English

هشتمین روز جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر

سهم استان‌های ایران منهای تهران از هشتمین روز جشنواره‌ سی و هفتم سه نمایش در بخش صحنه‌ای ، چهار نمایش در بخش خیابانی و یک اثر در بخش نمایش‌های رادیویی است.

هشتمین روز جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر

به گزارش خبرگزاری موج، سهم استان‌های ایران منهای تهران از هشتمین روز جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر، دوشنبه ۲۹ بهمن سه نمایش در بخش صحنه‌ای ، چهار نمایش در بخش خیابانی و یک اثر در بخش نمایش‌های رادیویی است.  نمایش‌ دریاچه قو  به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری از شهر مشهد، استان خراسان رضوی، «تاریخ مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸» به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی سعید شیخی از شهر قزوین، استان قزوین و «تراژدی پارک اتابک» به نویسندگی سیدمرتضی هاشم‌پور و کارگردانی سیروس مصطفی از شهر تبریز، استان آذربایجان شرقی سه اثر در بخش صحنه‌ای هستند که از استان‌هایی جز تهران، در هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر میزبان علاقه‌مندان می‌شوند. 

در بخش خیابانی نیز نمایش‌های «سال به سال» به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی از شهر مریوان، استان کردستان، «درها به روی چه کسی باز می‌شود؟» به نویسندگی محمدرضا جعفری‌لفوت و کارگردانی میلاد حسین‌زاده‌راحم از شهر آستانه اشرفیه، استان گیلان، «لازمان، لامکان» به نویسندگی رضا بهرامی و کارگردانی مارال ایزدبخش از بندر بوشهر، استان بوشهر و «ماشین زمان» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد یوسفی‌زاده از شهر مرند، استان آذربایجان شرقی چهار اثری هستند که سهم استان‌های ایران از بخش خیابانی روز هشتمِ جشنواره‌ی سی و هفتم را می‌سازند. 

همچنین در بخش نمایش‌های رادیویی، «شنود» به نویسندگی و کارگردانی مهدی آذری از شهر رشت، استان گیلان مهمان سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر در روز هشتم شده است.  

با نگاهی به جزئیات آثار روز دوشنبه ۲۹ بهمن، می‌توان مشاهده کرد که رضا صابری، نویسنده و کارگردان شناخته‌شده از مشهد، نمایش «دریاچه قو» را در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در سالن اصلی مجموعه‌ی تئاتر شهر روی صحنه می‌برد. این نمایش با مدت زمان ۱۲۰ دقیقه در قالب «مسابقه‌ی ایران دو» اجرا می‌شود. «دریاچه قو» با نگاهی به باله‌ی «دریاچه قو» اثر چایکوفسکی نوشته شده و در خلاصه داستانش آمده است: پادشاه برای انتخاب همسر مناسب برای فرزندش زیگفرید، مراسمی می‌گیرد. روثبارت ساحر بزرگ، برای این که دخترش را راهی دربار پادشاه کند، او را در شکل و شمایلی دیگر به این مهمانی بزرگ می‌فرستد و... 

«تاریخ مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸» نام نمایشنامه‌ای است نوشته‌ی پیام لاریان که توسط سعید شیخی از قزوین در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسوی مجموعه‌ی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. 

مدت زمان این نمایش ۸۰ دقیقه است و در قالب بخش «مسابقه‌ی ایران یک» اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خسرو داد توسط سه نفر در یک گاراژ در بیرون شهر گروگان گرفته می‌شود و مورد شکنجه قرار می‌گیرد، ولی هیچکس نمی‌داند او چرا شکنجه می‌شود. بعد از ساعاتی با ورود شخصی به نام اتابک همه چیز مشخص می‌شود.  

سومین نمایش که در قالب سهم استان‌ها از هشتمین روز جشنواره‌ی سی و هفتم روی صحنه می‌رود «تراژدی پارک اتابک» از تبریز به نویسندگی سیدمرتضی هاشم‌پور و کارگردانی سیروس مصطفی است. این نمایش به زبان ترکی اجرا می‌شود و با مدت زمان ۵۰ دقیقه در قالب «چهل سالگی انقلاب اسلامی» در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه‌ی سنگلج میزبان علاقه‌مندان خواهد شد. 

نمایش «تراژدی پارک اتابک» به آخرین بخش از مبارزه‌ی نافرجام مجاهدان مشروطه با قوای دولتی در غائله‌ی پارک اتابک می‌پردازد. آن جا که حدود سه هزار نیروی نظمیه، پس از محاصره‌ی پارک اتابک با توپ و مسلسل به باغ یورش برده و ۳۰۰ مجاهد مشروطه‌طلب را به خاک و خون می‌کشند. در جریان این درگیری، پای ستارخان تیر می‌خورد. این که ستارخان توسط دشمن تیر خورده یا دوست، از نکات مشکوک این غائله است. درست از این لحظه است که داستان «تراژدی پارک اتابک» آغاز می‌شود و التهابات روحی ستارخان را بعد از اصابت گلوله و عفونت زخم روایت می‌کند. 

در بخش تئاتر خیابانی، چهار نمایش در قالب شش اجرا پذیرای دوستداران آثار خیابانی خواهند شد. نمایش «ماشین زمان» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد یوسفی‌زاده از مرند ابتدا ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه‌ی صبح با مدت زمان ۲۰ دقیقه در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می‌شود و سپس ساعت ۱۷ در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

در خلاصه داستان «ماشین زمان» آمده است: یک روز مانده به آزادسازی خرمشهر، دو فرمانده تصمیم می‌گیرند که به زمان آینده بروند تا ببیند کسی آن‌ها را می‌شناسد یا نه...

نمایش «درها به روی چه کسی باز می‌شود؟» به نویسندگی محمدرضا جعفری‌لفوت و کارگردانی میلاد حسین‌زاده‌راحم از آستانه اشرفیه با مدت زمان ۲۵ دقیقه نیز ابتدا ساعت ۱۱ صبح در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود. 

در خلاصه داستان «درها به روی چه کسی باز می‌شود؟» به عنوان محصولی از گروه تئاتر تی‌تی آمده است: اعضای گروه نمایش تی‌تی جهت تولید یک نمایش دست به اتود کارگاهی می‌زنند. این بار اما موضوع اتود، چهارچوب دری است که با هر بار عبور از آن به فضای جدید راه پیدا می‌کنند و موقعیتی تازه برای‌شان شکل می‌گیرد. 

نمایش «سال به سال» به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی از مریوان نیز با مدت زمان ۳۰ دقیقه، ساعت ۱۶ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود. در خلاصه داستان «سال به سال» چنین آمده است: زن و مردی می‌خواهند ازدواج کنند اما به علت بیکاری مرد، زن مخالف ازدواج است. چند نفر وارد می‌شوند و وعده می‌دهند که به آن‌ها شغل بدهند و... 

همچنین نمایش «لازمان، لامکان» به نویسندگی رضا بهرامی و کارگردانی مارال ایزدبخش از بوشهر با مدت زمان ۶۰ دقیقه، ساعت ۱۶:۳۰ در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان اجرا خواهد شد.  نمایش «لازمان، لامکان» سرگذشت اسلحه‌ای را روایت می‌کند که دوست ندارد در هیچ جنگی مشارکت داشته باشد و شلیک کند. 

در هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر در بخش نمایش‌های رادیویی که در تماشاخانه‌ی سرو اجرا می‌شود نمایش «شنود» به نویسندگی و کارگردانی مهدی آذری از رشت با مدت زمان ۳۰ دقیقه، سهم استان‌ها از روز هشتم جشنواره‌ی سی و هفتم را شکل می‌دهد. سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه