English

اوزن یولا :

جشنواره فجر جشنواره ای احترام بر انگیز در سراسر دنیاست

شب تئاتر در دومین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع تئاتر بین الملل روی آنتن شبکه 4 سیما رفت.

جشنواره فجر جشنواره ای احترام بر انگیز در سراسر دنیاست

به گزارش خبرگزاری موج، اسدی گفت : با نگاه بین المللی، جشنواره باید 3 استاندارد داشته باشد. اول اینکه جشنواره فرصت تعامل وتبادل باشد. دوم حضور شیوه ها و متدها و رویکردهای امروز تئاتر جهان است که در فضای جشنواره، هنرمندان مخاطب خاص آن هستند و می توانند آنها را به صورت زنده روی صحنه ببینند. سوم اینکه جشنواره فرصتی بین المللی برای دیدن باشد، هم برای دیدن آثار خارجی توسط ما و هم میهمانان بین المللی به عنوان توریست فرهنگی برای دیدن آثار ما، با هزینه ی شخصی به ایران سفر کنند.

اوزن یولا در مورد انگیزه خود برای شرکت در این جشنواره گفت: جشنواره فجر جشنواره ای احترام بر انگیز در سراسر دنیاست. در سی و هفتمین دوره از این جشنواره، برای من اینگونه است که افراد و اجراهای جدید را ببینم. به علاوه اینکه ایران و ترکیه دوستان خوبی هستند که ریشه های غنی فرهنگی مشترک دارند. من در مورد فجر خیلی سال پیش شنیدم و حضور من در جشنواره اربیل باعث آشنایی من با گروه های ایرانی شد.

یولا ضمن تشکر از دست اند در کاران جشنواره برای دعوت از او، در مورد کیفیت کارهای ایرانی عنوان کرد: آنچه من از تئاتر ایران دیدم، خیلی امیدوار کننده بود. برای من حضور گروه های مختلف به خصوص تئاتر تجربی بسیار جالب است. تئاتر ایران مانند تئاتر ترکیه پیشینه ای قوی دارد. تعزیه نمونه ای از آن است که در نقاط مختلف ایران متفاوت اجرا می شود. در ایران بیان احساسات روی صحنه به گونه ی جالبی نشان داده می شوند و این مهم است که کشورهای دیگر این نوع بیان را ببیند.

اسدی در ادامه از مشکلات انتخاب آثار خارجی گفت: شرایط برگزاری و هویت و گفتمان های حاکم بر یک فستیوال از لحاظ فکری، اعتقادی و ویژگی های فرهنگی اجازه حضور هر اثری را نمی دهد. یکی از پیچیده ترین شرایط برای بخش بین الملل، انتخاب اثری است که شرایط لازم را هم از لحاظ کیفی، هم از لحاظ شهرت بین المللی و هم داشتن ویژگی های لازم در آن اثر برای حضور در کشوری مثل کشور ما داشته باشد. تنها جشنواره ای که امسال بخش بین الملل دارد جشنواره تئاتر است.

اسدی دیگر وظایف بخش بین الملل را اینطور توضیح داد: ما امسال در تداوم فعالیت هایی که جشنواره فجر برای فرصت سازی در ساختن شرایطی برای حضور بین المللی تئاتر ایران دارد پیشخوان هنرهای اجرایی ایران را برگزار کردیم که در واقع همان شو کیس است. خروجی عملی آن چند سال آینده مشخص خواهد شد. و همچنین ما هم قبل و هم حین جشنواره ورکشاپ های آموزشی داشته ایم.

اسدی در پایان از نتایج نشست ایران با ترکیه را ایجاد زمینه های تولید مشترک تئاتر و برگزاری نشستی برای معرفی تئاتر ایران در جشنواره بین المللی استانبول  عنوان کرد.

شب تئاتر  از مجموعه شب‌های هنر به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر ، به تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی و با اجرای رحمت امینی تا شنبه هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه