English

در سومین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر؛

نشست رسانه ای مستند بهارستان خانه ملت بسیار کم رونق برگزار شد

نشست خبری فیلم مستند بهارستان خانه ملت در حالی برگزار شد که تنها حدود پانزده دقیقه به طول انجامید.

نشست رسانه ای مستند بهارستان خانه ملت بسیار کم رونق برگزار شد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گرچه از مستند سینمایی بهارستان خانه ملت که تولید مرکز گسترش سینمای مستند بوده و در سئانس اول پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد، در جشنواره سینما حقیقت استقبال خوبی به عمل آمد، اما نمایش این فیلم در سینمای رسانه ها در سومین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با عدم استقبال اهالی رسانه روبرو شد؛ به نحوی که مسئولان ترجیح دادند این فیلم تنها در یک سالن به نمایش درآید.

نشست رسانه ای این فیلم هم که با حضور بابک بهداد کارگردان اثر و منصور ضابطیان مجری جلسات پرسش و پاسخ در زو سوم جشنواره برگزار شد کمتر از پانزده دقیقه به طول انجامید و با پاسخ کارگردان به چند پرسش کوتاه به پایان رسید.

بهداد تصریح کرد: ساخت این فیلم شش سال به طول انجامیده که سه سال آن به تحقیق اختصاص داشته است. از این سه سال یک سال نوشتن فیلمنامه و دو سال هم جمع‌آوری عکس و تصاویر طول کشید. بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌هایی که می‌بینید تاکنون از آن‌ها استفاده نشده است.

وی در مورد چرایی رنگ شدن عکس ها در این فیلم گفت: در قدیم عکس ها را رنگ می کردند و ما هم با الهام از همین روش، عکس‌ها را در این فیلم کاملا رنگکردیم تا به شکل فضای قدیمی در بیاید.

بهداد در مورد سرعتی که فیلم در بخش پایانی اش گرفته گفت: این فیلم 110 دقیقه بود که ما مجبور به کوتاه کردنش بودیم و باید به یک انتخاب دست می زدیم. از آنجایی که در این منطقه از بعد سال 40 تا پیروزی انقلاب اتفاقات مهمی که در فیلم بیاید کمتر بود سرعت این بخش بیشتر شده اما به گمانم باید یک بازنگری در آن انجام دهم.

او درباره منابعی که برای ساخت این مستند استفاده کرده است، گفت: ما از روزنامه‌ها و تمام منابع مکتوب استفاده کردیم و با تمام افرادی که در این زمینه کاری انجام داده بودند مصاحبه کردیم. دسترسی به این منابع تصویری بسیار سخت بود. برای پیدا کردن عکس‌ها به مرکز اسناد و کاخ گلستان و افرادی که عکس‌های شخصی داشتند سرزدیم.

بابک بهداد در این نشست اعلام کرد: به رغم داشتن پتانسیل تولید قسمت دوم این مستند، اما به دلیل مشکلات زیادی که در ساخت بحش اول تجربه کرده ساخت آن را ادامه نخواهد داد.

مستند بهارستان ، خانه ملت یک مستند تاریخی است که جغرافیای سیاسی و اجتماعی بخشی از ایران را مطرح می‌کند. این فیلم درباره منطقه بهارستان تهران است که شامل مسجد سپه سالار، میدان بهارستان، باغ بهارستان و بخشی از باغ نگارستان است و تاریخچه این منطقه را از زمان ناصرالدین شاه قاجار، پهلوی اول و دوم به تصویر کشیده و برای مخاطب بازگو می‌کند. اتفاقات و تجمعات و تظاهراتی که برای نهضت ملی شدن نفت، کودتای ۲۸ مرداد، واقعه ۳۰ تیر رخ داد از بخش‌های دیگر فیلم است‌. این فیلم به چگونگی شکل گرفتن بهارستان می‌پردازد و تا اول انقلاب 1357 ادامه پیدا می کند.

این مستند در جشنواره سینماحقیقت از  جعفر صانعی مقدم مدیرعامل گروه هنر و تجربه، جایزه ویژه این گروه را دریافت کرد.

بابک بهداد متولد سال 1352 در تهران است. در کارنامه‌ی فیلمسازی او ساخت آثاری چون نامه، در خانه‌ی پدربزرگ، نخل روز دهم، یادداشت‌های روزانه‌ی یک مسافر، چراغی که روشن شد، اسپندار و... به چشم می‌خورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه