English

گزارش مشروح؛

دیدار وزیر ارشاد و معاونینش با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته به همراه معاونان و مدیران کل این وزارتخانه با رئیس و اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

 دیدار وزیر ارشاد و معاونینش با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این دیدار که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن اینکه وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی به همراه برخی از معاونان و مدیران این وزارتخانه گزارشی از مجموعه فعالیت های خود در حوزه برگزاری جشنواره های فجر ارائه دادند؛ به استماع سخنان رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم نشستند.

در ابتدای این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: مسیر قابل توجهی را در حوزه فرهنگ و هنر کشور پیش رو داریم که با همکاری و همفکری کمیسیون فرهنگی مجلس تکمیل و نحوه پیمودن آن تسهیل می شود.

وی در ادامه گزارشی از مجموعه اقدامات این وزارتخانه در معاونت ها و بخش های مختلف آن ارائه داد.

سید عباس صالحی گفت: اولین برنامه این وزارتخانه در این دوره از فعالیت خود تقویت ظرفیت های مردمی و دسترسی های مردمی بود. هدف از این اقدام توجه به ظرفیت های مردمی و حداکثری شدن دسترسی های فرهنگی و شبکه توزیع است.

وی در عین حال تصریح کرد: گذرهای فرهنگ و هنر یکی از این اقدامات است. ایجاد ١٠ گذر فرهنگ و هنر از سیاست های این وزارتخانه است که دو گذر فرهنگ و هنر در شهرهای یزد و کاشان راه اندازی شده و ٣ گذر در دهه فجر افتتاح خواهد شد و بقیه آن نیز تا پایان سال راه اندازی می شود.

صالحی ادامه داد: هدف از ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر راه اندازی یک پاتوق برای کسب و کار و ارائه محصولات فرهنگی و هنری است. از طریق این گذرها، شهرها هویت فرهنگی به دست می آورند. همچنین تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات فرهنگی فرصت تعامل با یکدیگر را پیدا می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران را اقدام دیگر این وزارتخانه برشمرد و گفت: شهرهای مختلف کشورمان با نمادهایی شناخته می شوند که به آن شهرت دارند. شهرهای ما دارای توانایی و ظرفیت های خاص خود هستند و تاکنون ٦٢ شهر برای عضویت در این شهرها حضور یافته اند.

صالحی تصریح کرد: از طریق شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اعضا می توانند به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند و در عین حال باید مورد حمایت هم قرار بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح پردیس اقدام دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش تقویت ظرفیت های مردمی و دسترسی های فرهنگی است. ما با این مشکل مواجه هستیم که اکثر رویدادهای کلان فرهنگی و هنری در تهران و کلان شهرها برگزار می شود و شهرهای میانی از این مزایا محروم هستند. طرح پردیس با استفاده از فضای اینترنتی که در دهه فجر افتتاح خواهد شد امکان دسترسی رویدادهای فرهنگی و هنری در شهرهای کوچک را فراهم می آورد.

وی در عین حال تصریح کرد: از طریق طرح پردیس امکان آمورزش به صورت آنلاین و گفت و گو نیز فراهم می شود. این طرح به کسب و کارها کمکی می کند و امکان دسترسی را وسعت می بخشد.

وزیر فرهنگ و ارشا اسلامی ادامه داد: توجه به فضای کسب و کارهای فرهنگ و هنر و تسهیل و بهبود این فضا یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است. اینکه بتوانیم در اتاق بازرگانی جایی برای فرهنگ و انجمن فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود از جمله اقدامات ما در حوزه اقتصاد فرهنگ است.

صالحی تصریح کرد: در این طرح تلاش می شود بخش خصوصی که در حوزه اقتصاد دارای سرمایه مالی است را با فعالان فرهنگی متصل کنیم تا از این طریق بین درآمد مالی بخش خصوصی و فرهنگ نسبت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تجمیع صدور مجوزهای این وزارتخانه ادامه داد: صدور مجوزها نیز یکی دیگر از اقدامات مهم این وزارتخانه است. بر اساس وظایف محوله توانستیم تعداد ١٣٧ مجوز این وزارتخانه را تجمیع و آن ها را به تعداد ٣٤ مجوز کاهش دهیم. پورتال واحد مجوزهای این وزارتخانه شکل گرفته است و ما وارد پیشخوان مجوزهای کشور هم شده ایم.

صالحی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود معرفی جایگاه فرهنگ در اقتصاد و  برنامه های کلان کشور است. ما در این زمینه با وزارت اقتصادی و دارایی مذاکرات و تفاهم نامه هایی داشته ایم تا فرهنگ را در کلان نظام حمایتی قرار بدهیم.

وی تصریح کرد: تفاهم ٢ هزار میلیارد با حدود ٢٠ هزار شغل در سال ٩٧ مصداق این امر است تا از ظرفیت های کسب و کار های فرهنگی و هنری بهره کافی ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در گذشته فرهنگ بخش مغفول حوزه اقتصاد بود و تلاش های زیادی که صورت گرفت برای خود در این زمینه جایگاهی پیدا کرده و به دست آوردن این جایگاه کار راحتی نبود.

وی افزود: فرهنگ می تواند بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خرد باشد زیرا فرهنگ پویا  و پایا است. بنابراین نباید فرهنگ را به بخش هزینه ای تخصیص داد بلکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که مولد و جدی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: طرح پروانه نیز یکی دیگر از طرح های این وزارتخانه است که همزمان با دهه فجر افتتاح می شود. این طرح برای کسب و کارهای خرد و میانی از طریق فضای مجازی است که امکان ارتباط مستقییم بین هنرمندان با یک اپلیکیشن را فراهم می کند. همچنین امکان ارتباط با مصرف کننده و فرصت دسترسی به بازار را افزایش و منجر به کاهش واسطه گری می شود.

وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای اهداف دولت الکترونیک و هوشمند افزود: هر مقدار به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم منجر به کاهش فساد می شویم. ما در یک سال گذشته در راستای دولت الکترونیک حذف تمامی خدمات حضوری و کاغذی را داشته ایم. همچنین پنجره واحد خدمات الکترونیک را داریم.

صالحی درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شفاف سازی نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: با افزایش شفاف سازی به ایجاد و افزایش اعتماد اجتماعی کمک می کنیم. در این بخش ایجاد زیرساخت های شفاف، شفاف سازی فرآیند تصمیم گیری ها و ایجاد تعامل در نظام تصمیم گیری ها با هدف مشارکت ذینفعان را دنبال کرده ایم.

وی ادامه داد: اقدامات حوزه شفاف سازی شامل به روز رسانی مجوزها، انتشار اطلاعات قراردادها، قراردادهای موسسات زیر مجموعه، اطلاعات کمک ها و یارانه های اشخاص حقوقی، انتشار اطلاعات و یارانه به موسسات فرهنگی، تراز مالی موسسات، اطلاعات مالی رویدادهای برگزار شده و ... است.

عضو هیات دولت افزود: گفت و گوهای فرهنگی طرح دیگری است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید است. ما نیاز به گفت و گوهای مختلف در سطوح مختلف داریم که از جمله گفت و گوهایی که دنبال می شود می توان به  گفت و گوهای من با اشخاص فرهنگ و هنر، گفت و گوهای معاونان با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در ارتباط با حوزه کاری خود، گفت و گوهای در سطح استان ها، گفت و گوهای اهالی فرهنگ و هنر با کارگزاران، گفت و گوهای با دستگاه های مدیریتی کشور، گفت و گوهای اهالی فرهنگ و هنر با حوزویان و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: طرح عدالت فرهنگی طرح دیگر این وزارتخانه است که دنبال می شود. ما تلاش می کنیم در عین منابع محدود آن را به سمت استان ها سوق دهیم. اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که می توان به امضای تفاهم نامه های همکاری این وزارتخانه با استانداری های استان های مختلف در سفرهای استانی و همچنین تفاهم نامه های همکاری با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد.

صالحی افزود: با امضای این تفاهم نامه ها اعتبارات و ظرفیت های دو طرف تفاهم نامه با هم تجمیع و در جهت ارتقای فضای فرهنگی و هنری استان ها استفاده می شود.

وی ادامه داد: تا کنون به ١١ استان سفر داشته ام و ٦٨٠ میلیارد تومان در بخش نقدی با این استان ها تفاهم نامه داشته ایم. البته معاونت های وزارتخانه نیز ملزم به تخصیص سهم استانی از بودجه خود شده اند.

ارائه گزارش فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی معاونان و مدیران

حسین انتظامی: جشنواره فیلم فجر از نظر کیفیت راه تکامل پیدا کرده است

حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی با اشاره به برخی اقدامات این سازمان در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر از نظر کیفیت راه تکامل پیدا کرده است.

وی افزود: امسال حدود ٨٠ فیلم متقاضی شرکت در مسابقه بودند که از میان آن ها ٢٢ فیلم برای بخش سودای سیمرغ انتخاب می شوند.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال جشنواره نسبت به سال گذشته در حوزه هایی مانند حضور کارگردانان اولی با ١٠ فیلم، ترکیب و تنوع خوب فیلم ها به لحاظ گونه، کیفیت و مضمون و ... ارتقا و کیفیت یافته است.

وی تاکید کرد: دو سال است که این جشنواره در راستای شعار «ایران تهران نیست» همزمان با برگزاری در تهران در سایر مراکز استان ها نیز برگزار می شود.

حسین انتظامی گفت: فیلم های امسال در موضوعاتی مانند دفاع مقدس، مبارزه با تروریزم، تاریخی، طنز و ... دارای تنوع است. از نظر حضور زنان نیز از میان ٢٢ فیلم ٤ فیلم از کارگردانان زن و همچنین در حوزه داوران نیز دو نفر از بانوان حضور دارند.

سیدمحمدمجتبی حسینی:

صیانت از فضای هنر کشور بر عهده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

در ادامه سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری نیز با ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات جشنواره های هنری این معاونت در دهه فجر گفت: صیانت از فضای هنر کشور بر عهده این معاونت است و امسال سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی و هشتمین جشنواره مد و لباس فجر همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می شود.

وی افزود: امسال جشنواره موسیقی برای اولین بار دارای آیین نامه شد. در این دوره از جشنواره بر محور آهنگسازان ایرانی تمرکز شده است. حتی قرار است آهنگسازان خارجی نیز به اجرای یک آهنگ از ایران بپردازند.

حسینی ادامه داد: این جشنواره در ٧ استان کشور نیز به صورت همزمان برگزار می شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از جمله برنامه های این دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، شادیانه های اقوام به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، حضور تمام مراکز آکادمیک در جشنواره برای اولین بار، نمایش و رونمایی از کتاب ٨٠٠ صفحه ای ٤٠ سال صحنه و ... از جمله فعالیت های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر است.

وی ادامه داد: در حوزه جشنواره تئاتر نیز ١٠ نمایش انقلابی قرار است از رادیو نمایش پخش شود.

حسینی گفت: ٣٥ درصد آثار نمایشی این دوره از جشنواره تئاتر فجر در موضوع انقلاب و دفاع مقدس است.

وی تاکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی نیز امسال با رشد ٢٠٨ درصدی ورود آثار مواجه بوده است. ١٣ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

حسینی گفت: افتتاح نمایشگاه پلاک ٤٠ شامل نقاشی، مجسمه سازی از آثار انقلابی در فرهنگسرای نیاوران از جمله اقدامات این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال هشتمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار می شود و قرار است دستاوردهای مد و لباس انقلاب اسلامی از رادیو اقتصاد بررسی شود.

حسینی گفت: نمایشگاه ١٠ نشست موضوعی مد و لباس و ... از جمله فعالیت های جشنواره مد و لباس فجر خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی گزارشی از اقدامات مالی و بودجه این وزارتخانه ارائه داد.

حیدری گفت: بودجه سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ رشد ٣٩ درصدی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات بودجه ای کانون های فرهنگی و هنری مساجد و صندوق اعتباری هنر گزارشی ارائه داد.

مختارپور تاکید کرد: رشد ٩ درصدی در تعداد کتابخانه های کشور نسبت به پیش از انقلاب در ادامه علیرضا مختارپور دبیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره برخی اقدامات این نهاد گفت: در سال ٥٧ تعداد کتابخانه های کشور ٣٧٣ باب بود و در حال حاضر دارای ٣٤٣١ باب کتابخانه در کشور هستیم که در این بازه زمانی رشد ٩ درصدی در تعداد کتابخانه ها داشته ایم.

وی افزود: امسال ٥٣ کتابخانه جدید داشته ایم که ٢٧ باب آن در روستاها و ٢٦ باب آن شهری بوده است.

مختارپور ادامه داد: همچنین ١٥ بهمن ماه امسال بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد مقدس افتتاح می شود.

وی تصریح کرد: در این کتابخانه ٣٧ خدمت فرهنگی و اجتماعی ارائه می شود و به عنوان مرکز و پایگاهی فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود.

علیرضا رشیدیان:امسال شورای حج با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد

در بخش دیگری از این نشست علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان تولی برگزاری حج و زیارت است و نقش آن در شرایط امروزی نسبت به گذشته حساس تر شده است.

وی افزود: سیاست های کلان این سازمان توجه به اهداف اساسی سازمان است و اینکه در این مسیر در ساختار ها و فرایندهای زمانی گم نشویم. اینکه حج به گونه ای برگزار شود که توام با معنویت و سهل برای برای زائران باشد.

رشیدیان گفت: امسال شورای عالی حج و زیارت با پیگیری وزیر محترم با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

وی ادامه داد: این سازمان دارای ٤ ماموریت حج، عمره، عتبات و زیارت سوریه است. این سازمان جلساتی با وزارت حج عربستان داشته و تعداد زائران حج واجب به ٨٦ هزار و پانصد نفر افزایش یافت. در حال حاضر یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر در نوبت حج واجب هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: پیگیری حقوق شهدای مسجد الحرام از دیگر اقدامات این سازمان است. مسئولان عربستان در جلساتی که با مسئولان عربستان داشتیم آن ها غرامت شهدای مسجد الحرام را که ١٤ نفر بودند به نمایندگی سازمان ملل پرداخت کرده اند و ما نیز اسامی وراث آن ها را به این سازمان معرفی کرده ایم.

وی ادامه داد: استقرار دفتر نمایندگی سازمان در عربستان برای پیگیری مسکن، تغذیه و ... از هفته گذشته در شهر مکه مستقر شد.

رشیدیان گفت: نکته اساسی که ما در حج با آن موجه هستیم مشکل قیمت ارز است که به عنوان دغدغه جدی برای حج محسوب می شود و اگر قرار است ارز با قیمت آزاد باشد قیمت حج با جهش مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: به ضرورت بازنگری در اعزام به عتبات و عراق نیاز داریم.

علی اصغر کاراندیش:تصویب لایحه مالکیت ادبی و هنری بسیاری از مسائل فرهنگی و هنری کشور را برطرف می کند

علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لایحه مالکیت ادبی و هنری یکی از موضوعات حائز اهمیت در حوزه فرهنگ و هن راست که و در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس در نوبت رسیدگی است.

وی افزود: اگر این لایحه به تصویب مجلس برد بسیاری از مسائل فرهنگی و هنری کشور را برطرف می کند.

کاراندیش ادامه داد: مشکل دیگر کاهش ٥ درصدی یارانه نشر و مطبوعات در سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ است که اگر در کمیسیون تلفیق افزایش پیدا نکند در سال آینده در حوزه نشر و مطبوعات دچار چالش می شویم.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی: ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد دارای اساسنامه شد

در ادامه حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: این ستاد بعد از ٢٦ سال با ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای اساسنامه شد است.

وی افزود: از تعداد ٢٤هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور، بیش از ٢٢ هزار کانون فرهنگی و هنری در سامانه سجا خود را ثبت نام کرده اند.

در پایان، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ  ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات این مرکز در فضای مجازی و گفت و گوی های فرهنگی در این فضا ارائه داد.

 

رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه گفتند؟

این گزارش حاکی است در این نشست حجت السلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور این جمع در این نشست نشان از گستردگی ماموریت ها و وسعت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهد خود وفا داشتند و سخنانی را که در صحن مجلس در روز رای گیری داشتند رعایت کردند. گزارشی که آقای دکتر صالحی از کلان پروژه های این وزارتخانه ارائه داد نشان از وفای عهدشان به سخنان شان است.

مازنی تصریح کرد: انتظار ما نیز در مجلس شورای اسلامی نیر همین است که وزرا وفای به عهد داشته باشند نه اینکه صرفا برای گرفتن رای اعتماد در مجلس به سخنرانی بپردازند.

وی با شاره به اینکه در حال حاضر در تدوین موضوعات دارای ضعف هستیم گفت: اکنون فصل بودجه است و باید ضرورت کار و اقدامات فرهنگی را در نظر بگیریم.

مازنی تاکید کرد: در این فصل معمولا با مشکلات زیادی مواجه هستیم و دکتر صالحی در شرایطی که دچار مشکلات اقتصادی هستیم از مجلس کارت زرد دریافت می کنند و این حکایت از این دارد که موقع غرامت همه اشاره شان به سمت فرهنگ است ولی زمانی که باید به آن توجه شود این اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: اگر امسال بودجه فرهنگ افزایش یافته باید نرخ گرانی ها را نیز در این افزایش در نظر بگیریم.

مازنی گفت: یکی از ضعف هایی که ما داریم این است که نتوانسته ایم ضرورت کار فرهنگی را برای خواص تدوین و تبیین کنیم و در کنار محدودیت های گسترده ای که داریم به تعریف درست از مقوله فرهنگ نرسیده ایم.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامات خود می تواند از ظرفیت های رسانه ملی، فضای مجازی و رسانه ای بهره ببرد و تعامل کمی و کیفی خود با مجلس شورای اسلامی به ویژه با مجمع نمایندگان استانی را بیشتر کند.

در ادامه جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیمان خود در زمان رای اعتماد عمل کرده اند و فعالیت های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه مهندسی شده و بر اساس فکر است.

وی افزود: حوزه فرهنگ باید با تامل به طرح برسد و بعد از آن به عمل مبتنی بر اقدامات انقلابی منجر شود.

در بخش دیگری حجت الاسلام احد آزادیخواه گفت: اخیرا طرحی را در مجلس شورای اسلامی بررسی کردیم با عنوان استقرار وزارتخانه ها در خارج از شهر تهران که فوریت آن رای نیاورد.

وی افزود: در این زمینه ما پیشنهاد می کنیم به جای اینکه وزارتخانه ها در خارج از تهران مستقر شوند ماموریت های آن ها را به استان ها منتقل کنیم و اختیارات را به مدیران کل استانی واگذار کنیم.

آزادیخواه گفت: این اقدام با توجه به شرایط امروزی از جمله کمبود اعتبارات کمک می کند تا انجمن های فرهنگی و هنری در شهرستان ها فعال شوند و به پویایی روح فرهنگ و هنر در شهرستان ها منجر شود.

در ادامه اصغر مسعودی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و اسلامی دارای معاون های مختلفی است.

مسعودی ادامه داد: توجه به شفافیت نیز امر خوبی است اما اینکه در اختیار چه کسی باشد و چه کسانی نیز به آن دسترسی داشته باشند هم حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: فعالیت های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چشمگیر است و باید به این نکته توجه داشته باشیم.

در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مشکلات بودجه جدی است و در حال حاضر نمی توانیم از درآمد دولت بکاهیم.

وی در عین حال تصریح کرد: بنابراین باید از منابع جدید، ایجاد درآمد جدید کنیم تا کمبود های حوزه فرهنگ جبران شود.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی دیگر عضو این کمیسیون گفت: هیات دولت توان کارشناسی در حوزه برنامه ای و بودجه ای را دارد و در این زمینه قوی است و نباید همه چیز را در این حوزه به مجلس محول کند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: باید در جشنواره های فجر نیز رویش های انقلابی معرفی شوند. اینکه خروجی فرزندان انقلاب در این زمینه ها چیست باید موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز ما نیازمند احیای جایزه جلال هستیم. ما نیازمند تفکر سازی هستیم تا مولف سازی. و این امر در جایزه جلال باید محقق شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به دیپلماسی خارج از کشور نیز ضروری است.

در ادامه حجت الاسلام مهدی شیخ عضو دیگر این کمیسیون گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای فرهنگی کشور آتش بس اعلام کرده اند.

وی افزود: دکتر صالحی توانستند سیاست و فرهنگ را از هم جدا کنند. ترکیب سیاست و فرهنگ آفت بزرگی بوده که فرهنگ همیشه دامنگیر مسائل سیاسی شده است.

شیخ در عین حال تصریح کرد: این اقدام دکتر صالحی باید نهادینه شود و بعد از ایشان نیز ادامه یابد و این امر از طریق گفتمان های فرهنگی قابل حل شدن است.

وی ادامه داد: بودجه های فرهنگی در مقایسه با سایر دستگاه های فرهنگی ناچیز است. بنابراین بودجه های فرهنگی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت سیاست های فرهنگی کشور ساماندهی شوند.

شیخ افزود: نویسندگی یک هنر است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا از طریق نویسندگی می توان تولیدات علمی و باورها و ارزش های خود را منتقل کنیم.

در ادامه طیبه سیاوشی شاه عنایتی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید گفت و گوهای فرهنگی شکل بگیرد و ما آن را در کمیسیون فرهنگی مجلس دنبال می کنیم ولی به رایزنی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نیز نیاز است.

وی با اشاره به راه اندازی گذرهای فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این اقدام بسیار خوبی است و باعث شده عرصه فرهنگ به خوبی به میان مردم بیاید.

سیاوشی گفت: به نظرم در ٤٠ سالگی انقلاب باید همه عرصه های فرهنگی و هنری به میان مردم آید و مردمی شود و صرفا به سینما اکتفا نکنیم.

در بخش دیگری از این دیدار محمداسماعیل سعیدی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید به حدود و ثغور موسیقی توجه داشته باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید با همکاری یکدیگر آن را پیگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توجه به کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی