English

طرح های برتر و برگزیدگان دومین مسابقه طراحی معماری معرفی شدند

برگزیدگان دومین مسابقه طراحی معماری موکب شب گذشته(دوشنبه 39 مهر) در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

طرح های برتر و برگزیدگان دومین مسابقه  طراحی معماری معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، دومین مسابقه طراحی معماری موکب با معرفی افراد برگزیده همزمان با افتتاح نمایشگاهی از آثار منتخب به کار خود پایان داد.

در ابتدای این برنامه علی فروزان فر رئیس مرکز معماری حوزه هنری با تشکر از استقبال گسترده از این جشنواره، گفت: دومین جشنواره طراحی معماری موکب نسبت به دوره قبل از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود، آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسید از نظر کیفی نسبت به دوره قبل رشد خوبی را نشان می دهد.

فروزان فر: ابعاد عاطفی و تخصصی نسبت به پیاده روی اربعین دلایل اصلی شکل گیری مسابقه موکب هستند

وی با اشاره به علت برگزاری این مسابقه بیان کرد: اولین دلیل برگزاری این مسابقه در حوزه معماری جنبه احساسی و عاطفی دارد. این که هنرمندان هریک می خواهند با خلق یک اثر، ارادت خود را به دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) ثابت کنند، هر کس بسته به استعدادی که دارد، شاعر با سرودن شعر، نقاش با خلق یک تابلو و نوازنده با نواختن موسیقی چنین هدفی را دنبال می کنند. معماران و فعالان عرصه معماری نیز می خواهند با خلق یک اثر و طراحی های معماری، سهمی از این حرکت عظیم داشته باشند. دلیل بعدی یک دلیل منطقی و تخصصی است. امروزه موکب ها نیازمند یک معماری حساب شده هستند و باید به شکل تخصصی برای معماری آنها کاری انجام داد.

فروزان فر با اشاره به این که چند سالی است که حرکت راهپیمایی اربعین از یک رخداد منطقه ای به یک پدیده جهانی بدل شده است، افزود: حضور میلیون ها نفر در یک پیاده روی نیازمند نگرش جهانی نسبت به این مراسم است، جامعه عراق یک جامعه عشیره ای و قبیله ای است و از همین رو برای نظم دهی فضای موکب ها در بعضی موارد با تداخل فضایی و برهم ریختگی مواجه هستیم، از همین رو برای نظم دهی به سیستم موکب ها جامعه متخصصان معماری ایران باید حرکتی انجام دهند، هرچند فعالیت هایی در بستر این راه صورت گرفته است اما نابسامانی هایی در طراحی موکب وجود دارد، از سمت کشور عراق مراجعاتی صورت گرفت، از همین رو این دغدغه ایجاد شد که مسابقه ای شکل بگیرد تا بتوانیم ایده های خلاقانه را پیرامون طراحی موکب ها به عراق ارائه دهیم.

رئیس مرکز معماری حوزهنری عنوان کرد: در سال نخست این جشنواره آثاری ارائه شد که نشان می داد باید با دقت بیشتری نسبت به فضای موکب نگاه شود، از همین رو در سال دوم شرکت کنندگان بیشتری حضور داشتند و آثار دقیق تر و پخته تری به دبیرخانه ارسال شد، امیدواریم که با همت دوستان و علاقه مندان به طراحی معماری، موفق شویم طراحی های مطلوبی را به جهان معرفی کنیم. ما می خواهیم طراحی موکب را به طور جدی ادامه دهیم تا انشالله در سال های بعد به صورت عملی در مسیر نجف به کربلا قابل بهره برداری باشد.

در ادامه فیلم مستندی با عنوان راه دل به نویسندگی و کارگردانی مهدی زمان پور کیاسری اکران شد و سپس فرناز پیکان پور رتبه نخست اولین جشنواره طراحی معماری موکب، طرح خود را برای حاضرین ارائه کرد.

نوریان: در موکب طراحی ها باید مبتنی بر فرهنگ عشیره ای کشور عراق صورت بگیرد

یحیی نوریان نیز به نمایندگی از هیئت داوران نیز توضیحاتی را نسبت به چگونگی و معیارهای مورد توجه در داوری آثار ارائه کرد.

نوریان درباره شکل گیری ایده این جشنواره گفت: 14 سال پیش طی مطالعاتی که در اسناد دینی داشتم به احادیث و روایاتی برخورد کردم که بسیار قابل تامل است، در این احادیث آمده است که شهری میان نجف و کربلا ساخته می شود که در آن 40 قبه  طلای سرخ وجود دارد، در ادبیات عرب منظور از طلای سرخ  فلز برنج و مس است، کسانی که در راهپیمایی اربعین حضور داشته اند می دانند، سال گذشته به این مسئله دقت کردم و 37 قبه را شمردم که با فلز برنج ساخته شده بود.

وی ادامه داد: ما شاهد شکل گیری شهری در بین مسیر نجف و کربلا هستیم، شهری با عرض 2 کیلومتر در طول 40 کیلومتر، شهری که نسبت به عرض جاده تقریبا بین 2 تا 10 کیلومتر فاصله دارد.

نوریان همچنین خاطر نشان کرد: در جنگ عراق آوارگان موصلی که اغلب از اهل تسنن بودند، در این منطقه سکونت پیدا کردند، حضور عشایر نیز خود مزید بر علت بود، حال پس از رونق گرفتن پیاده روی اربعین بسیاری از این افراد در آنجا ساکن شده اند و فضای آنجا در قالب یک شهر طرح ریزی شده است، در فضای این شهر همه زیرساخت ها بر اساس زندگی افراد تعریف شده است، در همین منطقه بسیاری از افراد ازدواج کرده و بچه دار شده اند و به طور کل امروز شاهد زندگی کسانی هستیم که این منطقه وطن آنها محسوب می شود، این فضا و این زمان فرصت بسیار مناسبی برای جوانان معماری ایران است که بتوانند برای مشکلات شهری در جاده نجف به کربلا راه چاره ای ارائه دهند. عراق در حوزه بتون بسیار پیشرفته است اما درحوزه معماری خلاهایی دارد که می توان با ورود به آنها فضا را به سمت رفع مشکلات کاربری در شهر و توسعه شهری پیش ببریم.

عضو هیئت داوران دومین جشنواره طراحی معماری موکب تصریح کرد: در منطقه میان نجف و کربلا بستر بسیار جدی و مناسبی وجود دارد که کمتر به موضوع معماری آن پرداخته شده است، طراحی آنجا فقیر است و کسانی که می توانند به مسئله معماری موکب ها و سازه ها ورود کنند قادرخواهند بود کارهای مناسبی را ارائه دهند، کسانی که با فرهنگ مردم عراق آشنا هستند می دانند که عراق کشوری است که فرهنگ عشیره ای بر آن حاکم است، از همین رو نسبت به بعضی اقدامات گسترده و بزرگ موضع گیری می کنند بر همین منوال فرصت خوبی است که طراحی ها بر اساس فرهنگ خود مردم عراق صورت گیرد تا آنها پذیرای طرح های نوین باشند.

نوریان درباره آثار دریافتی در دومین جشنواره طراحی معماری موکب نیزگفت: به طور کل 319 طرح به دبیرخانه ارسال شد که از میان آنها 67 اثر مورد پذیرش قرار گفت. از این میان 35 اثر قابل بررسی بود، متاسفانه برخی آثار به دلیل عدم طراحی امکان قضاوت را نداشتند و از دور رقابت کنار گذاشته شدند، هرچند از میان این 35 اثر نیز تعدادی از نظر بصری طراحی ضعیفی داشتند اما ما سعی کردیم که در رقابت نگهشان داریم. از میان 35 اثر نیز 9 اثر برگزیده شدند که به نظرم این 9 اثر بسیار خوب و منطبق با اصول معماری طراحی شده بودند که حتی قابلیت اجرا نیز دارند، دراین میان به 5 اثر رسیدیم که شایسته تقدیر هستند و 3 اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند. من به نمایندگی از بهمن ادیب زاده و محسن وفامهر دیگر داوران این دوره از جشنواره به همه افراد برگزیده تبریک می گویم.

در ادامه نوریان به نمایندگی از هیئت داوران، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره مهر، جواد سمنانی سرپرست اداره کل دفتر برنامه ریزی و نظارت و مدیر حوزه ریاست حوزه هنری و علی فروزان فر رئیس مرکز معماری حوزه هنری از صاحبان آثار ممتاز تقدیر کردند.

در بخش نخست، محسن عزیزیان غروی، زینت عزیزیان غروی، امیر خرقانی و الهام اصغر پور لوح تقدیر دریافت کردند. در بخش اهدای جوایز نیز، مرضیه سرمدی، فرناز پیکانپور، راضیه شکرانی و سپیده ساعی به عنوان رتبه نخست این جشنواره جایزه نقدی 5 میلیون تومانی، لوح تقدیر و دیپلم افتخار دومین مسابقه طراحی معماری موکب را دریافت کردند، حسین بهره ساز به عنوان نفر دوم جایزه نقدی سه میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر را دریافت کرد و محمد حسین محمدپور پارچه بافی نیز به عنوان نفر سوم با دریافت مبلغ دو میلیون تومان و لوح تقدیر، معرفی شد.

گفتنی است دومین مسابقه طراحی معماری موکب به همت موسسه سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز معماری حوزه هنری برگزار شده است. نمایشگاهی از آثار منتخب این رویداد حوزه معماری نیز تا هفتم آبان ماه در گالری ابوالفضل عالی در جریان برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه