English

حسین ربانی در گفتگو با خبرگزاری موج:

جشنواره پویانمایی تهران گردهمایی جامعه انیمیشن ایران است / احداث مرکز انیمیشن و رندر فارم در بهار ۹۸

معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره پویانمایی تهران بیش از اینکه یک میدان رقابت باشد، گردهمایی جامعه انیمیشن ایران است.

جشنواره پویانمایی تهران گردهمایی جامعه انیمیشن ایران است / احداث مرکز انیمیشن و رندر فارم در بهار 98

حسین ربانی غریبی معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد اهمیت و جایگاه این جشنواره گفت: جشنواره پویانمایی تهران بیش از یک میدان رقابت گردهمایی جامعه انیمیشن ایران است. مباحثی همچون نشست های تخصصی، حضور مهمانان خارجی، بازار و پیچینگ هم باعث می شود تا جذابیت خاص خود را برای این قشر از هنرمندان داشته باشد.

حضور 85 کشور در یازدهمین جشنواره پویانمایی

وی در پاسخ به اینکه آیا این جشنواره در مقایسه با رویدادی همچون جشنواره فیلم فجر می تواند خلا دیده شدن جشنواره ای آثار انیمیشن را پر کند گفت: به نظر من ماهیت جشنواره انیمیشن با همه جشنواره های دیگر ایران تفاوت دارد. یکی از این تفاوت ها جایگاه بین المللی آن است که فکر می کنم کمتر جشنواره ای از این اعتبار برخوردار باشد به نحوی که در این دوره همراه با ایران 85 کشور در جشنواره شرکت کرده اند که این عدد قابل اعتنایی است. جالب اینکه بیش از اینکه شاهد استقبال انیماتور های ایرانی باشیم، حضور آثار خارجی در آن چشمگیر است.

تنها رویداد بین المللی انیمیشن کشور

نکته دیگر این است که این جشنواره اعتماد قابل توجهی در سطح جامعه بعد از بیست و دوسال فعالیت کسب کرده است؛ به هرحال بر خلاف فیلم کوتاه، مستند و داستانی که جشنواره های مختلف و متعددی دارند، جشنواره انیمیشن کانون، تنها رویداد به صورت عمومی و بین المللی در عرصه انیمیشن کشور است.

انیمیشن تخصص محور است

از سوی دیگر، صنف و جامعه  انیمیشن، به دلیل جنس کارشان تفاوت جدی با سایر اصناف سینما دارند و این کار تخصص محور است که نیاز به آموزشهای تخصصی جدی دارند. تنها صنفی هستند که وجه تجربی حسی کار در مرتبه دوم قرار می گیرد و  در وحله اول تخصصی که در قالب آموزش به دست می آید، قرار دارد که همین باعث تفاوت این افراد می شود.

دلیل برگزاری دوسالانه انیمیشن

این جشنواره به واسطه تنها رویداد بودن در کشور واعتبار جهانی اش که گرید  الف دارد، اهمیت پیدا می کند. در عین حال چون پروسه تولید انیمیشن بیش از دو سال طول می کشد، جشنواره  را دو سالانه برگزار یم کنیم و اگر امکان تولید بیشتر بوجود بیاید، حتنما ما آن را سالانه برگزار می کنیم.

چرایی همراهی کانون با انیمیشن

به هر حال کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان از ابتدای ورود هنر انیمیشن به ایران، جایگاه داشته و همیشه هم اولین تولیدات انیمیشن ایران در کانون بوده و هم اولین آموزش های تخصصی انیمیشن در مرکز تجربیات هنری کانون داده شده است. بسیاری از کسانی که به عنون پدر و سردمدار هنر انیمیشن ایران شناخته می شوند، عملا کار حرفه ای خودشان را از اینجا آغاز کرده اند. این همراهی کانون با حوزه انیمیشن به عنوان بخشی از نیاز اصلی اش برای شخصیت پردازی، مرچندایزینگ و محصولات جانبی در حوزه مخاطب کودک و نوجوان، از ابتدا بوده و در حال تقویت است.

سال شکوفایی کانون در حوزه انیمیشن

امسال ما جشنواره انیمیشن و تولید آثار کوتاه هنری را انجام داده ایم و راه اندازی مرکز انیمیشن را در دست احداث داریم. فیلم انیمیشن سینمایی بعدی گروه هنر پویا هم با مشارکت کانون در حال تولید است و بخش های مرچندایزینگش، در اداره کل اسباب بازی در حال برنامه ریزی است. بنابراین به واسطه حجم کاری که ما در کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان کرده ایم، امسال می تواند باعث شود که امسال، سال شکوفایی انیمیشن در کانون نام بگیرد.

احداث مرکز انیمیشن و رندر فارم در بهار 98

حسین ربانی  در پاسخ به این سوال که آیا شما در رابطه با ورد تکنولوژی به ایران هم اقدامی کرده اید گفت: در جشنواره نه، اما برنامه ریزیمان این است که در مرکز انیمیشن که در سال نو و در فصل بهار راه اندازی خواهد شد، تکنولوژی های نوینی همچون رندر فارم را هم راه اندازی کنیم و به این عرصه هم ورود کنیم.

شایان ذکر است که یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب، با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه