English

هنرمندان سینما باید راه سلحشور را ادامه دهند

دبیر جشنواره وحدت با تأکید بر اینکه هنرمندان و به کارگردانان سینما باید راه سلحشور را ادامه دهند گفت: پس از فوت سلحشور گفتمان ایشان در رابطه با سینما در طی این سال‌ها مهجور مانده است.

هنرمندان سینما باید راه سلحشور را ادامه دهند

به گزارش خبرگزاری موج، سلمان امیری ضمن خوشامدگویی و تبریک ولادت حضرت زهرا (ص) در رابطه با گرامیداشت یاد و خاطره هنرمند فقید و ارزشی کشورمان مرحوم سلحشور گفت: پس از فوت آقای سلحشور گفتمان ایشان در رابطه با سینما در طی این سال‌ها مهجور مانده است.

وی اظهار کرد: هرساله تنها قبل و بعد از جشنواره نقدهایی در رابطه با ولنگاری فرهنگی و اباحه‌گری در سینما مطرح می‌شود و دوستان هنرمند و روشنفکر می‌گویند، اگر راهکاری برای این مسائل وجود دارد، مطرح کنید اما کمتر کسی راه‌کار ارائه می‌دهد و عاقبت این جریان به انتقاد منتهی می‌شود.

امیری افزود: مرحوم سلحشور در رابطه با سینما برنامه داشت و برای سینما یک مانیفست ارائه کرد، در واقع موضوعی که همیشه مرحوم سلحشور به آن اشاره داشت آیه‌ آخر سوره یوسف بود که شامل پنج ویژگی می‌شد. حتی مرحوم سلحشور قصه‌های تبیان را هم در همین رابطه ساخت اما کمتر در طی این سال‌ها به آن پرداخته شده است و به این موضوع که چرا حضرت آقا سلحشور را آبروی سینمای ایران معرفی کردند، پرداخته نشده است.

دبیر جشنواره وحدت ادامه داد: زمانی که رئیس دولت اصلاحات به دیدار رهبر واتیکان رفت، فیلم اصحاب کهف را با خود برد چراکه در همه جای دنیا مرحوم سلحشور بدون خراب کردن چارچوب‌ها ، سیاه‌نمایی و از بین بردن ارزش‌ها، با مبنای قرآنی سفیر فرهنگی کشورمان بود و به اعتلای جمهوری اسلامی کمک می‌کرد.

وی با اشاره به عملکرد خالصانه مرحوم سلحشور یادآور شد: وی پس از یک پروژه و در حالی که صداوسیما نمی‌توانست هزینه عوامل را تامین کند ملک شخصی خود را به امانت بانک گذاشت تا وام گرفته و حقوق عوامل خود را پرداخت کند و از این رو به حق الناس بسیار اهمیت می‌داد.

 

رمز موفقیت سلحشور اعتقاد قلبی وی به اهل بیت بود

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در ادامه این مراسم ضمن تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب گفت: من از بچگی با آقای سلحشور آشنا بودم و در دهه ۵۰ در محله ۱۶ متری امیری در مسجد محله فعالیت های فرهنگی می کردیم.

وی ادامه داد: آن زمان سینما جی تا مسجد فاصله کمی داشت و آقای سلحشور کاری کرد که ما در آن زمان و دوران جوانی سینما نمی رفتیم و به مسجد می‌رفتیم و رمز موفقیت او محبت اهل بیت و تشویق ما به کتابخوانی بود.

علی اکبری ادامه داد: سلحشور در آن زمان مسجد را به محفلی فرهنگی هنری تبدیل کرده بودند و در مسجد تمرین تئاتر می کردند. قبل از هر چیزی باید کاری کنیم که مسجدها پر از نوجوان و جوان شود به جای سالمندان. آقای سلحشور رفتار خوبی با جوان ها داشت و آنها را جذب مسجد می کرد.

علی اکبری افزود: روحانی های مسجدهای ما با جوان ها ارتباطی ندارند و از آنها غافل شدند. اولین فیلم سینمایی سلحشور با نام گورکن را با هم کار کردیم و آن فیلم در آن شرایط به منزله امیدی شده بود و او در فیلم سازی خود امید را حفظ می کرد.

وی با بیان اینکه دومین فیلم سینمایی سلحشور را با هم کار کردیم بیان داشت: در کارهای بلدی ایوب پیامبر که اولین تئاتر قرآنی بود با یکدیگر همکاری کردیم.

علی اکبری در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت کنونی تئاتر بیان داشت: وضعیت تئاترهای ما الان افتضاح است و امثال سلحشور می توانستند به تئاترهای ما روحیه قرآنی دهند. یادم است همان زمان تئاتر ایوب پیامبر را به صورت سریال درآوردیم.

 

سلحشور برای کمک به هنر کشور آمده بود

جمال شورجه کارگردان سریال موسی دیگر سخنران این مراسم بود که با بیان تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: زمانیکه سریال مردان آنجلس ساخته شد دوستان ما این سریال را نزد پاپ بردند. داستان هایی که سلحشور می ساخت بین مذاهب مشترک بود.

وی ادامه داد: مرحوم سلحشور پای منبر بزرگ شده بود و بعد به سینما و تئاتر و تلویزیون آمد و از جنبه‌های مختلف به کمک هنر کشور ما آمده بود.

این کارگردان ضمن بیان تئاتر حر بن یزید نیز گفت: این تئاتر نیز به نوبه خود بسیار تاثیرگذار بود و او به قصه های قرآنی مانوس بود. معتقد بود که قصه های قرآنی برای همه ملت ها است.

شورجه ادامه داد: همه چیز به صورت فطری و ذاتی در وجود سلحشور شکل گرفته بود و تحصیلات آکادمیک نداشت. بعد از ساخت یوسف پیامبر ما تا الان مشمول برکات این سریال هستیم و چندی پیش پیشنهاد فیلم سینمایی به گروه سازنده این سریال شد.

وی افزود: حتی ما جای اشک‌های سلحشور را روی متن‌های سریال یوسف پیامبر می‌دیدیم و او با حضور قلب این سریال را نوشت.

شورجه در پایان نیز گفت: کارهای مرحوم سلحشور در آن دنیا دستش را گرفته و ائمه در آن دنیا از او دستگیری کردند و از خوان نعمت ائمه معصوم بهره مند شده است.

مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما در این مراسم بزرگداشت طی سخنانی گفت: همه ما خلا وجودی آقای سلحشور را حس می کنیم و حسرت می خوریم از اینکه چرا او را زود از دست دادیم.

 

وی ادامه داد: سلحشور سنگ بنایی را گذاشت که می توان آن را ادامه داد. او به کاری که انجام می داد باور داشت و از سر کسب و شهرت وارد این حیطه نشده بود و یکی از کلیدهای طلایی رمز موفقیتش همین بود.

زین العابدین افزود: او بر اعتقاداتش ثابت قدم بود و ان شاءالله سریال حضرت موسی به همت آقای شورجه به نتیجه خوبی برسد تا در سال های آینده بتوانیم میراث آقای سلحشور را ببینیم.

حجت الاسلام  بصیر سلحشور فرزند مرحوم سلحشور در ادامه این مراسم به نقل از فردی گفت: متدینین و افرادی که در دین کار می کنند همیشه سنگ هایی سر راهشان قرار می گیرد و هیچوقت نمی توانند در رفاه کار کنند.

وی در ادامه بیان داشت: مهمترین بازوی شیطان هالیوود است و هیچگاه در این رابطه هیچ پایان نامه ای کار نشده است. جنگ دین و شیطان جنگی نابرابر است. قدرت فیلمسازی هالیوود یک میلیون برابر ما است، من از غرب و هالیوود متنفرم اما آنها تمامی امکانات دستشان است.

 

وی در ادامه نیز گفت: هالیوود در زمینه جلوه های ویژه بصری چیزی نبوده که به تصویر نکشیده باشد.

 

سلحشور با بیان توانایی های پدر خود نیز بیان داشت: پدرم به بچه های حوزه آموزش تئاتر می داد. ما نباید دنبال این باشیم که رکورد سینمای هالیوود را بزنیم!

 

وی ضمن بیان تفاوت هنرمند دینی و غیر دینی عنوان داشت: شهرت، غرور و کبر می آورد. فرق هنر دینی و غیر دینی در این است که در هنر دینی هنرمند در صدد تعریف مردم از هنر وی نیست بلکه دوست دارد مردم بگویند چه مسجد خوبی روحیه مان عوض شد. هنرمند غیردینی دغدغه اش خودش است و می خواهد دیده شود.

 

فرزند مرحوم سلحشور درباره شهرت مصطفی زمانی و پدر خود گفت: خدای من گواه است که قصد تعریف از پدرم ندارم.چند نفر از هنرمندان ایرانی به اندازه پدرم و مصطفی زمانی شهرت جهانی پیدا کردند؟! پدرم در سریال یوسف پیامبر درست است تکنیک فراوانی نداشت اما حرف های خوبی زد و ما نیز باید سعی کنیم تا در آثار هنری حرف های خوبی بزنیم.

 

وی در ادامه این مراسم نیز گفت: آثار هنری باید حرف های قوی داشته باشد و تکنیک برای ما اولویت ندارد. امیدوارم به جایی نرسیم که بزرگان الف ویژه تلویزیون وقتی به دیدار مقام معظم رهبری می روند بگویند ما موضوعی برای ساخت سریال نداریم!

حسین زندباف تدوینگر سریال یوسف پیامبر با احترام به مرحوم سلحشور ضمن بیان خاطره ای گفت: یکی از دوستانم که به مکه سفر کرده بود از دیدن عکس یوسف پیامبر در یکی از مغازه های آنجا برایم تعریف می کرد.

وی با بیان اینکه سلحشور قصه های تاثیرگذاری می نوشت گفت: زمانیکه قصه حضرت یونس را نوشته بود من خواندم و بسیار لذت بخش بود. مواقعی که من با مرحوم سلحشور همکاری می کردم با دلیل روحی که در کارهای وی وجود داشت برکت های زیادی شامل حالم می‌شد.

حجت الاسلام کیایی‌نژاد مدیریت تقریب در مجلس ضمن بیان سخنان کوتاهی در این مراسم و در تجلیل از این هنرمند انقلابی گفت: مدال هایی که مقام معظم رهبری به مرحوم سلحشور دادند مقام های بزرگ و ارزشمندی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی