English

در نشست خبری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان مطرح شد:

اهدای نشان ابوالفضل عالی به برگزیدگان جشنواره تجسمی هنر جوان/ اختصاص ۶۴ میلیون تومان جایزه

در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان جزییات رویکرد جدید این جشنواره در پرداختن به استعدادهای جوان و بخش پژوهش تشریح شد.

اهدای نشان ابوالفضل عالی به برگزیدگان جشنواره تجسمی هنر جوان/ اختصاص ۶۴ میلیون تومان جایزه

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان صبح یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سیدحمید شریفی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. 

شناسایی استعدادهای جوان اولویت اول ما است

در ابتدای نشست، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با تسلیت شهادت مرزبانان گفت: مرکز هنرهای تجسمی با توجه به این اتفاق تا قبل از مراسم هفتم این شهیدان، ۲۷ پوستر به تعداد این عزیزان طراحی خواهد کرد. 

وی درباره اهداف و رویکردهای جدید جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان نیز گفت: این جشنواره با وقفه ۵ ساله روبرو شده بود و در حال حاضر برگزاری آن با توجه به اهداف مرکز هنرهای تجسمی از سر گرفته می‌شود. امیدوارم از دل این جشنواره هنرمندان خوب و مستعد شناسایی شوند. معتقدم با اختتامیه این رویداد، کار تمام نخواهد شد و شروع کار جدی ما، در زمینه شناسایی هنرمندان جوان خواهد بود.

نشر دو کتاب و از سر گیری انتشار یک نشریه 

شجاعی طباطبایی درباره برنامه های جدید مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بیان کرد: در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از ابتدا شناسایی استعدادهای جوان موضوعیت داشته است و در این زمینه بستری برای پوشش و حمایت از فعالیت‌های جوانان صورت می‌گیرد. در این راستا، دو کتاب تحت عنوان کتاب سال تصویرسازی و کتاب سال کارتون و کاریکاتور در جهت معرفی جوانان مستعد منتشر خواهد شد. همچنین انتشار نشریه هنرهای تجسمی که مدتی چاپ نمی‌شد، نیز از سر گرفته خواهد شد و از طریق مراکز استانی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

وی همچنین از افتتاح گالری شماره ۲ خانه عکاسان همزمان با نمایش آثار جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان خبر داد.

نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان

اضافه شدن بخش پژوهش

سیدحمید شریفی آل‌هاشم دبیر جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان  درباره روند برپایی جشنواره گفت: ۱۵ سال پیش این توفیق را داشتم در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری سنگ بنای این جشنواره را به همراه زنده‌یاد ابوالفضل عالی گذاشتیم. پیش از آغاز این جشنواره، دوسالانه‌های هنری در حوزه هنری رونق داشت که به پیشکسوتان هنری اختصاص داشت و کمتر مجالی برای جوانانی که به دنبال مرزهای نو در هنرهای تجسمی بودند، وجود داشت و به همین دلیل سنگ بنای این جشنواره گذارده شد. 

وی به آغاز دوباره این جشنواره اشاره کرد و افزود: به منظور شناسایی هنرهای جوان و آسیب‌شناسی فعالیت‌های هنری جوانان، جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان به همت مرکز هنرهای تجسمی مجددا راه‌اندازی شد گرچه به منویاتی که مدنظرمان بود به طور کامل دست نیافتیم اما امیدواریم در دوره‌های آینده سیر تکاملی خود را طی کند.

شریفی بیان کرد: در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان سعی کردیم نقیصه‌ای که در زمینه پژوهش وجود داشت، رفع کنیم. به همین دلیل بخش پژوهش و مقاله را به واسطه کثرت هنرمندان تجسمی، پژوهش‌ها و مباحث نظری بسیار این حوزه در دوره هفتم جشنواره در نظر گرفتیم. 

اهدای نشان ابوالفضل عالی به یک هنرمند

وی همچنین از اهدای مدال زنده‌یاد ابوالفضل عالی به یک هنرمند در جشنواره خبر داد و افزود: در هفتمین دوره جشنواره هنر جوان علاوه بر اهدای جوایز معمول، فردی از سوی هیات علمی به عنوان برگزیده معرفی می‌کند که ممکن است نقاش ، گرافیست یا خوشنویس باشد‌.

شریفی به برگزاری نمایشگاه اشاره و بیان کرد: برگزاری نمایشگاه همه هدف ما نیست و ما در این جشنواره به دنبال شناسایی استعدادهای جوان، فراهم‌سازی بسترهای فعالیت هنری جوانان، ارتقای سطح سواد بصری جامعه و ایجاد جریانات سالم در راستای فرهنگ و هنر جامعه است و امید داریم با برنامه‌ای منسجم، به نتیجه مطلوب برسیم.

در هفتمین دوره جشنواره هنر جوان تندیسی طراحی شده است که به برگزیدگان اهدا خواهد شد. 

سختگیری در انتخاب آثار

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان در ادامه گفت: مجموع آثاری که به دبیرخانه راه یافته بالغ بر هزار و ۱۴۷ اثر از بیش از ۳۳۱ نفر است که در بخش پوستر و تایپوگرافی ۳۵ اثر، تصویرسازی ۳۸ اثر، طراحی ۴۳ اثر، عکس ۳۴ اثر، کارتون ۳۸ اثر، کاریکاتور ۱۷ اثر و مقاله ۴ اثر به نمایشگاه راه یافتند.

شریفی خاطرنشان کرد: علیرغم نگاه حمایتی به هنرمندان جوان در جشنواره، اما سختگیری‌های زیادی برای حضور هنرمندان داشتیم و به همین دلیل آثاری که ساختار تکنیکی و فنی پایینی داشتند، به نمایشگاه راه نیافتند.

تجلیل از یکی از نقاشان انقلاب

وی در ادامه از تجلیل از یکی از نقاشان انقلاب خبر داد و گفت: آیین تجلیل از مرتضی اسدی به همراه اعلام برگزیدگان روز 30 بهمن ماه برگزار می‌شود. 

وی در پایان گفت: کل جوایز جشنواره ۶۴ میلیون تومان است که درقیاس با حجم شرکت‌کنندگان زیاد نیست اما در آینده جوایزمان را به سمت ارایه امکانات برگزاری نمایشگاه و چاپ آثار و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی خواهیم برد.

در پایان از پوستر و تندیس هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان رونمایی شد.

هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان با معرفی برگزیدگان در تاریخ 30 بهمن ماه و آغاز نمایشگاهی از آثار منتخب در حوزه هنری به کار خود پایان می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه