافت

 وی در مورد هزینه های این رویداد گفت: با توجه به اینکه این یک رویداد شش ماهه است و در طول دوره برگزاری با فراز و نشیب هایی روبرو خواهیم بود اعلام هزینه ها در این مرحله امکان پذیر نیست اما تمام سعی خود را کرده ایم که هزنه کرد ها مدیریت شده و. احتمالا با نیمی از هزینه حضور قبلی این دوره را به پایان برسانیم.

امکان اعزام هنرمندان برای بازدید از بینال ونیز وجود ندارد

مظفری به دلیل مشکلات مالی، احتمال حضور هنرمندان دیگر از ایران برای بازدید از ونیز را تا این لحظه منتفی اعلام کرد و گفت: در صورتی که شرایط مالی خاصی فراهم شود احتمال دارد که در این زمینه برنامه ریزی کنیم.

مشکلات تحریمی برای حضور هنرمندان ایرانی در ونیز

وی در پایان سخنان خود به مشکلاتی که به دلیل تحریم های ناجوانرمدانه امریکا بر سر راه حضور ایران در بینال ونیز پیش آمده اشاره کرد و گفت: حضور در این دوره بینال نیازمند کار لجستیکی سنگینی بود که طی شش ماه گذشته صورت پذیرفت. ما برای اجاره فضا نیازمند عقد قراردادهای بین المللی بودیم که کار بسیار سختی بود. در عین حال بدون بیمه شدن این فضا، هیچ قرار داد دیگری در ایتالیا با ما بسته نمی شد که انجام آن هم سختی بسیاری داشت. حمل نقل، نصب آثار و پرداخت مالی و موارد دیگر هم به همین شکل از مشکلات ما بود که به هر حال مرتفع شد و کار به نتیجه رسید.

در بخش دیگری از این نشست، فرخی نماینده بانک آینده در مورد حمایت این بانک از این رویداد هنر یگفت: از چهار سال پیش مسئولیت اجتماعی برای این بانک اهمیت پیدا کرده و اهم فعالیت های ما در دو حوزه آموزش و سلامت شکل گرفته اما هنر و فرهنگ هم به دلیل جایگاه والای خود همیشه مورد توجه بوده اند. ما خاطره بسیار شیرینی از نمایش آثار موزه لوور در ایران داریم و با عقد قرار دادی که با تخت جمشید داریم امیدورایم که در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم با افتخار فعالیت بیشتری داشته باشیم. برای حضور هنرمندان در بینال ونیز همدرخواست کرده ایم که برای هر چه بیشتر دیده شدن این رویداد در داخل و خارج از کشور از هیچ فعالیتی فروگذار نکنند و ما هم اعلام آمادگی کرده ایم.

در پایان هم سه هنرمند کاروان ایران در ونیز در ارتباط با ویژگی آثارشان سخن گفتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه