English

نادر مشایخی در گفتگو با موج:

مشغول نگارش موسیقی بر اساس تعزیه هستم/بسیاری از کارهایم ملهم از نقاشی است

نادر مشایخی از ساخت یک کنسرت تئاتر بر اساس یک نسخه قاجاری تعزیه خبر داد.

مشغول نگارش موسیقی بر اساس تعزیه هستم/بسیاری از کارهایم ملهم از نقاشی است

نادر مشایخی به هنگام بازدید از یک نمایشگاه نقاشی، در مورد علاقه‌اش به هنرهای تجسمی به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، گفت: من همیشه علاقه شدیدی به نقاشی به ویژه آثار ابستره (انتزاعی) داشته‌ام؛ چرا که با احساس فرد به هنگام آهنگسازی، بسیار شباهت که نه، بهتر است بگویم عینیت پیدا می کند.

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران تشریح کرد: در آن لحظه درست مثل این است که غرق در احساس شده و داخل آن حس خاص پرتاب می شوی ؛ از زمان واقعی جدا می شوی و دیگر اینجا نیستی.

موسیقی ذاتا آبستره است

این موسیقیدان گفت: این برای من جالب است که هنوز هم با رنگ‌ها می شود چنین حسی را ایجاد کرد. با اصوات به سادگی این کار امکان پذیر است و سال‌ها است که انجام می شود. به هر حال اصوات که معنایی ندارند و در واقع موسیقی ذاتا آبستره است.

مشایخی تاکید کرد:  بین نقاشی و موسیقی اصطلاحات مشترک زیادی وجود دارد. ریتم و هارمونی و حتی فرم مشترک دارند. می شود گفت بسیاری از کارهایی که ساخته ام الهام گرفته از نقاشی بوده است.

این آهنگساز برجسته افزود: به نظر من، از نظر فرمال نقاشی از موسیقی بیست-سی سال جلوتر است.

مشکل آموزش در ایران

رهبر اینتر-ارکستر تهران در مورد برداشتش از رفتار مردم در قبال موسیقی و نقاشی گفت: در جامعه ما مشاهدات دیداری مهم‌تر از مشاهدات شنیداری است، جدای از موسیقی اصیل ما که اتفاقا خیلی هم پر معنا است، با انواع موسیقی دیگر به سختی ارتباط برقرار می کند.

مشایخی افزود: گرچه نقاشی آبستره در ایران خیلی جا نیفتاده اما فرهنگ ما از نظر نقاشی و هنرهای تجسمی به طور کل، خیلی پیشرفته است.

وی که تحصیل‌کرده دانشگاه موسیقی وین در اتریش و در رشته آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیک و استاد دانشگاه در ایران است در مورد تاثیر شیوه تحصیل و آموزش در این نگاه مردم نسبت به هنر مدرن گفت: بدون شک شیوه آموزش هنر در ایران با مشکل روبرو است و قبل از هر چیز، به شاگردان چگونه یاد گرفتن را یاد نمی دهیم.

در حال ساخت اثری بر اساس تعزیه هستم

نادر مشایخی در مورد فعالیت موسیقیایی که در دست اجرا دارد گفت: در حال حاضر مهمترین پروژه ای که برایش وقت می گذارم، کاری است در ارتباط با تعزیه؛ که قرار است سال آینده اجرا شود.

این هنرمند برجسته تشریح کرد: به اعتقاد من تعزیه دارای همه عواملی است که چه بخواهیم یا نخواهیم با آن مرتبط هستیم و حتی در رفتار ما در زندگی اجتماعی مان راه پیدا کرده است؛ همانطور که می بینید افراد در عین حال که می دانند شکست خواهند خورد اما تا پای جان ایستادگی می کنند و راهشان را ادامه می دهند. این رفتار برای ما ایرانیان یک ارزش نهایی است و برای ما مهم است که اگر فردی می داند که حق است به رغم احتمال شکست تا انتها برود.

وی با تاکید بر اینکه این اثر، یک کنسرت تئاتر است، گفت: تیم نمایشی و حامی مالی این اثر مشخصند که فکر نمی کنم بخواهند در حال حاضر در این خصوص اطلاع رسانی شود.

مشایخی در مورد پیشرفت کار گفت: این کار بر اساس یک متن تعزیه قدیمی شاهکار، که نسخه ای متعلق به دوره قاجار و تا به حال اجرا نشده است. من از دوازده سال پیش به تعزیه و این متن فکر می کنم و این روزها با فراهم شدن بستر کار مشغول نوشتن آن هستم.

روند بهبود پدرم راضی کننده است

وی در انتها از بهبود نسبی وضعیت جسمانی پدرش، جمشید مشایخی بازیگر نام آشنا و محبوب سینما، تئاتر و تلویزیون خبر داد و گفت: خدا رو شکر حال پدرم خیلی بهتر است و می تواند بیرون از خانه برود. در واقع شاهد هستیم که مسیر بهبودی به خوبی طی می شود و ایشان هم روحیه خوبی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه