English

سیدمحمد کاظمی :

سختگیری لازم برای تشخیص آثار کپی از اصل وجود ندارد

نفر اول رشته خوشنویسی نهمین دوره جشنواره بین المللی سیمرغ برگزاری این رویداد بزرگ بین‌المللی را ارزشمند خواند.

سختگیری لازم برای تشخیص آثار کپی از اصل وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، سیدمحمد کاظمی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. او که دارای مدرک ممتاز خوشنویسی در دو رشته خط نستعلیق و ثلث است و از سال 1389 به‌صورت جدی به خوشنویسی روی آورده است.

کاظمی که در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سیمرغ موفق به کسب رتبه نخست در رشته خط ثلث شده است با بیان اینکه سال 1391 در رشته مهندسی بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان پذیرفته شدم و سال 1395 نیز در مقطع کارشناسی ارشد همین رشته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پذیرفته شده‌ام، گفت: درمجموع در چهار دوره جشنواره سیمرغ شرکت کرده‌ام؛ از همان بدو ورود به دانشگاه دوره‌های مختلف جشنواره فرهنگی را دنبال می‌کردم؛ چند باری نیز در دو رشته خوشنویسی و طراحی پوستر جشنواره فرهنگی شرکت کردم؛ سال 1394 که هفتمین دوره جشنواره در شیراز برگزار شد و من دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودم در رشته پوستر جشنواره مقام اول و در رشته خوشنویسی خط ثلث مقام دوم جشنواره را کسب کردم. 

وی افزود: در دوره‌های هشتم و نهم که جشنواره در تهران متمرکز و نام آن به «سیمرغ» تغییر پیدا کرد، در رشته های پوستر و خوشنویسی شرکت کردم و در دوره نهم در بخش خوشنویسی و در رشته خط ثلث موفق به کسب رتبه نخست جشنواره شدم.

وی با اشاره به اینکه، خلأ چنین جشنواره‌هایی در سیستم فرهنگی کشور و به‌خصوص در سیستم دانشجویی خیلی حس می‌شود، گفت: با تعدادی از دوستانم که دانشجوی دانشگاه‌های مختلفی هستند در تماسم ولی در هیچ‌کدام از آن دانشگاه‌ها به اذعان دوستانم جشنواره‌ای نظیر جشنواره سیمرغ برگزار نمی‌شود. وقتی‌که می‌بینم در دانشگاه‌های علوم پزشکی جشنواره‌ای با این عظمت برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان نخست در مرحله دانشگاهی و سپس در مرحله کشوری با یکدیگر رقابت می‌کنند به خود می‌بالم و نفس برگزاری این جشنواره را اتفاقی خاص و ویژه می‌دانم. نکته‌ جالبی که وجود دارد تبلیغات جشنواره‌های فرهنگی-دانشگاهی است؛ برای مثال در سطح شهر شیراز تبلیغ یک جشنواره فرهنگی دانشگاهی نمی‌بینیم اما جشنواره سیمرغ حتی در اخبار رسانه‌ها در رأس خبرهای فرهنگی و هنری است و این نشان از دغدغه فرهنگی و احترام مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد و باعث افتخار است؛ این نگاه مثبتی است که فعالیت فرهنگی این‌چنین در بدنه دانشگاه‌های علوم پزشکی جای گرفته است که بخشی از ظرفیت دانشگاه به آن معطوف شود.

کاظمی اظهار کرد: وقتی جشنواره‌ای در چنین سطحی برگزار می‌شود و مخاطبان بسیاری دارد، نقاط ضعفی هم وجود خواهد داشت که شاید چندان به چشم نیاید؛ اما همگی دوست داریم که این نقاط ضعف اندک هم وجود نداشته باشد تا جشنواره تا حد امکان بدون نقص و ایراد برگزار شود؛ در چند دوره‌ای که در جشنواره حضورداشته‌ام و در دو رشته‌ای که اثر ارائه کرده‌ام گاهی نقاط ضعفی دیده‌ام؛ برای مثال متأسفانه در بخش پوستر برخی افراد یک پوستر خارجی را با لی‌اوت فارسی به دبیرخانه ارسال کرده‌اند و اثر به نام او پذیرفته‌شده است. معتقدم جدای از موضوعات اخلاقی که در این خصوص وجود دارد، سختگیری لازم در مراحل درون دانشگاهی و حتی کشوری برای تشخیص آثار کپی از اصل وجود ندارد و داور نتوانسته اثر کپی‌شده را تشخیص دهد.  این‌یکی از نقطه‌ضعف‌هایی است که جشنواره باید مرتفع شدن آن گام بردارد و فیلترهای داوری در برخی رشته‌ها و بخش‌ها باید سخت‌گیرانه‌تر اعمال شود. البته این آسیب، خیلی کم تکرار شده است اما اگر همین تعداد کم هم وجود نداشته باشد، خوب خواهد بود.

کاظمی گفت: آسیبی نظیر کپی کردن از یک اثر اصل، حتی در جشنواره‌های حرفه‌ای مانند جشنواره فجر نیز گاهی اتفاق می‌افتد و مسئله تازه‌ای نیست؛ اما برخی از دانشگاه‌ها می‌خواهند تعداد آثار ارسالی‌شان به دبیرخانه جشنواره به هر قیمتی بالا برود اما توجه چندانی به صحت‌وسقم آثار نشان نمی‌دهند؛ معتقدم اگر مسئولان هر دانشگاه سختگیری بیشتری در این حوزه نشان دهند هم خروجی آثار بهتر و باکیفیت‌تر خواهد شد.

وی گفت: آنچه مرا نگران می‌کند ارزش مادی که نصیب یک اثر برگزیده کپی شده می‌شود نیست بلکه من نگران ارزش معنوی جوایز جشنواره هستم؛ اگر مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها در همان مرحله دانشگاهی انرژی بیشتری بگذارند و سره را از ناسره تمیز دهند، گام بزرگی در حفاظت از ارزش معنوی آثار ارسالی به مرحله کشوری برداشته‌اند.

کاظمی گفت: به‌طورقطع وقتی جشنواره‌ای در چنین سطحی برگزار می‌شود، پیامدهای مثبت زیادی برای همه شرکت‌کنندگان و به‌طور ویژه برگزیدگان بخش‌های مختلف داشته است؛ جدا از همه پیامدهای فردی و اجتماعی و اقبالی که دوستان و آشنایان در خلال برگزاری جشنواره و پس از آن نشان می‌دهند، ماهیت معنوی «سیمرغ» باعث افتخار است؛ اینکه به جشنواره‌ای که هدف و رسالت آن ارتقاء و اعتلای فرهنگ دانشگاهی است، کمکی کرده باشم بسیار ارزشمند است. اینکه توانسته باشم اثری خلق کنم که در معرض دید دانشجویان و دانشگاهیان قرار گیرد و یک پیام ارزشمند یا حس خوب آنان منتقل کند ارزشی به‌مراتب بیشتر از دیگر جنبه‌های حضور در جشنواره برایم دارد.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان گفت و گو خطاب به علاقمندان و  مخاطبان دهمین دوره جشنواره «سیمرغ» گفت: اخلاق در فعالیت‌های فرهنگی و هنری خیلی مهم است و هر گامی که در تولید اثرمان برمی‌داریم باید خودمان را ملزم به رعایت این مهم کنیم؛ این پیشنهاد برادرانه من به همه دوستانم است که قصد  شرکت در جشنواره رادارند؛ ما فقط قرار نیست با یکدیگر برای کسب رتبه جشنواره رقابت کنیم؛ بلکه معتقدم آنچه باقی می‌ماند و ماندگار خواهد شد، اخلاق است.

دانشجویان و علاقه مندان شرکت در این جشنواره می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این جشنواره به آدرس www.festivalf.ir مراجعه کنند. گفتنی است  جشنواره بین المللی سیمرغ  با شعار "سالم زیستن، هنر است" در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه