English

آذری جهرمی در گفتگو با خبرگزاری موج:

کدهای دستوری برای خدمات به مردم است نه خالی کردن جیب آنها / سخنان مسئولین سازمان صدا و سیما شائبه برانگیز است

آذری جهرمی گفت: در آراء مردم دستکاری شده این در حالی است که سازمان صدا و سیما در این مسئله دخل و تصرفی نداشته است؛ اتهام زدن به این و آن بدون اینکه مشخص شود که اصل موضوع چیست، شائبه های دیگری را به ذهن می آورد.

کدهای دستوری برای خدمات به مردم است نه خالی کردن جیب آنها / سخنان مسئولین سازمان صدا و سیما شائبه برانگیز است

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در مورد اظهارات مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی، در خصوص تعیین تخلف توسط قانون تجارت و سابقه اخطار رییس بانک مرکزی در مورد عدم امنیت ارزش افزوده (یا USSD کدها یا کدهای دستوری *# ها)، گفت: در این موضع گیری، دو موضوع به صورت موازی مطرح می شود. یک بحث، تخلفی است که در  نظام رای گیری محبوب ترین برنامه تلویزیونی و دستکاری آرای مردمی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بارها خواهش کرده ایم که کسی، در مورد اینکه سیکل این دستکاری چیست، شتاب‌زده نظر ندهد؛ اظهار داشت: اجازه بدهیم بر اساس گزارشاتی که برای پلیس رفته است، پلیس نفراتی را صدا کند و توضیحاتی بخواهد، اینکه ما بخواهیم بگوییم این کار ارزش افزوده بوده و ارزش افزوده امنیت ندارد، سخنانی رسانه ای بوده و واقعی نیست.

وزیر ارتباطات افزود: بیشتر این سخنان مطرح شده، نزدیک به واقعیت نیست. این دوستان باید کمی صبوری کنند. به زودی گزارشات پلیس منتشر خواهد شد. چون من گزارش را برای پلیس ارسال کرده ام و از محتوایش، اطلاع کامل داشته و اشراف دارم که وضعیت چه هست و چه شده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: واقعیت این است که در آراء مردم دستکاری شده و در حالی که سازمان صدا و سیما در این مسئله دخل و تصرفی نداشته است؛ اتهام زدن به این و آن بدون اینکه مشخص شود اصل موضوع چیست، شائبه های دیگری را به ذهن می آورد. بنابراین خواهشم این است که صبوری کنیم تا پلیس بررسی کند و گزارش نهایی را ارائه دهد.

کدهای دستوری برای ارائه خدامات به مردم هستند نه کلاهبرداری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به موضوع کدهای دستوری و ارزش افزوده پرداخت و گفت: اما در مورد شرکت‌های ارزش افزوده، که مقوله دیگری است و با مسئله رأی‌گیری جشنواره جام‌جم، ارتباط خاصی ندارد؛ باید بگویم که کدهای دستوری یا همان ستاره مربع ها، برای خدمت به مردم هستند نه برای خالی کردن جیب مردم و برای کلاه گذاشتن سرشان!

آذری جهرمی تاکید کرد: اگر کسی از این کدها برای کلاهبرداری استفاده می کند، باید با او برخورد شود؛ و باید با آن عاملی که این کار را ترویج می‌کند و خود هم از آن منتفع می شود، برخورد کرد.

وی افزود: کدهای دستوری، برای مردم خدمات فراهم می‌کند، مثلا مردم به جای اینکه به مغازه مراجعه کرده و کارتی را بخرند و اسکرچ کنند تا بتوانند کد را وارد کنند، با استفاده از این کدها می توانند شارژ اعتباری خریداری کنند و یا از همین کدهای دستوری برای انجام کارهای بانکی خود استفاده می کنند.

دغدغه بانک مرکزی و تصمیمات گرفته شده در مورد کدهای دستوری

آذری جهرمی ادامه داد: اخطار بانک مرکزی هم مقوله دیگری بود و زمانی در رابطه با این مسئله دغدغه داشت که به دلیل اینکه زیر ساخت یو اس اس دی برای انتقال اطلاعات رمز نیست و ممکن است اطلاعات مشترکان لو برود؛ که اتفاقا دغدغه به جا و درستی هم بود. اما راهکاری که بانک مرکزی برای این موضوع اتخاذ کرد، این بود که بگوید کل خدمات یو اس اس دی قطع شوند.

وزیر ارتباطات افزود: در واقع اتفاقی که در یک سال گذشته رخ داد این بود که  اول از همه، دسترسی مردم به اپلیکیشن هایی که اطلاعات را به صورت رمزگذاری شده منتقل می کند، بیشتر شد. دوم اینکه در آن زمان جلسه ای با بانک مرکزی گذاشتیم که در آن دو تصمیم گرفته شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما از این موضوع منتفع نبودیم و صرفا به خاطر اینکه شرایط و بستر کار را فراهم کنیم، تشریح کرد: اول اینکه ، قرار شد تا الگوریتم‌هایی به کار برود که منجر به بالا رفتن امنیت شود. تصمیم دوم که مهمترین تصمیم هم بود، این بود که بانک مرکزی کارمزد شرکت های USSD برای فروش شارژ را صفر کرد. اینها با این دو شرط به زنجیره خدمات برگشتند و امروز هم، روز به روز سهم شان کمتر شده و به سمت اپلیکیشن ها می رود.

ما از انتفاع خود گذشتیم، دیگران چطور؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان اظهار داشت: اما سوالی که مطرح است، این است که دیگرانی که از این حوزه انتفاع دارند، آیا حاضر می شوند که از انتفاعشان چشم بپوشند و اجازه دهند که این بسترها برای خدمات به مردم باقی بماند و نه برای خالی کردن جیب آنها؟ اگر حاضرند، بسم‌الله.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه