English

شاهرخ دولکو در گفتگو با خبرگزاری موج:

فیلم اولی ها ما را شگفت زده کردند/کار سخت انتخاب در بخش نگاه نو

شاهرخ دولکو گفت: به دلیل وجود تعداد زیادی فیلم خوب در بخش نگاه نو، ما حداقل به یک لیست 14-15 فیلمی رسیده بودیم و به زحمت و با چالش و کنکاش فراوان، به لیست نهایی ۱۰ فیلم رسیدیم.

فیلم اولی ها ما را شگفت زده کردند/کار سخت انتخاب در بخش نگاه نو

شاهرخ دولکو، یکی از اعضای هیات انتخاب سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد نسبت فیلم های کمدی و سایر ژانرها، در تولیدات اخیر سینمای کشور با توجه به آثار ارسال شده برای این دوره جشنواره، گفت: همانطور که شما هم اشاره کردید ما در سال گذشته تعدادی فیلم سینمایی کمدی داشتیم، امسال هم خواهیم داشت. این بدین معنی است که گریزی از آن نیست چراکه طبیعتا در ساخت آثار سینمایی عده‌ای به دنبال گیشه بهتر وعده‌ای هم به دنبال ارتقاء فرهنگ یا برخورد مناسب تر با مخاطبان خودشان هستند.

وی افزود: در میان فیلم هایی که ما دیدیم، هر دو گروه وجود داشتند. واقعا تنها کاری که ما می توانستیم انجام دهیم، فیلم هایی که جدی‌تری هستند و سطح کیفی بالاتری دارند، حتی اگر در ژانر کمدی تولید شده اند را انتخاب کنیم. کما اینکه هم در بخش سودای سیمرغ و هم در بخش نگاه نو ، چند فیلم کمدی حضور دارند. ما همه سعیمان این بود که فیلم کمدی استاندارد را انتخاب کنیم و به آن چیزی که تهیه‌کنندگان یا سرمایه‌گذاران به دنبالش هستند، کاری نداریم.

ملاک ما کیفیت آثار بود نه نیات تهیه کنندگان و سرمایه گذاران

دولکو تاکید کرد: آنها زمان اکران خودشان را دارند و می‌توانند آثارشان را ارائه دهند و انشالله که فروش خیلی خوبی هم داشته باشند. ما از میان فیلم های ارائه شده آنهایی که کیفیت بهتری داشتند را انتخاب کردیم که در بین آنها ژانرهای مختلف سیاسی، کمدی، درام و اجتماعی وجود داشته است. گرچه ما به ژانر آنها نگاه نکردیم و اگر فیلمی کمدی بود منعی برای انتخابش نداشتیم؛ یا اینکه اگر فیلمی که برای مخاطب عام تولید شده و پیش بینی می شد فروش خوبی داشته باشد را هم، در صورت داشتن ویژگی های کیفی، از دایره انتخابمان حذف نکردیم.

وی تصریح کرد: من از جنبه سیاست‌گذاری به آثار توجهی نکردم چرا که خیلی علاقه‌مند این عرصه نیستم و به نظر من، این کاری است که دولتمردان، سیاستگذاران یا مدیران سینمایی انجام می‌دهند. تاکید می کنم که این نکته کاملا شخصی است و نظری در مورد تصمیم سایر اعضای هیئت انتخاب ندارم. با این رویکرد ، پارامترهای مهم برای من به عنوان یک مخاطب، کیفیت فرهنگی، سینمایی، موضوعی و حتی مضمونیِ مورد پسند بود. حالا ممکن است این مضمون، مورد پسند مدیر یا سیاستگذاری نباشد یا باشد، که این موضوع برای من اهمیت نداشت؛ بلکه شاخصه های نگاه خودم برایم در اولویت بودند. بنابراین به آن اثری که از نظر کیفی، ساختار یا مضمون را در سینمای ایران بالا می‌برد، رای دادم.

سینمای سال آینده تفاوت چندانی با امسال نخواهد داشت

این منتقد و کارگردان سینمای ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به آثاری که دیدید، سال آینده سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید گفت: به نظر من سینمای سال آینده با سال جاری، خیلی تفاوت خاصی نخواهد داشت؛ چرا که یک مدار و سیکل مشخص را طی خواهد کرد. البته این طبیعی و سینمای جهان هم همینطور است. به عنوان مثال، شما در سال جدید میلادی، چقدر می توانید انتظار داشته باشید که فیلم های بسیاری با ویژگی های خاص ساخته شود و یا فیلمی بیاید که همه ساختارها را بشکند و بسیار متمایز باشد؟ واقعاً فیلم زیادی وجود نخواهد داشت. حتی در امریکا، که در طول سال هزار فیلم تولید می‌شود، شاید گاهی اوقات یک یا دو فیلم هم با این ویژگی دیده نشود.

وی اظهار داشت: منظور من این است که تولیدات امسال هم در همان سیکل طبیعی سینمای ایران قرار دارد. در میان تولیدات این سینما تعداد محدودی فیلم داریم که خیلی خوب هستند، تعداد بیشتری فیلم داریم که  متوسط هستند و تعدادی فیلم هم داریم که آثار ضعیفی هستند. من کارشناس اقتصادی نیستم و خیلی توان پیش بینی اوضاع را ندارم، اما مطمئنم که در سال آینده تعدادی از فیلم های بسیار پرفروش را خواهیم داشت.

جداسازی فیلم اولی ها از دیگران عادلانه تر بود

شاهرخ دولکو در مورد اینکه آیا با جدا سازی فیلم اولی ها از افراد با تجربه تر، عدالت در قضاوت جاری شد گفت: بله معتقدم این جداسازی کاملا عادلانه بود. من از موافقین جداسازی بخش نگاه نو و سودای سیمرغ هستم و حتی قبل از اینکه این اتفاق بیفتد از دوستان خواهش کرده بودم که بخش فیلم‌ اولی‌ها را مجددا اضافه کنند. این بی عدالتی است که یکی با ساخت فیلم اولش با یک سینماگر کهنه کار مقایسه شود.

این سینماگر افزود: در عمل هم شاهد بودیم که اتفاقا در بخشی که کار ما بسیار سخت بود، بخش نگاه نو یا همان فیلم اولی ها بود؛ چرا که بر اساس آیین نامه باید در این بخش، تنها ده فیلم انتخاب می‌کردیم و این در حالی بود که به دلیل وجود تعداد زیادی فیلم خوب، ما حداقل به یک لیست 14-15 فیلمی رسیده بودیم و به زحمت و با چالش و کنکاش فراوان، به لیست نهایی ۱۰ فیلم رسیدیم.

این عضو هیات انتخاب سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر ، با بیان اینکه به نظر من فیلم اولی ها خیلی میدان دار بودند و توانستند کیفیت جشنواره را خیلی بالاتر ببرند؛ تصریح کرد: منظورم بالاتر بودن فیلم اولی ها از فیلم سازان با سابقه تر نیست بلکه در بخش سودای سیمرغ به دلیل اینکه این فیلم سازان را می شناسیم و سابقه آنها را میدانیم، با دیدن آثار خیلی شگفت زده نمی شویم. چرا که به طور طبیعی، آنها یا کمی بالاتر یا کمی پایین تر از کارنامه خود دست به خلق آثار می زنند. به همین دلیل قابل حدس است که ما با چه نوع فیلمی هایی رو به رو هستیم و کمی انتخاب راحت تر است.

شاهرخ دولکو افزود: اما در بخش نگاه نو به دلیل این که ما فیلمسازان را نمی‌شناسیم، ناگهان با اثر جدیدی مواجه می‌شویم و وقتی که تعداد فیلم و اندیشه های جدید بال می‌رود، بیشتر شگفت‌زده می‌شوید و انتخاب سخت تر می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه