English

دبیر هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش در گفتگو با موج:

شعار خوب زندگی کردن در اغلب آثار بچه ها دیده می شد / دوسالانه امسال در خاموشی و سکوت برگزار نشد

سودابه امینی گفت: دوسالانه امسال در خاموشی و سکوت برگزار نشد و این گام مهمی بود. اولین بار بود که آثار اعضا در سطح گسترده در معرض دید عموم قرار گرفت. خیلی ها از نمایشگاه بازدید کردند و این بازدیدها به ویژه برای کودک ونوجوان ذخیره ارزشمندی بود.

شعار خوب زندگی کردن در اغلب آثار بچه ها دیده می شد / دوسالانه امسال در خاموشی و سکوت برگزار نشد

سودابه امینی، دبیر هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، در خصوص تفاوت این دوره با دوره های قبلی گفت: دوسالانه هنرهای تجسمی با هدف کشف و پرورش استعدادهای هنری اعضا و در پنج گرایش نقاشی، سفالگری، عکاسی، هنرهای بومی-سنتی و خوشنویسی برگزار شد. گروه های سنی که در این جشنواره شرکت کردند بین 4 تا 18 سال داشتند و هر کدام از این گروه های سنی با خودشان مقایسه شدند. آثار در دو مرحله استانی و کشوری داوری شد. در سطح کشوری در تاریخ 9 دی­ ماه آثار توسط 15 داور یعنی پنج گروه 3 نفره مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند. آثار جشنواره ملی آفرینش در سه سطح مورد تقدریر قرار گرفتند؛ یکی برگزیده اول، دیپلم افتخار و شایسته لوح تقدیر.

به گفته‌ مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون تعداد آثار رسیده به دبیرخانه‌ دوسالانه‌ هنرهای تجسمی آفرینش در تمامی رشته‌ ها و در گروه‌های سنی الف، ب، ج و د، 2هزار و 896 اثر بوده است. از این تعداد 400 اثر در رشته‌ هنرهای بومی- سنتی شامل صنایع دستی و عروسک، 372 اثر در خوشنویسی، 402 اثر در عکاسی، 433 اثر در رشته‌ سفال و 1هزار و 289 اثر در رشته‌ نقاشی بوده‌ که در نهایت 301 اثر به عنوان برگزیده از میان این آثار انتخاب شده‌اند.

وی با بیان این که در این دوره اولین بار بود که هنرهای بومی سنتی به عنوان گرایشی جدید به مسابقه گذاشته شد، افزود: از آن جا که یکی از اهداف این جشنواره پرورش حس زیبایی شناسی بود با نگاهی به آثار متوجه می شویم که در این دوره توانسته ایم تا حدود زیادی به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

دبیر هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش در خصوص برگزاری دوسالانه ها و تاثیر امر آموزش بر کودکان و نوجوانان یادآور شد: کودکان و نوجوانان ما علاوه بر مهارت آموزی در زمینه هنرهای تجسمی وخلق وآفرینش دنیاهای تازه باید بتوانند جهان درون خویش را باز خوانی و باز آفرینی کنند. علاوه بر این موضوع،  دست ورزی در زمینه هنری موجب برون ریزی عواطف وتخلیه هیجانی نیز می شود. فرضا هنر خوشنویسی به پالایش عاطفی و آرامش می انجامد. از طرفی مفاهیم متن هایی که برای خوشنویسی انتخاب می شوند اگر با دقت انجام شود به تربیت نفس هم منجر می شود.

امینی در ادامه توضیحات خود به نقش مربیان در پیشرفت کودکان و نوجوانان در زمینه هنری و فرهنگی اشاره کرد و گفت: مربیان ما علاوه بر این که به تمرین و آموزش کودکان و نوجوانان توجه دارند، باید به این بیندیشند که هنر نوعی نیایش است؛ اگر هنر وسیله مراقبت از خویش باشد می توان آن را عبادت محسوب کرد. همه این ها به نوع سیر وسلوک درونی مربیان بستگی دارد.اگر مربی برای کار خود تقدس قایل باشد و از هنر برای پاکیزگی روح خود استفاده کند کودک و نوجوان هم چنین تماشایی به عالم هنر پیدا خواهد کرد.

انعکاس شعار خوب زندگی کردن در آثار شرکت کنندگان

وی در بخش دیگر توضیحات خود به شعار امسال کانون پرورش فکری و تاثیر آن در آثار هنری ارسال شده، اشاره کرد و یادآور شد: شعار خوب زندگی کردن در اغلب آثار بچه ها دیده می شد و نشان می داد که جایگاه خانواده و اهمیت آن در بین بچه ها چقدر بالاست.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون افزود: در بخش جنبی این دوسالانه دوره‌های آموزشی در قالب کارگاه و در حوزه‌ی رشته‌های هنری ارایه شده در دوسالانه، از ششم تا هشتم بهمن و هم‌زمان با برپایی نمایشگاه برگزار شد و به نوعی به نقد و بررسی آثار برگزیده به‌ ویژه در رشته‌ نقاشی برای کارشناسان هنری کانون از سراسر کشور با گرایش هنرهای تجسمی اختصاص داشت. رضا عبدلی و نادر فاطمی استادان این کارگاه آموزشی هستند و شیوه‌ی کار کارگاه‌ براساس آثار ارایه شده در این دوسالانه است. به عبارت دیگر بخشی از آموزش‌ها با استفاده از آثار برگزیده‌ ارایه شده در نمایشگاه و در تمامی رشته‌های هنری برگزار شد.

امینی یادآور شد: تربیت هنرمند اصیل در میان نسل جوان، نیازمند مربی قدرتمند است و ما تلاش می کنیم مربیان مان را بیش از پیش به مهارت وعلم وهنر مجهز کنیم و برگزاری کارگاه های ویژه مربیان از جمله این تمهیدات است. در این راستا تشکیل انجمن های هنری ایده خوبی است که توسط آقای زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری مطرح و اجرا شده است .هدف از تشکیل این انجمن ها گسترش روند فعالیت های هنری در میان اعضا بود. برپایی کارگاه های تخصصی ویژه نوجوانان در رشته های مختلف هنرهای تجسمی نمایشی سینماگران وعکاسی اقدام مهمی است که کانون را در جذب نوجوانان یاری می کند .

وی در پایان گفت: دوسالانه امسال در خاموشی و سکوت برگزار نشد و این گام مهمی بود. اولین بار بود که آثار اعضا در سطح گسترده در معرض دید عموم قرار گرفت و این برای همکاران کانون زحمت زیادی داشت اما حاصل این زحمات بسیار شیرین بود. خیلی ها از نمایشگاه بازدید کردند و این بازدیدها به ویژه برای کودک ونوجوان ذخیره ارزشمندی بود. دیدار از نمایشگاه باعث افزایش سواد بصری کودکان می شود و باید اتفاقاتی از این دست در برنامه مدارس قرار گیرد. با توجه به خروجی برگزاری نمایشگاه امسال،‌ برخی از استان های کشور نیز متقاضی آنند که آثار را در نمایشگاه های استانی در معرض دید کودکان و نوجوانان بگذارند و ما در این امر با ایشان نهایت همکاری  را خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه