English

فرهاد آذرین در گفتگو با خبرگزاری موج(۱):

ویژگی های اولین نمایشگاه عکس حمید جبلی در ایران / عکسهای زمستانه از ماسوله سال ۶۷

فرهاد آذرین گفت: گرچه چند سال پیش حمید جبلی نمایشگاه عکسی در تورنتو داشته اما این اولین نمایشگاه انفرادی عکس او در ایران است.

ویژگی های اولین نمایشگاه عکس حمید جبلی در ایران / عکسهای زمستانه از ماسوله سال 67

فرهاد آذرین مدیر گالری آتبین به مناسبت برپایی نمایشگاه عکس ماسوله 67 حمید جبلی در گالری آتبین، در مورد همکاری با حمید جبلی در برپایی نمایشگاه های نقاشی و عکاسیش به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: اگر خاطرتان باشد ما سال گذشته با نزدیک به ۴۰ اثر از آثار نقاشی حمید جبلی در خدمت مخاطبین بودیم که توسط دوست عزیزم آقای کیان وطن که خودش از هنرمندان نقاش چیره دست است برنامه ریزی شد و برای ما تجربه بسیار شیرینی بود.

اولین نمایشگاه عکس حمید جبلی در ایران

این اولین نمایشگاه عکس حمید جبلی در ایران است

وی افزود: اما پیشنهاد این نمایشگاه عکس را جناب حمید جبلی، با توجه به همزمانی آن با رونمایی کتاب عکسشان، ماسوله ۶۷ ، به ما دادند و به ما هم استقبال کردیم. برای اینکه به هر حال ایشان به عنوان عکاس هم شناخته شده هستند و شاید بدانید که چهار یا پنج سال پیش هم در تورنتو کانادا نمایشگاه عکسی داشتند و البته تا به حال در ایران نمایشگاه عکس نداشته اند.

این گالری دار در مورد نحوه انتخاب آثار این نمایشگاه تشریح کرد: در واقع این هنرمند برای حضور در فیلم ای ایران به کارگردانی آقای ناصر تقوایی، در ماسوله حضور یافته بوده، که دست بر قضا، یک زمستان را به دلیل بسته شدن جاده در آنجا گیر می افتند و از این فرصت برای عکاسی استفاده می کند. بنابراین یکی از ویژگی های این مجموعه این است که یک عکاسی زمستانه از این شهر شده که نمونه نادری است.

وی افزود: اتفاقاً این مجموعه خیلی روال عمومی گالری آتبین نیست، به واسطه اینکه به هر حال مجموعه ای مردم نگارانه است. با توجه به اینکه نگاه من فرمالیستی است، تلاشم بر این بود که انتخاب هایی غیر از عکس های کتابِ منتشر شده داشته باشم بنابراین تنها ۱۰ فریم از مجموعه به نمایش در آمده با آنچه در کتاب، چاپ شده مشترک است و بقیه، کارهایی است که ما از مجموعه عکس هایی که در سال ۶۷ گرفته شده،  جدا کرده ایم.

اولین نمایشگاه عکس حمید جبلی در ایران

ده عکس مشترک بین کتاب و نمایشگاه وجود دارد

آذرین تصریح کرد: ما با آقای جبلی نزدیک به ۲۰۰ فریم را بررسی کردیم و این ۳۰ فریم را از میان آنها انتخاب کردیم اما زحمت انتخاب مجموعه آثار موجود در کتاب را آقای پیمان هوشمندزاده کشیدند که به واسطه علاقه ای که به عکاسی مردم شناسانه و فیگور انسانی دارند با انتخاب من متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه آثار به نمایش درآمده برای فروش هم به گذشته شده گفت: سه ادیشن از هر عکس ارائه می‌شود که از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

مدیر گالری آتبین در مورد سایز نسبتاً کوچک آثار هم توضیح داد: به هر حال این آثار با دوربینی آن زمان که در اختیار آقای جبلی بوده گرفته شده و بعد نگاتیو ها اسکن شده و در حقیقت خیلی هم ایده اولیه این نبوده که عکس های خیلی بزرگی را چاپ کنیم. از سوی دیگر همانطور که اشاره کردم نگاه عمومی، عکاسی مردم نگارانه بوده که خیلیبزرگ کردنشان هم پاسخگوی هدف اصلی مجموعه ما نیست.

آذرین در ادامه افزود: از طرف دیگر من فکر می کنم نزدیکی قطع عکس ها و تصاویری که ممکن است شما در کتاب ببینید، جذابیت را بیشتر می‌کند. نکته مهم دیگر در این خصوص این است که شاید اگر ابعاد عکس ها بزرگتر شود، هزینه های خودش را دارد و بر روی قیمت تاثیر جدی می گذاشت. در واقع ابعاد قیمت را در سطحی می برد که شاید برای خیلی از مشتریان و مخاطبان، قابل خریداری نبود؛ این در حالی است که همان دفعه قبلی هم که آقای جبلی نمایشگاهی در اینجا داشت، همه سوال می‌کردند که چرا قیمت آن قدر مناسب است؟

قیمت ها را مناسب انتخاب کردیم تا خرید راحت تر باشد

وی ادامه داد: پاسخ ما هم این بود که ما همیشه در گالری آتبین قیمت‌ها را مناسب تعیین می‌کنیم چرا که دلمان می‌خواهد افراد بیشتری که علاقه‌مند هستند بتوانند کارهایی را از هنرمندانی که به نوعی که از اساتید به حساب می‌آیند را در اختیار داشته باشند.

اما تصور کنید که به جای ۳۰ فریم نصب شده بر روی دیوار در ابعاد ۳۰ در ۴۰ ده فریم در ابعاد۱۰۰ در ۷۰ داشته باشیم،  فکر می‌کنم آقای جبلی را هم خوشحال نمی‌کرد چون دوست داشتند این مجموعه بهتر و بیشتر دیده شود و حق مطلب هم بیان نمی‌شد. ولی با شرایط فعلی، من فکر می‌کنم که هم قیمت مناسب تر است، هم حق مطلب ادا شده، هم کارها بیشتر دیده می‌شود و هم جو درست تری در ذهن بیننده ایجاد می شود.

ادامه دارد....

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه