English

پوران درخشنده در گفتگو با خبرگزاری موج:

جشنواره جهانی فجر باید بستری برای تعامل سینماگران ایرانی و خارجی باشد/شفافیت در چرخه تولید و توزیع سینمای ایران الزامی است

سینماگر مطرح زن ایرانی ضمن سخن گفتن در مورد قیمت بلیت و هزینه های تئلید در سینمای ایران، در مورد جشنواره جهانی فجر گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر،فرصتی خوب برای فیلمسازان ایرانی است که باید آورده‌ای خوب برای فیلمسازان در بر داشته باشد.

جشنواره جهانی فجر باید بستری برای تعامل سینماگران ایرانی و خارجی باشد/شفافیت در چرخه تولید و توزیع سینمای ایران الزامی است

پوران درخشنده کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران درباره لزوم حضور سینماگران ایرانی برای تعامل با سینمای جهان در جشنواره جهانی فیلم فجر به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: در طی چند سالی که بخش بین المللی جشنواره فجر به صورت مستقل برگزار می شود، به جز دو سال پیش، این دومین باری است که در آن حضور یافته ام. به نظر من حال که جشنواره به صورت مستقل از بخش بین المللی برگزار می شود، باید فضای تعامل بین فلیمسازان داخلی و خارجی برقرار شود تا تبادلی دو جانبه ایجاد شود.

کارگردان فیلم سینمایی هیس دختران فریاد نمی زنند افزود: این فرصت گردهمایی، گفتگو کردن، تبادل اندیشه و تجربه داشتن برای همه فیلمسازان لازم است و به نوعی پیوند دهنده ما با دنیای آن سوی مرزها است. طبیعتا فیلمسازی که از کشور دیگر به اینجا می آید و با فیلمسازان ما آشنا می شود با خود این تجربه را می برد و به تبع ما می توانیم این ارتباطات فرهنگی را در کشور آنها هم دنبال کنیم.

تعامل امکان حضور فیلمسازان ایرانی در دیگر کشورها را فراهم می آورد

وی ادامه داد: این یک تعامل و ارتباطی دو جانبه است و این طور نیست که تنها آنها به اینجا بیایند و بروند. حالا که در ارتباط با آنها هستیم دوست داریم که با فیلمسازان دیگر کشورها تعامل داشته باشیم، در کشورهای دیگر حضور پیدا کنیم و آثارمان نیز به نمایش درآید و تجربه‌ای جدید کسب کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی زیر سقف دودی در پاسخ به اینکه آیا در جریان برگزاری جشنواره، بستر ارتباط متقابل بین فلیمسازان دیده می شود یا خیر، بیان کرد: من در جشنواره هیچ فیلمساز خارجی را ندیدم و کسی هم فیلمسازی را به من معرفی نکرد و حتی فضایی که این اتفاق در آن بیفتد را در اینجا ندیدم. بیشتر اهالی رسانه های داخلی و همکاران سینمایی خودمان را می بینم که مشغول فعالیت های همیشگی خودشان هستند. حتی وقتی به محل جشنواره رسیدم بازار هم تعطیل شده بود. بنابراین بستری که تعامل فیلمسازان را سبب شود ندیدم.

با تعامل می توانیم بهره فرهنگی خودمان را ببریم

درخشنده، با تاکید بر اهمیت حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر، آن را فرصتی خوب برای فیلمسازان ایرانی دانست که باید آورده‌ای خوب برای فیلمسازان در بر داشته باشد و افزود: آورده خوب برای فیلمسازان در این جشنواره، استفاده از تجربیات فیلمسازان خارجی در زمینه های مختلفی نظیر ایده، فیلمنامه، تولید، ساخت، ارتباط با مخاطبان و ... است. ما باید در تعامل متوجه بشویم که دلایل موفقیت آنها در حوزه تولید و توزیع چیست. وقتی عنوان این جشنواره بین المللی است یعنی ما مهمانان خارجی داریم و وقتی مهمان خارجی داریم  این معنی نیست که چهار روز به اینجا بیایند و بروند؛ ما باید استفاده ای ببریم و بتوانیم در کشورهای آنها مخاطب خود را پیدا کنیم. به هر حال فیلمسازان در تعامل با یکدیگر می توانند اطلاعاتی ولو اندک از ذائقه مردم کشورها بدست آورند و از علاقمندی ها و نیازهایشان باخبر شوند.

باید چرخه تولید و توزیع در سینمای ایران سلامت شود

این فیلمساز درباره افزایش قیمت بلیت سینما در نتیجه بالا رفتن هزینه های تولید در سینما هم به خبرنگار موج توضیح داد: به نظرم باید در چرخه تولید و توزیع در سینما ویژگی هایی لحاظ شود که این پروسه سلامت باشد و با سلامت جلو برود. در نتیجه این سلامت و شفافیت قیمت های تمام شده به درستی اعمال شود و مثلا برای یک بازیگر دستمزد میلیاردی در نظر گرفته نشود چراکه به بقیه عوامل توهین و اجحاف می شود.

مخاطب سینما باید امکان انتخاب داشته باشد

کارگردان فیلم سینمایی پرنده کوچک خوشبختی در ادامه افزود: باید تعادلی بین همه چیز وجود داشته باشد و تفاوت گذاری وجود نداشته باشد.اینگونه نیست که از اختصاص سالن سینما به فیلم های کمدی ناراحت شویم بلکه انتظار داریم همان قدر که به این نوع فیلم ها سالن می دهند، باید به فیلم های اجتماعی نیز سانس و سالن اختصاص دهند چراکه سینماها باید همه نوع فیلمی نمایش دهند تا مخاطب بتواند انتخاب کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی