English

در نشست خبری تصویر سال عنوان شد؛

پیشنهاد سیف‌الله صمدیان برای دوبرابر شدن فضای نمایشگاهی خانه هنرمندان

نشست خبری شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر صبح امروز ۳۰ بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 

پیشنهاد سیف‌الله صمدیان برای دوبرابر شدن فضای نمایشگاهی خانه هنرمندان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، سیف الله صمدیان دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در نشست خبری این رویداد، پیشنهادی برای گسترش فضای محیطی خانه هنرمندان ایران ارائه کرد و گفت: فضای الان خانه هنرمندان، پاسخگوی نیاز و شور جوانان هنرمند نیست.

وی با مروری بر روند فعالیت گذشته این رویداد هنری گفت: در سال ۸۲، آثار یکصدوبیست نفر را برای جشن تصویر سال انتخاب کردیم و ما آن سال از پشت‌بام خانه هنرمندان ایران شروع کردیم که این میزان هر سال با توجه به اینکه شاخه‌های دیگر هنری و رشته‌های متنوعی از عکاسی به جشن اضافه شد، افزایش یافت. در این مسیر حتی کف راهروهای خانه را برای عکس‌های زلزله بم نمایشگاه کردیم تا اینکه در دوره‌ای چهار گالری جدید همزمان با جشن تصویرسال آغاز به کار کردند.

وی با تاکید بر اینکه همه جناح‌ها در جشن تصویرسال حضور و ارتباط خوبی دارند، اظهار کرد: برایمان خوشایند است هر سال که می‌گذرد جشن تصویر سال برای هنرمندان شوری ایجاد می‌کند که فراتر از سیاست به هنر می‌پردازد. از همه اینها زیباتر لحظه‌ای است که در اختتامیه شاهد ایجاد روابطی فراتر از روابط اجتماعی و سیاسی هستیم که همه این مسایل به جو خانه هنرمندان ایران برمی‌گردد.

صمدیان تاکید کرد: این حرکت مستقل نشان داده می شود در کشوری که بدون مصلحت‌گرایی جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود، یک جشنواره بدون حاشیه برگزار کرد.

دبیر و موسس جشن تصویر سال در ادامه با اشاره به حادثه مرگ محسن رسول‌اف، گفت: ما طی ۱۰ دوره جشن تصویرسال رقابتی عمل کردیم چون پس از حادثه مرگ محسن رسول‌اف، پیشنهاد کردم که جایزه‌ای برای جوانان زیر ۲۵ سال قرار دهیم و به نوعی رسول‌اف، بهانه‌ای برای این جشن شد تا در چهار شاخه هنری جایزه دهیم. بنیاد محسن رسول‌اف و خانواده وی، هزینه جایزه‌های این بخش را تامین می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: بودجه دولتی نداریم و به همین دلیل برای باقی جوایز جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر به صورت مقطعی اسپانسر می‌گیریم.

صمدیان با اشاره به بخش سینما در جشنواره فیلم تصویر بیان کرد: جشن تصویرسال، متشکل از بخش نمایشگاه سالانه جشن تصویر سال شامل نمایش آثار راه یافته به این بخش می شود و جشنواره فیلم تصویر است.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی خاص جشنواره فیلم تصویر، برگزاری ۲۰ روزه آن است که در دنیا کم‌نظیر است. دو سالن خانه هنرمندان ایران در پنج سانس در اختیار جشنواره فیلم تصویر است و در بخش جشنواره جشنواره‌ها، فیلم‌های برگزیده سه جشنواره سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما را اکران می‌کنیم.

دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال در ادامه گفت: به مناسبت ۱۰ سالگی بخش محسن رسول‌اف در رویداد جشن تصویر سال، مروری بر ۱۰ سال برگزیده‌های جشنواره‌ فیلم تصویر خواهیم داشت. همچنین به این مناسبت، ۹ تندیس ویژه علاوه بر تندیس‌های معمول جشن تصویر سال و فیلم تصویر اهدا می‌شود که شامل دو تندیس در بخش سینما، ۵ تندیس در بخش عکاسی، یک تندیس در بخش نگاهی دیگر و یک تندیس در بخش کاریکاتور و کارتون است.

وی با اشاره به بخش ایران ما (عکس‌های موبایلی) در جشن تصویر سال، توضیح داد: امسال تصمیم گرفتیم با همراهی اسپانسرمان، کتاب ایران ما را منتشر کنیم که به ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازد و نگاهی ویژه به خلاقیت هنری در عکس‌ها خواهد داشت و شامل ۳۰۰ اثر برگزیده خواهد بود.

صمدیان بیان کرد: امسال در پانزدهمین جشن تصویرسال، آثار هنرمندان زیر ۲۵ سال را در طبقه اول، در گالری‌های زمستان، پاییز و ممیز به نمایش در می‌آید. همچنین، ۱۶ پروژه عکاسی از ۱۶ عکاس به صورت مالتی مدیا در گالری نامی به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال اعلام کرد: هیات داوران بخش گرافیک شامل مجید بلوچ، ابراهیم حقیقی و کوروش پارسانژاد، هیات داوران بخش کاریکاتور نیز شامل کامبیز درم‌بخش، جمال رحمتی و بزرگمهر حسین‌پور، هیات داوران بخش عکس نیز شامل رعنا جوادی (همسر زنده‌یاد بهمن جلالی)، رضا معطریان و مهدی وثوق‌نیا هستند. حسن فتحی، رخشان بنی‌اعتماد، پیمان شادمانفر، پیروز کلانتری، ساعد نیک‌ذات و مهناز افضلی هم هیات داوران بخش فیلم هستند.

صمدیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: فیلم سینمایی قصر شیرین به کارگردانی سیدرضا میرکریمی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم تصویر اکران می‌شود. همچنین قبل از اکران قصر شیرین، از کتاب سه جلدی فیلم‌های سینمایی گاو، ناخدا خورشید و باد صبا اثر آلبرت لاموریس رونمایی خواهیم کرد.

شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر ۳ تا ۲۳ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه