English

عباسی فراهانی:

مرز مشترک به دنبال طرح دغدغه های هنری با زبانی معاصر است

عباسی فراهانی گفت: با برپایی این نمایشگاه سعی داریم می‌خواهیم با این نمایشگاه هنرمند هویت خود را معاصرسازی کند و راهی را برای ارتباط میان هنرمندان باز کنیم.

مرز مشترک به دنبال طرح دغدغه های هنری با زبانی معاصر است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، در نشست خبری امروز، مجید عباسی فراهانی کیوریتور در مورد نمایشگاه مرز مشترک که شامل آثاری از هنرمندان ایران و ترکیه است، گفت: بنابر برپایی این نمایشگاه در دو سال و نیم پیش بود که به دلیل اتفاقات رخ داده در ترکیه تا امسال به تاخیر افتاد.

وی افزود: در این نمایشگاه نگاهمان به مرز جغرافیایی نبوده است بلکه به مرزهای فرهنگی توجه داشته‌ایم. ما می‌خواهیم با این نمایشگاه هنرمند هویت خود را معاصرسازی کند. با برپایی این نمایشگاه سعی داریم راهی را برای ارتباط میان هنرمندان باز کنیم.

عباسی افزود: منظور ما از ارتباط هنرمندان پرداختن هنرمندان ترکیه به ایران یا ایرانیان به ترکیه نیست. بلکه ما به عنوان هنرمندان این کشورها، به دنبال ارائه خود در سطح جهانی‌هستیم. 

نمایشگاه مرز مشترک

وی افزود: چهار هنرمند ما در ترکیه زندگی می‌کنند و دو نفر آنها برای ایجاد ارتباط با دنیای معاصرتری از اینجا رفته‌اند. اهمیت برنامه ما اتصال این افراد به کشور خودشان است. حتی اگر هنرمند از ایران رفته ارتباطش حفظ شود.

فراهانی همچنین اظهار کرد: ۱۰ هنرمند شرکت‌کننده در نمایشگاه ترک و ۱۱ هنرمند ایرانی هستند. هنرمندان ایرانی عمدتا هنرمندان گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ ساله هستند که با کار چندین ساله جای خود را در حوزه هنرهای تجسمی باز کرده‌اند.

در بخشی از این نشست، عباسی در پاسخ به خبرنگار موج در مورد جایگاه هویت در بیانی جهانی در این نمایشگاه کجاست، گفت: مرز مشترکی که در نظر گرفتیم این است که در بیان دغدغه ها به جای سنتی بودن معاصر فکر کنیم یعنی آنچه که داریم را به صورتی معاصر ارائه دهیم.

وی افزود: به عنوان مثال نقاشی خط، هنر آوانگارد ما نیست اما بسته به اینکه با آن چه برخوردی داشته باشیم می‌تواند خیلی جذاب باشد. یا در برنامه مشترکی با پاکستان، شاهنامه و فردوسی برنامه بعدی ما است که درصددیم در آن حتی به مینیاتور خودمان با نگاه معاصرتری توجه کنیم.

عباسی فراهانی ادامه داد: برای این منظور در بین هنرمندان منتخب پاکستانی هنرمندی داریم که تا امروز نمی‌دانسته با مینیاتور کشورش چه کند اما امروز در حال ساخت یک ویدئو آرت بر همین اساس است.

این فعال هنری و فرهنگی در ادامه گفت: برای جلوگیری از هر نوع مسئله ناخواسته ایسعی کردم انتخاب مشخصی از افراد داشته باشم تا هنرمندانی که روی شاهنامه و یا هنر خاتم کار می‌کنند به درستی دعوت شوند. به عنوان مثال خانم فرح اصولی و آقای نجومی شناخته شده هستند و نگاهشان مشخص است.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه ترکیه کمتر اما در نمایشگاه پاکستان یا تاجیکستان با توجه به اشتراکات زیاد، بر هنر بومی و داشته های فرهنگی تاکید بیشتری خواهد شد.

عباسی فراهانی افزود: حتی ما به عنوان یک کشور سوم، به نمایش نمایشگاه شاهنامه در آلمان فکر می کنیم و تصور می کنم رویکرد جدید ما برایشان جالب خواهد بود.

وی در پایان گفت: در حالت کلی دست کم این است که هنر معاصر دنیا را می‌دانیم. وقتی می‌دانیم در افریقا، هند و پاکستان و یا اروپا چه اتفاقی می‌افتد به دنبال تکرار آن اتفاقات نیستیم اما می توانیم ارتباط صحیحی برقرار کنیم.

مهرنوش برادران هم به عنوان مدیر گالری پردیس ملت گفت: شما این هنر دغدغه‌مند هنرمندان خاورمیانه را در اروپا میبینید و به نظر می رسد که هنرمندان این منطقه با توجه به شرایط خاص اجتماعی شان مسئولیت خاص 

برادران در بخش دیگر این نشست خبری گفت: ۴۰ تا ۴۵ اثر از ۲۱ هنرمند در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. این آثار در بخش‌های عکس، نقاشی، چیدمان و ویدئوآرت هستند که از لحاظ مفهومی از درجه بالای هنری برخورداند.

وی همچنین انتخاب هنرمندان برای ارایه آثارشان در نمایشگاه مرز مشترک را بخاطر حس مشترک میان هنرمندان ایران و ترکیه، انتخاب حساسی دانست.

مسئول گالری پردیس ملت اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه‌ام در این رویداد هنریحضور هنرمندان جوان است و فکر می کنم با این نمایشگاه کارهای مشترک بزرگی می‌توانیم انجام دهیم. این نمایشگاه به لحاظ معرفی اشتراکات هنری و جابجایی آثار، نیاز به حمایت دارد.

وی افزود: چیدمان آثار چهارشنبه انجام می‌شود و روز جمعه افتتاحیه این نمایشگاه خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه