English

امیراحمد فلسفی در گفتگو با موج:

سطح خوشنویسی کتیبه‌ها و تابلوهای شهری رشد چشم‌گیری کرده است/ثلث نویسی خانم ها قابل توجه شده است

فلسفی گفت: در دو دهه اول بعد از انقلاب شهر از منظر خوشنویسی زشت شده بود و خط های ناهنجاری در کتیبه ها و تابلوها دیده می شد.

سطح خوشنویسی کتیبه‌ها و تابلوهای شهری رشد چشم‌گیری کرده است/ثلث نویسی خانم ها قابل توجه شده است

امیراحمد فلسفی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در خصوص کیفیت خوشنویسی کتیبه ها و اقلام تزیینی هیات ها و دستجات سوگواری حسینی گفت: در گذشته به جز معدود کتیبه هایی که از کیفیت خط نستعلیق خوبی، آن هم متعلق به اساتید آن زمان یعنی بیش از پنجاه تا صد سال پیش استفاده می کردند، اغلب از یک ترکیب یا خط خوبی برخوردار نبودند و ما خط بد هم می دیدیم.

وی افزود: ما این اشکال را تا حداکثر بیست سال بعد از انقلاب بیشتر شاهد بودیم، اما از زمانی که نرم افزارهای خوشنویسی مانند کلک، چلیپا و مانند اینها خط نستعلیق را در یک استاندارد قابل قبول ارائه دادند، طراحان این کتیبه ها هم از آنها استفاده کردند و ممکن است که در ترکیب خیلی استادانه عمل نکرده باشند اما چون شاکله کلمات خوب است ما با نوشته ناهنجاری روبرو نمی شویم.

این استاد خوشنویس افزود: اصولا دلیل این که من نرم افزار چلیپا را خوشنویسی کردم و البته کسان دیگری برنامه نویسی آن را انجام دادند، این بود که چهره شهر از منظر خوشنویسی زشت شده بود و دیگر تابلوهای شهر و پارچه نویسی ها اغلب خوب نبودند، چون خوشنویسی که بیاید و تابلو نویسی کند کم بود. در گذشته به دلیل اینکه سفارش کمتر بود و استاد خوشنویس یا خوشنویسی که در بازار کار قابل قبولی بنویسد هم به اندازه سفارشات بود، این مشکل کمتر وجود داشت. کما اینکه ما برخی از نوشته های تبلیغاتی قدیمی را که استادهای خوشنویسی که هنوز هم برخی در میان ما هستند، می نوشتند می بینیم که چقدر عالی بوده است. در اولین کارهای چاپی تبلیغی شاید عمادالکتاب (میرزا محمدحسین سیفی قزوینی -۱۲۴۰–۱۳۱۵ خورشیدی) هم نوشته هایی داشته باشد، ولی مرحوم استاد حسن زرین خط، استاد عبدالله فرادی و احتمالا استاد محمد سلحشور و کسان دیگری که برای بازار بعضی سفارشات تبلیغاتی را می نوشتند و اینها استاندارد خوبی داشت ولی می‌توان گفت که بعد از انقلاب اینها کم شد. حتی نامه نگاری های اداری دست نویس یا تایپ بود بعد از تهیه این نوع نرم افزارهای خوشنویسی این امکان پدید آمد تا وضعیت کمی بهتر شود به یک استاندارد قابل قبولی برسد.

وی افزود: اما الان هنر گرافیک و خوشنویسی رشد کرده و تعداد خوشنویسان و گرافیستان و کسانی که می توانند از نرم افزارهای خوشنویسی به خوبی استفاده کنند هم کمک می کنند که به جز موارد خیلی انگشت شمار آثار ناهنجار که محصول افراد کاملا نا آشنا به خوشنویسی است، ما با خطوط قابل قبولی روبرو باشیم که شاید فقط در ترکیب بندی کمی کمک بخواهند.

این خوشنویس مطرح کشور در پاسخ به این سوال که آیا خوشنویسی عاشورایی به یک ثبات رسیده یا پدیده ای رو به رشد است گفت: در مورد نستعلیق باید بگویم که نستعلیق نویسان خیلی خوب و به تعداد زیاد در همه شهرهای کشور داریم. اما در مورد نسخ و ثلث تا ده سال پیش به جز سه چهار استاد شاخص، خوشنویس حرفه ای در زمینه این دو نوع خط نداشتیم. الان خوشبختانه جوانان به نسخ و ثلث رو آوردن و خوشنویسان خوب چند برابر شده اند و ما در این زمینه واقعا ده پانزده نفر خوشنویس در حد خیلی خوب داریم.

امیراحمد فلسفی با ذکر این نکته که این افراد اصولا شاگردان یا همکاران استاد بنی رضی یا عبدالرضایی هستند، افزود: ما در مسابقات شاهد افزایش تعداد خوشنویسان و آثار بسیار خوب هستیم و حتی حضور خانم‌ها در این زمینه هم جالب توجه است که کیفیت نسخ و یا بعضا ثلث نویسی آنها نسبت به گذشته فوق العاده متفاوت شده است.

وی افزود: بنابراین در کتیبه ها و یا حتی پلاکاردهای تبلیغی که به خط ثلث نوشته شده نسبت به بیست یا سی سال پیش تفاوت فاحشی را می بینیم. حتی در حال حاضر کتیبه های مساجد متعلق به زمان گذشته را می بینیم که از خط بدی برخوردارند ولی استاد موحد و عبدالرضایی کتیبه های بسیار خوبی در دو سه دهه اخیر کار کرده اند که می تواند برای دیگران الگو شود و در ترمیم و یا ساختن بناها و مساجد جدید از استاندارد بالاتری بهره گرفته شود.

این استاد خوشنویس تاکید کرد: به هرحال آینده خیلی بهتر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه