English

مهدی حسینی در گفتگو با موج:

افزایش کمی گالری‌ها به کیفیت هنر آسیب می رساند/ بهترین زمان سرمایه گذاری بر آثار هنری فرارسیده

مهدی حسینی گفت: در حال حاضر هم آثار خوبی در دست هنرمندان هست و هم سرمایه در دست خیلی از سرمایه داران وجود دارد. بر همین اساس به نظر من برای این نوع سرمایه گذاری فرصت و بازار خیلی خوبی پیش آمده است.

افزایش کمی گالری‌ها به کیفیت هنر آسیب می رساند/ بهترین زمان سرمایه گذاری بر آثار هنری فرارسیده

مهدی حسینی نقاش پیشکسوت در گفت و گو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آثار هنری به عنوان محل قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری شناخته می شود؟ گفت: به نظر من دیگر بازار سکه و دلار و مواردی از این دست، اشباع شده است و اگر کسانی که علاقمند هنر و فرهنگ هستند و پولی در اختیار دارند، الان بهترین زمان برای سرمایه گذاری روی آثار هنری برای خود و آتیه فرزندانشان است. ضمن اینکه از این طریق، هنرمندان هم حمایت می شوند و در نتیجه با توجه به اینکه، ایران مثل همیشه یک بعد خیلی غنی در زمینه هنرهای تصویری و تجسمی داشته، می تواند خودش را ارتقا دهد.

زمان مناسب برای سرمایه گذاری روی آثار هنری

حسینی تشریح کرد: به این شکل در دراز مدت، هم یک نفع معنوی می برند و هم سرمایه شان هدر نمی رود. در حال حاضر هم آثار خوبی در دست هنرمندان هست و هم سرمایه در دست خیلی از سرمایه داران وجود دارد. بر هیمن اساس به نظر من برای این نوع سرمایه گذاری فرصت و بازار خیلی خوبی پیش آمده است. ما شاهد هستیم که اثری که ده سال پیش حدود پانزده میلیون تومان فروش رفته بود، الان بیش از دویست میلیون تومان قیمت دارد و حتی نمونه ای سراغ دارم که با همان قیمت پانزده میلیون تومان خریداری شده بود اما بعد در حراجی ها به پانصد میلیون تومان هم رسید.

وی در مورد شرایط سرمایه گذاری مطمئن گفت: این در صورتی است که آثاری با کارشناسی درست خریداری شود. البته در گالری ها قیمت ها پایین تر و مناسب تر است.

افزایش کمی گالری ها به کیفیت آثار هنری لطمه می زند

این هنرمند نقاش در مورد افزایش تعداد گالری ها هم اظهار داشت: البته افزایش تعداد گالری ها به هنر آسیب می زند، چرا که کمیت گالری ها کیفیت کارها را پایین آورده است. در حال حاضر هر کسی که فکر می کند می تواند مجوز بگیرد، یک اتاق کوچکی یا راه پله ای را با چند پروژکتور تجهیز می کنند و پس از دریافت مجوز، آثار نازلی  را روی دیوار می برند که این برنامه ارشاد مورد تایید من نیست.

مهدی حسینی تصریح کرد: نکته ای که بر روی آن تاکید کردم این بود که توسط سرمایه داران آثاری خریداری شود که با نظر کارشناس و واجد کیفیت مناسب هنری باشد تا در دراز مدت به نتیجه برسد؛ اما منظور من هر اثری که در هر گالری به نمایش و فروش گذاشته، نیست. به هیچ وجه منظور من حمایت از گالری های بی شماری که مجوز گرفته و هر هفته آثار نازلی را بر روی دیوار می برند، نیست.

با نظر کارشناسان و از گالری های با سابقه خرید کنید

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: یک خریدار باید هم به اصالت اثر هنری و هم گالری ارائه کننده آن فکر کند و با گالری دارانی که سابقه دار هستند و یا خودشان کارشناس هستند کار کند. من معتقدم در میان این تعداد گالری موجود شاید کمی بیشتر از ده گالری و گالری دار قابل اعتماد هستند.

این نقاش مطرح کشور در پاسخ به این نکته که این تعداد خیلی کم و چیزی در حدود زیر پنج درصد گالری‌های مجوز دار می شود گفت: به هر حال این واقعیتی است که وجود دارد. از طرفی ارشاد به سادگی و وفور مجوز می دهد اما بسیاری از اینها بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه، بین چند ماه تا یکسال متوجه می شوند که حتی توان تامین هزینه های اولیه خود را ندارند. در نتیجه گالری خود را تعطیل می کنند و به نظر می رسد که این کار تنها یک مزیت آماری برای ارشاد است وگرنه جنبه کیفی ندارد.

برای برگزاری نمایشگاه انفرادی نیاز به زمان دارم

در پایان این گفت و گو این استاد دانشگاه و هنرمند مطرح کشور، در مورد فعالیت های اخیرش گفت: دو ماه پیش در گالری هور یک نمایشگاه انفرادی داشتم که بسیار راضی کننده بود. شرایط خوب و استقبال مناسبی وجود داشت. در یک نمایشگاه گروهی هم آثاری داشتم که به رغم تبلیغات انجام شده اما بعد از اتمام نمایشگاه، آثار عودت داده شد.

وی در مورد احتمال برگزاری نمایشگاهی دیگر افزود: به هرحال بعد از یک نمایشگاه انفرادی، مقداری زمان لازم است تا آثاری خلق شود و آماده برگزاری نمایشگاه نقاشی دیگری شوم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه