English

روایت نویسنده پیام روز جهانی تئاتر از روی صحنه رفتن در لبنان / آسان نیست که هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر

نویسنده پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ تصریح کرد: این چندان آسان نیست که شما در لبنان هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر.

روایت نویسنده پیام روز جهانی تئاتر از روی صحنه رفتن در لبنان / آسان نیست که هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، مایا زبیب کارگردان تئاتر ، بازیگر و نمایشنامه‌نویس لبنانی، یکی از نویسندگان پنج‌گانه‌ پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ و از حاضران در سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید آسان نیست که در لبنان هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر.

مایا زبیب کارگردان تئاتر، بازیگر و نمایشنامه‌نویس لبنانی و یکی از نویسندگان پنج‌گانه‌ پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸، عصر روز گذشته، شنبه ۲۷ بهمن با نمایش دو سر و یک دست در تالار استاد سمندریان تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفت. 

این نمایش در قالب بخش تئاتر ملل سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر اجرا شد و کاری از کمپانی تئاتر زوکاک از کشور لبنان بود. 

زبیب، بامداد یکشنبه ۲۸ بهمن در حاشیه‌ی دیدار نادر برهانی‌مرند ، دبیر سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر و سعید اسدی، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره‌ سی و هفتم با مهمانان خارجی حاضر درSHOWCASE  (نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران) در رابطه با این اجرا صحبت کرد. 

او در مورد چگونگی شکل‌گیری اجرای دو سر و یک دست گفت: این اجرا براساس نمایشنامه‌ تیتوس آندرونیکوس از ویلیام شکسپیر شکل گرفت و چند نمایشنامه‌ تاریخی دیگر از این نویسنده همچون ریچارد سوم را در خود جای داده بود. ما تلاش کردیم از طریق نمایشنامه‌های شکسپیر به پاسخ این سوال برسیم که قدرت چگونه می‌تواند باعث ایجاد خشونت شود. ما همچنین مایل بودیم خشونتی را که در زندگی روزمره‌مان تجربه می‌کنیم نشان دهیم. خصوصا در کشور لبنان که خشونت حاصل از وقوع جنگ‌های متعدد، بر زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. مسئله‌ی دیگر این بود که این خشونت چگونه برای ما عادی و روزمره شده است و نسبت به آن دچار رخوت شده‌ایم. 

او که این نمایش را علاوه بر لبنان و ایران در فرانسه نیز روی صحنه برده است ادامه داد: به گونه‌ای که گاهی از یاد می‌بریم آن‌ها که از دست می‌روند انسان‌هایی واقعی‌اند و در حال تماشای فیلمی ترسناک نیستیم. 

نویسنده پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ در پایان تصریح کرد: این چندان آسان نیست که شما در لبنان هم زن باشید و هم کارگردان تئاتر. در آغاز این مسیر حمایت خانواده‌ام را در کنار خود نداشتم اما آن قدر پافشاری کردم تا سرانجام توانستم حمایت آن‌ها را به دست بیاورم. یکی از نقاط امیدبخش که به کمکم آمد عضویت در یک کمپانی بود، کمپانی زوکاک که اعضایش در غیاب حمایت دولت پشتیبان یکدیگر بودند. 

نمایش «دو سر و یک دست» شنبه ۲۷ بهمن، در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۴۵ با مدت زمان ۵۰ دقیقه اجرا شد.

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی